שאלות בחשבון לדוגמא

במבחן לאיתור מחוננים כיתה ג' הבעיות המילוליות בחשבון בוחנות יכולת הבנת בעיות מילוליות, תרגומן לתרגיל חשבונאי ופתרון. הדגש הוא על הבנת המהלך שיש לבצע כדי להגיע לפתרון. בשלב א' תמצאו לרוב שאלות בחשבון בפורמט פתוח (בדומה למבחנים אליהם רגילים התלמידים מבית הספר).

בעיות מילוליות

שאלה 1 לדוגמא

מִשְׁפַּחַת כֹּהֵן בּוֹנָה בַּיִת עַל מִגְרַשׁ מַלְבֵּנִי שֶׁאָרְכּוֹ 12 מֶטְרִים וְרָחְבּוֹ 9 מֶטְרִים.

מַהוּ הֶקֵּף הַמִּגְרָשׁ שֶׁל מִשְׁפַּחַת כֹּהֵן?

פתרון והסבר:

כְּדֵי לַעֲנוֹת עַל הַשְּׁאֵלָה נוּכַל לְהֵעָזֵר בְּאֶמְצַעִי הַמְחָשָׁה. הַצִּיּוּר שֶׁלְּפָנֵינוּ מְתָאֵר מַלְבֵּן שֶׁאָרְכּוֹ 12 מֶטְרִים וְרָחְבּוֹ 9 מֶטְרִים.

מלבן 9 מטרים גובה ו-12 מטרים אורך

בִּשְׁאֵלָה זוֹ נִשְׁאַלְנוּ מַהוּ הֶקֵּף הַמִּגְרָשׁ הַמַּלְבֵּנִי. בִּכְדִי לְחַשֵּׁב אֶת הֶקֵּפוֹ שֶׁל הַמַּלְבֵּן יֵשׁ לִסְכוֹם אֶת כָּל צַלְעוֹתָיו שֶׁל הַמַּלְבֵּן.

שִׂימוּ לֵב, הַצְּלָעוֹת הַנֵגְדְיוֹת (הַמַּקְבִּילוֹת, כְּלוֹמַר, נִמְצָאוֹת זוֹ מוּל זוֹ) שֶׁל הַמַּלְבֵּן שָׁווֹת, לָכֵן נִתָּן לִכְפּוֹל אֶת הָאֹרֶךְ שֶׁל כָּל צֶלַע וּלְאַחַר מִכֵּן לִסְכוֹם אֶת הַתּוֹצָאוֹת:

12X2+9X2=24+18=42

תְּשׁוּבָה: הֶקֵּף הַמִּגְרָשׁ הוּא 42 מֶטְרִים.

שאלה 2 לדוגמא

טַלִּי מְכִינָה מַחְרֹזוֹת.

לְהֲכָנַת 7 מַחְרֹזוֹת טַלִּי מַשְׁחִילָה 91 חֲרוּזִים, כַּאֲשֶׁר מִסְפָּר הַחֲרוּזִים בְּכָל מַחֲרֹזֶת זֵהֶה.

לְכַמָּה חֲרוּזִים תִּזְדַּקֵּק טַלִּי בִּכְדִי לַחְרֹז 14 מַחְרֹזוֹת?

פתרון והסבר:

נְחַלֵּק אֶת דֶּרֶךְ פִּתְרוֹן שְׁאֵלָה זוֹ לְמִסְפָּר שְׁלַבִּים:

  1. נְחַשֵּׁב מַהוּ מִסְפָּר הַחֲרוּזִים שְׁיוּשְׁחְלוּ בְּמַחֲרֹזֶת אַחַת.
  2. נְחַשֵּׁב אֵת מִסְפָּר הַחֲרוּזִים הַדְּרוּשִׁים ל-7 מַחְרֹזוֹת.

נַתְחִיל לְחַשֵּׁב עַל פִּי הַשְּׁלַבִּים:

בִּכְדֵי לְחַשֵּׁב אֵת מִסְפָּר הַחֲרוּזִים שְׁיוּשְׁחְלוּ בְּמַחֲרֹזֶת אַחַת, עָלֵינוּ לִיצוֹר תַּרְגִּיל חִלּוּק.

