עדכון: מבחן שלב א' בוטל

בעקבות מלחמת חרבות ברזל הודיע משרד החינוך כי השנה לא יתקיים שלב א' במבחן המחוננים. שלב ב' יתקיים באפריל 2024, במרכזי בחינה אזוריים, וייבחנו בו תלמידים שיקבלו המלצה מהצוות הפדגוגי בבית ספר. בסך הכול ייבחנו בשלב ב' 20 אחוזים מתלמידי כל שכבה. הודעה להורים שילדיהם ייבחנו במבחן תימסר עד 31.12.23.

חשוב לציין שתלמידים שפונו מביתם או נמצאים במעגל הראשון או השני של מעגלי הפגיעה מהמלחמה, יהיו זכאים להיבחן במבחן שלב ב' ללא צורך בהמלצת הצוות הפדגוגי של בית הספר. כדי לממש את הזכאות, יש להירשם בפורטל ההורים של משרד החינוך, בין התאריכים 31.1.24-1.1.24. 

אילו שינויים צפויים במבחן שלב ב' בעקבות ביטול שלב א'?

  • תוספת זמן - כל התלמידים שייבחנו השנה בשלב ב' יזכו לתוספת זמן של 15 דקות. זכאות זו תישמר גם לתלמידים שיחליטו לגשת למבחן שלב ב' בשנה הבאה. 
  • צמצום מספר השאלות - מספר השאלות בפרקים השונים במבחן שלב ב' שייערך השנה יהיה קטן יותר מכפי שהיה בשנה שעברה. 
  • מועד מיוחד - תלמידים אשר פונו מבתיהם וכן תלמידים מהמעגל הראשון של הפגיעה יוכלו להיבחן במועד מיוחד. תאריך המועד המיוחד יתפרסם בקרוב. 

מבחן המחוננים הארצי - כל הפרטים החשובים

מבחן המחוננים הארצי נועד לאתר ילדים בעלי רמות אינטליגנציה גבוהות מהממוצע ולהעניק להם מסגרת חינוכית עשירה בתכנים ייחודיים, שתתאים לצרכים שלהם ותאפשר להם למצות את היכולות ואת הכישורים שלהם. המבחן נערך על ידי מכון קרני מטעם משרד החינוך. 

מבחן המחוננים נערך בשני שלבים - שלב א' נערך בכל בתי הספר בארץ, לרוב בתחילת שנת הלימודים, מייד לאחר החגים (בחודשים אוקטובר-נובמבר), בשעה הרביעית. שלב ב' מתקיים בחודשים פברואר-אפריל 2024, ואליו יזומנו הילדים אשר עברו את שלב א'. המבחן יתקיים בשעות אחר הצוהריים באחד מבתי הספר הסמוכים למקום מגוריו של הילד.

חשוב לדעת שההיבחנות במבחן המחוננים אינה חובה עבור אף ילד. כלומר, אם אינכם מעוניינים שילדכם ייבחן במבחן, זוהי כמובן זכותכם, אך רצוי להודיע על כך להנהלת בית הספר כשבועיים לפני מועד המבחן. 

מבנה המבחן ואורכו

מבחן שלב א' אורך כ-40 דקות בסך הכול וכולל שאלות בנושאים כמותיים ומילוליים. בפרק הכמותי יוצגו בפני הילדים תרגילי חשבון בארבע פעולות החשבון הבסיסיות (חיבור, חיסור, כפל וחילוק) ובעיות חשבון מילוליות. כמו כן, הילדים יצטרכו להתמודד עם תרגילים שבהם חלק מהמספרים הוחלפו בציורים (חידות בציורים). בפרק המילולי יוצג בפני הילדים קטע קריאה קצר, ולאחריו יופיעו שאלות אמריקאיות (רב-ברירה) שידונו בתוכן הקטע, במילים השונות המופיעות בו ובמשמעותן. 

