עדכון: מבחן שלב א' בוטל

בעקבות מלחמת חרבות ברזל הודיע משרד החינוך כי השנה לא יתקיים שלב א' במבחן המחוננים. שלב ב' יתקיים באפריל 2024, במרכזי בחינה אזוריים, וייבחנו בו תלמידים שיקבלו המלצה מהצוות הפדגוגי בבית ספר. בסך הכול ייבחנו בשלב ב' 20 אחוזים מתלמידי כל שכבה. הודעה להורים שילדיהם ייבחנו במבחן תימסר עד 31.12.23.

חשוב לציין שתלמידים שפונו מביתם או נמצאים במעגל הראשון או השני של מעגלי הפגיעה מהמלחמה, יהיו זכאים להיבחן במבחן שלב ב' ללא צורך בהמלצת הצוות הפדגוגי של בית הספר. כדי לממש את הזכאות, יש להירשם בפורטל ההורים של משרד החינוך, בין התאריכים 31.1.24-1.1.24. 

אילו שינויים צפויים במבחן שלב ב' בעקבות ביטול שלב א'?

  • תוספת זמן - כל התלמידים שייבחנו השנה בשלב ב' יזכו לתוספת זמן של 15 דקות. זכאות זו תישמר גם לתלמידים שיחליטו לגשת למבחן שלב ב' בשנה הבאה. 
  • צמצום מספר השאלות - מספר השאלות בפרקים השונים במבחן שלב ב' שייערך השנה יהיה קטן יותר מכפי שהיה בשנה שעברה. 
  • מועד מיוחד - תלמידים אשר פונו מבתיהם וכן תלמידים מהמעגל הראשון של הפגיעה יוכלו להיבחן במועד מיוחד. תאריך המועד המיוחד יתפרסם בקרוב. 

מהו מבחן מחוננים שלב א'?

מבחן מחוננים שלב א' הוא הראשון מתוך שני מבחנים לאיתור ולמיון תלמידים מחוננים ומצטיינים. המבחן הוא מבחן ארצי, והוא מתקיים בבתי הספר בכל רחבי הארץ באותו יום. המבחן נערך מטעם משרד החינוך והאגף למחוננים ומצטיינים ומחובר על ידי מכון קרני. סגל המורים בבית הספר הוא שמעביר את המבחן ואחראי לבדיקתו. במבחן שלב א' נבדקת רמת הילדים בתחום המילולי ובתחום הכמותי. תלמידים שיעברו את שלב זה, יזומנו למבחן שלב ב' שבו נבדקת גם השליטה שלהם בתחום הצורני.

באיזו כיתה נערך מבחן שלב א'? 

מבחן שלב א' נערך בכיתה ב' והוא, כאמור, מבחן ארצי. לפיכך הוא יועבר כמבחן שכבתי שיתקיים באותו היום ובאותה השעה בכל בתי הספר ברחבי הארץ. המבחן מתקיים בתחילת שנת הלימודים, בחודשים אוקטובר-דצמבר. כשבועיים לפני מועד הבחינה יישלח אליכם, ההורים, מכתב ובו פרטים על מועד המבחן ועל שלבי תהליך האיתור.

השנה מבחן שלב א' ייערך בתאריך 6.11.23, יום שני, בשעה הרביעית ללימודים.

שימו 

החל משנת 2022 מבחן שלב א' נערך בכיתה ב' בלבד.

תלמידי כיתות ג' נבחנים אך ורק במבחן שלב ב'.


מבנה המבחן

מבחן שלב א' מורכב משני תחומים, שלכל אחד מהם הגבלת זמן: 

 תחום מילולי - תחום זה מורכב משאלות הבנת הנקרא. השאלות בתחום זה הן שאלות סגורות (אמריקאיות).

תחום כמותי - בתחום זה יופיעו תרגילים ב-4 פעולות חשבון ותרגילים שבהם אחד מהמספרים בתרגיל חסר. כמו כן, יופיעו בעיות מילוליות וחידות בציורים (תרגילים שבהם יש ציורים במקום מספרים, וצריך למצוא את המספרים שהם מייצגים).

