מבחני צורות לדוגמא

דוגמא לשאלות אנלוגיות בציורים

אנלוגיה היא יחס של דמיון, השוואה בין שני דברים או יותר. בשאלות אנלוגיות בציורים נדרשים התלמידים להתחקות אחר היחס ששני פריטים מקיימים ביניהם, ואז ליצור קשר נוסף דומה בין שני פריטים אחרים – עצמים או רעיונות מופשטים. תרגול אנלוגיות מאפשר לתלמידים ולתלמידות להשתמש בידע שכבר יש להם על מנת לנסות ולהבין רעיונות חדשים. על מנת לפתור שאלות אנלוגיות בצורה טובה, כדאי לתרגל עם הילדים עבודה בתבנית קבועה של יצירת קשרים. נוסף על כך, כדאי להכיר סוגי קשרים עיקריים כמו "חלק מ-", "היפך" "דומה אבל-" ועוד. 

דוגמא 1 – אנלוגיות בציורים:

בַּחֲרוּ בַּתְּמוּנָה הַמַּתְאִימָה בְּיוֹתֵר:

אנלוגיות בציורים: מברשת שיניים למשחת שיניים היא כמו סכין ל: ריבה, לחם, כפית או פה?

הסבר ופתרון:

בְּעֶזְרַת מִבְרֶשֶׁת שִׁנַּיִם מוֹרְחִים מִשְׁחַת שִׁנַּיִם, כְּמוֹ שֶׁבְּעֶזְרַת סַכִּין מוֹרְחִים רִבָּה.

מִבְרֶשֶׁת שִׁנַּיִם הִיא לְמִשְׁחַת שִׁנַּיִם כְּמוֹ שֶׁסַּכִּין הוּא לְ...?

אֶפְשָׁר לְהִשְׁתַּמֵּשׁ בְּמִּשְׁפָּט מְקַשֵּׁר – בְּעֶזְרַת מִבְרֶשֶׁת שִׁנַּיִם מוֹרְחִים אֶת הַמִּשְׁחָה. עַכְשָׁיו צָרִיךְ לְהַתְאִים לַסַכִּין צִיּוּר נוֹסַף הַמְּקַיֵּם אֶת אוֹתוֹ הַקֶּשֶׁר מִבֵּין הָאֶפְשָׁרֻיּוֹת. בְּעֶזְרַת הַסַּכִּין מוֹרְחִים... רִבָּה.

דוגמא 2 – אנלוגיות בציורים:

בַּחֲרוּ בַּתְּמוּנָה הַמַּתְאִימָה בְּיוֹתֵר:

ים לאוניה הוא כמו שמיים ל: ירח, ציפור, מטוס או עפיפון?

הסבר ופתרון:

אֳנִיָּה הִיא כְּלִי תַּחְבּוּרָה הַנָּע בַּמַּיִם, כְּמוֹ שֶׁאֲוִירוֹן הוּא כְּלִי תַּחְבּוּרָה הַנָּע בַּשָּׁמַיִם.

דוגמא לשאלות צורות בשורה

מבחני הצורות בוחנים יכולת איתור ויישום של חוקיות צורנית. בכל שאלה מוצגות כמה צורות במבנה מסוים, כגון מטריצה או שורה, ועל התלמיד לזהות איזו צורה משלימה את המבנה. מבחנים אלה בודקים יכולת חשיבה כללית, הבנת קשר בין צורות, יכולת ניתוח והסקה מן הפרט אל הכלל. במבחן צורות בשורה הדגש הוא על זיהוי חוקיות התקפה להתקדמות רצופה בשורה בלבד.

כשפותרים שאלות של צורות בשורה, חשוב לדעת לזהות שני סוגים נפוצים של חוקיות: חוקיות של תנועה, וחוקיות של החלפה (רוטציה). על מנת להיטיב לזהות את החוקיות בשאלות, מומלץ לעבוד עם הילד על מושגים כגון – לסירוגין (פעם כן פעם לא), ימין ושמאל, למעלה ולמטה, בכיוון השעון ונגד כיוון השעון ועוד.

דוגמא לשאלת צורות בשורה:

בַּחֲרוּ בַּתְּשׁוּבָה הַמַּתְאִימָה בְּיוֹתֵר לְהַמְשִׁיךְ אֶת הַסִּדְרָה.

דוגמא לצורות בשורה: איזה מבין ארבעת הכוכבים מתאימים להשלים את הסדרה?

הסבר ופתרון

הַסִּדְרָה שֶׁלְּפָנֵינוּ מֻרְכֶּבֶת מִכּוֹכָבִים עִם עִגּוּלִים.

בָּאֵיבָר הָרִאשׁוֹן מוֹפִיעַ עִגּוּל אֶחָד אֲשֶׁר נָע מָקוֹם אֶחָד עִם כִּווּן הַשָּׁעוֹן בֵּין צְלַעוֹת הַכּוֹכָב.

