כל עבודה בהישג ידך
 

דוגמא למבחן מחוננים שלב א' לתלמידי כיתה ג' - עם פתרונות והסברים

ניגשים למבחן איתור מחוננים שלב א' במכון סאלד? רוצים לראות דוגמא למבחן מחוננים כיתה ג'?

בדף זה מוצגי סוגי שאלות ממבחן מחוננים כיתה ג' לדוגמא. זו הזדמנות ראשונה שלכם, ההורים והילדים, להכיר את סוגי השאלות במבחן איתור מחוננים. המבחן כולל שאלות בנושאים: חשבון ומילולי.
בהמשך הדף תמצאו הסברים מפורטים שילוו אתכם צעד אחר צעד בפתרון השאלות ודוגמאות למספר עקרונות פסיכוטכניים שכדאי להכיר.

בערכות ההכנה של מכון נועם לשלב א' תוכלו לתרגל את כל סוגי השאלות ולקבל טיפים והסברים לפתרון. 


 

דוגמא למבחני מחוננים כיתה ג' שלב א'

מצד משמאל מוצגים צילומי מסך, מתוך ערכות תרגול אונליין למחוננים לכיתה ג' שלב א'.

בדף זה תוכלו למצוא שאלות לדוגמא, עם פתרונות והסברים המיועדים לילדים.

לדוגמאות לכיתה ב', עברו לדף- מבחן לדוגמא של כיתה ב' שלב א'

מומלץ להתכונן למבחן כדי להכיר מראש את סגנון השאלות ומבנה המבחן, ללמוד אסטרטגיות פתרון, להוריד את רמת הלחץ לפני המבחן ולהגדיל את הסיכויים להצלחה. 
  |  

להכנה אישית במכון כיתבו לנו:

info@machon-noam.co.il
לרכישת ערכת הכנה באינטרנט
 
החל מ- 249 ₪
 
 
 
 
 

"הערכה מצויינת ומעשירה את הילד הרבה מעבר לחומר הנדרש. הייתי ממליצה להורים לתת לילדיהם לתרגל בערכה גם ללא קשר למבחן".
הכנה למבחן איתור מחוננים, כיתה ב' שלב א', אוקטובר 2016 – מכון סאלד

שאלות שלב א' לדוגמא 



מבחנים בחשבוןחשבון


במבחן לאיתור מחוננים כיתה ג' הבעיות המילוליות בחשבון בוחנים יכולת הבנת בעיות מילוליות, תרגום לתרגיל חשבוני ופתרון. הדגש הוא על הבנת התרגיל שיש לעשות. לעתים קרובות יש צורך ביותר מתרגיל אחד כדי להגיע לתשובה. בשלב א' השאלות בחשבון לרוב בפורמט פתוח (כמו במבחנים שהילדים רגילים אליהם בבית הספר). כתבנו עבורכם דוגמאות לשאלות בנושאים סדרות ובעיות בחשבון:



דרך לפתרון:


כְּדֵי לַעֲנוֹת עַל הַשְּׁאֵלָה נוּכַל לְהֵעָזֵר בְּאֶמְצַעִי הַמְחָשָׁה. הַצִּיּוּר שֶׁלְּפָנֵינוּ מְתָאֵר מַלְבֵּן שֶׁאָרְכּוֹ 12 מֶטְרִים וְרָחְבּוֹ 9 מֶטְרִים.


בִּשְׁאֵלָה זוֹ נִשְׁאַלְנוּ מַהוּ הֶקֵּף הַמִּגְרָשׁ הַמַּלְבֵּנִי. בִּכְדִי לְחַשֵּׁב אֶת הֶקֵּפוֹ שֶׁל הַמַּלְבֵּן יֵשׁ לִסְכוֹם אֶת כָּל צַלְעוֹתָיו שֶׁל הַמַּלְבֵּן.
שִׂימוּ לֵב, הַצְּלָעוֹת הַנֵגְדְיוֹת (הַמַּקְבִּילוֹת, כְּלוֹמַר, נִמְצָאוֹת זוֹ מוּל זוֹ) שֶׁל הַמַּלְבֵּן שָׁווֹת, לָכֵן נִתָּן לִכְפּוֹל אֶת הָאֹרֶךְ שֶׁל כָּל צֶלַע וּלְאַחַר מִכֵּן לִסְכוֹם אֶת הַתּוֹצָאוֹת:



תְּשׁוּבָה נְכוֹנָה: הֶקֵּף הַמִּגְרָשׁ הוּא 42 מֶטְרִים.




