לפני הכול: קצת על קורס טיס

קורס טיס נועד להכשיר את הטייסים והנווטים שיהיו חוד החנית של חיל האוויר. מדובר באחד הקורסים היוקרתיים ביותר בצבא, וגם אחד המאתגרים והארוכים. הקורס נערך ברובו בבסיס חצרים, ונמשך שלוש שנים. זה אומר שבזמן שחיילים סדירים משלימים את השירות שלהם, החניכים בקורס טיס רק מסיימים את ההכשרה שלהם. אבל, לעומת חבריהם ביחידות אחרות - פרחי הטיס מסיימים את ההכשרה שלהם בדרגת סגן, ומצוידים בתואר ראשון ובמקצוע שיוכל לשמש אותם גם אחרי הצבא.

הקורס מורכב משישה שלבים, וכבר בשלבים הראשונים החניכים מתחלקים למגמות השונות: טייסי קרב, טייסי תובלה, טייסי מסוקים, נווטי קרב, נווטי תובלה ומכונני אוויר. לאחר הקורס החניכים ממשיכים לשירות קבע של שבע שנים.


תנאי הקבלה לקורס טיס

המסלול לטיס הוא אינטנסיבי ותובעני, גם מבחינה מנטלית וגם מבחינה פיזית. כדי להתקבל אליו תצטרכו לעמוד בתנאי סף גבוהים במיוחד:


 חשוב לציין - גם אם תעמדו בכל התנאים האלה, עדיין לא בטוח שתקבלו זימון למיונים. לצה"ל יש הרבה שיקולים, ויכול להיות שההעדפות שלכם לא יעלו בקנה אחד עם צורכי המערכת.


מיונים לטיס - ירפ"א 112 וחצרים 

המיונים לטיס מורכבים מארבעה שלבים: ירפ"א א' חלק א', ירפ"א א' חלק ב', ירפ"א ב' וגיבוש טיס. כל השלבים מתקיימים בירפ"א 112 בתל השומר (ירפ"א = יחידת רפואה אווירית), למעט הגיבוש - שנערך בבית הספר לטיסה בחצרים.

שלב 1: ירפ"א א' חלק א'

שלב זה כולל שני חלקים: מבחנים פסיכוטכניים וסימולטור טיסה. שני החלקים יתקיימו באותו יום, עם הפסקה ביניהם. בסוף היום ישוקללו הציונים שלכם, וכבר אז תדעו אם עברתם או לא.

 

מבחנים פסיכוטכניים 

חלק מהמבחנים הפסיכוטכניים מזכירים את המבחנים שעברתם בצו הראשון - אם כי ברמה גבוהה יותר - וחלק מהמבחנים ייחודיים רק למיונים לטיס. המבחנים נמשכים שעה וחצי עד שעתיים (בלי הפסקות), ונערכים בשעות הבוקר. המטרה שלהם היא לבדוק את מידת ההתאמה שלכם לתפקיד במספר תחומים: 

    • חשיבה כמותית - מבחנים שבוחנים את הידע שלכם בנושאים מתמטיים כמו אחוזים, בעיות דרך והספק, שטח מעגל, הסקה כמותית, יחס מהירויות בגלגלי שיניים וכו'.
    • חשיבה מרחבית - מבחנים שמטרתם להעריך את התפיסה המרחבית שלכם. דוגמאות למבחנים כאלה: מבחן דינור (הידוע גם כמבחן הקובייה) ומבחן נוף מתא הטייס.
    • ניתוח נתונים - במסגרת המבחנים האלה תצטרכו לענות על שאלות שונות בהתבסס על טבלת נתונים שתקבלו. דוגמאות למבחנים כאלה: מבחן נחיתה ומבחן לוח טיסה.

 

סימולטור טיסה

סימולטור הטיסה בוחן אם יש לכם את הכישורים הדרושים לתפעול מטוס. בעזרת מצערת וידית ניווט (סטיק) תקבעו את מהירות המטוס, תנווטו אותו ותבצעו משימות ירי ויירוט. נציין גם שבידית הניווט יהיו המון כפתורים, אבל בסימולטור הזה תשתמשו רק באחד מהם (בשאר הכפתורים תשתמשו אם תגיעו לסימולטור שבירפ"א א' חלק ב'). בין היתר תתבקשו להגביר מהירות, לעלות ולרדת בגובה, להתקרב למטוס אחר, להתרחק ממנו ואז ליירט אותו. בשלב הסופי, תתבקשו לעשות את כל הפעולות ברצף ובמהירות. בסך הכול הסימולטור נמשך כשלוש עד ארבע שעות (בטווח הזה כלול גם הזמן שמוקדש לקריאת ההוראות), ומקבלים בו הפסקה של חמש דקות בלבד. 