בְּכָל מַעֲבָר מִתְוַסֵּף עִגּוּל הַמּוֹפִיעַ לִפְנֵי אוֹתוֹ עִגּוּל, כָּךְ שֶׁבָּאֵיבָר הֶחָסֵר יִהְיוּ אַרְבָּעָה עִגּוּלִים וּמִיקוּם הָעִגּוּל הָרִאשׁוֹן מִבֵּינֵיהֶם יִהְיֶה בְּחֶלְקוֹ הַשְּׂמָאלִי הַתַּחְתּוֹן שֶׁל הַכּוֹכָב.


"הערכה מצוינת ומעשירה את הילד הרבה מעבר לחומר הנדרש. הייתי ממליצה להורים לתת לילדיהם לתרגל בערכה גם ללא קשר למבחן".

 

הכנה למבחן מחוננים, כיתה ב', אפריל 2018 – מכון סאלד

מבחנים בחשבון לדוגמא

מבחני הבעיות המילוליות בחשבון בוחנים יכולת הבנת בעיות מילוליות, תרגום לתרגיל חשבוני ופתרון. בכל שאלה מוצגות 4 תשובות, שמהן יש לבחור את התשובה הנכונה. במבחנים תיתכן נגיעה בנושאים שעדיין לא נלמדו בכיתה כגון כסף, מדידת מרחק, שברים. הדגש הוא על הבנת התרגיל שיש לעשות. לעיתים יש צורך ביותר מתרגיל אחד כדי להגיע לתשובה. רצוי לתת לילד דף ומכשיר כתיבה ולעודד אותו לכתוב ולצייר לעצמו את הפתרון.

דוגמא ראשונה - בעיות מילוליות בחשבון

שאלה לדוגמא: כדי לקנות הפתעת יום הולדת למורה, החליטו 40 תלמידי הכיתה לאסוף חמי שקל מכל תלמיד. כמה כסף אספו מכל הכיתה?

הסבר ופתרון:

דֶּרֶךְ רִאשׁוֹנָה לְפִתְרוֹן, לְמִי שֶׁמַּכִּיר אֶת חֻקֵּי הַשְּׁבָרִים:

נַכְפִּיל אֶת מִסְפָּר הַתַּלְמִידִים בַּסְּכוּם שֶׁהֵבִיא כָּל אֶחָד:

40 X 0.5 = ? 40/2 = 20

תְּשׁוּבָה: 20 שְׁקָלִים.

דֶּרֶךְ שְׁנִיָּה לְפִתְרוֹן:

אִם כָּל תַּלְמִיד הֵבִיא דוגמא למבחן כיתה ב' שלב ב, שברים שֶׁקֶל, זֹאת אוֹמֶרֶת שֶׁכָּל זוּג תַּלְמִידִים הֵבִיא 1 שֶׁקֶל. לָכֵן מָה שֶׁנִּשְׁאַר הוּא לְחַלֵּק אֶת הַכִּתָּה לְזוּגוֹת. כְּלוֹמַר:

כיתה ב שלב ב מבחן לדוגמא, שאלת חילוק

תְּשׁוּבָה: 20 שְׁקָלִים.

דוגמא שנייה - בעיות מילוליות בחשבון

במכונת הפחיות פחית עולה 5 שקלים. לאביתר יש 4 שקלים ו-70 אגורות. כמה כסף חסר לאביתר כדי לקנות פחית?

הסבר ופתרון:

בִּשְׁאֵלוֹת שֶׁל שְׁקָלִים וַאֲגוֹרוֹת חָשׁוּב לִזְכֹּר:

1 שֶׁקֶל = 100 אֲגוֹרוֹת

יֵשׁ לִמְצֹא מָה הַהֶפְרֵשׁ בֵּין אַרְבַּעַת הַשְּׁקָלִים (400 אֲגוֹרוֹת) ו-70 אֲגוֹרוֹת שֶׁיֵּשׁ לְאֶבְיָתָר לְבֵין חֲמֵשֶׁת הַשְּׁקָלִים (500 אֲגוֹרוֹת) שֶׁעוֹלָה פַּחִית. לָכֶן יֵשׁ לְבַצֵּעַ תַּרְגִּיל חִסּוּר:

30 = 470 - 500

חָשׁוּב לִזְכֹּר! מִכֵּיוָן שֶׁהָפַכְנוּ אֶת הַשְּׁקָלִים לַאֲגוֹרוֹת הַתְּשׁוּבָה הִיא גַּם בַּאֲגוֹרוֹת.

תְּשׁוּבָה: 30 אֲגוֹרוֹת.