יֵשׁ לְחַלֵּק בֵּין סָךְ כָּל הַחֲרוּזִים- 91, לְבֵין מִסְפָּר הַמַּחְרֹזוֹת- 7 - שֶׁאוֹתָן טַלִּי מְעֻנְיֶנֶת לְהַרְכִּיב.

הַמָּנָה שֶׁל תַּרְגִּיל זֶה הִיא לְמַעֲשֶׂה מִסְפָּר הַחֲרוּזִים שְׁיוּשְׁחְלוּ בְּמַחֲרֹזֶת אַחַת.

חישוב התרגיל

בִּכְדֵי לְחַשֵּׁב אֶת מִסְפָּר הַחֲרוּזִים שְׁיוּשְׁחְלוּ ב-14 מַחְרֹזוֹת, עָלֵינוּ לִיצוֹר תַּרְגִּיל כֶּפֶל. עָלֵינוּ לִכְפוֹל בֵּין מִסְפָּר הַחֲרוּזִים שֶׁיִּהְיוּ בְּמַחֲרֹזֶת אַחַת וּלִכְפוֹל פִּי 14.

המשך חישוב התרגיל

תְּשׁוּבָה: טַלִּי תִּזְדַּקֵּק לְ-182 חֲרוּזִים.


 "הערכה מצוינת ומעשירה את הילד הרבה מעבר לחומר הנדרש. הייתי ממליצה להורים לתת לילדיהם לתרגל בערכה גם ללא קשר למבחן".

 

הכנה למבחן איתור מחוננים, כיתה ב' שלב א', אוקטובר 2017 – מכון סאלד


בעיות בנושא המבנה העשרוני

בשיטת המבנה העשרוני, כל מספר מורכב מספרות המייצגות את האחדות, העשרות, המאות, האלפים וכו'. דרך נוחה לא להתבלבל בהבנת משמעות של כל ספרה במספר העשרוני, היא לכתוב את הספרות בטבלת "בית המספרים".

שאלה לדוגמא

אֲנִי הַמִּסְפָּר אֲשֶׁר מִתְקַבֵּל כַּאֲשֶׁר סִפְרַת הַמֵּאוֹת בַּמִּסְפָּר 3897 תִּקְטַן ב-6. 

מִי אֲנִי?

  1. 3297
  2. 3837
  3. 3891
  4. 1397

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (1). 

נֵעָזֵר בְּטַּבְלָת "בֵּית הַמִּסְפָּרים":

טבלת בית המספרים

נִרְשֹׁם בָּהּ אֶת הַמִּסְפָּר 3897, כַּאֲשֶׁר אֲנַחְנוּ מְמַלְּאִים אֶת הַטַּבְלָה מִיָּמִין לִשְׂמֹאל:

טבלת בית המספרים: 3 אלפים 8 מאות 9 עשרות ו-7 אחדות

מִכָּאן רוֹאִים שֶׁסִּפְרַת הַמֵּאוֹת בּוֹ הִיא 8.

בַּמִּסְפָּר הַמְּבֻקָּשׁ סִפְרַת הָעֲשָׂרוֹת צְרִיכָה לִהְיוֹת קְטַנָּה ב-6, כְּלוֹמַר:

דוגמא לשאלה מתוך מבחן לכיתה ג שלב א

וּבְטָבְלָת בֵּית הַמִּסְפָּרִים הַמִּסְפָּר הַזֶּה יוֹפִיעַ עִם אוֹתָן סִפְרַת הָאֲחָדוֹת, הָעֲשָׂרוֹת וְהָאֲלָפִים כְּמוֹ 3897, אַךְ עִם הַסִּפְרָה 2 בַּמִּשְׁבֶּצֶת שֶׁל סִפְרַת הַמֵּאוֹת:

טבלת בית המספרים: 3 אלפים 2 מאות 9 עשרות ו-7 אחדות

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא 3297.