דרך לפתרון:
נְחַלֵּק אֶת דֶּרֶךְ פִּתְרוֹן שְׁאֵלָה זוֹ לְמִסְפָּר שְׁלַבִּים:
1. נְחַשֵּׁב מַהוּ מִסְפָּר הַחֲרוּזִים שְׁיוּשְׁחְלוּ בְּמַחֲרֹזֶת אַחַת.
2. נְחַשֵּׁב אֵת מִסְפָּר הַחֲרוּזִים הַדְּרוּשִׁים ל-7 מַחְרֹזוֹת.

נַתְחִיל לְחַשֵּׁב עַל פִּי הַשְּׁלַבִּים:
בִּכְדֵי לְחַשֵּׁב אֵת מִסְפָּר הַחֲרוּזִים שְׁיוּשְׁחְלוּ בְּמַחֲרֹזֶת אַחַת, עָלֵינוּ לִיצוֹר תַּרְגִּיל חִלּוּק. יֵשׁ לְחַלֵּק בֵּין סָךְ כָּל הַחֲרוּזִים- 91, לְבֵין מִסְפָּר הַמַּחְרֹזוֹת- 7 - שֶׁאוֹתָן טַלִּי מְעֻנְיֶנֶת לְהַרְכִּיב. הַמָּנָה שֶׁל תַּרְגִּיל זֶה הִיא לְמַעֲשֶׂה מִסְפָּר הַחֲרוּזִים שְׁיוּשְׁחְלוּ בְּמַחֲרֹזֶת אַחַת.



בִּכְדֵי לְחַשֵּׁב אֶת מִסְפָּר הַחֲרוּזִים שְׁיוּשְׁחְלוּ ב-14 מַחְרֹזוֹת, עָלֵינוּ לִיצוֹר תַּרְגִּיל כֶּפֶל. עָלֵינוּ לִכְפוֹל בֵּין מִסְפָּר הַחֲרוּזִים שֶׁיִּהְיוּ בְּמַחֲרֹזֶת אַחַת וּלִכְפוֹל פִּי 14.


תְּשׁוּבָה נְכוֹנָה: טַלִּי תִּזְדַּקֵּק לְ-182 חֲרוּזִים.




שאלות מסוג בעיות מילוליות להעשרה עוסקות בשיטת המבנה העשרוני. בשיטת רישום זו, כל מספר מורכב מספרות והספרות מייצגות את האחדות, העשרות, המאות, האלפים וכו'. דרך נוחה לא להתבלבל בהבנת משמעות של כל ספרה במספר העשרוני, היא לרשם את הספרות בטבלת "בית המספרים":


דרך לפתרון:
נֵעָזֵר בְּטַּבְלָת "בֵּית הַמִּסְפָּרים":



נִרְשֹׁם בָּהּ אֶת הַמִּסְפָּר 3897, כַּאֲשֶׁר אֲנַחְנוּ מְמַלְּאִים אֶת הַטַּבְלָה מִיָּמִין לִשְׂמֹאל:



מִכָּאן רוֹאִים שֶׁסִּפְרַת הַמֵּאוֹת בּוֹ הִיא 8.
בַּמִּסְפָּר הַמְּבֻקָּשׁ סִפְרַת הָעֲשָׂרוֹת צְרִיכָה לִהְיוֹת קְטַנָּה ב-6, כְּלוֹמַר:



וּבְטָבְלָת בֵּית הַמִּסְפָּרִים הַמִּסְפָּר הַזֶּה יוֹפִיעַ עִם אוֹתָן סִפְרַת הָאֲחָדוֹת, הָעֲשָׂרוֹת וְהָאֲלָפִים כְּמוֹ 3897, אַךְ עִם הַסִּפְרָה 2 בַּמִּשְׁבֶּצֶת שֶׁל סִפְרַת הַמֵּאוֹת:



הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה: 3297.



סדרה היא קבוצה של מספרים המופיעים זה אחר זה בחוקיות מסוימת. כל מספר בסדרה מכונה "איבר". בכל שאלה מופיעה סדרה של מספרים ובה איבר חסר. הילדים נדרשים לזהות את החוקיות בכל סדרה ולהוסיף את האיבר הבא כך שהחוקיות תשמר. שאלות מסוג סדרות נועדו לבחון כישורי חשיבה אנליטית, כלומר יכולת לפרק מידע, לנתח אותו ולזהות דפוסים.



