מבחני צורות לדוגמא

החלק הצורני במבחני המחוננים אינו מוכר לתלמידים בגילאי בית ספר ולכן רבים מתקשים בו. היכרות מוקדמת עם השאלות עוזרת לרכוש את דפוס החשיבה הנדרש למענה על שאלות מסוג זה. בנוסף, ניתן לעשות שימוש במספר טכניקות ההופכות את פתרון השאלות לקל יותר. בחלק זה נציג בפניכם דוגמאות לשאלות צורניות וכן טכניקות שיסייעו לכם לפתור שאלות אלה.

צורות בשורה

בחלק זה, מופיעות 4 או 5 צורות בשורה. עלינו למצוא את הצורה החסרה, המתאימה להשלמת הסדרה. בשאלות מסוג זה יש להסתכל על הצורות משמאל לימין. נזהה את הצורה החסרה בהתאם לחוקיות אשר ננסח לעצמנו באמצעות שאר הצורות שמוצגות לנו בשאלה. בחלק זה, נעשה שימוש בטכניקת הפרדת אלמנטים: נפריד בין הגורמים השונים ונבחן כל אחד מהם בנפרד.

משמאל לימין: חץ שחור למטה, חץ אפור ימינה, חץ לבן למעלה, חץ שחור שמאלה - מהי הצורה החמישית?

הסבר ופתרון

לַחִצִּים הַמַּרְכִּיבִים אֶת הַסִּדְרָה שֶׁלְּפָנֵינוּ יֵשׁ שְׁנֵי מְאַפְיְנִים: צֶבַע וְכִוּוּן.

הַכִּוּוּן מִשְׁתַּנֶּה בְּסִיבוּב נֶגֶד כִּוּוּן הַשָּׁעוֹן, לָכֵן הַחֵץ הַבָּא צָרִיךְ לִפְנוֹת כְּלַפֵּי מַטָּה.

הַצֶּבַע הוּא בְּדֶגֶם שֶׁל: שָׁחֹר-אָפֹר-לָבָן, לָכֵן הַחֵץ הַבָּא צָרִיךְ לִהְיוֹת אָפֹר.

התשובה הנכונה היא חץ אפור למטה

לקחים שניתן להפיק משאלה זו:

  • בִּשְׁאֵלוֹת "צוּרוֹת בְּשׁוּרָה" מִסְתַּכְּלִים עַל שׁוּרַת הַצּוּרוֹת מִשְּׂמֹאל לְיָמִין. הַצּוּרָה שֶׁעָלֵינוּ לְהַשְׁלִים הִיא הַיְּמָנִית בְּיוֹתֵר.
  • מִסְתַּכְּלִים עַל הַגּוֹרְמִים הַשּׁוֹנִים בַּשְּׁאֵלָה וּמַפְרִידִים בֵּינֵיהֶם, לְדֻגְמָה: צֶבַע, צוּרָה, כִּוּוּן.
  • בּוֹדְקִים אֶת הַדְּפוּס שֶׁל כָּל גּוֹרֵם בְּנִפְרָד וּמְחַפְּשִׂים חֲזָרָתִיוּת. לְדֻגְמָה: תְּנוּעָה בְּכִוּוּן מְסֻיָּם, הַחְלָפָה, תְּזוּזַת מָקוֹם, תְּמוּנַת מַרְאָה וְעוֹד.
  • נֶעֱזָרִים בִּפְסִילַת תְּשׁוּבוֹת לֹא נְכוֹנוֹת: כַּאֲשֶׁר מְזַהִים דְּפוּס מְסֻיָּם, בּוֹדְקִים אֵיזוֹ מֵהַתְּשׁוּבוֹת לֹא מַתְאִימָה וּפוֹסְלִים אוֹתָהּ.
  • אִם נִשְׁאַרְנוּ עִם שְׁתֵּי אֶפְשָׁרֻיּוֹת, נְנַסֶּה לְהַבְחִין בַּהֶבְדֵּל בֵּינֵיהֶן וּלְהַחְלִיט אֵיזוֹ יוֹתֵר מַתְאִימָה לְהַשְׁלְמַת הַשּׁוּרָה (לְפִי הַדְּפוּסִים שֶׁהִגְדַּרְנוּ).

