מבחני צורות לדוגמא

החלק הצורני במבחני המחוננים אינו מוכר לתלמידים בגילאי בית ספר ולכן רבים מתקשים בו. היכרות מוקדמת עם השאלות עוזרת לרכוש את דפוס החשיבה הנדרש למענה על שאלות מסוג זה. בנוסף, ניתן לעשות שימוש במספר טכניקות ההופכות את פתרון השאלות לקל יותר. בחלק זה נציג בפניכם דוגמאות לשאלות צורניות וכן טכניקות שיסייעו לכם לפתור שאלות אלה.

צורות בשורה

בחלק זה, מופיעות 4 או 5 צורות בשורה. עלינו למצוא את הצורה החסרה, המתאימה להשלמת הסדרה. בשאלות מסוג זה יש להסתכל על הצורות משמאל לימין. נזהה את הצורה החסרה בהתאם לחוקיות אשר ננסח לעצמנו באמצעות שאר הצורות שמוצגות לנו בשאלה. בחלק זה, נעשה שימוש בטכניקת הפרדת אלמנטים: נפריד בין הגורמים השונים ונבחן כל אחד מהם בנפרד.

שאלה לדוגמא

שאלת צורות בשורה לדוגמא מתוך שלב ב לכיתה ג במכון סאלד

תשובות לשאלת צורות בשורה מתוך שלב ב לכיתה ג במכון סאלד

 

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (3).

לַחִצִּים הַמַּרְכִּיבִים אֶת הַסִּדְרָה שֶׁלְּפָנֵינוּ יֵשׁ שְׁנֵי מְאַפְיְנִים: צֶבַע וְכִוּוּן.

הַכִּוּוּן מִשְׁתַּנֶּה בְּסִיבוּב נֶגֶד כִּוּוּן הַשָּׁעוֹן, לָכֵן הַחֵץ הַבָּא צָרִיךְ לִפְנוֹת כְּלַפֵּי מַטָּה.

הַצֶּבַע הוּא בְּדֶגֶם שֶׁל: שָׁחֹר-אָפֹר-לָבָן, לָכֵן הַחֵץ הַבָּא צָרִיךְ לִהְיוֹת אָפֹר.

לקחים שניתן להפיק משאלה זו:

  • בִּשְׁאֵלוֹת "צוּרוֹת בְּשׁוּרָה" מִסְתַּכְּלִים עַל שׁוּרַת הַצּוּרוֹת מִשְּׂמֹאל לְיָמִין. הַצּוּרָה שֶׁעָלֵינוּ לְהַשְׁלִים הִיא הַיְּמָנִית בְּיוֹתֵר.
  • מִסְתַּכְּלִים עַל הַגּוֹרְמִים הַשּׁוֹנִים בַּשְּׁאֵלָה וּמַפְרִידִים בֵּינֵיהֶם, לְדֻגְמָה: צֶבַע, צוּרָה, כִּוּוּן.
  • בּוֹדְקִים אֶת הַדְּפוּס שֶׁל כָּל גּוֹרֵם בְּנִפְרָד וּמְחַפְּשִׂים חֲזָרָתִיוּת. לְדֻגְמָה: תְּנוּעָה בְּכִוּוּן מְסֻיָּם, הַחְלָפָה, תְּזוּזַת מָקוֹם, תְּמוּנַת מַרְאָה וְעוֹד.
  • נֶעֱזָרִים בִּפְסִילַת תְּשׁוּבוֹת לֹא נְכוֹנוֹת: כַּאֲשֶׁר מְזַהִים דְּפוּס מְסֻיָּם, בּוֹדְקִים אֵיזוֹ מֵהַתְּשׁוּבוֹת לֹא מַתְאִימָה וּפוֹסְלִים אוֹתָהּ.
  • אִם נִשְׁאַרְנוּ עִם שְׁתֵּי אֶפְשָׁרֻיּוֹת, נְנַסֶּה לְהַבְחִין בַּהֶבְדֵּל בֵּינֵיהֶן וּלְהַחְלִיט אֵיזוֹ יוֹתֵר מַתְאִימָה לְהַשְׁלְמַת הַשּׁוּרָה (לְפִי הַדְּפוּסִים שֶׁהִגְדַּרְנוּ).

אנלוגיות צורניות

כל שאלה מורכבת משלוש תמונות, באופן הבא: בין התמונה הראשונה לבין התמונה השנייה יש סימן ":". הסימן הזה אומר שיש קשר בין שתי התמונות. יש לחשוב מהו הקשר בין שתי התמונות ואז להתאים לתמונה השלישית תמונה אחרת, כך שיווצר קשר נוסף, דומה לזה שמצאתם.

