יוצאים לדרך: טיפים לזמן ההכנה והתרגול בבית

    • הקפידו על תרגול במינונים נכונים ובפרקי זמן סבירים - הורים שנוטים ללחוץ על ילדיהם להמשיך לתרגל מעבר לגבול היכולת שלהם עלולים לעורר תסכול אצל הילדים, וזה יופנה כלפי המבחן, ובסופו של דבר יפגע בביצועיהם. תרגלו יחד בפרקי זמן קצרים, והישארו ערניים לסימני עייפות ולהתרופפות בקשב. גם תרגול יומי קצר ייטיב עם ילדיכם ויספק להם היכרות מוקדמת עם נושאי המבחן ועם סוגי השאלות הכלולים בו.
    • פוגגו חששות באמצעות התנסות מוקדמת בבית - מבחן המחוננים נערך בכתב וכולל מספר רב של שאלות. ילדים בכיתות ב' וג' עלולים לחוש תסכול וחוסר אונים נוכח חוברת הדפים העמוסה המוגשת להם בתחילת המבחן. הדרך הפשוטה ביותר לסייע להם להתמודד עם התחושות הללו היא לתרגל את הסיטואציה הזאת בסביבה הרגועה של הבית. 
    • סייעו לילדים בהתמודדות עם הגבלת הזמן - סביר להניח שילדיכם טרם התמודדו עם הגבלת הזמן שמאפיינת את מבחני המחוננים. התרגול המוקדם יסייע לכם, ההורים, לאבחן את הקשיים של ילדיכם בהתמודדות עם הגבלת זמן טרם יום המבחן, ולסייע להם להתמודד איתם. צפו בילדיכם פותרים את השאלות בזמן קצוב ובדקו אם הם מוטרדים מהגבלת הזמן, אם ביצועיהם נפגעים בשל כך, או שמא הם דווקא נוטים שלא להתחשב בה כלל. סייעו לילדיכם להתגבר על המכשולים, כדי שיגיעו ליום המבחן כשהם מסוגלים לעבוד בזריזות וביעילות, ללא הפרעות מיותרות. 
    • תרגלו את שיטת "הניחוש המושכל" - הניקוד במבחן המחוננים נקבע רק על פי התשובות הנכונות. מכאן, שגם אם ילדיכם אינם יודעים את התשובה לשאלה מסוימת, מומלץ שינחשו, ולא ישאירו אותה ללא מענה. זו נקודה חשובה, משום שילדים רבים מתקשים לסמן תשובה כשהם אינם בטוחים בה, ולא אחת מעדיפים להשאיר את השאלה ללא מענה. לכן חשוב שתסבירו להם שלא מצופה מהם לדעת את התשובה הנכונה לכל שאלה ושאלה במבחן המחוננים, ושתדריכו אותם במהלך התרגול כיצד לנחש באופן מושכל. לא זו בלבד שיהיה בכך כדי להגדיל את סיכויי ההצלחה שלהם, אלא שכלי עזר זה חשוב זה יסייע להם להתמודד עם הסיטואציה.

מתקרבים ליעד: איך עוזרים לילדים ביממה שלפני המבחן? 

    • שינה טובה - השרו אווירה רגועה ונינוחה בבית בערב שלפני יום המבחן. הפסיקו את התרגול בשעה מוקדמת והפחיתו את הגירויים בסביבת הילדים. זה יעזור להם לצבור כוחות לקראת המבחן, ולשמור על ריכוז במהלכו.
    • בטן מלאה - רצוי שהילדים יגיעו למבחן המחוננים רעננים ושבעים, אך מומלץ שלא לאכול ארוחה כבדה מדי לפני המבחן. למבחן עצמו כדאי להצטייד בבקבוק מים.
    • בריאות שלמה - חשוב שתדעו שגם אם הילד או הילדה נאלצו להפסיד את מבחן שלב א' בגין מחלה, הם יוכלו להיבחן בשלב ב'. לשם כך יהיה עליכם להגיש בקשה להיבחן במבחן שלב ב' דרך פורטל ההורים המקוון של משרד החינוך. ילדים שלא ניגשו  למבחן שלב ב' בגין מחלה, בידוד וכד', יוכלו להודיע על כך למכון קרני ולקבל מועד חלופי (במקרה זה המבחן עשוי להיות מרוחק ממקום מגוריכם). 
    • והכי חשוב: תמיכה - הילדים הנבחנים במבחן המחוננים צעירים מאוד והאופן שבו אתם, ההורים, תנהגו בהם עשוי בהחלט לקבוע את מהלך ההיבחנות שלהם ואת התוצאה הסופית. ילדים שחשים כי הוריהם מצפים מהם לתוצאה חיובית בכל מחיר עלולים לקרוס תחת תחושות הלחץ והתסכול, והישגיהם עלולים להיפגע ללא קשר לפוטנציאל ההצלחה שלהם. הרגיעו את הילדים והביעו ביטחון ביכולותיהם, ללא קשר להצלחה במבחן.

רגע לפני...

    • מגיעים קצת יותר מוקדם - מבחן שלב ב' נערך בשעות אחר הצהריים. השתדלו להגיע לבית הספר שבו נערך המבחן מעט לפני הזמן, כדי שהילדים יוכלו להתרגל לסביבת המבחן. כמו כן, אל תבטיחו להם שתלוו אותם ממש עד לכיתה - זה לא תמיד מתאפשר.
    • משוחחים על נושאים אחרים - בשלב זה אין טעם לדבר על המבחן, שכן הדבר עלול להלחיץ את הילדים ולפגוע בתפקוד שלהם במהלך המבחן. 
    • מבקרים בשירותים - עודדו את הילדים לבקר בשירותים לפני תחילת המבחן. חשוב לציין כי במהלך המבחן תינתן לילדים אפשרות לצאת לשירותים במרוכז בליווי אחד הבוחנים.

ומה אם ילדיכם לא עברו את המבחן?

מעט תלמידים עוברים את מבחני המחוננים - כ-15% עוברים את מבחן שלב א', וכ-3% בלבד עוברים את מבחן שלב ב' ומוגדרים כמחוננים (5% נוספים מוגדרים כמצטיינים). לכן, אם ילדיכם לא עברו את המבחן, זה כמובן לא אומר שהם לא מוכשרים ובעלי יכולות, אלא פשוט שמדובר במבחן מאתגר במיוחד. עם זאת, כדאי שתדעו:

    • יש עוד הזדמנות - תוכלו לערער על תוצאות מבחן שלב א' ולהגיש בקשה למבחן חוזר בשלב ב' בפורטל ההורים המקוון (חשוב להביא בחשבון - מבחן חוזר ייערך כשנה לאחר המבחן הראשון).
    • ואפילו עוד אחת - ילדים שלא עברו את מבחני המחוננים ביסודי, יוכלו להיבחן בבחינה לאיתור מחוננים במעבר בין כיתה ו' לז'.

 

אפשר לעזור לך? סימן שאלה
אפשר לעזור לך?
או מלאו את הפרטים הבאים ונחזור אליכם בהקדם:
-
תודה שפנית אלינו!
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.
מעוניינים בפרטים נוספים?
צרו קשר

Vהשאירו פרטים או התקשרו: 03-5377361

-
תודה שפנית אלינו!
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.