מהלך המבחן

משך מבחן המחוננים הוא 40 דקות (שעת לימוד). בתחילת כל פרק המורים יודיעו כמה זמן מוקצב לפרק, ולאחר מכן התלמידים יחלו לענות על השאלות. המורים לא יעדכנו את הילדים כמה זמן נותר למבחן בשום שלב. בתום הזמן שהוקצב לפרק התלמידים פשוט יתבקשו להפסיק לכתוב, ותתחיל ההכנה לפרק הבא.


הכינו את ילדיכם לכל סוגי השאלות במבחן


תוצאות המבחן

מבחן שלב א' ייבדק על ידי הסגל החינוכי בבית הספר, והתוצאות יישלחו אליכם כשבועיים או שלושה לאחר מועד המבחן. תוצאות המבחן לא יכללו ציון מספרי אלא התייחסות עניינית בלבד בדבר המעבר לשלב ב' (עבר או לא). אפשר להגיש ערעור על תוצאות מבחן שלב א' בפורטל ההורים של משרד החינוך.

לפי הנתונים שמפרסם משרד החינוך, לשלב ב' יזומנו כ-15% מכלל התלמידים שנבחנו בשלב א' והוציאו את הציונים הגבוהים ביותר. אליהם יצטרפו תלמידים שקיבלו המלצה מהסגל החינוכי בבית הספר על סמך היכרות איתם ועם יכולותיהם (ללא קשר לציון שהשיגו במבחן), וכן תלמידים שבקשת הערעור שלהם התקבלה. 


למה כדאי להצליח במבחן? 

תוכניות הטיפוח של משרד החינוך מציעות לילדים שיעברו את שני השלבים במבחן המחוננים מגוון הזדמנויות חינוכיות וחברתיות.

הילדים שיוגדרו מחוננים יוכלו ליהנות משתי אפשרויות חינוכיות המותאמות לצורכיהם: לימודים בכיתת מחוננים ייעודית ולימודים מרוכזים במרכזי מחוננים. התלמידים הלומדים בכיתת המחוננים נהנים מצוות חינוכי איכותי במיוחד ומתוכניות לימוד מגוונות ומעשירות. הלימודים במרכזי המחוננים מתקיימים פעם בשבוע (בשאר הימים הילדים לומדים בכיתת הלימוד הרגילה שלהם), ומתמקדים בנושאים שאינם כלולים בתוכנית הלימודים של משרד החינוך, כגון הומניסטיקה, אומנויות, אסטרונומיה, מדעי כדור הארץ וכו'.

הילדים שיוגדרו מצטיינים יוכלו להשתלב בתוכניות המצטיינים המתקיימות בשעות אחר הצוהריים במרכזי המחוננים השונים. תוכניות אלו כוללות קורסים בתחומי ידע מגוונים שאינם כלולים בתוכנית הלימודים הרגילה. 

יתרה מזאת, הילדים הלומדים בתוכניות למחוננים ולמצטיינים זוכים לפגוש ילדים אחרים החולקים איתם תחומי עניין דומים. הרמה האינטלקטואלית של הילדים המשתתפים בתוכניות אלה גבוהה מהממוצע, והחברויות ושיתופי הפעולה הנוצרים במפגש במסגרות המחוננים מלווים את הילדים גם שנים מאוחר יותר. 


ברור לי שהילד שלי מוכשר. האם הוא עדיין צריך להתכונן?

משרד החינוך מנחה שאין צורך להתכונן למבחן המחוננים, ולכאורה יש בכך היגיון - שום הכנה, טובה ככל שתהיה, לא יכולה להפוך ילד שאינו מחונן למחונן. ולמרות זאת, בשנים האחרונות יותר ויותר הורים מחליטים להכין את ילדיהם למבחן. הסיבה לכך היא שמבחן המחוננים מצריך מיומנויות שילדים בגיל הזה לא מורגלים בהן, ועל כן גם ילדים מחוננים ומוכשרים, שיש להם את כל הכישורים הקוגניטיביים המתאימים, עלולים להתקשות לעבור אותו.