תוצאות, המלצות וערעורים

מבחן שלב א' נבדק על ידי הצוות החינוכי של בית הספר. תוצאות המבחן יישלחו אליכם בתוך שבועיים עד שלושה ממועד המבחן, ובהן יצוין אם ילדיכם עבר או לא עבר את המבחן (ללא אזכור הציון שקיבל במבחן). לשלב ב' יזומנו 15% מהתלמידים שציוניהם בשלב א' היו הגבוהים ביותר, וכן תלמידים שקיבלו המלצה מהצוות החינוכי בבית הספר. 

אם ברצונכם לערער על תוצאות המבחן של ילדכם, תוכלו להגיש ערעור דרך פורטל ההורים של משרד החינוך. תלמידים שבקשת הערעור שלהם תתקבל, יוכלו לקבל זימון למבחן שלב ב'. 

שימו לב - אם ילדכם עבר את מבחן שלב א' ומסיבה כלשהי אתם מעוניינים שילדכם יבחן במבחן שלב ב' בשנה הבאה (כיתה ג') ולא בשנת הלימודים הנוכחית, תוכלו להגיש בקשה לדחיית המבחן בפורטל ההורים.

🏆 אילו דלתות ייפתחו בפני הילדים שיעברו את המבחן? המשיכו לקרוא או לחצו כאן


האתגרים הניצבים בפני הילדים במבחן המחוננים הארצי

הצלחה יחסית ושאינה אבסולוטית

בשונה ממבחנים אחרים שילדכם עתיד לפגוש במערכת החינוך, במבחן זה ההצלחה אינה אבסולוטית אלא יחסית. כלומר, ההצלחה לא נמדדת על פי ציון אבסולוטי, אלא על פי ההצלחה של הילד ביחס לשאר הילדים שנבחנו בבית הספר. לכן האתגר במבחן זה אינו נוגע רק ליכולות האישיות של ילדכם, אלא ליכולותיו ביחס ליכולותיהם ולרמת המוכנות של שאר הילדים בכיתתו. 

מענה על שאלות אמריקאיות 

רוב השאלות במבחן המחוננים הן שאלות אמריקאיות, ועל פי רוב תלמידים בכיתה ב' אינם מורגלים במענה על שאלות שכאלו. אחד הקשיים האופייניים לילדים בהתמודדות עם סוג השאלות הזה הוא שלילת מסיחים. התייחסות הילדים לארבע תשובות אפשריות בעת ובעונה אחת, בחינתן ובדיקת ההתאמה שלהן כתשובה נכונה הן אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה והן דורשות מיומנות וריכוז גבוה.

קושי נוסף שעלול לעלות בהתמודדות עם שאלות אמריקאיות בגיל זה הוא הימנעות מניחוש. במבחן המחוננים נספרות אך ורק התשובות הנכונות, ועל כן מומלץ לנחש את התשובה גם אם לא בטוחים לגביה. אלא שילדים מוכשרים רבים בגיל זה נמנעים מלנחש כשהם אינם יודעים את התשובה בוודאות. היות שבשאלות האמריקאיות יש 4 תשובות אפשריות, הסיכוי למענה נכון בניחוש הוא גבוה יחסית (25 אחוזים), והימנעות מניחוש מבטלת סיכוי זה.  

שאלה לדוגמא - בעיה מילולית

הבעיות המילוליות הן סיפור קצר המציג לילדים מצבי חיים שונים, וההופך את חוויית הפתרון למוכרת יותר עבור הילדים ולדומה יותר לחיי היום-יום. עם זאת, בשונה מהתרגילים שבהם כבר פגשו הילדים בלימודיהם בבית הספר, שאלות מסוג זה לא יופיעו כתרגיל פשוט, אלא כבעיה מילולית המספקת נתונים, אותם יש לחבר לכדי פעולת חשבון שתסייע להם להגיע אל הפתרון.