 

טיפ מאיתנו: בירפ"א בוחנים גם את היכולת שלכם להתמודד עם אתגרים לא מוכרים וללמוד מטעויות. לכן, גם אם משהו לא מצליח לכם - אל תיתנו לזה לייאש או לתקוע אתכם. נסו לחשוב מה אפשר ללמוד מזה כדי להתקדם הלאה.


עופו על השירות שלכם

 

שלב 2: ירפ"א א' חלק ב'

בשלב השני תיבחנו במבחן סימולטור נוסף ובמבחני אישיות. אחרי כל אחד מהמבחנים יעדכנו אתכם מיידית אם עברתם או לא. מלש"בים הנמצאים בכיתה י"א במועד המיון אינם נבחנים במבחני האישיות אלא בסימולטור ניווט וירי ובדיקות ראייה בלבד. מבחני האישיות יידחו למועד אחר נפרד מהמיון.

סימולטור ניווט וירי

מבחן סימולטור מאתגר ומציאותי יותר מהמבחן של חלק א'. 20 השלבים הראשונים בסימולטור, או שלבי ההכנה, ילמדו אתכם בעצם איך לתפעל אותו (כמו שאמרנו, הפעם יהיו יותר כפתורים ופונקציות שתצטרכו להכיר). אחר כך תעברו ל-30 שלבים נוספים, בדרגת קושי עולה, שיבחנו אתכם על מה שלמדתם. בחלק מהשלבים תתבקשו, למשל, לנסות לזכור מפה שתוצג לפניכם לזמן קצר, ולאחר מכן לנווט בה מהזיכרון; ליירט מטרות ולהתמודד עם מטוסים שמאיימים עליכם; ובאופן כללי להצליח לתפקד עם הפרעות והסחות דעת כמו צפצופים ואזעקות, פניות במכשיר הקשר וכו'. הבשורות הטובות הן שתוכלו לצאת להפסקות בין השלבים השונים, רק קחו בחשבון שזה אומר שתסיימו את יום המיונים מאוחר יותר.

 

מבחני אישיות

סדרה של מבחנים שנועדו לאפשר לצבא להכיר אתכם טוב יותר ולהבין אם יש לכם את התכונות הדרושות לתפקיד. המבחנים מחולקים לכמה סוגים:

    • שאלון אישי - במבחן זה תתבקשו לכתוב קורות חיים מורחבים: איפה למדתם ומהם הציונים שלכם, למה אתם רוצים להתגייס לטיס, אילו אירועים משמעותיים השפיעו עליכם וכו'.
    • שאלון 300 - שאלון ממוחשב שכולל כ-300 שאלות, ובמסגרתו תתבקשו לדרג את מידת ההסכמה שלכם עם היגדים שקשורים לתכונות אופי שונות (למשל אמפתיה, שאפתנות, ישירות וכו').
    • השלמת משפטים - במבחן זה יופיעו לפניכם התחלות של משפטים שונים ואתם תצטרכו להשלים אותם בהתאם לשיקול הדעת שלכם.
    • שאלון העדפות למגמות - בשלב זה גם ישאלו אתכם באיזו מגמה תרצו להיות במקרה שתעברו את המיונים ותגיעו לשלב הרלוונטי בקורס: קרב, מסוקים, תובלה וכו'.

 

ההכנה שתיתן לכם כנפיים

  שלב 3: ירפ"א ב'

שלב זה כולל תחנה של ריאיון אישי ותחנה של בדיקות רפואיות. הפעם לא תקבלו את התשובות באופן מיידי, אלא תצטרכו לחכות כמה ימים עד שתדעו אם אתם ממשיכים לגיבוש טיס או לא.

ריאיון אישי 

ריאיון עם פסיכולוג או פסיכולוגית שבו תיבדק ההתאמה שלכם לתפקיד על פי התנסויות שעברתם, תכונות אישיותיות ורמת המוטיבציה שלכם - כלומר האם יש לכם את מה שדרוש כדי להתמודד עם האתגרים הרבים של הקורס ושל התפקיד עצמו. במהלך השיחה, הפסיכולוג או הפסיכולוגית גם עשויים להתייחס לתשובות שלכם במבחני האישיות בירפ"א א' חלק ב'.

 

בדיקות רפואיות 

בדיקות גופניות מקיפות שנועדו לבדוק אם תוכלו לעמוד בדרישות הפיזיות של הקורס. בין הבדיקות שתעברו: בדיקת ראייה, בדיקת עיוורון צבעים, בדיקת שמיעה, בדיקת תפקודי ריאה, לחץ דם ואקו לב.

