מבחני מחוננים לדוגמא – שלב ב'

אילו שאלות שואלים במבחן מחוננים לכיתה ב', שלב ב'?

בניגוד למבחן מחוננים שלב א', הנקרא "מבחן סינון" וכולל שאלות בנושאים הנלמדים בבית הספר, מוגדרים מבחני מחוננים שלב ב', המכונים "מבחני איתור", כמבחנים המיועדים לבדיקת כושר קוגניטיבי, ללא קשר ישיר לתוכנית הלימודים בכיתה ב'. גם אם ילדכם עבר את מבחני שלב א' ללא הכנה מיוחדת, עליכם לקחת בחשבון שמבחני שלב ב' קשים בהרבה, ופחות מכ- 3% מתלמידי כיתות ב' עוברים אותם בהצלחה. עם זאת, מדובר במבחן שאפשר בהחלט להתכונן אליו, ולבוא מוכנים יותר. למכון נועם הכנה ייחודית ומותאמת במיוחד לתלמידי כיתה ב' הניגשים למבחן.
 

מה כוללת ההכנה של למבחן איתור מחוננים שלב ב'?

  • ערכה אישית לכל תלמיד עם מאות שאלות בנושאים הדרושים למבחן – מבחנים בחשבון, מבחנים מילוליים ומבחנים צורניים.
  • השאלות מותאמות במיוחד עבור ילדים הלומדים בכיתה ב'. כל השאלות מופיעות עם ניקוד ובפונט גדול (כמו במבחן).
  • ניתן לתרגל בערכה 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע.
  • אין הגבלה על מספר הפעמים שניתן לתרגל בכל נושא.
  • תרגול המבחנים מתבצע על זמן להדמיית יום המבחן, וללא זמן לצורך למידה כולל גישה בכל עת לטיפים ולהסברים מפורטים. 
  • ההורים יכולים לצפות בתוצאות המבחנים שהשיג ילדם בכל שלב. 
  • הערכה ידידותית ומתקדמת טכנולוגית ונוחה לשימוש מכל דפדפן ומחשב.
  |  
להכנה אישית במכון צלצלו:

03-53-77-361
 
 

המבחן שעוברים הילדים בשלב ב' של איתור המחוננים אורך כ-100 דקות, כולל מתן הוראות. בשונה ממבחנים המוכרים לילדים מבית הספר, המבחן לאיתור מחוננים מורכב כולו מפריטים סגורים (מתכונת רב-ברירה או בלשון השגורה מבחן אמריקאי) בעלי מספר תשובות קבוע ותשובה נכונה אחת. בחלקים מסוימים של המבחן ניתנת לילדים הוראה לעבוד עצמאית ולענות על מירב השאלות בפרק זמן קצוב. לכן, חשוב לתרגל עם הילד עבודה רצופה תחת מגבלת זמן ולהרגילו לבחור בתשובה אחת בלבד. חשוב לא פחות, להנחות את הילד לבחור בתשובה שנראית לו נכונה ביותר גם כאשר הוא אינו בטוח לחלוטין, כי במבחן מקבלים ציון על תשובות נכונות, ולא מורידים ציון על תשובות שגויות. הכרות מוקדמת עם אופי השאלות במבחני שלב ב' עשויה לסייע מאוד בהתמודדות עם חלקי המבחן השונים.




דוגמא למבחן מחוננים כיתה ב – שלב ב':

המבחנים למחוננים שלב ב' כוללים פריטים כמותיים, מילוליים וצורניים. מבחנים אלה בוחנים יכולת שכלית ויכולת למידה של מצבים חדשים. בהמשך מוצגות דוגמאות מתוך מאגר ההכנה למבחני מחוננים של מכון נועם. למד עוד על טיפים למחוננים להורים לשלב ב'



הכנה לצו ראשון - מבחנים לצו ראשון ודפ  "לא האמנתי שנמצא כזה מענה מקצועי, מעל ומעבר לכל הציפיות. חסכתם לנו קורס יקר!"

אבא של איתי, הכנה למחוננים, דצמבר 2012



מבחן מחוננים לדוגמא – אנלוגיות בציורים:


אנלוגיה היא יחס של דמיון, השוואה בין שני דברים או יותר. בשאלות אנלוגיות בציורים, נדרשים התלמידים להתחקות אחר היחס ששני פריטים מקיימים ביניהם, ואז ליצור קשר נוסף, דומה, בין שני פריטים נוספים – עצמים או רעיונות מופשטים. תרגול אנלוגיות מאפשר לתלמידים ולתלמידות להשתמש בידע שכבר יש להם על מנת לנסות ולהבין רעיונות חדשים. על מנת לפתור שאלות אנלוגיות בצורה טובה, כדאי לתרגל עם הילדים עבודה בתבנית קבועה של יצירת קשרים. בנוסף, כדאי להכיר סוגי קשרים עיקריים כמו "חלק מ-", "היפך" "דומה אבל-" ועוד. 