אנלוגיות צורניות

כל שאלה מורכבת משלוש תמונות, באופן הבא: בין התמונה הראשונה לבין התמונה השנייה יש סימן ":". הסימן הזה אומר שיש קשר בין שתי התמונות. יש לחשוב מהו הקשר בין שתי התמונות ואז להתאים לתמונה השלישית תמונה אחרת, כך שיווצר קשר נוסף, דומה לזה שמצאתם.

החביתה לביתה היא כמו היין ל?

 

הסבר ופתרון

נַחְשׁוֹב מָה הַקֶּשֶׁר בֵּין שְׁתֵּי הַתְּמוּנוֹת מִיָּמִין:

הַקֶּשֶׁר הוּא שֶׁבֵּיצָה הִיא הַחֹמֶר מִמֶּנּוּ מְכִינִים בֵּיצִיָּה (בֵּיצָת עַיִן). נְחַפֵּשׂ בַּתְּשׁוּבוֹת אֶת הַחֹמֶר מִמֶּנּוּ מְפִיקִים יַיִן-הַתְּשׁוּבָה הִיא עֲנָבִים.

בֵּיצִיָּה (בֵּיצָת עַיִן) עוֹשִׂים מִבֵּיצָה, כְּפִי שֶׁיַּיִן מְפִיקִים מֵעֲנָבִים.

תשובה נכונה: ענבים תשובות לא נכונות: כוס יין, אפרוח וריבה


"הערכה מצויינת ומעשירה את הילד הרבה מעבר לחומר הנדרש. הייתי ממליצה להורים לתת לילדיהם לתרגל בערכה גם ללא קשר למבחן".

 

הכנה למבחן מחוננים, אפריל 2018 – מכון סאלד

מבחנים בחשבון לדוגמא

המבחנים בחשבון בוחנים יכולת חשיבה כמותית. לכל שאלה ארבע תשובות אפשריות, כאשר אחת בלבד היא הנכונה. כתבנו עבורכם דוגמאות לשאלות בנושאים סדרות ובעיות מילוליות בחשבון. רצוי לתת לילד דף ועיפרון ולעודד אותו לכתוב או לצייר את הפתרון.

בעיות מילוליות

מבחני הבעיות בחשבון בוחנים יכולת הבנת בעיות מילוליות, תרגום לתרגיל חשבוני ופתרון. הדגש הוא על הבנת התרגיל שיש לעשות. לעתים, יש צורך ביותר מתרגיל אחד כדי להגיע לתשובה.

בשני בתי הספר בעיר לומדים 950 תלמידים מכיתות א' עד כיתות ו'. התלמידים מחולקים ל-25 כיתות שוות בגודלן. מה מספר התלמידים אשר לומדים בכל כיתה?

דרך לפתרון:

בִּשְׁאֵלָה זוֹ הִתְבַּקַּשְׁנוּ לְהָשִׁיב מַהוּ מִסְפָּר הַתַּלְמִידִים אַשֵּׁר לוֹמְדִים בְּכָל כִּתָּה. יָדוּעַ לָנוּ עַל פִּי נְתוּנֵי הַשְּׁאֵלָה כִּי בִּשְׁנֵי בָּתֵּי הַסֵּפֶר לוֹמְדִים 950 תַּלְמִידִים, וְכִי יֶשְׁנָן 25 כִּתּוֹת בְּבֵית הַסֵּפֶר. לְצוֹרֵךְ פִּתְרוֹן שְׁאֵלָה זוֹ עָלֵינוּ לִיצֹר תַּרְגִּיל חִלּוּק:

?=950:25

נִתַּן לִפְתֹּר אֶת הַתַּרְגִּיל בְּעֶזְרַת חֹק הַפִּלּוּג, נְפַלֵּג אֶת הַמִּסְפָּר 950 לִשְׁנֵי מִסְפָּרִים נוֹחִים לַחֲלוּקָה ל-25:

(900 : 25 ) + 
(50 : 25) = ?
36 + 2 = 38<span class= 

תְּשׁוּבָה נְכוֹנָה: בְּכָל כִּתָּה לוֹמְדִים 38 תַּלְמִידִים.