 

עוד צעד קטן ואתם שם  

ירפ"א 112 - איך מגיעיםכאמור, שלושת השלבים מתקיימים בירפ"א 112, שנמצאת בבסיס תל השומר (ממש ליד השער הצפוני).

איך מגיעים לירפ"א 112?

הגעה בעזרת אפליקציית WAZE

הגעה בעזרת Google Maps 

שלב 4: גיבוש טיס

שלב המיון האחרון והאינטנסיבי ביותר. הגיבוש אורך חמישה ימים ונערך, כאמור, בבית הספר לטיסה בחצרים. יש שני מועדים לגיבוש בכל שנה: מועד ראשון אחרי סוכות, בסביבות ספטמבר-אוקטובר, ומועד שני לפני פסח, בסביבות מרץ-אפריל. במהלך הגיבוש תתפקדו ממש כמו חיילים, ותתמודדו עם סדר יום עמוס ומעייף, שידמה את השגרה בקורס טיס. במהלך הגיבוש תידרשו להתמודד עם אתגרים מנטליים ופיזיים, כמו התנהלות בתנאי חוסר ודאות, נשיאת משקלים כבדים, זחילות וכו'.

כאמור, הגיבוש אינטנסיבי מאוד, וכדי לעמוד במטלות הפיזיות המאתגרות שהוא כולל, תידרשו לכושר גופני בינוני-גבוה. בלי זה יהיה לכם קשה מאוד לסיים את הגיבוש. מלבד זאת, תצטרכו להתבלט ביכולת שלכם לעבוד בצוות, ללמוד מהר ולמצוא פתרונות למצבים מורכבים, וכן להפגין תכונות כגון נחישות, התמדה ואחריות, שנדרשות מלוחמים. אם תעברו בהצלחה את השלב המאתגר הזה ותתקבלו לקורס הטיס המיוחל, הגיבוש ייחשב לחלק מהשירות הצבאי שלכם.


קורס טיס - שלבים

קורס הטיס נמשך שלוש שנים ומורכב משישה שלבים - כל אחד מהם נמשך כשישה חודשים: 

➀ מכין - השירות של פרחי הטיס נפתח בטירונות 05, שמתקיימת בבית הספר למקצועות החי"ר של חיל האוויר ונמשכת שמונה שבועות. כבר לאחר מכן החניכים מתחילים בטיסות מיון ראשונות (צ'קים) במטוסי הסנונית. בנוסף, בשלב זה החניכים לומדים קורסים מתוך, מה שנקרא, "חטיבת לימודי תעופה". אלו קורסים בתחומים של אווירודינמיקה, פיזיקה, מטאורולוגיה ועוד, שילוו אותם לאורך השלבים השונים של ההכשרה.

➁ בסיסי - שלב זה כולל הכשרה לקצונה, קורס צניחה, סדרת מילוט, ניווטים וכו'. במהלך השלב הזה החניכים משתתפים בקורסים אקדמיים, שמזכים אותם בנקודות לקראת התואר הראשון. בסוף השלב הזה החניכים מחולקים למגמות השונות (טייסי קרב, טייסי מסוקים, טייסי תובלה, נווטי קרב, נווטי תובלה ומהנדסי טיסה). את סיום השלב הבסיסי מציינים בטקס במצדה, שבו פרחי הטיס מקבלים סיכות קצונה של לוחמי צוות אוויר.

➂ ראשוני - השלב הראשוני כולל בעיקר טיסות אימון ומטרתו לפתח את מיומנויות הטיסה של החניכים, בהתאם למגמות שבהן שובצו. תוך כדי, החניכים ממשיכים בקורסי הלימוד שלהם.

➃ מבואות + ➄ מסלולים - שני השלבים האלה מרכיבים את שנת ההשכלה של החניכים. במהלך שנה זו הם לומדים לתואר ראשון באוניברסיטת בן גוריון באחד מהמסלולים הבאים: מתמטיקה ומדעי המחשב; טכנולוגיות מידע וניהול; כלכלה וניהול; פוליטיקה, ממשל וניהול. השנה האקדמית של פרחי הטיס מורכבת משלושה סמסטרים, כל אחד באורך 13 שבועות.

➅ מתקדם - כולל את השלמת הלימודים האקדמיים וכן רכישת מיומנויות טיסה מבצעיות ומתקדמות. בסיום השלב הזה נערכים טקס הענקת דרגות הקצונה (דרגות סגן) ומסדר הכנפיים, שבו כמובן מקבלים הבוגרים את סיכת כנפי טיס.