כך למשל, הם עלולים לבזבז זמן יקר בהתמודדות עם שאלות אמריקאיות, גם כשהם יודעים את התשובה לשאלה, וזאת משום שבגיל זה רובם לא התנסו מעולם בסוג כזה של שאלות. כמו כן, הם לא מורגלים בעבודה בהגבלת הזמן שמאפיינת את המבחן, ואם מוסיפים לכך את ההתרגשות מעצם הבחינה - קיים חשש שהם ישגו במענה על שאלות שבמסגרת פחות מלחיצה הם היו פותרים בקלות.

הכנה מוקדמת מתאימה נותנת מענה לכל הקשיים הללו. היא מספקת לילדים היכרות מוקדמת עם נושאי המבחן ועם סוגי השאלות בו, ובעיקר מאפשרת להם לרכוש את המיומנויות הנחוצות באמצעות תרגול ועבודה בהגבלת זמן. בדרך זו היא מאפשרת להם להגיע למבחן רגועים יותר ולהביא לידי ביטוי את מלוא היכולות שלהם. 

איך להתכונן למבחן שלב א'? 

ההכנה הטובה ביותר לילדיכם היא הכנה שמתבצעת בסביבה הבטוחה והשקטה של הבית ובתיווך שלכם, ההורים. ההכנות שלנו כוללות ערכת הכנה אונליין וסדנת הכנה בזום.

ערכה האונליין היא תוצר של שיתוף פעולה בין מפתחי הדרכה מנוסים, יועצים פדגוגיים ואנשי חינוך, והיא נועדה לעזור לילדיכם להפנים את דרכי החשיבה שמבחן המחוננים מבקש לאתר. חומרי הלימוד והתרגול הכלולים בערכה מקיפים את כל הנושאים, רמות הקושי וסוגי השאלות הצפויים במבחן, והם מספקים מעטפת מלאה המכינה לא רק לתוכני המבחן, אלא גם לתנאיו. אחת הדרכים לעשות זאת היא להקנות לילדים שיטות פתרון יעילות, כגון עבודה מתוך הקשר ופסילת מסיחים, אשר יסייעו להם להתמודד עם הגבלת הזמן בבחינה. התרגול בערכה מלווה בפתרונות מלאים ובהסברים מפורטים, ויש בה גם אפשרות להיבחן בסימולציה המדמה את המבחן האמיתי. הערכה ידידותית במיוחד למשתמשים צעירים, ומספקת להם ולכם, ההורים, כלי עזר למעקב אחר ההתקדמות ואחר השיפור בידע. חשוב מכול, התרגול בערכה וההתנסויות בסימולציות יסייעו לילדים להגיע למבחן האמיתי כשהם בטוחים בעצמם וביכולותיהם. 

סדנת ההכנה בזום היא סדנה בת ארבעה מפגשים בהנחיית מדריכה מנוסה מצוות המכון. במהלך הסדנה הילדים ילמדו טכניקות פתרון יעילות לכל סוגי השאלות במבחנים, וכמובן יקבלו מענה לכל הקשיים שנתקלו בהם בהכנה לקראת המבחן. משיעור לשיעור מנחת הסדנה תיתן לילדים שיעורי בית לתרגול (תרגול זה נוסף על התרגול בערכת האונליין, שכלולה גם היא בהכנה). הסדנה נערכת בקבוצות קטנות - עד חמישה ילדים בסדנה - כדי לאפשר יחס אישי לכל תלמיד ותלמידה.