בעיות מילוליות מסוג פירוק לשלמים

סוג נוסף של בעיות מילוליות בחשבון עוסק בפירוק לשלמים. בעיות חשבוניות אלו הן מגוונות, ועוסקות בנושאים שונים הנלמדים בבית הספר. הנושאים שעשויים להופיע בבעיות אלו: שברים, יחידות מדידה שונות, המרות של כסף ועוד.

בכיתה 30 תלמידים. 2/6 הם בנים והשאר בנות. כמה בנות בכיתה? א. 6 ב. 20 ג. 10 ד. 15

 

דרך לפתרון:

לְצוֹרֵךְ פִּתְרוֹן תַּרְגִּיל זֶה, עָלֵינוּ לְהַצִּיג תַּרְגִּיל כֶּפֶל בִּשְׁבָרִים. זֹאת מִשּׁוּם שֶׁמִּן הַשְּׁאֵלָה עוֹלֶה כִּי הַחֵלֶק שֶׁל הַבָּנִים מִכְּלָל הַכִּתָּה הִנּוֹ 2/6. כְּלוֹמַר עָלֵינוּ לְחַשֵּׁב מַהוּ מִסְפָּר הַבָּנִים שֶׁיֵּשׁ בַּכִּתָּה עַל פִּי נָתוּן זֶה.

30 X 2/6 = ?

לְצוֹרֵךְ פִּתְרוֹן תַּרְגִּיל זֶה, עָלֵינוּ לְכְפול מוֹנֶה בְמוֹנֶה וּמְכַנֶּה בִּמְכַנֶּה, כְּפִי שֶׁמֻּצָּג בְּאֹפֶן הַבָּא:

30/1 X 2/6 = 60/6 = 10

נִתָּן לִרְאוֹת כִּי הַכִּיתָּה מוֹנָה 10 בָּנִים.

כָּעֵת כָּל שֶׁנּוֹתַר לָנוּ הוּא לְחַשֵּׁב מַהוּ מִסְפָּר הַבָּנוֹת שֶׁיֵּשׁ בַּכִּתָּה. לְצוֹרֵךְ כָּךְ נִצֹּר תַּרְגִּיל חִסּוּר בֵּין הַכַּמּוּת הַכּוֹלֶלֶת שֶׁל תַּלְמִידֵי הַכִּתָּה – 30 בְּמִסְפָּר לְבֵין כַּמּוּת הַבָּנִים שֶׁיֵּשׁ בַּכִּתָּה – 10 בָּנִים.

20=30-10

נִתָּן לִרְאוֹת כִּי הַכִּתָּה מוֹנָה 20 תַּלְמִידוֹת בָּנוֹת.

סדרות

סדרה היא קבוצה של מספרים המופיעים זה אחר זה בחוקיות מסוימת. בכל שאלה, מופיעה סדרה של מספרים ובה איבר אחד חסר. הילדים נדרשים להתחקות אחר החוקיות בכל סדרה ולהוסיף את האיבר הבא כך שהחוקיות תשמר. שאלות מסוג סדרות נועדו לבחון כישורי חשיבה אנליטית, כלומר יכולת לפרק מידע, לנתח אותו ולזהות דפוסים. עד כה, שאלות סדרות הופיעו בשלב א' של המבחנים. משום שהשנה שאלות סדרות לא הופיעו בשלב א', אנחנו משערים שיתכן שיופיעו בשלב ב', לכן אנחנו מוסיפים גם בערכה שלנו וגם כאן תרגול של שאלות סדרות.

בחרו בתשובה המתאימה להמשיך את הסדרה:- 16-?- 8-3-10-5-12-7-14
א.9 ב.15 ג.18 ד.11<span class= 

 

דרך לפתרון:

אָנוּ רוֹאִים כִּי יֵשׁ לָנוּ סִדְרָה חֶשְׁבּוֹנִית, שֶׁמּוֹפִיעִים בָּהּ מִסְפָּרִים שְׁלֵמִים.

