בשלב א' מופיעות לרוב בעיות שעוסקות במצבים בהם הילדים עשויים להיתקל בחיי היומיום כמו קניות בחנות וקבלת עודף.
מבחני הבעיות המילוליות בחשבון בוחנים את היכולת לקרוא ולהבין את השאלה, לתרגם את הנתונים המילוליים לתרגיל חשבוני ולהגיע לפתרון. לעתים קרובות יש צורך ביותר מתרגיל אחד כדי להגיע לתשובה. השאלות בחשבון יכולות להופיע בפורמט פתוח או בפורמט סגור.
כתבנו עבורכם דוגמאות לשאלות בנושא בעיות בחשבון:
דָּנִי וְאִיתַי אוֹסְפִים בְּיַחַד מַדְבֵּקוֹת. דָּנִי הֵבִיא 13 מַדְבֵּקוֹת וְאִיתַי הֵבִיא 15. הֵם הֶחְלִיטוּ לְחַלֵּק בֵּינֵיהֶם אֶת הָאֹסֶף בְּאֹפֶן שָׁוֶה. כַּמָּה מַדְבֵּקוֹת לָקַח כָּל אֶחָד מֵהֵם?
כָּל אֶחָד מֵהֵם לָקַח _____ מַדְבֵּקוֹת.
פתרון והסבר:
נְחַשֵּׁב תְּחִלָּה כַּמָּה מַדְבֵּקוֹת יֵשׁ בְּאֹסֶף סָךְ הַכֹּל.
נְחַבֵּר אֶת הַמַּדְבֵּקוֹת שֶׁל דָּנִי וְהַמַּדְבֵּקוֹת שֶׁל אִיתַי:
בַּשָּׁלָב הַשֵּׁנִי נֵחָלֵק אֶת הָאֹסֶף לִשְׁנֵי חֲלָקִים שָׁוִים:
תְּשׁוּבָה: 14 מַדְבֵּקוֹת.
לִפְנֵיכֶם מְחִירוֹן שֶׁל מִבְחָר מוּצָרִים מֵחֲנוּת צַעֲצוּעִים בַּקַּנְיוֹן.
עָלַי לְשַׁלֵּם _____ שְׁקָלִים.
פתרון והסבר:
מְחִיר יוֹ-יוֹ הוּא 5 שְׁקָלִים. מְחִיר מַחֲזִיק מַפְתְּחוֹת הוּא 8 שְׁקָלִים.
מְחִיר שְׁנֵי הַמּוּצָרִים יַחַד הוּא:
תְּשׁוּבָה: 13 שְׁקָלִים.
שאלה 2
קָנִיתִי בָּלוֹן וְנָתַתִּי לַמּוֹכֵר מַטְבֵּעַ שֶׁל 10 שְׁקָלִים. כַּמָּה עֹדֶף הַמּוֹכֵר צָרִיךְ לְהַחְזִיר לִי?
הַמּוֹכֵר צָרִיךְ לְהַחְזִיר לִי _____ שְׁקָלִים.
פתרון והסבר:
מְחִיר בָּלוֹן הוּא 2 שְׁקָלִים. כְּדֵי לְגַלּוֹת כַּמָּה עֹדֶף הַמּוֹכֵר צָרִיךְ לָתֵת לִי, נְבַצֵּעַ תַּרְגִּיל חִסּוּר:
תְּשׁוּבָה: הַמּוֹכֵר צָרִיךְ לְהַחְזִיר לִי 8 שְׁקָלִים.
"קניתי אצלכם כבר שתי ערכות, עכשיו קניתי לבני את ערכת שלב א' והוא עבר את המבחן בהצלחה!"
אמא של עמרי, הכנה למבחן מחוננים שלב א', נובמבר 2017
בחלק העברית של מבחן שלב א' יופיעו קטעי קריאה, ולאחר כל אחד מהם כמה שאלות הנוגעות לקטע. נושאי הקטעים הם כלליים ואינם דורשים ידע מוקדם. כשליש מהשאלות בכל קטע מתייחסות לפירושי מילים המופיעות בטקסט, ולכן כדאי לתרגל שאלות אוצר מלים לפני המבחן. שאר השאלות מתייחסות להבנת הרעיונות המרכזיים בקטע. לרוב התשובות מנוסחות בצורה שונה מהטקסט.
קִרְאוּ אֶת הַקֶּטַע וַעֲנוּ עַל הַשְּׁאֵלוֹת:
1 אֶתְמוֹל בְּצָהֳרַיִם חָזְרָה יָעֵל הַבַּיְתָה מִבֵּית הַסֵּפֶר וְהִתְיַשְּׁבָה לְהָכִין אֶת
2 שִׁעוּרֵי הַבַּיִת. כְּשֶׁפָּתְחָה אֶת הַיַּלְקוּט נָפְלוּ פָּנֶיהָ: הַקַּלְמָר הַוָּרֹד שֶׁלָּהּ נֶעֱלַם.
