שאלות בחשבון לדוגמא

במבחן לאיתור מחוננים כיתה ג' הבעיות המילוליות בחשבון בוחנות יכולת הבנת בעיות מילוליות, תרגומן לתרגיל חשבונאי ופתרון. הדגש הוא על הבנת המהלך שיש לבצע כדי להגיע לפתרון. בשלב א', תימצאו לרוב שאלות בחשבון בפורמט פתוח (בדומה למבחנים אליהם רגילים התלמידים מבית הספר).

כתבנו עבורכם דוגמאות לשאלות בנושאי סדרות ובעיות בחשבון:

בעיות מילוליות

משפחת כהן בונה בית על מגרש מלבני שאורכו 12 מטרים ורוחבו 9 מטרים. מהו היקף המגרש של משפחת כהן? א. 21 מטרים ב. 40 מטרים ג. 42 מטרים ד. 44 מטרים

 

דרך לפתרון:

כְּדֵי לַעֲנוֹת עַל הַשְּׁאֵלָה נוּכַל לְהֵעָזֵר בְּאֶמְצַעִי הַמְחָשָׁה. הַצִּיּוּר שֶׁלְּפָנֵינוּ מְתָאֵר מַלְבֵּן שֶׁאָרְכּוֹ 12 מֶטְרִים וְרָחְבּוֹ 9 מֶטְרִים.

מלבן 9 מטרים גובה ו-12 מטרים אורך

בִּשְׁאֵלָה זוֹ נִשְׁאַלְנוּ מַהוּ הֶקֵּף הַמִּגְרָשׁ הַמַּלְבֵּנִי. בִּכְדִי לְחַשֵּׁב אֶת הֶקֵּפוֹ שֶׁל הַמַּלְבֵּן יֵשׁ לִסְכוֹם אֶת כָּל צַלְעוֹתָיו שֶׁל הַמַּלְבֵּן.

שִׂימוּ לֵב, הַצְּלָעוֹת הַנֵגְדְיוֹת (הַמַּקְבִּילוֹת, כְּלוֹמַר, נִמְצָאוֹת זוֹ מוּל זוֹ) שֶׁל הַמַּלְבֵּן שָׁווֹת, לָכֵן נִתָּן לִכְפּוֹל אֶת הָאֹרֶךְ שֶׁל כָּל צֶלַע וּלְאַחַר מִכֵּן לִסְכוֹם אֶת הַתּוֹצָאוֹת:

12X2+9X2=24+18=42

תְּשׁוּבָה נְכוֹנָה: הֶקֵּף הַמִּגְרָשׁ הוּא 42 מֶטְרִים.

 

טלי מכינה מחרוזות. להכנת 7 מחרוזות טלי משחילה 91 חרוזים, כאשר מספר החרוזים בכל מחרוזת זהה. לכמה חרוזים תזדקק טלי בכדי לחרוז 14 מחרוזות? א.202 ב.208 ג.194 ד.182

 

דרך לפתרון:

נְחַלֵּק אֶת דֶּרֶךְ פִּתְרוֹן שְׁאֵלָה זוֹ לְמִסְפָּר שְׁלַבִּים:

  1. נְחַשֵּׁב מַהוּ מִסְפָּר הַחֲרוּזִים שְׁיוּשְׁחְלוּ בְּמַחֲרֹזֶת אַחַת.
  2. נְחַשֵּׁב אֵת מִסְפָּר הַחֲרוּזִים הַדְּרוּשִׁים ל-7 מַחְרֹזוֹת.

נַתְחִיל לְחַשֵּׁב עַל פִּי הַשְּׁלַבִּים:

בִּכְדֵי לְחַשֵּׁב אֵת מִסְפָּר הַחֲרוּזִים שְׁיוּשְׁחְלוּ בְּמַחֲרֹזֶת אַחַת, עָלֵינוּ לִיצוֹר תַּרְגִּיל חִלּוּק. יֵשׁ לְחַלֵּק בֵּין סָךְ כָּל הַחֲרוּזִים- 91, לְבֵין מִסְפָּר הַמַּחְרֹזוֹת- 7 - שֶׁאוֹתָן טַלִּי מְעֻנְיֶנֶת לְהַרְכִּיב. הַמָּנָה שֶׁל תַּרְגִּיל זֶה הִיא לְמַעֲשֶׂה מִסְפָּר הַחֲרוּזִים שְׁיוּשְׁחְלוּ בְּמַחֲרֹזֶת אַחַת.