דוגמא 1 – אנלוגיות בציורים:


בַּחֲרוּ בַּתְּמוּנָה הַמַּתְאִימָה בְּיוֹתֵר:

  


הסבר ופתרון:

בְּעֶזְרַת מִבְרֶשֶׁת שִׁנַּיִם מוֹרְחִים מִשְׁחַת שִׁנַּיִם, כְּמוֹ שֶׁבְּעֶזְרַת סַכִּין מוֹרְחִים רִבָּה.


מברשת שיניים היא למשחת שיניים כמו שסכין הוא ל...?
אפשר להשתמש במשפט מקשר – בעזרת מברשת שיניים מורחים את המשחה. עכשיו צריך להתאים לסכין ציור נוסף המקיים את אותו הקשר מבין האפשרויות. בעזרת הסכין מורחים... ריבה.

דוגמא 2 – אנלוגיות בציורים: 


בַּחֲרוּ בַּתְּמוּנָה הַמַּתְאִימָה בְּיוֹתֵר:



הסבר ופתרון:

אֳנִיָּה הִיא כְּלִי תַּחְבּוּרָה הַנָּע בַּמַּיִם, כְּמוֹ שֶׁאֲוִירוֹן הוּא כְּלִי תַּחְבּוּרָה הַנָּע בַּשָּׁמַיִם. 


מבחן מחוננים לדוגמא – מבחן צורות בשורה:


מבחני הצורות בוחנים יכולת איתור ויישום של חוקיות צורנית. בכל שאלה מוצגות מספר צורות במבנה מסוים, כגון מטריצה או שורה, כאשר במבנה חסרה צורה אחת והתלמיד נשאל מהי. מבחנים אלה בודקים יכולת חשיבה כללית, הבנת קשר בין צורות, יכולת ניתוח והסקה מן הפרט אל הכלל. במסגרת מבחן צורות בשורה, הדגש הוא על זיהוי חוקיות התקפה להתקדמות רצופה בשורה בלבד.

כשפותרים שאלות של צורות בשורה, חשוב לדעת לזהות שני סוגים נפוצים של חוקיות: חוקיות של תנועה, וחוקיות של החלפה (רוטציה). על מנת להיטיב לזהות את החוקיות בשאלות, מומלץ לעבוד עם הילד על מושגים כגון – לסירוגין (פעם כן פעם לא), ימין ושמאל, למעלה ולמטה, עם ונגד כיוון השעון ועוד.


דוגמא למבחן צורות בשורה:

בַּחֲרוּ בַּתְּשׁוּבָה הַמַּתְאִימָה בְּיוֹתֵר לְהַמְשִׁיךְ אֶת הַסִּדְרָה.



הסבר ופתרון: 

הַסִּדְרָה שֶׁלְּפָנֵינוּ מֻרְכֶּבֶת מִכּוֹכָבִים עִם עִגּוּלִים.
בָּאֵיבָר הָרִאשׁוֹן מוֹפִיעַ עִגּוּל אֶחָד אֲשֶׁר נָע מָקוֹם אֶחָד עִם כִּווּן הַשָּׁעוֹן בֵּין צְלַעוֹת הַכּוֹכָב.
בְּכָל מַעֲבָר מִתְוַסֵּף עִגּוּל נוֹסַף הַמּוֹפִיעַ לִפְנֵי אוֹתוֹ עִגּוּל כָּךְ שֶׁבָּאֵיבָר הֶחָסֵר יִהְיוּ אַרְבָּעָה עִגּוּלִים וּמִיקוּם הָעִגּוּל הָרִאשׁוֹן מִבֵּינֵיהֶם יִהְיֶה בְּחֶלְקוֹ הַשְּׂמָאלִי הַתַּחְתּוֹן שֶׁל הַכּוֹכָב.




