התמונה הגדולה - מטרת המבחן

מבחן התמונות (מוכר גם כמבחן T.A.T) הוא סוג אחד של מבחן אישיות השלכתי המשמש מכוני מיון שונים, כגון אדם מילא וקינן שפי. במבחן יוצגו לפניכם תמונות המציגות קונפליקט מסוים, שלרוב יעסוק ביחסי בין אישיים, יחסי משפחה או דחפים שונים. אתם תתבקשו לספר סיפור על התמונה המוצגת, הכולל התחלה, אמצע וסוף. בעזרת הסיפור שתציגו, ירצו הבוחנים לבדוק אם יש לכם את היכולת לזהות קונפליקטים, לבחון כיצד אתם מגיבים אליהם ואיך אתם פותרים אותם.


תמונה אימפרסיוניסטית - מבחן TAT לדוגמא

תארו את התמונה הבאה: מה קרה בה בעבר, מה קורה עכשיו ומה יקרה בהמשך. ספרו מה הדמות מרגישה ועושה.

ישנם סיפורים שונים שאפשר לספר על אודות התמונה הזו, למשל:

סיפור אחד: "הילדה תמיד רצתה לנגן, ועכשיו כשהוריה קנו לה כינור היא מתרגשת מאוד. היא חושבת ברצינות כיצד להשקיע את כל זמנה בנגינה ובעתיד היא תהיה נגנית מוכשרת ומוערכת".

סיפור שני: "הילדה קיבלה את הכינור מאמה, שתמיד אמרה לה שתהיה נגנית גדולה. עכשיו, רגע לפני הקונצרט הראשון שלה, היא חושבת על אמה, שלא תהיה בקהל והיא עצובה. היא תגדל להיות נגנית מפורסמת, אבל בכל פעם שתנגן תחשוב על אמה ועל כמה שהיא מתגעגעת אליה."

איזה רושם מייצר כל סיפור?

← הסיפור הראשון מעיד על רצון להרשים את הבוחנים ולצייר תמונה אופטימית במיוחד, למרות שניכר כי לילדה בתמונה יש הבעת פנים עצובה. הדבר יכול להעיד על אישיות שמנסה לצייר תמונה אופטימלית בכל מצב - מה שמעיד גם על מוטיבציה גבוהה, אבל גם על קושי לדון בבעיות ושיתוף בקשיים מול הממונים במהלך שגרת העבודה. 

← הסיפור השני אומנם מתייחס להבעת הפנים העצובה בתמונה, אבל הוא מצייר תמונה דרמטית מאוד. היחסים הקרובים עם האם, הגשמת החלום והגעגוע התמידי לאם החסרה - כל הפרטים הללו עלולים להעיד על אישיות בעלת תגובות קיצוניות, דרמטיות ורגשיות. הרושם שנוצר מכך הוא עובד שרמת התפקוד שלו תהיה מושפעת ממצבו הרגשי.


כנסו לתמונה - טיפים פרקטיים

כל תמונה כאמור מייצגת קונפליקט בנושא מסוים. למשל בתמונה שלמעלה, הכינור מייצג את תחושותיה של הילדה כלפי הישגיות, ואת הפן הזה מנסים לבדוק במבחן התמונה הזה בקרב המועמד.

אז איך תוכלו לצלוח את המבחן הזה? 

    • זהו את הקונפליקט: נסו להבין מהו הקונפליקט המרכזי והרגש העיקרי בתמונה שלפניכם. הילדה עצובה כיוון שהיא לא מצליחה לנגן כפי שהייתה רוצה. כלומר, הקונפליקט נוצר מתוך הפער בין הציפיות לבין היכולות שלה.
    • תארו דמויות מורכבות: תארו את הדמויות בתמונה בצורה מורכבת ולא בצורה חד ערכית. הציגו יותר מצד אחד של הדמות בתיאור שלכם, למשל, הילדה לא מצליחה לנגן את היצירה וחושבת מה היא יכולה לעשות ואיך תוכל להשתפר (שילוב בין תחושת כישלון לבין תהליך הפקת לקחים).
    • הציגו פתרון ריאלי: לאחר שזיהיתם את הקונפליקט, חשוב שתציגו יחד עם הקונפליקט גם סוג של פתרון ריאלי למצב. הילדה לא מצליחה לנגן, אבל מחליטה שהיא תתאמן שוב ושוב, עד שתצליח. 
    • היזהרו מתיאורים קיצוניים: אל תתארו רגשות עזים מדי, זה עלול להשאיר רושם שלילי של חוסר שליטה בדחפים. תארו את התסכול של הדמות באיפוק - אל תספרו למשל שהיא שברה את הכינור ברגע של כעס.

יש לנו עוד טיפים בשבילכם

אפשר לעזור לך? סימן שאלה
אפשר לעזור לך?
או מלאו את הפרטים הבאים ונחזור אליכם בהקדם:
-
תודה שפנית אלינו!
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.
מעוניינים בפרטים נוספים?
צרו קשר

Vהשאירו פרטים או התקשרו: 03-5377361

-
תודה שפנית אלינו!
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.