חישוב התרגיל

בִּכְדֵי לְחַשֵּׁב אֶת מִסְפָּר הַחֲרוּזִים שְׁיוּשְׁחְלוּ ב-14 מַחְרֹזוֹת, עָלֵינוּ לִיצוֹר תַּרְגִּיל כֶּפֶל. עָלֵינוּ לִכְפוֹל בֵּין מִסְפָּר הַחֲרוּזִים שֶׁיִּהְיוּ בְּמַחֲרֹזֶת אַחַת וּלִכְפוֹל פִּי 14.

המשך חישוב התרגיל

תְּשׁוּבָה נְכוֹנָה: טַלִּי תִּזְדַּקֵּק לְ-182 חֲרוּזִים.

בעיות להעשרה

שאלות להעשרה מסוג בעיות מילוליות עוסקות בשיטת המבנה העשרוני. בשיטת רישום זו, כל מספר מורכב מספרות המייצגות את האחדות, העשרות, המאות, האלפים וכו'. דרך נוחה לא להתבלבל בהבנת משמעות של כל ספרה במספר העשרוני, היא לכתוב את הספרות בטבלת "בית המספרים":

 

אני המספר אשר מתקבל כאשר ספרת המאות במספר 3897 תקטן ב-6. מי אני? א. 3297 ב.3837 ג.3891 ד.1397

 

דרך לפתרון:

נֵעָזֵר בְּטַּבְלָת "בֵּית הַמִּסְפָּרים":

טבלת בית המספרים

נִרְשֹׁם בָּהּ אֶת הַמִּסְפָּר 3897, כַּאֲשֶׁר אֲנַחְנוּ מְמַלְּאִים אֶת הַטַּבְלָה מִיָּמִין לִשְׂמֹאל:

טבלת בית המספרים: 3 אלפים 8 מאות 9 עשרות ו-7 אחדות

מִכָּאן רוֹאִים שֶׁסִּפְרַת הַמֵּאוֹת בּוֹ הִיא 8.

בַּמִּסְפָּר הַמְּבֻקָּשׁ סִפְרַת הָעֲשָׂרוֹת צְרִיכָה לִהְיוֹת קְטַנָּה ב-6, כְּלוֹמַר:

דוגמא לשאלה מתוך מבחן לכיתה ג שלב א

וּבְטָבְלָת בֵּית הַמִּסְפָּרִים הַמִּסְפָּר הַזֶּה יוֹפִיעַ עִם אוֹתָן סִפְרַת הָאֲחָדוֹת, הָעֲשָׂרוֹת וְהָאֲלָפִים כְּמוֹ 3897, אַךְ עִם הַסִּפְרָה 2 בַּמִּשְׁבֶּצֶת שֶׁל סִפְרַת הַמֵּאוֹת:

טבלת בית המספרים: 3 אלפים 2 מאות 9 עשרות ו-7 אחדות

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה: 3297.

סדרות

סדרה היא קבוצה של מספרים המופיעים זה אחר זה בחוקיות מסוימת. כל מספר בסדרה מכונה "איבר". בכל שאלה מופיעה סדרה של מספרים ובה איבר חסר. הילדים נדרשים לזהות את החוקיות בכל סדרה ולהוסיף את האיבר הבא כך שהחוקיות תשמר. שאלות מסוג סדרות נועדו לבחון כישורי חשיבה אנליטית, כלומר יכולת לפרק מידע, לנתח אותו ולזהות דפוסים.

שאלה לדוגמא בסדרות: בחרו בתשובה המתאימה להמשיך את הסדרה: 8-3-10-5-12-7-14-?-16

 

דרך לפתרון:

אָנוּ רוֹאִים כִּי יֵשׁ לָנוּ סִדְרָה חֶשְׁבּוֹנִית, שֶׁמּוֹפִיעִים בָּהּ מִסְפָּרִים שְׁלֵמִים.