קראו את השאלה, ובחרו בתשובה הנכונה מבין התשובות האפשריות המוצגות. עם בחירת התשובה הנכונה, ייפתח בפניכם הסבר מלא על פתרון השאלה ועל אסטרטגיות הפתרון הנדרשות כדי לענות עליה נכונה. 

בְּחֲנוּת הַמַּמְתָּקִים אֶפְשָׁר לִקְנוֹת שַׂקִּית וּבָהּ 5 סֻכָּרִיּוֹת. שַׂקִּית כָּזוֹ עוֹלָה 2 שְׁקָלִים. כַּמָּה סֻכָּרִיּוֹת אֶפְשָׁר לִקְנוֹת ב-30 שְׁקָלִים?

תשובה נכונה
תשובה לא נכונה

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא 75 סֻכָּרִיּוֹת.

בַּשָּׁלָב הָרִאשׁוֹן, נְחַשֵּב כַּמָּה שַׂקִּיּוֹת נוּכַל לִקְנוֹת בְּ-30 שְׁקָלִים. נְחַלֵּק 30 בַּמִּסְפָּר 2 – מְחִיר כָּל שַׂקִּית.

15 = 2 : 30 

עַכְשָׁו כְּשֶׁאֲנַחְנוּ יוֹדְעִים שֶׁמְּדֻבָּר בְּ-15 שַׂקִּיּוֹת, נוּכַל לְחַשֵּׁב כַּמָּה סֻכָּרְיּוֹת יִהְיוּ לָנוּ. נַעֲרֹךְ תַּרְגִּיל כֶּפֶל:

75 = 5 × 15

כָּעֵת בָּרוּר לָנוּ שָׁבְּ-15 שַׂקִּיּוֹת, שֶׁמְּחִירָן 30 שְׁקָלִים, יִהְיוּ לָנוּ 75 סֻכַָּרְיּוֹת.


💡 אסטרטגיית החשיבה הנדרשת

בעיה זו דורשת מהילדים להבין כמה סוכריות אפשר לרכוש בסכום של 30 שקלים.

כדי להגיע אל התשובה הנכונה, על הילדים להסיק שעליהם לחשב כמה שקיות אפשר לקנות במחיר זה. יש לציין שפעולה זו עלול להיות מאתגרת עבור הילדים, משום שהשאלה המוצגת בבעיה (כמה סוכריות אפשר לקנות?) שונה מזו שעליהם לשאול את עצמם בשלב זה. 

לאחר שחישבו כמה שקיות יוכלו לקנות, יהיה עליהם לחשב כמה סוכריות יתקבלו מקניית 15 שקיות. כלומר, על הילדים יהיה לערוך תהליך של מיזוג מידע – חיבור פרטי המידע שהתקבלו מהחישוב לכדי יצירת מידע חדש שאינו מופיע בטקסט המקורי.

במקרה הזה, על הילדים לחבר את הידיעה שבכל שקית ישנן 5 סוכריות עם פרט המידע החדש שהתגלה בשלב הקודם – ברשותנו כעת 15 שקיות. פרטי המידע הללו אינם מופיעים בטקסט במפורש ועל הילדים להסיק שעליהם למזג את המידע הזה בעצמם.

בסופו של דבר, לאחר שתתקבל תוצאת תרגיל הכפל שיבצעו הילדים, יהיה עליהם לאתר את התשובה הנכונה מבין המסיחים השונים המוצגים באפשרויות המענה.

התמודדות עם הגבלת זמן

מבחן המחוננים הארצי (שלב א') מוגבל בזמן - 40 דקות בלבד. על פי רוב ילדים הלומדים בכיתה ב' אינם מורגלים במבחנים בכלל, ובכאלו הנערכים בהגבלת זמן מלחיצה בפרט, ולכן ניצב לפניהם אתגר חדש ולא מוכר.