תְּחִלָּה נִבְחַן צָעַד צָעַד וּנְנַסֶּה לְזַהוֹת אֶת הַחֻקִּיּוֹת שֶׁקַּיֶּמֶת בַּמַּעֲבָר בֵּין אֵיבָר לְאֵיבָר. כְּחֵלֶק מִתַּהֲלִיךְ הַפִּתְרוֹן אָנוּ מַמְלִיצִים לִרְשֹׁם אֶת פְּעֻלּוֹת הַחֶשְׁבּוֹן שֶׁנִּתַּן לְבַצֵּעַ בְּמַעֲבָר מֵאֵיבָר לְאֵיבָר בְּאֹפֶן הַבָּא: פְּעֻלּוֹת חֶשְׁבּוֹן מִסּוּג חִסּוּר נִרְשֹׁם לְמַעְלָה וּפְעֻלּוֹת חֶשְׁבּוֹן מִסּוּג חִבּוּר נִרְשֹׁם לְמַטָּה.

אָנוּ מַמְלִיצִים תְּחִלָּה לְחַשֵּׁב מַהוּ הַקֶּשֶׁר בֵּין שְׁנֵי הַמִּסְפָּרִים הָרִאשׁוֹנִים בַּסִּדְרָה:

כְּלוֹמַר, עָלֵינוּ לִשְׁאֹל אֶת עַצְמֵנוּ מַהִי הַפְּעֻלָּה הַחֶשְׁבּוֹנִית שצָרִיךְ לַעֲשׂוֹת בכְּדֵי לְהַגִּיעַ מְ- 8 לְ- 3? עָלֵינוּ לְהַחְסִיר 5. לָכֵן נִרְשֹׁם זֹאת כָּךְ:

בין 8 ל-3 מתבצע התרגיל מינוס 5

כָּעֵת עָלֵינוּ לִשְׁאֹל אֶת עַצְמֵנוּ מָה צָרִיךְ לַעֲשׂוֹת כְּדֵי לְהַגִּיעַ מְ- 3 לְ- 10?

עָלֵינוּ לְהוֹסִיף 7. נִרְשֹׁם זֹאת כָּךְ:

בין 3 ל-10 מתבצע התרגיל פלוס 7

כָּעֵת עָלֵינוּ לִשְׁאֹל אֶת עַצְמֵנוּ מָה צָרִיךְ לַעֲשׂוֹת כְּדֵי לְהַגִּיעַ מְ- 10 לְ- 5 ?

לְהַחְסִיר 5. לָכֵן עָלֵינוּ לִרְשֹׁם זֹאת כָּךְ:

בין עשר לחמש מבתצע התרגיל מינוס 5

כָּעֵת עָלֵינוּ לִשְׁאֹל אֶת עַצְמֵנוּ מָה צָרִיךְ לַעֲשׂוֹת כְּדֵי לְהַגִּיעַ מְ- 5 לְ- 12 ?

לְהוֹסִיף 7. לָכֵן עָלֵינוּ לִרְשֹׁם זֹאת כָּךְ:

בין 5 ל-12 מתבצע התרגיל פלוס 7

בִּשְׁלַב זֶה אָנוּ מַמְלִיצִים לַחֲשֹׁב מַהִי הַחֻקִּיּוֹת שֶׁיְּשֵׁנָה בַּסִּדְרָה זוֹ, כְּלוֹמַר עָלֵינוּ לְהַבִּיט אֵילוּ פְּעֻלּוֹת חְשְבוֹנִיוֹת חוֹזְרוֹת עַל עַצְמָן בְּסִדְרָה זוֹ. אָנוּ רוֹאִים, שֶׁהַחֻקִּיּוֹת שֶׁלֵּנוּ בְּנוּיָה לְמַעֲשֶׁה מִשְּׁתֵּי פְּעֻלּוֹת חְשְבוֹנִיוֹת שׁוֹנוֹת. פַּעַם אָנוּ מַפְחִיִתים 5 וּפַעַם אָנוּ מוֹסִיפִים 7.