שאלה לדוגמא

שאלת אנלוגיות בציורים לדוגמא מתוך שלב ב לכיתה ג מכון סאלד

תשובות לשאלת אנלוגיות בציורים מתוך שלב ב לכיתה ג במכון סאלד

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (1). 

נַחְשׁוֹב מָה הַקֶּשֶׁר בֵּין שְׁתֵּי הַתְּמוּנוֹת מִיָּמִין:

הַקֶּשֶׁר הוּא שֶׁבֵּיצָה הִיא הַחֹמֶר מִמֶּנּוּ מְכִינִים בֵּיצִיָּה (בֵּיצָת עַיִן). נְחַפֵּשׂ בַּתְּשׁוּבוֹת אֶת הַחֹמֶר מִמֶּנּוּ מְפִיקִים יַיִן-הַתְּשׁוּבָה הִיא עֲנָבִים.

בֵּיצִיָּה (בֵּיצָת עַיִן) עוֹשִׂים מִבֵּיצָה, כְּפִי שֶׁיַּיִן מְפִיקִים מֵעֲנָבִים.


"הערכה מצויינת ומעשירה את הילד הרבה מעבר לחומר הנדרש. הייתי ממליצה להורים לתת לילדיהם לתרגל בערכה גם ללא קשר למבחן".

 

הכנה למבחן מחוננים, אפריל 2018 – מכון סאלד

מבחנים בחשבון לדוגמא

המבחנים בחשבון בוחנים יכולת חשיבה כמותית. לכל שאלה ארבע תשובות אפשריות, כאשר אחת בלבד היא הנכונה. כתבנו עבורכם דוגמאות לשאלות בנושאים סדרות ובעיות מילוליות בחשבון. רצוי לתת לילד דף ועיפרון ולעודד אותו לכתוב או לצייר את הפתרון.

בעיות מילוליות

מבחני הבעיות בחשבון בוחנים יכולת הבנת בעיות מילוליות, תרגום לתרגיל חשבוני ופתרון. הדגש הוא על הבנת התרגיל שיש לעשות. לעתים, יש צורך ביותר מתרגיל אחד כדי להגיע לתשובה.

שאלה לדוגמא

בִּשְׁנֵי בָּתֵּי הַסֵּפֶר בָּעִיר לוֹמְדִים 950 תַּלְמִידִים מִכִּתּוֹת א' עַד כִּתּוֹת ו'. הַתַּלְמִידִים מְחוּלַקִים ל-25 כִּתּוֹת שָׁווֹת בְּגָדְלָן. מָה מִסְפָּר הַתַּלְמִידִים אַשֵּׁר לוֹמְדִים בְּכָל כִּתָּה?

  1. 28 תַּלְמִידִים
  2. 48 תַּלְמִידִים
  3. 38 תַּלְמִידִים
  4. 18 תַּלְמִידִים

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (3). 

דֶּרֶךְ א'

בִּשְׁאֵלָה זוֹ הִתְבַּקַּשְׁנוּ לְהָשִׁיב מַהוּ מִסְפָּר הַתַּלְמִידִים אַשֵּׁר לוֹמְדִים בְּכָל כִּתָּה. יָדוּעַ לָנוּ עַל פִּי נְתוּנֵי הַשְּׁאֵלָה כִּי בִּשְׁנֵי בָּתֵּי הַסֵּפֶר לוֹמְדִים 950 תַּלְמִידִים, וְכִי יֶשְׁנָן 25 כִּתּוֹת בְּבֵית הַסֵּפֶר. לְצוֹרֵךְ פִּתְרוֹן שְׁאֵלָה זוֹ עָלֵינוּ לִיצֹר תַּרְגִּיל חִלּוּק:

תרגיל חילוק בפתרון בעיה מילולית מתוך שלב ב לכיתה ג מכון סאלד

נִתַּן לִפְתֹּר אֶת הַתַּרְגִּיל בְּעֶזְרַת חֹק הַפִּלּוּג, נְפַלֵּג אֶת הַמִּסְפָּר 950 לִשְׁנֵי מִסְפָּרִים נוֹחִים לַחֲלוּקָה ל-25:

611 חלק מפתרון בעיה מילולית מתוך שלב ב לכיתה ג במכון סאלד

תְּשׁוּבָה נְכוֹנָה: בְּכָל כִּתָּה לוֹמְדִים 38 תַּלְמִידִים. 

 

דֶּרֶךְ ב'
נִשְׁתַּמֵּשׁ בְּחִלּוּק אָרֹךְ - 

חילוק ארוך מתוך פתרון בעיה מילולית לדוגמא משלב ב לכיתה ג במכון סאלד

תְּשׁוּבָה נְכוֹנָה: בְּכָל כִּתָּה לוֹמְדִים 38 תַּלְמִידִים.