מתכוננים לזכות בהזדמנויות החינוכיות הטובות ביותר 


טיפים לילדים לקראת המבחן

      • הַקְשִׁיבוּ בִּמְלוֹא תְּשׂוּמֶת הַלֵּב לַהוֹרָאוֹת שֶׁל הַבּוֹחֲנִים. אִם בְּסוֹף הַהֶסְבֵּר יֵשׁ מַשֶּׁהוּ שֶׁלֹּא לְגַמְרֵי בָּרוּר לָכֶם, כְּדַאי מְאֹד לֹא לְהִתְבַּיֵּשׁ וּפָשׁוּט לִשְׁאֹל.
      • אָסוּר לְסַמֵּן יוֹתֵר מִתְּשׁוּבָה אַחַת לִשְׁאֵלָה, אֶלָּא אִם נֶאֱמַר אַחֶרֶת. אִם שְׁתֵּי תְּשׁוּבוֹת נִרְאוֹת נְכוֹנוֹת, בַּחֲרוּ בְּזוֹ שֶׁנִּרְאֵית נְכוֹנָה יוֹתֵר.
      • אִם נִרְאֶה לָכֶם שֶׁיֵּשׁ טָעוּת בִּשְׁאֵלָה, אוֹ שֶׁאַף תְּשׁוּבָה מִבֵּין הָאֶפְשָׁרֻיּוֹת אֵינָהּ נְכוֹנָה, נַסּוּ לִבְחֹר בַּתְּשׁוּבָה שֶׁנִּרְאֵית הֲכִי פָּחוֹת שְׁגוּיָה. בְּכָל מִקְרֶה, אֵין טָעַם לְהוֹסִיף תְּשׁוּבָה אַחֶרֶת בִּכְתָב יָד, כִּי מִי שֶׁבּוֹדֵק אֶת הַמִּבְחָן לֹא יוּכַל לָתֵת לָכֶם נְקֻדּוֹת עַל הַתְּשׁוּבָה, גַּם אִם הִיא תִּהְיֶה יָפָה וּנְכוֹנָה.
      • מִי שֶׁמְּסַיֵּם אֶת הַמִּבְחָן רִאשׁוֹן לֹא מְקַבֵּל יוֹתֵר נְקֻדּוֹת! הִשְׁתַּדְּלוּ לְנַצֵּל אֶת מְלוֹא הַזְּמַן שֶׁנִּתַּן לָכֶם לְפִתְרוֹן הַמִּבְחָן, וְאִם בְּכָל זֹאת אַתֶּם מְסַיְּמִים לִפְנֵי הַזְּמַן – עִבְרוּ שׁוּב עַל תְּשׁוּבוֹתֵיכֶם.
      • כְּשֶׁנִּתְקָעִים בִּשְׁאֵלָה, כְּדַאי לְסַמֵּן תְּשׁוּבָה כָּלְשֶׁהִי, לְסַמֵּן כּוֹכָבִית לְיַד הַשְּׁאֵלָה וּלְהַמְשִׁיךְ הָלְאָה. אִם מְסַיְּמִים לַעֲנוֹת עַל כָּל הַשְּׁאֵלוֹת אֶפְשָׁר לַחֲזֹר לַשְּׁאֵלָה עִם הַכּוֹכָבִית.
      • כְּדַאי לְהִתְרַכֵּז כַּמָּה שֶׁיּוֹתֵר בַּמִּבְחָן שֶׁלָּכֶם וְלֹא בַּמֶּה שֶׁעוֹשִׂים הַיְּלָדִים הָאֲחֵרִים בְּכִתָּה. כָּל אֶחָד וְאַחַת עוֹבְדִים בַּקֶּצֶב שֶׁלָּהֶם וּבַדֶּרֶךְ שֶׁנִּרְאֵית לָהֶם נְכוֹנָה.

שאלות נפוצות

האם נכון לספר לילדים מראש על מבחן המחוננים?

שלב א' של מבחן המחוננים נערך בכל בתי הספר בארץ באותו היום ובאותה השעה. לכאורה, מדובר ביום לימודים רגיל, ומשום כך הורים רבים חושבים שאין טעם לומר לילדיהם דבר כדי שלא לעורר בהם חרדה מוקדמת או ציפייה מוגזמת. אלא שההפך הוא הנכון. סביר להניח שילדיכם ישמעו על המבחן מחברים או בסביבה הקרובה, וללא התיווך שלכם, הם עלולים להילחץ מהמבחן במידה רבה יותר. שיחה עם הילדים תעזור לכם להבין אם יש להם חששות או ציפיות לקראת המבחן, להכין אותם למה שמצפה להם, להרגיע אותם במקרה הצורך וגם לחזק את הביטחון שלהם ביכולתם להצליח.

אומרים ששלב א' קל משלב ב' – מדוע בכל זאת כדאי להתכונן למבחן?

מבחן שלב ב' קשה יותר ממבחן שלב א', אך זה לא הופך את מבחן שלב א' למבחן קל. למעשה, מבחן שלב א' יזמן לילדיכם כמה התמודדויות חדשות, שהם אינם מורגלים בהן מהמבחנים בבית הספר, ולכן לא מומלץ שהפעם הראשונה שהם ייתקלו בהן תהיה במבחן עצמו.   