<<  בחזרה לראש העמוד

>>  לרכישה אונליין של הכנה למבחני מחוננים שלב ב'



הכנה לצו ראשון - מבחנים לצו ראשון ודפ  "אהבתי את זה שהרבה מהתשובות כוללות העשרה מעבר למה ששואלים"

סבתא של רעות, הכנה למחוננים, דצמבר 2012




מבחנים מילוליים

המבחן לאיתור מחוננים כיתה ב', שלב ב' בנוי כך שלפחות מחצית מפריטי המבחן הם מילוליים. לחלקים הללו של המבחן חשוב מאוד להתכונן, על מנת להטמיע את אסטרטגית העבודה בשאלות רבות ברירה. מה עושים כאשר יש מילה שלא מבינים? יש ילדים הנוטים לבחור דווקא במילה שהם לא מבינים, גם כאשר התשובה הנכונה מוכרת להם. ולהיפך, ישנם שמהססים לבחור במילה שאינם מכירים גם כאשר ברור להם ששאר התשובות אינן נכונות. תרגול שאלות אוצר מילים מאפשר לילדים להתנסות באופן העבודה הנדרש למבחן, וללמוד מתוך ניסיון. תוך כדי תרגול, הילדים גם מעשירים את לשונם במילים נוספות העשויות להופיע במבחן.


דוגמא לאוצר מילים במבחן מחוננים כיתה ב':

בַּחֲרוּ מִבֵּין הָאֶפְשָׁרֻיּוֹת אֶת הַפֵּרוּשׁ הַמַּתְאִים לְמִלָּה: אַכְזָר

תשובות אפשריות:

א. אַמִּיץ
ב. עַקְשָׁן
ג. רָשָׁע
ד. רְצִינִי

הסבר ופתרון:

הַמִּלָּה אַכְזָר הִיא מִלָּה נִרְדַּפְתְּ לְמִלָּה רָשָׁע: מִישֶׁהוּ שֶׁאֵינוֹ חָשׁ בְּצַעַר אוֹ כְּאֵב שֶׁל אֲחֵרִים, שֶׁאֵינוֹ מֵרַחֵם, קְשֵׁה-לֵב.


סוג נוסף של שאלות מילוליות שכדאי לתרגל, הוא השלמת משפטים. בשאלות הללו, נתון משפט שחסרה בו מילה, וצריך לבחור במילה המתאימה להשלים את המשפט מבין האפשרויות המוצעות. הדגש בשאלות השלמת משפטים שבמבחן איתור המחוננים אינו רק על עושר שפתי, אלא גם על עבודה נכונה עם מבנה לוגי של משפט, יכולת ניתוח והסקת מסקנות מתוך הקשר. התשובה הנכונה צריכה להתאים גם מבחינת התחביר (הטיות, זמנים, פעלים מיוחדים) וגם מבחינת המשמעות:


דוגמא להשלמת משפטים:

בַּחֲרוּ בַּמִּלָּה הַמַּשְׁלִימָה אֶת הַמִּשְׁפָּט בַּצּוּרָה הַטּוֹבָה בְּיוֹתֵר:
יוֹנִי הָיָה בָּטוּחַ שֶׁהוּא יְנַצֵּחַ אוֹתִי בְּתַחֲרוּת אֲבָל אֲנִי ______ אוֹתוֹ.

תשובות אפשריות:

א. הֵבַסְתִּי
ב. הִפְסַדְתִּי
ג. לָקַחְתִּי
ד. בָּרַחְתִּי

הסבר ופתרון:

יוֹנִי הָיָה בָּטוּחַ שֶׁהוּא יְנַצֵּחַ אוֹתִי בְּתַחֲרוּת אֲבָל אֲנִי הֵבַסְתִּי אוֹתוֹ.


<<  בחזרה לראש העמוד

 >>  לרכישה אונליין של הכנה למבחני מחוננים שלב ב'

מבחנים כמותיים – מבחן בעיות מילוליות בחשבון:


מבחני הבעיות המילוליות בחשבון בוחנים יכולת הבנת בעיות מילוליות, תרגום לתרגיל חשבוני ופתרון. בכל שאלה מוצגות 4 תשובות שמביניהן יש לבחור את התשובה הנכונה. במבחנים תיתכן נגיעה בנושאים שעדיין לא נלמדו בכיתה כגון: כסף, מדידת מרחק, שברים. הדגש הוא על הבנת התרגיל שיש לעשות. לעיתים, יש צורך ביותר מתרגיל אחד כדי להגיע לתשובה. רצוי לתת לילד דף וכלי כתיבה ולעודד אותו לכתוב ולצייר לעצמו את הפתרון.


דוגמא 1 – בעיות בחשבון: 


כְּדֵי לִקְנוֹת הַפְתָּעַת יוֹם הֻלֶּדֶת לַמוֹרָה, הֶחְלִיטוּ 40 תַּלְמִידֵי הַכִּתָּה
לֶאֱסֹף  (חֵצִי) שֶׁקֶל מִכָּל תַּלְמִיד. כַּמָּה כֶּסֶף אָסְפוּ מִכָּל הַכִּתָּה?