בעיות מילוליות מסוג פירוק לשלמים

סוג נוסף של בעיות מילוליות בחשבון עוסק בפירוק לשלמים. בעיות חשבוניות אלו הן מגוונות, ועוסקות בנושאים שונים הנלמדים בבית הספר. הנושאים שעשויים להופיע בבעיות אלו: שברים, יחידות מדידה שונות, המרות של כסף ועוד.

שאלה לדוגמא

לְלִירוֹן הָיוּ 40 שְׁטָרוֹת שֶׁל 20 שְׁקָלִים, לִירוֹן בִּקְּשָׁה לִפְרֹט אוֹתָם לְמַטְבְּעוֹת שֶׁל 10 שְׁקָלִים. כַּמָּה מַטְבְּעוֹת יִהְיוּ לָהּ?

  1. 8 מַטְבְּעוֹת
  2. 40 מַטְבְּעוֹת
  3. 10 מַטְבְּעוֹת
  4. 80 מַטְבְּעוֹת

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (4). 

דֶּרֶךְ א'

בַּשָּׁלָב הָרִאשׁוֹן נַכְפִּיל אֶת מִסְפָּר הַשְּׁטָרוֹת שֶׁיֵּשׁ לְלִירוֹן בִּסְכוּם כָּל שְׁטָר:
חלק מפתרון בעיית פירוק שלמים מתוך שלב ב לכיתה ג במכון סאלד
בַּשָּׁלָב הַשֵּׁנִי, נְחַלֵּק אֶת הַסְּכוּם שֶׁהִתְקַבֵּל ב-10, זֹאת מִשּׁוּם שֶׁלִּירוֹן מְעֻנְיֶנֶת לִפְרֹט אֶת סְכוּם הַשְּׁטָרוֹת לְמַטְבְּעוֹת שֶׁל 10 שְׁקָלִים.
חלק 2 מפתרון בעיית פירוק שלמים מתוך שלב ב לכיתה ג במכון סאלד


דֶּרֶךְ ב'
לְלִירוֹן הָיוּ 40 שְׁטָרוֹת. עַל כָּל שְׁטָר שֶׁל 20 שְׁקָלִים הִיא תְּקַבֵּל 2 מַטְבְּעוֹת שֶׁל 10 שְׁקָלִים, וְלָכֵן יִהְיוּ לָהּ פִּי 2 מַטְבְּעוֹת מִשְּׁטָרוֹת. 
כְּדֵי לְגַלּוֹת כַּמָּה מַטְבְּעוֹת יִהְיוּ לָהּ צָרִיךְ לְהַכְפִּיל אֶת מִסְפָּר הַשְּׁטָרוֹת שֶׁהָיוּ לָהּ (40) בְּ-2: 
חלק 3 מפתרון בעיית פירוק שלמים מתוך שלב ב לכיתה ג במכון סאלד


מבחנים מילוליים לדוגמא

המבחנים בחלק זה הינם מבחנים מילוליים ולוגיים, הבודקים יכולת בנושאי שפה, הבנת הנקרא, אוצר מילים והיגיון. כתבנו עבורכם דוגמאות לשאלות בנושאים: אוצר מילים, השלמת משפטים וידע כללי.

אוצר מילים

בשאלות אלו בכל שאלה מופיעה מילה, יש לבחור מבין האפשרויות את הפירוש המתאים למילה.

שאלה לדוגמא

בַּחֲרוּ מִבֵּין הָאֶפְשָׁרֻיּוֹת אֶת הַפֵּרוּשׁ הַמַּתְאִים לַמִּלָּה: דַּרְדַּר

  1. פֶּרַח
  2. קִפּוֹד
  3. שִׂיחַ
  4. קוֹץ

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (4).

הַמִּלָּה דַרדַר הִיא מִלָּה נִרְדֶּפֶת לְמִלָּה קוֹץ, חֹד דּוֹקְרָנִי שֶׁל צֶמַח.

השלמת משפטים

בכל שאלה בנושא זה ישנו משפט שחסרה בו מילה, ולאחריו ארבע אפשרויות, התלמידים מתבקשים להשלים את החסר ולבחור בתשובה המשלימה את המשפט בצורה הטובה ביותר.

שאלה לדוגמא

בַּחֲרוּ בַּמִּלָּה הַמַּשְׁלִימָה אֶת הַמִּשְׁפָּט בַּצּוּרָה הַטּוֹבָה בְּיוֹתֵר:

הֶחָתוּל הַצָּמֵא ______ בִּמְהִירוּת אֶת הֶחָלָב שֶׁנָּתַתִּי לוֹ.