תְּחִלָּה נִבְחַן צָעַד צָעַד וּנְנַסֶּה לְזַהוֹת אֶת הַחֻקִּיּוֹת שֶׁקַּיֶּמֶת בַּמַּעֲבָר בֵּין אֵיבָר לְאֵיבָר. כְּחֵלֶק מִתַּהֲלִיךְ הַפִּתְרוֹן אָנוּ מַמְלִיצִים לִרְשֹׁם אֶת פְּעֻלּוֹת הַחֶשְׁבּוֹן שֶׁנִּתַּן לְבַצֵּעַ בְּמַעֲבָר מֵאֵיבָר לְאֵיבָר בְּאֹפֶן הַבָּא: פְּעֻלּוֹת חֶשְׁבּוֹן מִסּוּג חִסּוּר נִרְשֹׁם לְמַעְלָה וּפְעֻלּוֹת חֶשְׁבּוֹן מִסּוּג חִבּוּר נִרְשֹׁם לְמַטָּה.

אָנוּ מַמְלִיצִים תְּחִלָּה לְחַשֵּׁב מַהוּ הַקֶּשֶׁר בֵּין שְׁנֵי הַמִּסְפָּרִים הָרִאשׁוֹנִים בַּסִּדְרָה.

כְּלוֹמַר, עָלֵינוּ לִשְׁאֹל אֶת עַצְמֵנוּ: מַהִי הַפְּעֻלָּה הַחֶשְׁבּוֹנִית שצָרִיךְ לַעֲשׂוֹת בכְּדֵי לְהַגִּיעַ מְ- 8 לְ- 3? עָלֵינוּ לְהוֹסִיף 5. לָכֵן נִרְשֹׁם זֹאת כָּךְ:

דרך פתרון לשאלת סדרות

כָּעֵת עָלֵינוּ לִשְׁאֹל אֶת עַצְמֵנוּ: מָה צָרִיךְ לַעֲשׂוֹת כְּדֵי לְהַגִּיעַ מְ- 3 לְ- 10?

עָלֵינוּ לְהוֹסִיף 7. נִרְשֹׁם זֹאת כָּךְ:

דרך פתרון לשאלת סדרות קפיצות של מינוס חמש ופלוס 7

כָּעֵת עָלֵינוּ לִשְׁאֹל אֶת עַצְמֵנוּ: מָה צָרִיךְ לַעֲשׂוֹת כְּדֵי לְהַגִּיעַ מְ- 10 לְ- 5?

לְהַחְסִיר 5. לָכֵן עָלֵינוּ לִרְשֹׁם זֹאת כָּךְ:

דרך פיתרון שאלת סדרות קפיצות של מינוס חמש ופלוס שבע

כָּעֵת עָלֵינוּ לִשְׁאֹל אֶת עַצְמֵנוּ: מָה צָרִיךְ לַעֲשׂוֹת כְּדֵי לְהַגִּיעַ מְ- 5 לְ- 12?

לְהוֹסִיף 7. לָכֵן עָלֵינוּ לִרְשֹׁם זֹאת כָּךְ:

המשך חישוב שאלת סדרות

בִּשְׁלַב זֶה אָנוּ מַמְלִיצִים לַחֲשֹׁב מַהִי הַחֻקִּיּוֹת שֶׁיֶּשְׁנָהּ זוֹ, כְּלוֹמַר עָלֵינוּ לְהַבִּיט אֵילוּ פְּעֻלּוֹת חְשְבוֹנִיוֹת חוֹזְרוֹת עַל עַצְמָן בַּסִּדְרָה.

אָנוּ רוֹאִים שֶׁהַחֻקִּיּוֹת שֶׁלָּנוּ בְּנוּיָה לְמַעֲשֶׁה מִשְּׁתֵּי פְּעֻלּוֹת חְשְבּוֹנִיוֹת שׁוֹנוֹת. פַּעַם אָנוּ מְחַסְּרִים 5 וּפַעַם אָנוּ מוֹסִיפִים 7.

המשך חישוב שאלת סדרות

בְּהֶתְאֵם לְכָךְ נְנַסֶּה לְהַשְׁלִים אֶת הֶמְשֵׁךְ הַסִּדְרָה.

עָלֵינוּ לִשְׁאֹל אֶת עַצְמֵנוּ: מָה צָרִיךְ לַעֲשׂוֹת כְּדֵי לְהַגִּיעַ מְ- 12 לְ- 7?

לְהַחְסִיר 5. וְאִלּוּ בַּמַּעֲבָר בֵּין 7 ל- 12, עָלֵינוּ לְהוֹסִיף 7.

איזו ספרה תהיה במקום הסימן שאלה בסדרה?