תשובות אפשריות:

א. 40 שְׁקָלִים
ב. 80 שְׁקָלִים
ג. 20 שְׁקָלִים
ד. 10 שְׁקָלִים

הסבר ופתרון:

דֶּרֶךְ רִאשׁוֹנָה לְפִתְרוֹן, לְמִי שֶׁמַּכִּיר אֶת חֻקֵּי הַשְּׁבָרִים:

נַכְפִּיל אֵת מִסְפָּר הַתַּלְמִידִים, בַּסְּכוּם שֶׁהֵבִיא כָּל אֶחָד:



תְּשׁוּבָה:
20 שְׁקָלִים

דֶּרֶךְ שְׁנִיָּה לְפִתְרוֹן:
אִם כָּל תַּלְמִיד הֵבִיא שֶׁקֶל, זֹאת אוֹמֶרֶת שֶׁכָּל זוּג תַּלְמִידִים

הֵבִיא 1 שֶׁקֶל. לָכֵן מָה שֶׁנִּשְׁאַר הוּא לְחַלֵּק אֶת הַכִּתָּה לְזוּגוֹת. כְּלוֹמַר:



תְּשׁוּבָה:
20 שְׁקָלִים.



דוגמא 2 – בעיות בחשבון:

בִּמְכוֹנַת הַפַּחִיוֹת פַּחִית עוֹלָה 5 שְׁקָלִים. לְאֶבְיָתָר יֵשׁ 4 שְׁקָלִים ו-70 אֲגוֹרוֹת.

כַּמָּה כֶּסֶף חָסֵר לְאֶבְיָתָר כְּדֵי לִקְנוֹת פַּחִית?


תשובות אפשריות:

א. 70 אֲגוֹרוֹת
ב. 1 שֶׁקֶל ו- 20 אֲגוֹרוֹת
ג. 30 אֲגוֹרוֹת
ד. 2 שְׁקָלִים

הסבר ופתרון:

בִּשְׁאֵלוֹת שֶׁל שְׁקָלִים וַאֲגוֹרוֹת חָשׁוּב לִזְכֹּר:

1 שֶׁקֶל = 100 אֲגוֹרוֹת 

יֵשׁ לִמְצֹא מָה הַהֶפְרֵשׁ בֵּין
4 שְׁקָלִים (400 אֲגוֹרוֹת) ו-70 אֲגוֹרוֹת שֶׁיֵּשׁ לְאֶבְיָתָר

לְבֵין ה-
5 שְׁקָלִים (500 אֲגוֹרוֹת) שֶׁעוֹלָה פַּחִית. לָכֶן יֵשׁ לְבַצֵּעַ תַּרְגִּיל חִסּוּר:

30 = 470 - 500

חָשׁוּב לִזְכֹּר! מִכֵּיוָן שֶׁהָפַכְנוּ אֶת הַשְּׁקָלִים לַאֲגוֹרוֹת הַתְּשׁוּבָה הִיא גַּם בַּאֲגוֹרוֹת.

תְּשׁוּבָה:
30 אֲגוֹרוֹת.


<<  בחזרה לראש העמוד


לימדו עוד על:


טיפים להורים למחוננים שלב ב'
מבחני מחוננים שלב א'
דוגמאות למבחני מחוננים שלב א'



לתיאום קורס הכנה במכון נועם

צלצל/י 03-53-77-361
או כתבו לנו info@machon-noam.co.il

03-53-77-361
*
קליק ונתקשר

קנו הכנה אונליין
תרגול אונליין למחוננים: שלב א
תרגול אונליין למחוננים: שלב ב


בחן את עצמך


ממליצים
הילד הלך למבחן מאוד רגוע ובזכותכם המבחן הפך מחוויה טראומטית לכיף גדול... הוא מבסוט מהידע שרכש בתחום המילולי – אוצר מילים וידע כללי. ממליצים לכולם.
הכנה למחוננים כיתה ב' שלב ב', מרץ 2013
מרוצים מאוד, הערכה נהדרת. החומר מנוסח מאוד טוב, הילדים מסתדרים מצוין עם הפן הטכני. ממש מדליק.
הכנה למחוננים שלב א' למכון סאלד, יולי 2013


מבחני תרגול חינם
מבחנים פסיכוטכניים
מכוני מיון
תפקידים
בתי ספר ומכללות
הכנה אונליין
 
Created by red-id