  1. גָּמַע
  2. גִּמְגֵּם
  3. גּוֹלֵל
  4. גָּרַס

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (1).

הַמִּילָּה "גָּמַע" הִיא מִילָּה נִרְדֶּפֶת לְ"שָׁתָה" אוֹ "לָגַם". לָכֵן הַמִּשְׁפָּט הוּא: הֶחָתוּל הַצָּמֵא גָּמַע בִּמְהִירוּת אֶת הֶחָלָב שֶׁנָּתַתִּי לוֹ.

  • הַתְּשׁוּבָה "גִּמְגֵּם" אֵינָהּ נְכוֹנָה כִּי לֹא נִיתַּן לְגַמְגֵּם חָלַב.
  • הַתְּשׁוּבָה "גּוֹלֵל" אֵינָהּ נְכוֹנָה כִּי לֹא נִיתַּן לְגוֹלֵל חָלָב. פֵּירוּשׁ הַפּוֹעֵל "גּוֹלֵל" הוּא סִיפֵּר בְּאוֹפֶן מְפוֹרָט וִיסוֹדִי אוֹ תֵּאֵר בַּאֲרִיכוּת.
  • הַתְּשׁוּבָה "גָּרַס" אֵינָהּ נְכוֹנָה כִּי לֹא נִיתַּן לִגְרוֹס חָלָב. לַפּוֹעֵל "גָּרַס" שְׁתֵּי מַשְׁמָעוּיּוֹת, וּשְׁתֵּיהֶן אֵינָן קְשׁוּרוֹת לֶחָלָב. הָרִאשׁוֹנָה הִיא גָּזַר אוֹ טָחַן לַחֲתִיכוֹת קְטַנּוֹת (כְּמוֹ מַגְרֵסַת נְיָר). הַשְּׁנִיָּיה הִיא טָעַן אוֹ הִבִּיעַ אֶת דַּעְתּוֹ (כְּמוֹ בְּגִרְסָה שֶׁל מִישֶׁהוּ לְמִקְרֶה שֶׁקָּרָה).

ידע כללי

בחלק זה, מוצגות שאלות שבוחנות ידע כללי. עליכם לבחור בתשובה הנכונה מבין האפשרויות.

שאלה לדוגמא

מִי כָּתַב אֵת הַשִּׁיר "קֵן צִפּוֹר"?

  1. עֻזִּי חִיטְמַן
  2. שָׁאוּל טְשֵרנִיחוֹבְסְקִי
  3. נָתַן אָלְתֵרמַן
  4. חַיִּים נַחְמָן בִּיאַלִיק

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (4).

קֵן צִפּוֹר הוּא שִׁיר יְלָדִים יָדוּעַ שֶׁכָּתַב הַמְּשׁוֹרֵר חַיִּים נַחְמָן בִּיאַלִיק.


הכל על מבחני מחוננים כיתה ג'

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ג' שלב ב' משמש ככלי סופי לסינון ילדים מחוננים. המבחן מתקיים בין חודשי ינואר-אפריל, והוא נערך בבית ספר אחר מזה שבו נערך שלב א', עם נציגי מכון סאלד המעבירים את המבחן. 3% התלמידים בעלי הציונים הגבוהים ביותר נחשבים כמחוננים, ו-5% הגבוהים ביותר נחשבים כמצטיינים. בהתאם לציון התלמידים, ניתנת להם אפשרות להשתתף במסגרות ותוכניות העשרה של משרד החינוך. המבחן מורכב מארבעה קטעים: מילולי, ידע כללי, כמותי וצורני, ולרוב כולל שאלות שלא נלמדות במסגרת הלימודים הרגילה. על מנת לתת לילדיכם את הסיכוי הטוב ביותר להצליח במבחן, כדאי להתכונן אליו מבעוד מועד ולאפשר היכרות מוקדמת עם סוגי השאלות.


לפניכם דוגמאות לסרטוני העשרה והדרכה מתוך ערכות ההכנה שלנו:

סרטון העשרה - ידע כללי: מדינות בעולם

סרטון הדרכה - כפל

אפשר לעזור לך סימן שאלה
אפשר לעזור לך סימן שאלה
לפני שנמצא בשבילך את ההכנה המתאימה, הנה כמה פרטים שאנחנו צריכים.
-
הטופס נשלח בהצלחה. נציגינו ייצרו איתך קשר בקרוב.
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.
מעוניינים בפרטים נוספים?
צרו קשר

Vהשאירו פרטים או התקשרו: 03-5377361

-
הטופס נשלח בהצלחה. נציגינו ייצרו איתך קשר בקרוב.
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.