שתי ההתמודדויות המרכזיות במבחן שלב א' הן סוג השאלות (אמריקאיות) והגבלת הזמן. שאלות אמריקאיות אינן רווחות במבחנים בבית הספר בגיל הזה, וכדי להתמודד איתן בהצלחה יש לזהות את המסיחים, שנועדו להטעות. ילדים שחסרים את המיומנות הזאת טועים לא אחת גם בשאלות שהם יודעים את התשובה עליהן. חשוב לציין שחלק מן השאלות מנוסחות בשפה גבוהה, שילדים אינם מורגלים בה מבית הספר, ודבר זה עלול להציב קושי נוסף.  

גם הגבלת הזמן היא התמודדות חדשה עבור הילדים. כדי לצלוח אותה נדרשת שליטה בטכניקות פתרון יעילות, שיבטיחו פתרון מהיר של השאלות, וכן יכולת להתמודד עם הלחץ, הנרכשת תוך כדי תרגול.

האם כדאי לנחש תשובות במבחן מחוננים שלב א'?

חד משמעית – כן! במבחן שלב א' אין "קנס" על תשובות שגויות - הציון מחושב על פי מספר התשובות הנכונות בלבד; לכן גם כשלא בטוחים בתשובה, מומלץ לנחש, ולא להשאיר שאלות ללא מענה. מניסיוננו, בזמן המבחן הילדים (ובעיקר הבנות) חוששים לנחש, ולכן מומלץ לוודא שהמסר בעניין זה עבר, וגם לתרגל איתם שאלות כדי להיות בטוחים שהם יודעים מה לעשות במקרה שהם נתקעים בשאלה מסוימת.

הילד שלי לא עבר את מבחן שלב א'. האם הוא יוכל להיבחן במבחן שלב ב'?

אם ילדכם לא הרגיש טוב ביום המבחן ולא היה בשיאו, דעו שעדיין יש סיכוי להעבירו לשלב ב'. האגף למחוננים ומצטיינים מאפשר לבתי הספר להמליץ על מספר מצומצם של תלמידים שיעברו לשלב ב', נוסף על אלה שהצטיינו בשלב א'. כמו כן, גם תלמידים שבקשת הערעור שלהם התקבלה (כ-2%) ייגשו למבחני שלב ב' יחד עם שאר התלמידים שעברו את שלב א'. עם זאת, דעו שבבחינה שתלמידים אלו יעשו יצוין כי הם התקבלו לשלב ב' לאחר שהוגש עבורם ערעור.

איך מגישים ערעור על תוצאות מבחן מחוננים שלב א'?

כדי להגיש בקשת ערעור על מבחן המחוננים שלב א', עליכם לשלוח פנייה מקוונת בפורטל ההורים באתר משרד החינוך. בקשת הערעור רלוונטית אך ורק עבור תלמידים שזוהי הפעם הראשונה שהם נבחנים במבחן מחוננים שלב א' - לא יתאפשר להגיש ערעור עבור תלמידים שנבחנו בשלב א' בעבר. הבקשה תיבחן, ואם היא תאושר, יישלח אליכם הזימון למבחן שלב ב'. שימו לב - באחריות ההורים לעקוב אחר שליחת הזימון.

האם ניתן לקבל התאמות בשלב א'?

באופן גורף, בשלב א' אין אפשרות לגשת לבחינה מותאמת וגם לא לבחינה בשפה זרה. לעומת זאת, בשלב ב' אפשר להיבחן בבחינה מותאמת וכן בבחינה בשפה זרה, ולכן המלצתנו היא לפנות לצוות החינוכי בבית הספר בהקדם ולבקש שימליצו שילדכם יעבור לשלב ב'. 

 

אפשר לעזור לך? סימן שאלה
אפשר לעזור לך?
או מלאו את הפרטים הבאים ונחזור אליכם בהקדם:
-
תודה שפנית אלינו!
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.
מעוניינים בפרטים נוספים?
צרו קשר

Vהשאירו פרטים או התקשרו: 03-5377361

-
תודה שפנית אלינו!
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.