3 בְּוַדַּאי שָׁכַחְתִּי אֶת הַקַּלְמָר עַל הַשֻּׁלְחָן שֶׁלִּי בַּכִּתָּה, חָשְׁבָה. צָעֲדָה יָעֵל
4 בַּחֲזָרָה לְבֵית הַסֵּפֶר, נִכְנְסָה לְכִתָּה ב'3 אַךְ הַקַּלְמָר לֹא הָיָה שָׁם.
5 אוּלַי הַקַּלְמָר נָפַל לִי מֵהַתִּיק בְּאוּלָם הַסְּפּוֹרְט, אָמְרָה לְעַצְמָהּ. אַךְ גַּם
6 בְּאוּלָם הַסְּפּוֹרְט לֹא נִמְצְאָה הָאֲבֵדָה.
7 חָזְרָה יָעֵל הַבַּיְתָה מְדוּכְדֶּכֶת מְאֹד. הִיא אָהֲבָה אֶת הַקַּלְמָר הַוָּרֹד שֶׁלָּהּ.
8 אֵיךְ תָּכִין שִׁעוּרֵי בַּיִת עַכְשָׁו, הֲרֵי כָּל הָעֶפְרוֹנוֹת שֶׁלָּהּ בַּקַּלְמָר. וּמָה
9 תַּגִּיד לַסָּבְתָא שֶׁלָּהּ, שֶׁנָּתְנָה לָהּ אֶתהַקַּלְמָר בְּמַתָּנָה לִכְבוֹד תְּחִלַּת הַלִּמּוּדִים.
10 כְּשֶׁהִגִּיעָה הַבַּיְתָה, סִפְּרָה לְאִמָּא אֶת מָה שֶׁקָּרָה.
11 נִחֲמָה אִמָּא אֶת יָעֵל וְאָמְרָה – "אַל תְּאַבְּדִי תִּקְוָה, בְּוַדַּאי מִישֶׁהוּ
12 מֵחֲבֵרֶיךָ מָצָא אֶת הַקַּלְמָר וְיָשִׁיב לְךָ אוֹתוֹ מָחָר בַּכִּתָּה".
שאלה 1
מָה פֵּרוּשׁ הַבִּטּוּי "נָפְלוּ פָּנֶיהָ" (שׁוּרָה 3)?
פתרון והסבר:
הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (1).
פֵּרוּשׁ הַבִּטּוּי "נָפְלוּ פָּנֶיהָ" הוּא "נֶעֶצְבָה אֶל לִבָּהּ" כְּלוֹמַר נִהְיְתָה עֲצוּבָה. יָעֵל הָיְתָה עֲצוּבָה כִּי רָאֲתָה שֶׁהַקַּלְמָר הָאָהוּב שֶׁלָּהּ אֵינוֹ בְּיַלְקוּט.
שאלה 2
אֶפְשָׁר לְהָבִין מֵהַקֶּטַע שְׁיָעֵל...
פתרון והסבר:
הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (2).
לְפִי הַסִּפּוּר, יָעֵל חָשְׁבָה שֶׁהַקַּלְמָר נִשְׁאַר עַל הַשֻּׁלְחָן שֶׁלָּהּ בַּכִּתָּה. מְסַפְּרִים לָנוּ שֶׁהִיא נִכְנְסָה לְכִתָּה ב'3, לָכֵן אֶפְשָׁר לְהָבִין שֶׁזּוֹ הַכִּתָּה בָּהּ יָעֵל לוֹמֶדֶת.
בְּנוֹסָף אֶפְשָׁר גַּם לִפְסֹל תְּשׁוּבוֹת:
מבחן מחוננים כיתה ב' שלב א' נועד לסינון ראשוני של ילדים בעלי אינטליגנציה גבוהה. המבחן נערך באותו היום בכלל בתי הספר השייכים לחינוך הממלכתי, מעט אחרי תחילת שנת הלימודים. על פי הישגיהם בשלב א', ממליץ סגל בית הספר שבודק את המבחן, מי מביניהם יעבור לשלב ב'. מבחן מחוננים כיתה ב' בודק יכולות מילוליות וכמותיות, לעיתים גם בנושאים אשר לא כלולים במסגרת הלימודים הרגילה. הדגש במבחן מושם על יכולות נרכשות כמו זריזות ודיוק ופחות על יכולות חשיבה כמו יצירתיות וסקרנות. משום כך, תרגול מקדים למבחן נותן לילדכם להגיע למבחן כאשר הוא מיומן בשיטות העבודה ובעל ציפיות מתאימות.
איך מסמנים תשובות במבחן רב-ברירה?
סרטון הדרכה - כפל