מניסיוני, במצב עניינים שכזה חלק מן הילדים עלולים שלא להתחשב במסגרת הזמן הנתונה, להתעכב יתר על המידה על שאלות שבהן הם מתקשים ולהותיר שאלות ללא מענה. לעומת זאת, אחרים עלולים להילחץ ממסגרת הזמן, וכתוצאה מכך יענו בחיפזון, מבלי להקדיש את תשומת לב הנדרשת לכל הפרטים בשאלה.  

יישום אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה

השאלות המופיעות במבחן המחוננים משלבות חשיבה מסדר גבוה, כלומר חשיבה מקורית וגמישה המאפשרת לילדים לזהות מבנים שלכאורה נדמים בלתי מסודרים ולארגן אותם מחדש. חשיבה שכזו קיימת בדרך כלל אצל ילדים מחוננים ומצטיינים, אולם על פי רוב הם לא נדרשו להפעיל אותה במסגרת הלימודים בבית הספר, ועל כן עלולים להתקשות לעשות זאת בפעם הראשונה בזמן המבחן. 

שאלה לדוגמא - הבנת הנקרא

בחלק זה של המבחן יוצג בפני הילדים קטע לקריאה. לאחריו, יוצגו לילדים שאלות אמריקאיות שיעסקו בפירושי המילים המופיעות בקטע או בהבנת הרעיונות המרכזיים המובאים בו. קראו את השאלה, ובחרו בתשובה הנכונה מבין התשובות האפשריות המוצגות. עם בחירת התשובה הנכונה, ייפתח בפניכם הסבר מלא על פתרון השאלה, ועל אסטרטגיות הפתרון הנדרשות כדי לענות עליה נכונה. 

1   אֶתְמוֹל בְּצָהֳרַיִם חָזְרָה יָעֵל הַבַּיְתָה מִבֵּית הַסֵּפֶר וְהִתְיַשְּׁבָה לְהָכִין אֶת
2   שִׁעוּרֵי הַבַּיִת. כְּשֶׁפָּתְחָה אֶת הַיַּלְקוּט נָפְלוּ פָּנֶיהָ: הַקַּלְמָר הַוָּרֹד שֶׁלָּהּ נֶעֱלַם. 
3   בְּוַדַּאי שָׁכַחְתִּי אֶת הַקַּלְמָר עַל הַשֻּׁלְחָן שֶׁלִּי בַּכִּתָּה, חָשְׁבָה. צָעֲדָה יָעֵל
4   בַּחֲזָרָה לְבֵית הַסֵּפֶר, נִכְנְסָה לְכִתָּה ב'3 אַךְ הַקַּלְמָר לֹא הָיָה שָׁם. 
5   אוּלַי הַקַּלְמָר נָפַל לִי מֵהַתִּיק בְּאוּלָם הַסְּפּוֹרְט, אָמְרָה לְעַצְמָהּ. אַךְ גַּם
6   בְּאוּלָם הַסְּפּוֹרְט לֹא נִמְצְאָה הָאֲבֵדָה. 
7   חָזְרָה יָעֵל הַבַּיְתָה מְדוּכְדֶּכֶת מְאֹד. הִיא אָהֲבָה אֶת הַקַּלְמָר הַוָּרֹד שֶׁלָּהּ. 
8   אֵיךְ תָּכִין שִׁעוּרֵי בַּיִת עַכְשָׁו, הֲרֵי כָּל הָעֶפְרוֹנוֹת שֶׁלָּהּ בַּקַּלְמָר. וּמָה 
9   תַּגִּיד לַסָּבְתָא שֶׁלָּהּ, שֶׁנָּתְנָה לָהּ אֶת הַקַּלְמָר בְּמַתָּנָה לִכְבוֹד תְּחִלַּת הַלִּמּוּדִים. 
10  כְּשֶׁהִגִּיעָה הַבַּיְתָה, סִפְּרָה לְאִמָּא אֶת מָה שֶׁקָּרָה. 
11  נִחֲמָה אִמָּא אֶת יָעֵל וְאָמְרָה – "אַל תְּאַבְּדִי תִּקְוָה, בְּוַדַּאי מִישֶׁהוּ 
12  מֵחֲבֵרֶיךָ מָצָא אֶת הַקַּלְמָר וְיָשִׁיב לְךָ אוֹתוֹ מָחָר בַּכִּתָּה".