שאלות מילוליות לדוגמא - הבנת הנקרא

חלק העברית של מבחן שלב א' עוסק בהבנת הנקרא. בחלק זה מופיעים בדרך כלל שלושה קטעי קריאה ולאחר כל קטע, 7-9 שאלות הבוחנות את ההבנה של הסיפור והמילים הקשות המופיעות בו. מרבית השאלות מתייחסות להבנת הרעיונות המרכזיים בקטע ללא צורך בידע מוקדם. מספר שאלות בכל קטע מתייחסות לפירוש מילים שהופיעו בטקסט ולכן כדאי לתרגל מראש שאלות של אוצר מילים.

קִרְאוּ אֶת הַקֶּטַע וַעֲנוּ עַל הַשְּׁאֵלוֹת:

1 הוֹרִים וְתַלְמִידִים יְקָרִים,
2 מָחֳרָתַיִם, בְּיוֹם רְבִיעִי, יִתְקַיֵּם בְּבֵית הַסֵּפֶר "יוֹם שׁוּק" בּוֹ תַּלְמִידַי
3 בֵּית הַסֵּפֶר מְבִיאִים לַשּׁוּק חֲפָצִים שֶׁאֵינָם זְקוּקִים לָהֶם וְלוֹקְחִים בִּמְקוֹמָם
4 חֲפָצִים אֲחֵרִים. זֹאת הַשָּׁנָה הַשְּׁנִיָּה בָּהּ אֵרוּעַ זֶה יִתְקַיֵּם בְּבֵית הַסֵּפֶר
5 בְּסָמוּךְ לִיצִיאָה לְחֻפְשַׁת הַפֶּסַח. לְמַעַן אֵלֶּה מִכֶּם שֶׁלֹּא הָיוּ בָּאֵרוּעַ 
6 אֶשְׁתָּקַד, נְסַפֵּר שֶׁהָיָה לָנוּ שׁוּק מְאֹד מְהַנֶּה וּמֻצְלָח. הַיְּלָדִים נֶהֱנוּ מְאֹד 
7 מֵהַשִּׁיטוּט בֵּין הַדּוּכָנִים וְאַף חָזְרוּ הַבַּיְתָה בְּיָדַיִם מְלֵאוֹת.
8 בִּכְדֵי שֶׁיּוֹם הַשּׁוּק הַשָּׁנָה יִהְיֶה מֻצְלָח לֹא פָּחוֹת, אָנוּ זְקוּקִים לְעֶזְרַתְכֶם: 
9 הַיּוֹם וּמָחָר אֶפְשָׁר עֲדַיִן לְהַעֲבִיר לְבֵית הַסֵּפֶר פְּרִיטִים שׁוֹנִים שֶׁיִּמָּכְרוּ
10 בַּשּׁוּק. 

 

שאלה 1 לדוגמא

בְּאֵיזֶה יוֹם בַּשָּׁבוּעַ נִשְׁלַח הַמִּכְתָּב לַהוֹרִים וְלַתַּלְמִידִים?

  1. רִאשׁוֹן
  2. שֵׁנִי
  3. שְׁלִישִׁי
  4. רְבִיעִי

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (2). 
כָּתוּב בַּקֶּטַע שֶׁהַשּׁוּק יִתְקַיֵּם מָחֳרָתַיִם, בְּיוֹם רְבִיעִי. מָחֳרָתַיִם זֶה הַיּוֹם שֶׁאַחֲרֵי מָחָר. אִם מָחֳרָתַיִם יוֹם רְבִיעִי, אָז מָחָר יוֹם שְׁלִישִׁי וְהַיּוֹם יוֹם שֵׁנִי. 

שאלה 2 לדוגמא

מָה פֵּרוּשׁ הַמִּלָּה "אֶשְׁתָּקַד"?

