מה זה מרכז מחוננים?

מרכז מחוננים הוא מסגרת ייעודית לילדים שעברו את מבחן המחוננים והוגדרו כמחוננים. מטרת המרכזים היא להעשיר את ידיעותיהם של התלמידים המחוננים ולספק להם את האתגר האינטלקטואלי שלעיתים חסר להם בבית הספר. הלימודים במרכז המחוננים מתחילים בכיתה ג' או ד', תלוי ברשות המקומית, ומבחני הקבלה אליהם נערכים בשנה הקודמת לכך.

ימי ההעשרה השבועיים במרכזי המחוננים מתקיימים פעם בשבוע על חשבון בית הספר (מה שמכונה "יום שליפה"), ובשאר הימים הילדים לומדים בכיתה הרגילה שלהם. חשוב לציין שהילדים אחראים להשלים את החומר הלימודי שהפסידו במהלך יום השליפה, אבל לרוב יש התחשבות מצד בתי הספר, שביום הזה קובעים מערכת שעות לא מאוד עמוסה.

תוכנית הלימודים אומנם משתנה בין מרכז מחוננים אחד לאחר, אך אפשר בהחלט להגיד שהיא מאופיינת בנושאים מגוונים וייחודיים שלא נמצאים בתוכנית הלימודים של בתי הספר הרגילים. בין היתר, מרכזי המחוננים השונים מציעים שיעורים בנושאי קולנוע, חשיבה כלכלית, מבוכים ודרקונים, קרימינולוגיה, יפנית, מדעי כדור הארץ, אסטרונומיה ועוד.


מה ההבדל בין מרכז מחוננים לכיתת מחוננים?

לעומת מרכזי המחוננים, שנמצאים מחוץ לבית הספר ולומדים בהם יום בשבוע בלבד, כיתות המחוננים הן כיתות האם של התלמידים המחוננים - הן חלק מבית הספר ולומדים בהן את כל שעות הלימוד. בדומה למרכזי המחוננים, גם הלימודים בכיתות המחוננים מתחילים בכיתה ג' או ד' - בהתאם להחלטת הרשות המקומית. 

תוכנית הלימודים של כיתות המחוננים היא מורחבת ועשירה יותר מתוכנית הלימודים הרגילה. נוסף על כך, כיתות אלו מאופיינות במספר קטן של תלמידים (מקסימום 26), מה שמאפשר פיתוח אישי של כל תלמיד ותלמידה.

ההחלטה אם לשבץ את הילדים בכיתת מחוננים או במרכז מחוננים תלויה קודם כול באפשרויות שיש באזור המגורים שלכם. בבתי ספר יסודיים למשל יש מעט מאוד כיתות מחוננים, ולכן ילדים מחוננים בגילים האלה הולכים בדרך כלל למרכזי המחוננים. גם במקרים שבהם יש כיתת מחוננים מתאימה באזור המגורים, הורים רבים מעדיפים לא להעביר את הילד או הילדה כיתה או בית ספר (מסיבות חברתיות למשל), ובמקום זאת מעדיפים לשלוח אותם לימי שליפה במרכזי המחוננים. 


מרכזי מחוננים וכיתות מחוננים ברחבי הארץ

מרכזי מחוננים:

צפון: מרכז מחוננים תל חי "מדע ודעת", מרכז מחוננים שלומי "מדע ודעת", מרכז מחוננים כרמיאל "מדע ודעת", מרכז מחוננים חיפה, מרכז מחוננים קריית טבעון "גודרידג'-מגיד"

מרכז: מרכז מחוננים כפר סבא "יש"י", מרכז מחוננים רעננה "יח"ד", מרכז מחוננים תל אביב "עמי"ת", מרכז מחוננים ראשון לציון "רון ורדי"

אזור ירושלים: מרכז מחוננים מודיעין "מעלות", מרכז מחוננים ירושלים "אופק"

דרום: מרכז מחוננים אשדוד "מרו"ם", מרכז מחוננים אשקלון "המרכז למצוינות", מרכז מחוננים באר שבע "מעוף", מרכז מחוננים אילת-אילות

לרשימה המלאה של מרכזי המחוננים

בתי ספר עם כיתות מחוננים - יסודי:

צפון: דוד ילין בחיפה

מרכז: אופירה נבון בכפר סבא, עין גנים בפתח תקווה, הלל ברמת גן, גרץ בתל אביב, רוקח בתל אביב, גורדון בחולון

בתי ספר עם כיתות מחוננים - על-יסודי:

צפון: אורט כרמים בכרמיאל, ליאו באק בחיפה

מרכז: השרון ברעננה, שרת בכפר סבא, הנגיד בהרצליה, הכפר הירוק ברמת השרון, שז"ר בקריית אונו, אהל שם ברמת גן, עירוני ד' בתל אביב, מקיף ו' בראשון לציון

ירושלים: ליד"ה, יאסאישיבת תורה ומדע, אולפנת טליה

דרום: מקיף א' בבאר שבע

לרשימה המלאה של כיתות המחוננים בעל-יסודי

אפשר לעזור לך? סימן שאלה
אפשר לעזור לך?
או מלאו את הפרטים הבאים ונחזור אליכם בהקדם:
-
תודה שפנית אלינו!
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.
מעוניינים בפרטים נוספים?
צרו קשר

Vהשאירו פרטים או התקשרו: 03-5377361

-
תודה שפנית אלינו!
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.