מָה פֵּרוּשׁ הַבִּטּוּי "נָפְלוּ פָּנֶיהָ" (שׁוּרָה 2)?

תשובה נכונה
תשובה לא נכונה

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא נֶעֶצְבָה.
פֵּרוּשׁ הַבִּטּוּי "נָפְלוּ פָּנֶיהָ" הוּא "נֶעֶצְבָה אֶל לִבָּהּ" כְּלוֹמַר נִהְיְתָה עֲצוּבָה. יָעֵל הָיְתָה עֲצוּבָה כִּי רָאֲתָה שֶׁהַקַּלְמָר הָאָהוּב שֶׁלָּהּ אֵינוֹ בְּיַלְקוּט.


💡 אסטרטגיית החשיבה הנדרשת 

שאלה זו בוחנת את אוצר המילים של הילד, והיא מצריכה שליפה של ידע מוקדם מן הזיכרון. אם הצירוף מוכר לילד, יהיה עליו להבין שהתשובה הראשונה היא הנכונה. 

לעומת זאת, אם הילד אינו מכיר את הצירוף, יהיה עליו לפנות לפעולות חשיבה נוספות. במקרה זה נדרשת יכולת הסקה מתוך הקשר, כלומר, שהילד יצטרך לבצע פרשנות למצב שבו נמצאת הילדה מתוך הכתוב בשורה 2.

לבסוף יהיה עליו לשלול את התשובות שאינן נכונות בעיניו מבין המסיחים המוצגים בשאלה. חשוב לזכור שהמילה "נעצבה" לא בהכרח מוכרת לילדים בגיל זה, ועל כן עלול להיווצר קושי בשלילית המסיחים.  


האם צריך להתכונן למבחן המחוננים?

משרד החינוך דוגל בגישה שלפיה אין צורך להתכונן למבחן המחוננים מראש כיוון שהוא לא בוחן ידע נרכש שנצבר בלימודים בבית הספר או חומר לימודי כלשהו שאפשר לשנן. כיום, אנחנו יודעים הרבה יותר על דרישות המבחן ועל האתגרים שהוא מזמן לילדים, ולכן כבר ברור לנו שכמו לקראת כל מבחן גורלי אחר בחיים, גם למבחן המחוננים כדאי ורצוי להתכונן מראש.

הסיבה הבסיסית ביותר היא שילדים רבים מתכוננים למבחן, ודבר זה עלול לפגום בסיכויי המעבר של ילדכם, גם אם הוא ניחן ביכולות אינטלקטואליות וקוגניטיביות גבוהות מהממוצע.  

סיבות נוספות להגיע מוכנים למבחן זה הן הסיבות שאותן פירטנו מוקדם יותר - ההתמודדות של הילדים עם הגבלת הזמן, עם שאלות אמריקאיות ועם יישום אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה. ההתמודדויות הללו, רובן ככולן, יהיו חדשות ובלתי מוכרות גם עבור הילדים המוכשרים ביותר הניגשים למבחן המחוננים ללא הכנה מוקדמת, ולא רצוי שהמבחן יהיה המפגש הראשון שלהם איתן.  

מניסיוני, הכנה מוקדמת המערבת תרגול מעמיק בתיווך של ההורים היא ההכנה הטובה ביותר לקראת מבחן מסוג זה. ערכת ההכנה שלנו מציעה לילדים תרגול מקיף של כל סוגי השאלות המופיעות במבחני המחוננים, ומצוידת בהסברים מפורטים ובשיטות פתרון לכל שאלה ושאלה. המטרה היא לתרגל את השאלות עם הילדים בסביבה הבטוחה והרגועה של הבית. בעת התרגול בבית תחול הפנמה של דרכי החשיבה שהמבחן מבקש לאתר, וברגע האמת יעמדו הילדים בפני האתגר הניצב מולם כשהם בטוחים בעצמם, יודעים בדיוק מה מצפה להם ומוכנים להצליח. ערכת ההכנה שלנו מצוידת גם בסימולציות מלאות הניתנות להדפסה כדי שתוכלו לדמות את תנאי המבחן האמיתי בבית (מענה על שאלות אמריקאיות, התמודדות עם הגבלת זמן) טרם יום המבחן, וכדי שהילדים יוכלו להפגין את היכולות הטבעיות שלהם בצורה הטובה ביותר. 