וכן הלאה - בין כל שני מספרים בסדרה מתרחשת החוקיות של מינוס 5 פלוס 7

בְּהֶתְאֵם לְכָךְ נְנַסֶּה לְהַשְׁלִים אֶת הֶמְשֵׁךְ הַסִּדְרָה.

עָלֵינוּ לִשְׁאֹל אֶת עַצְמֵנוּ מָה צָרִיךְ לַעֲשׂוֹת כְּדֵי לְהַגִּיעַ מְ- 12 לְ- 7 ?

לְהַחְסִיר 5. וְאִלּוּ בַּמַּעֲבָר בֵּין 7 ל- 14, עָלֵינוּ לְהוֹסִיף 7.

במידה ובין כל שני מספרים בסדרה מתרחשת החוקיות של הפחתה של 5 והוספה של 7 - מה הספרה החסרה בסדרה?

בְּהֶתְאֵם לְכָךְ נְנַסֶּה לְהַשְׁלִים אֶת הָאֵיבָר הֶחָסֵר. אָנוּ מַבְחִינִים כָּאָמוּר כִּי יֶשְׁנָהּ חָזַרַתִיוּת, בַּפְּעֻלּוֹת הַחֶשְבוֹנִיוֹת, לָכֶן, כְּעֵת עָלֵינוּ לְהַקְטִין ב- 5 אֶת הָאֵיבָר 14.

9=14-5

עַל פִּי חֻקִּיוֹת זוֹ הָאֵיבָר הֶחָסֵר בַּסִּדְרָה יִהְיֶה 9:

הספרה החסרה בסדרה היא 9

לָכֶן, הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִנָּהּ תְּשׁוּבָה א'. וְנִתַּן לִפְסֹל אֵת שְׁלֹשֶׁת הַמְסִיחִים הַנּוֹתָרִים.

לקחים שניתן להפיק משאלה זו:

  • יֵשׁ לִפְתֹּר שְׁאֵלוֹת אֵלּוּ מִשְּׂמֹאל לַיָּמִין.
  • לְאַחַר תִּרְגּוּל, נַכִּיר סוּגִים רַבִּים יוֹתֵר שֶׁל סְדָרוֹת וְהַמַּעֲנֶה עֲלֵיהֶן יַהֲפֹךְ קַל יוֹתֵר. שִׁמּוּשׁ בְּשִׁיטַת הָעֲבוֹדָה שֶׁהֻצְּגָה בְּדֻגְמָא זוֹ, הוֹפֵךְ אֶת פִּתְרוֹן הַשְּׁאֵלָה לַטֶּכְנִי וּפָחוֹת דּוֹרֵשׁ חֲשִׁיבָה מַעֲמִיקָה.


מבחנים מילוליים לדוגמא

המבחנים בחלק זה הינם מבחנים מילוליים ולוגיים, הבודקים יכולת בנושאי שפה, הבנת הנקרא, אוצר מילים והיגיון. כתבנו עבורכם דוגמאות לשאלות בנושאים: אוצר מילים, השלמת משפטים וידע כללי.

אוצר מילים

בשאלות אלו בכל שאלה מופיעה מילה, יש לבחור מבין האפשרויות את הפירוש המתאים למילה.

בחרו מבין האפשרויות את הפירוש המתאים למילה

דרך לפתרון:

הַמִּלָּה דַרדַר הִיא מִלָּה נִרְדֶּפֶת לְמִלָּה קוֹץ, חֹד דּוֹקְרָנִי שֶׁל צֶמַח.

השלמת משפטים

בכל שאלה בנושא זה ישנו משפט שחסרה בו מילה, ולאחריו ארבע אפשרויות, התלמידים מתבקשים להשלים את החסר ולבחור בתשובה המשלימה את המשפט בצורה הטובה ביותר.

בחרו במילה המשלימה את המשפט בצורה הטובה ביותר: החתול הצמא ___ במהירות את החלב שנתתי לו. א. גבע ב. גמגם ג. גולל ד. גרס

דרך לפתרון:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא "גָּמַע": הֶחָתוּל הַצָּמֵא גָּמַע בִּמְהִירוּת אֶת הֶחָלָב שֶׁנָּתַתִּי לוֹ.