  1. בַּשָּׁבוּעַ שֶׁעָבָר
  2. בַּשָּׁנָה שֶׁעָבְרָה
  3. בְּאֹפֶן קָבוּעַ מִדֵּי שָׁנָה
  4. הַשְׁכֵּם בְּבֹקֶר

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (2). 
פֵּרוּשׁ הַמִּלָּה "אֶשְׁתָּקַד" הוּא "בַּשָּׁנָה שֶׁעָבְרָה".

שאלה 3 לדוגמא

מָה אֶפְשָׁר לְהָבִין מִכָּךְ שֶׁ"הַיְּלָדִים חָזְרוּ הַבַּיְתָה בְּיָדַיִם מְלֵאוֹת"?

  1. בְּסוֹף הַיּוֹם כָּל יֶלֶד לֶקַח הַבַּיְתָה בַּחֲזָרָה אֶת הַחֲפָצִים שֶׁהֵבִיא.
  2. הַיְּלָדִים הָלְכוּ הַבַּיְתָה בְּזוּגוֹת וְהֶחֱזִיקוּ יָדַיִם.
  3. הַיְּלָדִים לָקְחוּ הַבַּיְתָה חֲפָצִים שֶׁמָּצְאוּ חֵן בְּעֵינֵיהֶם בַּדּוּכָנִים.
  4. הַיְּלָדִים שָׂמְחוּ לִתְרֹם אֶת כָּל הַחֲפָצִים לְמִשְׁפָּחוֹת נִזְקַקוֹת.

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (3).
מַטְּרַת הַשּׁוּק שֶׁנֶּעֱרַךְ בְּבֵית הַסֵּפֶר הִיא, שֶׁיְּלָדִים יָבִיאוּ חֲפָצִים שֶׁהֵם לֹא צְרִיכִים, וְיִקְחוּ בִּמְקוֹמָם חֲפָצִים אֲחֵרִים. מְסַפְּרִים לָנוּ שֶׁהָאֵרוּעַ הָיָה מֻצְלָח, כְּלוֹמַר - שֶׁהַמַּטָּרָה הֻשְּׂגָה וְהַיְּלָדִים הִצְלִיחוּ לִמְצֹא חֲפָצִים בַּשּׁוּק שֶׁהֵם רָצוּ לָקַחַת הַבַּיְתָה. לָכֵן הַיְּלָדִים חָזְרוּ הַבַּיְתָה בְּיָדַיִם מְלֵאוֹת.

הכל על מבחני מחוננים לכיתה ג'

מבחני המחוננים נועדו לסינון ראשוני של ילדים בעלי אינטליגנציה גבוהה. במרבית חלקי הארץ המבחן נערך בכיתה ב', אך באיזורים בהם תוכניות המחוננים מתחילות בכיתה ד', התלמידים עוברים את מבחן המחוננים בכיתה ג'. המבחן נערך בבתי הספר, ולפי ציוני התלמידים, סגל בית הספר ממליץ על אלו שיעברו לשלב ב'. מכסת התלמידים העוברים היא 17% - 15%. אלו הם התלמידים בעלי הציונים הגבוהים ביותר, כאשר 2% שמורים לערעורים על ציוני המבחן מול בית הספר ומשרד החינוך. המבחן לרוב כולל נושאים שאינם נלמדים בתוכנית הלימודים הרגילה של בתי הספר. תרגול מקדים מספק לילדיכם היכרות עם סוגי השאלות והנושאים ועל כן מאפשר להם להגיע רגועים ומוכנים למבחן.

לפניכם סרטון הדרכה בנושא כפל מתוך ערכת ההכנה שלנו:

אפשר לעזור לך סימן שאלה
אפשר לעזור לך סימן שאלה
לפני שנמצא בשבילך את ההכנה המתאימה, הנה כמה פרטים שאנחנו צריכים.
-
הטופס נשלח בהצלחה. נציגינו ייצרו איתך קשר בקרוב.
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.
מעוניינים בפרטים נוספים?
צרו קשר

Vהשאירו פרטים או התקשרו: 03-5377361

-
הטופס נשלח בהצלחה. נציגינו ייצרו איתך קשר בקרוב.
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.