יוצאים לדרך, מתחילים להתכונן 


אילו דלתות נפתחות בפני ילדים מחוננים ומצטיינים?

הילדים שיעברו את מבחן שלב ב' יסווגו כמחוננים או כמצטיינים, על פי תוצאות המבחן שלהם. 

בפני הילדים שיוגדרו כמחוננים יעמדו שתי אפשרויות להשתלבות במסגרות חינוכיות המותאמות לצורכיהם:

    • כיתת מחוננים - לימודים בכיתת מחוננים ייעודית. הלימודים מתקיימים בקבוצות קטנות, והם מותאמים במיוחד לצרכים האינטלקטואליים, הרגשיים והחברתיים של הילדים. התלמידים בכיתות המחוננים נהנים מצוות חינוכי איכותי במיוחד, מתוכניות לימודים מורחבות ומלימודי העשרה. 
    • מרכזי מחוננים (ימי שליפה) - מסגרת זו מאפשרת לילדים מחוננים להמשיך ללמוד בכיתה רגילה במהלך רוב ימות השבוע, ולצאת פעם בשבוע ליום לימודים מרוכז במרכז למחוננים. הלימודים במרכזי המחוננים כוללים נושאים שאינם כלולים בתוכנית הלימודים הפורמלית, ובהם אומנויות, מדעים והומניסטיקה, והם מאופיינים בשיטות הוראה ייחודיות. 

הילדים שיוגדרו מצטיינים יוכלו להשתלב בתוכניות מצטיינים הנערכות במרכזי המחוננים. התוכניות מתקיימות בשעות אחר הצוהריים, וכוללות קורסים מתחומי ידע שאינם כלולים בתוכנית הלימודים.  

מלבד התכנים המתקדמים והמעשירים, מציעות תוכניות המצטיינים והמחוננים לילדים גם הזדמנויות חברתיות ייחודיות. הילדים זוכים לפגוש אחרים החולקים איתם את אותם תחומי העניין והמתעניינים כמותם באותם הנושאים. רמתם האינטלקטואלית של הילדים המשתתפים בתוכניות אלה גבוהה מהממוצע, והחיבור בינהם מניב חברויות ושיתופי פעולה מסקרנים המלווים את הילדים גם שנים מאוחר יותר. 

העניקו לילדכם את הסיכוי הטוב ביותר

 


מבחן מחוננים כיתה ב' - שלב ב'

שלב ב' של מבחני המחוננים לכיתה ב' הם כלי הסינון הסופי לאיתור הילדים המוגדרים מחוננים. המבחנים כוללים חמישה פרקים – פרק השלמת משפטים, פרק יחסי מילים, פרק בעיות מילוליות בחשבון, פרק מספרים בצורות ופרק חשיבה צורנית. על פי רוב, יופיעו במבחן שאלות על חומר שאינו נכלל בתוכנית הלימודים הרגילה. השנה - תשפ"ד, 2024 - יתקיימו המבחנים בחודשים פברואר-אפריל.

אפשר לעזור לך? סימן שאלה
אפשר לעזור לך?
או מלאו את הפרטים הבאים ונחזור אליכם בהקדם:
-
תודה שפנית אלינו!
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.
מעוניינים בפרטים נוספים?
צרו קשר

Vהשאירו פרטים או התקשרו: 03-5377361

-
תודה שפנית אלינו!
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.