הֶסְבֵּר: הַמִּילָּה "גָּמַע" הִיא מִילָּה נִרְדֶּפֶת לְ"שָׁתָה" אוֹ "לָגַם".

הַתְּשׁוּבָה "גִּמְגֵּם" אֵינָהּ נְכוֹנָה כִּי לֹא נִיתַּן לְגַמְגֵּם חָלַב.

הַתְּשׁוּבָה "גּוֹלֵל" אֵינָהּ נְכוֹנָה כִּי לֹא נִיתַּן לְגוֹלֵל חָלָב. פֵּירוּשׁ הַפּוֹעֵל "גּוֹלֵל" הוּא סִיפֵּר בְּאוֹפֶן מְפוֹרָט וִיסוֹדִי אוֹ תֵּאֵר בַּאֲרִיכוּת.

הַתְּשׁוּבָה "גָּרַס" אֵינָהּ נְכוֹנָה כִּי לֹא נִיתַּן לִגְרוֹס חָלָב. לַפּוֹעֵל "גָּרַס" שְׁתֵּי מַשְׁמָעוּיּוֹת, וּשְׁתֵּיהֶן אֵינָן קְשׁוּרוֹת לֶחָלָב. הָרִאשׁוֹנָה הִיא גָּזַר אוֹ

טָחַן לַחֲתִיכוֹת קְטַנּוֹת (כְּמוֹ מַגְרֵסַת נְיָר). הַשְּׁנִיָּיה הִיא טָעַן אוֹ הִבִּיעַ אֶת דַּעְתּוֹ (כְּמוֹ בְּגִרְסָה שֶׁל מִישֶׁהוּ לְמִקְרֶה שֶׁקָּרָה).

ידע כללי

בחלק זה, מוצגות שאלות שבוחנות ידע כללי. עליכם לבחור בתשובה הנכונה מבין האפשרויות.

בחרו בתשובה המתאימה מבין האפשרויות: מי כתב את השיר

פתרון:

קֵן צִפּוֹר הוּא שִׁיר יְלָדִים יָדוּעַ שֶׁכָּתַב הַמְּשׁוֹרֵר חַיִּים נַחְמָן בִּיאַלִיק.


הכל על מבחני מחוננים כיתה ג'

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ג' שלב ב' משמש ככלי סופי לסינון ילדים מחוננים. המבחן מתקיים בין חודשי ינואר-אפריל, והוא נערך בבית ספר אחר מזה שבו נערך שלב א', עם נציגי מכון סאלד המעבירים את המבחן. 3% התלמידים בעלי הציונים הגבוהים ביותר נחשבים כמחוננים, ו-5% הגבוהים ביותר נחשבים כמצטיינים. בהתאם לציון התלמידים, ניתנת להם אפשרות להשתתף במסגרות ותוכניות העשרה של משרד החינוך. המבחן מורכב מארבעה קטעים: מילולי, ידע כללי, כמותי וצורני, ולרוב כולל שאלות שלא נלמדות במסגרת הלימודים הרגילה. על מנת לתת לילדיכם את הסיכוי הטוב ביותר להצליח במבחן, כדאי להתכונן אליו מבעוד מועד ולאפשר היכרות מוקדמת עם סוגי השאלות.


לפניכם דוגמאות לסרטוני העשרה והדרכה מתוך ערכות ההכנה שלנו:

סרטון העשרה - ידע כללי: מדינות בעולם

סרטון הדרכה - כפל

אפשר לעזור לך סימן שאלה
אפשר לעזור לך סימן שאלה
לפני שנמצא בשבילך את ההכנה המתאימה, הנה כמה פרטים שאנחנו צריכים.
-
הטופס נשלח בהצלחה. נציגינו ייצרו איתך קשר בקרוב.
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.
מעוניינים בפרטים נוספים?
צרו קשר

Vהשאירו פרטים או התקשרו: 03-5377361

-
הטופס נשלח בהצלחה. נציגינו ייצרו איתך קשר בקרוב.
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.