דרך לפתרון:
אָנוּ רוֹאִים כִּי יֵשׁ לָנוּ סִדְרָה חֶשְׁבּוֹנִית, שֶׁמּוֹפִיעִים בָּהּ מִסְפָּרִים שְׁלֵמִים.
תְּחִלָּה נִבְחַן צָעַד צָעַד וּנְנַסֶּה לְזַהוֹת אֶת הַחֻקִּיּוֹת שֶׁקַּיֶּמֶת בַּמַּעֲבָר בֵּין אֵיבָר לְאֵיבָר. כְּחֵלֶק מִתַּהֲלִיךְ הַפִּתְרוֹן אָנוּ מַמְלִיצִים לִרְשֹׁם אֶת פְּעֻלּוֹת הַחֶשְׁבּוֹן שֶׁנִּתַּן לְבַצֵּעַ בְּמַעֲבָר מֵאֵיבָר לְאֵיבָר בְּאֹפֶן הַבָּא: פְּעֻלּוֹת חֶשְׁבּוֹן מִסּוּג חִסּוּר נִרְשֹׁם לְמַעְלָה וּפְעֻלּוֹת חֶשְׁבּוֹן מִסּוּג חִבּוּר נִרְשֹׁם לְמַטָּה.
אָנוּ מַמְלִיצִים תְּחִלָּה לְחַשֵּׁב מַהוּ הַקֶּשֶׁר בֵּין שְׁנֵי הַמִּסְפָּרִים הָרִאשׁוֹנִים בַּסִּדְרָה.
כְּלוֹמַר, עָלֵינוּ לִשְׁאֹל אֶת עַצְמֵנוּ: מַהִי הַפְּעֻלָּה הַחֶשְׁבּוֹנִית שצָרִיךְ לַעֲשׂוֹת בכְּדֵי לְהַגִּיעַ מְ- 8 לְ- 3? עָלֵינוּ לְהוֹסִיף 5. לָכֵן נִרְשֹׁם זֹאת כָּךְ:



כָּעֵת עָלֵינוּ לִשְׁאֹל אֶת עַצְמֵנוּ:
מָה צָרִיךְ לַעֲשׂוֹת כְּדֵי לְהַגִּיעַ מְ- 3 לְ- 10?
עָלֵינוּ לְהוֹסִיף 7. נִרְשֹׁם זֹאת כָּךְ:


כָּעֵת עָלֵינוּ לִשְׁאֹל אֶת עַצְמֵנוּ: מָה צָרִיךְ לַעֲשׂוֹת כְּדֵי לְהַגִּיעַ מְ- 10 לְ- 5?
לְהַחְסִיר 5. לָכֵן עָלֵינוּ לִרְשֹׁם זֹאת כָּךְ:



כָּעֵת עָלֵינוּ לִשְׁאֹל אֶת עַצְמֵנוּ: מָה צָרִיךְ לַעֲשׂוֹת כְּדֵי לְהַגִּיעַ מְ- 5 לְ- 12?
לְהוֹסִיף 7. לָכֵן עָלֵינוּ לִרְשֹׁם זֹאת כָּךְ:



בִּשְׁלַב זֶה אָנוּ מַמְלִיצִים לַחֲשֹׁב מַהִי הַחֻקִּיּוֹת שֶׁיֶּשְׁנָהּ זוֹ, כְּלוֹמַר עָלֵינוּ לְהַבִּיט אֵילוּ פְּעֻלּוֹת חְשְבוֹנִיוֹת חוֹזְרוֹת עַל עַצְמָן בַּסִּדְרָה.
אָנוּ רוֹאִים שֶׁהַחֻקִּיּוֹת שֶׁלָּנוּ בְּנוּיָה לְמַעֲשֶׁה מִשְּׁתֵּי פְּעֻלּוֹת חְשְבּוֹנִיוֹת שׁוֹנוֹת. פַּעַם אָנוּ מְחַסְּרִים 5 וּפַעַם אָנוּ מוֹסִיפִים 7.



בְּהֶתְאֵם לְכָךְ נְנַסֶּה לְהַשְׁלִים אֶת הֶמְשֵׁךְ הַסִּדְרָה.
עָלֵינוּ לִשְׁאֹל אֶת עַצְמֵנוּ: מָה צָרִיךְ לַעֲשׂוֹת כְּדֵי לְהַגִּיעַ מְ- 12 לְ- 7?
לְהַחְסִיר 5. וְאִלּוּ בַּמַּעֲבָר בֵּין 7 ל- 12, עָלֵינוּ לְהוֹסִיף 7.



בְּהֶתְאֵם לְכָךְ נְנַסֶּה לְהַשְׁלִים אֶת הָאֵיבָר הֶחָסֵר. אָנוּ מַבְחִינִים כָּאָמוּר כִּי יֶשְׁנָהּ חָזַרַתִיוּת בַּפְּעֻלּוֹת הַחֶשְבוֹנִיוֹת, לָכֶן כְּעֵת עָלֵינוּ לְהַקְטִין בְּ- 5 אֶת הָאֵיבָר 14.