אחרי שצלחו את כל השלבים, בוגרי הקורס משובצים בטייסות שבבסיסי חיל האוויר השונים, ומתחילים את שירות הקבע שלהם, שנמשך שבע שנים (יש לא מעט טייסים שחותמים אחר כך עוד קבע ומתקדמים לתפקידים בכירים יותר).

 

עוד תפקידים ומסלולים שיכולים לעניין אתכם:

מקצועות המחשב | שחקים | אשכול תעופה

גאמ"א סייבר | כלל חמ"ן | חבצלות 


מקצועות צוות אוויר

אז מה בעצם החלוקה למגמות בקורס טיס אומרת על המשימות שתקבלו במהלך השירות הסדיר שלכם? נסביר בקצרה:

  • טייסי קרב - הטייסים שאנחנו בדרך כלל שומעים על ההישגים שלהם בחדשות. טייסי קרב מוכשרים לבצע משימות מבצעיות של תקיפה קרקעית, יירוט אווירי, איסוף מודיעין ועוד. המטוסים שמשמשים את טייסי הקרב כיום: F-15 ,F-16 ,F-35. 
  • טייסי תובלה - יש טייסי תובלה קלה, שמטיסים מטוסי צופית וחופית, ועוסקים בעיקר במשימות של סיור, איסוף מודיעין, ממסר ותצפית; ויש טייסי תובלה כבדה, שמטיסים מטוסי קרנף, ראם, שמשון ונחשון, ולוקחים חלק בלא מעט משימות מיוחדות, כמו הצנחת כוחות ומבצעים הומניטריים.
  • טייסי מסוקים - מתחלקים למסק"ר (מסוקי קרב, כמו פתן ושרף) ולמסע"ר (מסוקי סער, כמו יסעור וינשוף). טייסי מסק"ר מתמקדים במשימות של תקיפת מטרות מגובה נמוך, סיוע לכוחות קרקעיים וגם סיכולים ממוקדים; טייסי מסע"ר מובילים משימות סיוע וחילוץ לאזרחים ולכוחות קרקעיים, וכן מטיסים כוחות לאזורי לחימה.
  • נווטי קרב - כיום תחום האחריות העיקרי של הנווטים הוא מערכות הנשק במטוס, אבל למעשה הם אחראים להשלמת המשימות המבצעיות לא פחות מהטייסים. בחלק מהמשימות הטייסים יותר דומיננטים (למשל בקרבות אוויר) ובחלקן הנווטים הם המובילים (למשל בתקיפת מטרות קרקע).
  • נווטי תובלה - אחראים על מערכות הניווט והשליטה והבקרה במטוס. הנווטים צריכים לדעת לתכנן את המשימה בצורה הטובה ביותר מבחינת נתיבי הטיסה, מהירות הטיסה וכו', וכמובן להתמודד עם כל הבלת"מים שבדרך להשלמת המשימה. נווטי התובלה עוברים חלק מההכשרה בבסיס נבטים, בטייסת נתו"ם (נווטי תובלה ומכוננים).
  • מכוננים - נקראים גם מהנדסי טיסה. המכוננים נמצאים במטוסי תובלה כבדה, והתפקיד שלהם הוא לוודא שכל מערכות המטוס (דלק, חשמל, אוויר, הידראוליקה) עובדות כמו שצריך ולטפל בתקלות, אם יש כאלה, במהלך הטיסה. גם המכוננים, לצד נווטי התובלה, עוברים חלק מההכשרה שלהם בנבטים.

ומה קורה אחרי קורס טיס?

לאחר הקורס נווטי התובלה, נווטי הקרב והמכוננים משובצים בטייסות שבבסיסים השונים בחיל. טייסי הקרב, התובלה והמסוקים, לעומת זאת, ממשיכים את ההכשרה שלהם בקא"ם (קורס אימון מבצעי), ורק אחריו משובצים בטייסות.

אופי השירות לאחר מכן משתנה בהתאם לטייסת ובהתאם לכוננויות שתופסים. כמו שציינו, אחרי הקורס אנשי צוות האוויר מחויבים בשירות קבע של שבע שנים, ורבים מהם ממשיכים לתקופת קבע נוספת גם אחר כך. אבל גם אלו שממשיכים הלאה לאזרחות מבקרים בטייסות לא מעט במסגרת המילואים שלהם - בערך 60 ימים בשנה, עד גיל הפטור ממילואים (שכיום עומד על 49).


שאלות נפוצות

כמה חניכים מסיימים קורס טיס?

בממוצע, רק אחד או אחת מתוך שישה חניכים מסיים/ת את הקורס בהצלחה.