מבחנים מילוליים לדוגמא

המבחן לאיתור מחוננים לכיתה ב', שלב ב' בנוי כך שלפחות מחצית מפריטי המבחן הם מילוליים. חשוב מאוד להתכונן לחלקים הללו של המבחן על מנת להטמיע את אסטרטגיית העבודה בשאלות רבות ברירה (אמריקאיות). מה עושים כאשר יש מילה שלא מבינים? יש ילדים הנוטים לבחור דווקא במילה שהם לא מבינים, גם כאשר התשובה הנכונה מוכרת להם. ולהיפך, יש שמהססים לבחור במילה שאינם מכירים גם כאשר ברור להם ששאר התשובות אינן נכונות.

דוגמא לשאלת אוצר מילים

תרגול שאלות אוצר מילים מאפשר לילדים להתנסות באופן העבודה הנדרש למבחן, וללמוד מתוך ניסיון. תוך כדי תרגול הילדים גם מעשירים את לשונם במילים נוספות העשויות להופיע במבחן.

בחרו מבין האפשרויות את הפירוש המתאים למילה: אכזר. א. אמיץ
ב. עקשן ג. רשע
ד. רציני<span class=

הסבר ופתרון:

הַמִּלָּה אַכְזָר הִיא מִלָּה נִרְדַּפְתְּ לְמִלָּה רָשָׁע: מִישֶׁהוּ שֶׁאֵינוֹ חָשׁ בְּצַעַר אוֹ כְּאֵב שֶׁל אֲחֵרִים, שֶׁאֵינוֹ מֵרַחֵם, קְשֵׁה-לֵב.

דוגמא לשאלת השלמת משפטים

סוג נוסף של שאלות מילוליות שכדאי לתרגל הוא השלמת משפטים. בשאלות אלו נתון משפט שחסרה בו מילה, ויש לבחור מבין התשובות במילה המתאימה להשלמת המשפט. בשאלות השלמת משפטים במבחן איתור המחוננים הדגש אינו רק על עושר שפתי, אלא גם על עבודה נכונה עם מבנה לוגי של משפט, יכולת ניתוח והסקת מסקנות מתוך הקשר. התשובה הנכונה צריכה להתאים גם מבחינת התחביר (הטיות, זמנים, פעלים מיוחדים) וגם מבחינת המשמעות:

בחרו במילה המשלימה את המשפט בצורה הטובה ביותר: יוני היה בטוח שהוא ינצח אותי בתחרות, אבל אני__אותו. א.הבסתי ב.הפסדתי ג.לקחתי ד.ברחתי

הסבר ופתרון:

תְּשׁוּבָה א' נְכוֹנָה: יוֹנִי הָיָה בָּטוּחַ שֶׁהוּא יְנַצֵּחַ אוֹתִי בְּתַחֲרוּת, אֲבָל אֲנִי הֵבַסְתִּי אוֹתוֹ.

הֶסְבֵּר: פֵּירוּשׁ הַמִּילָּה הֵבַסְתִּי הוּא נִיצַּחְתִּי.

תְּשׁוּבָה ב' אֵינָהּ נְכוֹנָה כִּי הִיא יוֹצֶרֶת טָעוּת לְשׁוֹנִית: מַפְסִידִים לְמִישֶׁהוּ וְלֹא אוֹתוֹ.

תְּשׁוּבָה ג' אֵינָהּ נְכוֹנָה כִּי לוֹקְחִים מִישֶׁהוּ לְמָקוֹם כָּלְשֶׁהוּ: הוּא לָקַח אוֹתִי הַבַּיְתָה.

תְּשׁוּבָה ד' אֵינָהּ נְכוֹנָה כִּי הִיא יוֹצֶרֶת טָעוּת לְשׁוֹנִית: בּוֹרְחִים מִמִּישֶׁהוּ וְלֹא אוֹתוֹ.


הכל על מבחני מחוננים לכיתה ב'

מבחני מחוננים לכיתה ב' הם כלי סינון סופי למציאת ילדים המוגדרים מחוננים. את המבחנים עורך מכון סאלד, והם מתקיימים בחודשים ינואר-אפריל. במבחנים ארבעה חלקים – מילולי, ידע כללי, כמותי וצורני – ועל פי רוב הם כוללים שאלות שלא נלמדות במסגרת הלימודים הרגילה. רק עד 3% מהניגשים לבחינה מוגדרים מחוננים, ו-5% נוספים מוגדרים מצטיינים. ההשתתפות במסגרות ובתוכניות ההעשרה של משרד החינוך נקבעת על פי הציונים בבחינה. על מנת לתת לילדיכם את הסיכוי הטוב ביותר להצליח במבחנים, כדאי להתכונן אליהם מבעוד מועד ולאפשר היכרות מוקדמת עם סוגי השאלות.

לפניכם דוגמאות לסרטוני העשרה והדרכה מתוך ערכות ההכנה שלנו

סרטון העשרה - ידע כללי: מדינות בעולם

סרטון הדרכה - כפל

מעוניינים בפרטים נוספים?
צרו קשר

Vהשאירו פרטים או התקשרו: 03-5377361

-
loading..
הטופס נשלח בהצלחה. נציגינו ייצרו איתך קשר בקרוב.
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.