עַל פִּי חֻקִּיוֹת זוֹ הָאֵיבָר הֶחָסֵר בַּסִּדְרָה יִהְיֶה 9:



הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִנָּהּ תְּשׁוּבָה א' וְנִתַּן לִפְסֹל אֵת שְׁלוֹשׁ הַתְּשׁוּבוֹת הַנּוֹתָרוֹת.

לקחים שניתן להפיק משאלה זו:

  • יֵשׁ לִפְתֹּר שְׁאֵלוֹת אֵלּוּ מִשְּׂמֹאל לַיָּמִין.
  • לְאַחַר תִּרְגּוּל, נַכִּיר סוּגִים רַבִּים יוֹתֵר שֶׁל סְדָרוֹת וְהַמַּעֲנֶה עֲלֵיהֶן יַהֲפֹךְ קַל יוֹתֵר. שִׁמּוּשׁ בְּשִׁיטַת הָעֲבוֹדָה שֶׁהֻצְּגָה בְּדֻגְמָא זוֹ, הוֹפֵךְ אֶת פִּתְרוֹן הַשְּׁאֵלָה לַטֶּכְנִי וּפָחוֹת דּוֹרֵשׁ חֲשִׁיבָה מַעֲמִיקָה.





מבחנים מילוליים מילולי




חלק העברית של מבחן שלב א' הוא למעשה מבחן הבנת הנקרא. בחלק זה מופיעים בדרך כלל שלושה קטעי קריאה ולאחר כל קטע, 7 או 8 שאלות הבוחנות את ההבנה של הסיפור והמילים הקשות בו. רוב השאלות מתייחסות להבנת הרעיונות המרכזיים בקטע ואין צורך בידע מוקדם כדי להבין את הנושאים עליהם מדברים הקטעים. מספר שאלות בכל קטע מתייחסות לפירוש מילים שהופיעו בטקסט ולכן כדאי לתרגל מראש שאלות של אוצר מילים.




שאלות לדוגמה:









הכל על מבחני מחוננים כיתה ג'

מבחן מחוננים כיתה ג' נועד לסינון ראשוני של ילדים בעלי אינטליגנציה גבוהה. ברוב הארץ המבחן נערך בכיתה ב', אך באיזורים בהם תוכניות המחוננים מתחילות בכיתה ד', התלמידים עוברים את מבחן המחוננים בכיתה ג'. המבחן נערך בבתי הספר, ולפי ציוני התלמידים, סגל בית הספר ממליץ על אלו שיעברו לשלב ב'. מכסת התלמידים העוברים היא 17% - 15% הם התלמידים בעלי הציונים הכי גבוהים, ו-2% שמורים לערעורים על ציוני המבחן מול בית הספר ומשרד החינוך. המבחן לרוב כולל נושאים שאינם נלמדים בתוכנית הלימודים הרגילה של בתי הספר. תרגול מקדים מאפשר לילדכם להגיע מוכנים ורגועים למבחן, עם היכרות מוקדמת של סוגי השאלות והדרכים לפתור אותן.

↑ בחזרה לראש העמוד


לפניכם סרטון הדרכה בנושא כפל, מתוך ערכת ההכנה שלנו, שיעזור לכם להתכונן למבחן:




למדו עוד על:

מבחני מחוננים שלב א'
שאלות ותשובות מחוננים שלב א'
הורים למחוננים אבחון חרדת בחינות
מחוננים לקויי למידה
מכון סאלד


↑ בחזרה לראש העמוד




לתיאום קורס הכנה במכון נועם

צלצל/י 03-53-77-361
או כתבו לנו info@machon-noam.co.il

03-53-77-361
*
קליק ונתקשר

קנו הכנה אונליין
תרגול אונליין למחוננים: שלב א
תרגול אונליין למחוננים: שלב א + ב
הכנה און-ליין לטייסים


מבחני דוגמא בחינם
מבחן מחוננים כיתה ג' שלב א'
מבחן מחוננים כיתה ב' שלב א'


ממליצים
היינו מאוד מרוצים מהתרגול. אמרתי לבעלי שגם אם י' לא יעבור את המבחן, אני שמחה שהוא למד המון בזמן האחרון בזכות התרגול. 
הכנה למחוננים כיתה ב' שלב ב', ינואר 2015
ראשית תודה על תשומת הלב והנכונות לעזור לנועה בהכנה למבחן. ההקשבה והסיוע של צוות המכון ראויים להערכה. הערכה עזרה לה מאוד, והיא הרגישה במהלך המבחן ששאלות חוזרות על עצמן ודומות לשאלות שפתרה בערכות ההכנה של מכון נועם. 
אמא של נועה, הכנה למחוננים כיתה ג' שלב ב', מרץ 2015 – מכון סאלד







מידע כללי
עזרה
מוצרים נבחרים
מבחנים בחינם
שותפויות ועסקי


 
Created by red-id