בְּהֶתְאֵם לְכָךְ נְנַסֶּה לְהַשְׁלִים אֶת הָאֵיבָר הֶחָסֵר. אָנוּ מַבְחִינִים כָּאָמוּר כִּי יֶשְׁנָהּ חָזַרַתִיוּת בַּפְּעֻלּוֹת הַחֶשְבוֹנִיוֹת, לָכֶן כְּעֵת עָלֵינוּ לְהַקְטִין בְּ- 5 אֶת הָאֵיבָר 14.

14-5=9

עַל פִּי חֻקִּיוֹת זוֹ הָאֵיבָר הֶחָסֵר בַּסִּדְרָה יִהְיֶה 9:

פתרון שאלת סדרות- הספרה החסרה היא 9

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִנָּהּ תְּשׁוּבָה א' וְנִתַּן לִפְסֹל אֵת שְׁלוֹשׁ הַתְּשׁוּבוֹת הַנּוֹתָרוֹת.

לקחים שניתן להפיק משאלה זו:

  • יֵשׁ לִפְתֹּר שְׁאֵלוֹת אֵלּוּ מִשְּׂמֹאל לַיָּמִין. 
  • לְאַחַר תִּרְגּוּל, נַכִּיר סוּגִים רַבִּים יוֹתֵר שֶׁל סְדָרוֹת וְהַמַּעֲנֶה עֲלֵיהֶן יַהֲפֹךְ קַל יוֹתֵר. שִׁמּוּשׁ בְּשִׁיטַת הָעֲבוֹדָה שֶׁהֻצְּגָה בְּדֻגְמָא זוֹ, הוֹפֵךְ אֶת פִּתְרוֹן הַשְּׁאֵלָה לַטֶּכְנִי וּפָחוֹת דּוֹרֵשׁ חֲשִׁיבָה מַעֲמִיקָה.                                                                 

 "הערכה מצוינת ומעשירה את הילד הרבה מעבר לחומר הנדרש. הייתי ממליצה להורים לתת לילדיהם לתרגל בערכה גם ללא קשר למבחן".

 

הכנה למבחן איתור מחוננים, כיתה ב' שלב א', אוקטובר 2017 – מכון סאלד


שאלות מילוליות לדוגמא

חלק העברית של מבחן שלב א' עוסק בהבנת הנקרא. בחלק זה מופיעים בדרך כלל שלושה קטעי קריאה ולאחר כל קטע, 7 או 8 שאלות הבוחנות את ההבנה של הסיפור והמילים הקשות המופיעות בו. מרבית השאלות מתייחסות להבנת הרעיונות המרכזיים בקטע ללא צורך בידע מוקדם. מספר שאלות בכל קטע מתייחסות לפירוש מילים שהופיעו בטקסט ולכן כדאי לתרגל מראש שאלות של אוצר מילים.

קטע קריאה לדוגמא:

שאלות לדוגמא:

שאלה 1 לדוגמא

שאלה 2 לדוגמא

שאלה 3 לדוגמא

הכל על מבחני מחוננים לכיתה ג'

מבחני המחוננים נועדו לסינון ראשוני של ילדים בעלי אינטליגנציה גבוהה. במרבית חלקי הארץ המבחן נערך בכיתה ב', אך באיזורים בהם תוכניות המחוננים מתחילות בכיתה ד', התלמידים עוברים את מבחן המחוננים בכיתה ג'. המבחן נערך בבתי הספר, ולפי ציוני התלמידים, סגל בית הספר ממליץ על אלו שיעברו לשלב ב'. מכסת התלמידים העוברים היא 17% - 15%. אלו הם התלמידים בעלי הציונים הגבוהים ביותר, כאשר 2% שמורים לערעורים על ציוני המבחן מול בית הספר ומשרד החינוך. המבחן לרוב כולל נושאים שאינם נלמדים בתוכנית הלימודים הרגילה של בתי הספר. תרגול מקדים מספק לילדיכם היכרות עם סוגי השאלות והנושאים ועל כן מאפשר להם להגיע רגועים ומוכנים למבחן.

לפניכם סרטון הדרכה בנושא כפל מתוך ערכת ההכנה שלנו:

מעוניינים בפרטים נוספים?
צרו קשר

Vהשאירו פרטים או התקשרו: 03-5377361

-
loading..
הטופס נשלח בהצלחה. נציגינו ייצרו איתך קשר בקרוב.
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.