ומה קורה למי שנופל או נופלת מקורס טיס?

הנופלים מקורס טיס מתחלקים לשניים: 

1. נק"טים - נושרי קורס טיס. מדובר על חיילים שנפלו מהקורס לפני סוף השלב הבסיסי (השלב השני בהכשרה).

2. מצ"אות - מודחי צוות אוויר. החיילים שנפלו מהקורס אחרי השלב הבסיסי, וכבר הספיקו לקבל סיכת מ"מ. 

נק"טים בדרך כלל יעברו ראיונות בתוך חיל האוויר וגם בחילות אחרים, שם ינסו להבין למה הם נפלו מהקורס ולמצוא להם תפקיד שיתאים להם. פעמים רבות, נק"טים משובצים כסיירי אוויר, פקחי העמסה, קשל"טים, בקרים ועוד.

מצ"אות יתבקשו להתייצב לפני ועדה שמעריכה את היכולות והכישורים שלהם (פיקוד, חוסן אישי וכו'). התפקידים הכי מבוקשים בקרב המצ"אות הם בקרים או מפעילי כטב"ם.

בשני המקרים יכול להיות שהנופלים מהקורס ישובצו בתפקידים שהתקבלו אליהם בתור מלש"בים.

כמה עוברים גיבוש טיס?

רק 40% מכל המלש"בים שמתחילים את הגיבוש, יסיימו אותו בהצלחה ויתקבלו לקורס טיס. 20% מהמלש"בים שניגשים לגיבוש כלל לא יסיימו אותו, ויחתמו ויתור מתישהו במהלכו.

כמה מלש"בים מתמיינים לקורס טיס בכל שנה?

בכל שנה יכולים להתמיין לטיס עד 10,000 מלש"בים (מתוכם יש מכסת מינימום שמוקצית לבנות).

מה זה מבחן דינור?

מבחן דינור הוא אחד מהמבחנים הפסיכוטכניים שנערכים בירפ"א א' (חלק א'), ומטרתו לבחון את התפיסה המרחבית של המועמדים. זהו מבחן ממוחשב, ובכל שאלה בו תופיע על המסך קובייה שעל פאותיה מסומנות נקודות. בהתבסס על ההנחיות שיינתנו לכם על תנועת הנקודות, תצטרכו לקבוע אם שתי נקודות ספציפיות ייפגשו ואם כן - מתי (יש שלושה זמנים אפשריים). 

← אפשר לקרוא עוד על מבחן דינור כאן.

אפשר להתמיין לעוד תפקידים במקביל למיוני טיס?

זה משתנה מבנים לבנות. נסביר:

בגדול, בנים לא יכולים להתמיין ליחידה אחרת תוך כדי המיונים לטיס. יש רק שני יוצאים מן הכלל: אפשר להתמיין לתפקידי מודיעין ולהשתתף ביום סיירות. אם התקבלתם גם לתפקיד במודיעין או שהשגתם מיונים כלשהם ביום הסיירות, אז במקרה שתנשרו בהמשך מקורס טיס - תוכלו להיכנס לתפקיד שהתקבלתם אליו במודיעין או להמשיך את המיונים שקיבלתם ביום הסיירות. עוד דבר שחשוב לציין כאן הוא שכל הבנים שנמצאו מתאימים לטיס מבחינת הנתונים שלהם, חייבים להגיע למיונים. אפשר לחתום ויתור על המסלול רק בשלב הגיבוש.

אצל בנות, לעומת זאת, מדובר במסלול התנדבותי: אפשר לחתום ויתור בכל שלב של המיונים, ואפשר גם להמשיך להתמיין ליחידות נוספות בצה"ל.

גם בנות יכולות להתמיין לטיס?

כן! אם תימצאו מתאימות מבחינת הנתונים שלכן, תקבלו זימון למיונים לטיס. בניגוד לבנים, תוכלו לחתום ויתור בכל שלב במיונים. 

חשוב לדעת: אם התקבלתן גם לטיס וגם ליחידה נוספת אבל בחרתן בטיס, אז במקרה של נפילה מהקורס יהיה לכן "מצנח זהב" - כלומר תוכלו להשתבץ ביחידה הנוספת שהתקבלתן אליה.

אפשר לעזור לך? סימן שאלה
אפשר לעזור לך?
או מלאו את הפרטים הבאים ונחזור אליכם בהקדם:
-
תודה שפנית אלינו!
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.
מעוניינים בפרטים נוספים?
צרו קשר

Vהשאירו פרטים או התקשרו: 03-5377361

-
תודה שפנית אלינו!
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.