שאלות לדוגמא עם הסברים מלאים

דוגמה 1 - שקרנים

במשפחת השקרנים כולם משקרים תמיד, למעט אורן שלפעמים אומר אמת.

איזה מהמשפטים הבאים יכול לומר אחד מבני המשפחה האחרים?

(1) "אני לא אורן"

(2) "אני תמיד משקר"

(3) "אני לעיתים דובר אמת"

(4) "שקרן מי שאומר שאני אורן"

 

פתרון מלא:

נשאלנו איזה מהמשפטים בתשובות יכול לומר מישהו ממשפחת השקרנים שמשקר תמיד, ולכן התשובה הנכונה צריכה להיות משפט ששקרן יכול לומר ועדיין לשקר. נפסול את התשובות שאינן מקיימות תנאי זה:

תשובה 1 שגויה: "אני לא אורן" – אם מישהו מבני המשפחה שאינו אורן אומר משפט זה – הוא דובר אמת. ידוע שבני משפחת השקרנים משקרים תמיד, ולכן הדבר אינו אפשרי, והתשובה נפסלת.

תשובה 2 שגויה: "אני תמיד משקר" – אם מישהו מבני המשפחה שמשקר תמיד אומר משפט זה – הוא דובר אמת. ידוע שבני משפחת השקרנים משקרים תמיד, ולכן הדבר אינו אפשרי, והתשובה נפסלת.

תשובה 3 נכונה: "אני לעיתים דובר אמת" – נתון בשאלה שאורן הוא היחיד שלפעמים אומר אמת, ולכן כל בן משפחה אחר שיאמר משפט זה ישקר. אנו יודעים שבני משפחת השקרנים משקרים תמיד, ולכן ייתכן שזו התשובה הנכונה.

תשובה 4 שגויה: "שקרן מי שאומר שאני אורן" – אם משפט זה נאמר על ידי אחד מבני המשפחה שאינו אורן, הרי הוא אמיתי, שכן מי שיגיד על בן משפחה אחר שהוא אורן באמת ישקר. ידוע שבני משפחת השקרנים משקרים תמיד, ולכן הדבר אינו אפשרי.

 

היחשפו לכל סוגי השאלות במבחן.


דוגמה 2 - שיבוץ וסידור

ליאור, גיל, עדי ואנה השתתפו בתחרות "שש-בש". הארבעה התחלקו לזוגות, ובכל זוג משתתף אחד זרק את הקוביות, והאחר הזיז את כלי המשחק.

ידוע כי:

- לכל זוג הייתה אות משותפת אחת בלבד בשם הפרטי
- לשני המשתתפים שזרקו את הקוביות לא היו אותיות משותפות בשם הפרטי

איזו מהטענות הבאות נכונה בהכרח?

(1) עדי זרק את הקוביות

(2) עדי לא זרק את הקוביות

(3) ליאור לא זרק את הקוביות

(4) גיל זרק את הקוביות

 

פתרון מלא:

בשלב הראשון של התחרות הילדים התחלקו לזוגות, ולכן גם אנחנו נתחיל את הפתרון מחלוקת הילדים לזוגות.
נתון שלכל זוג הייתה אות משותפת אחת בלבד בשם הפרטי. לכן החלוקה היחידה לזוגות שתיתכן היא:

ליאור + אנה
עדי + גיל

הערה: אמנם עדי יכולה להיות עם ליאור, אך השניים הנותרים - אנה וגיל - לא יכולים להיות יחד כיוון שאין להם אות משותפת בשם.


בשלב השני של התחרות משתתף אחד מכל זוג נבחר לזרוק את הקוביות.
נתון שלשני המשתתפים שזרקו את הקוביות לא היו אותיות משותפות בשם הפרטי. לכן נבדוק אילו צירופים של "זורקי קוביות" ייתכנו:

ליאור + אנה
ליאור + עדי
ליאור + גיל

עדי + גיל
עדי + ליאו
עדי + אנה

אנה + עדי
אנה + גיל

אפשר לראות ששתי האפשרויות היחידות של "זורקי הקוביות" הם אנה ועדי או אנה וגיל.
מכאן ששני המסקנות היחידות שאפשר להסיק בהכרח הן:
1. אנה זרקה קוביות (לא מופיע בתשובות).
2. ליאור לא זרק קוביות - תשובה (3).

 

התשובה הנכונה היא (3).


דוגמה 3 - הסקת מסקנות

מספר הקרנפים שמתו בגן חיות מסוים במהלך עשר השנים האחרונות גדול יותר ממספר הפילים שמתו באותה
תקופה. מכך הסיקה מנהלת גן החיות שצוות העובדים בגן אינו מומחה בטיפול בקרנפים.


איזה מהנתונים הבאים לא יכול לערער את מסקנת מנהלת גן החיות?

(1) בגן החיות יש יותר קרנפים מאשר פילים

(2) מספר הקרנפים שמתו בשנה האחרונה הוא הגדול ביותר מאז הקמת גן החיות

(3) מזג האוויר באזור גן החיות אינו מתאים לקרנפים אך אידיאלי לפילים

(4) אנשי הצוות בגן החיות עבדו בעבר בגן חיות אחר שבו אוכלוסיית הקרנפים שגשגה

 

פתרון מלא:

נשאלנו איזה נתון לא יכול לערער את מסקנת מנהלת גן החיות, כלומר עלינו למצוא נתון שמחזק אותה או שאינו משפיע עליה.

תשובה 1 שגויה: אם בגן החיות יש יותר קרנפים מאשר פילים אז הגיוני שמספר הקרנפים שמתו יהיה גדול יותר, גם ללא טיפול לקוי. כלומר נתון זה מספק הסבר חלופי לעובדה שמתו יותר קרנפים, ולכן הוא מחליש את מסקנתה של המנהלת.

תשובה 2 נכונה: מסקנת המנהלת נוגעת למספר מקרי המוות של קרנפים לעומת פילים ולכן נתון זה, אשר משווה את מספר הקרנפים שמתו בשנה האחרונה למספר הקרנפים שמתו בשנים קודמות ללא התייחסות לפילים, אינו משפיע על המסקנה. זוהי התשובה הנכונה.

תשובה 3 שגויה: העובדה שמזג האוויר בגן החיות מתאים לפילים אך לא מתאים לקרנפים יכולה להסביר מדוע מתו יותר קרנפים מפילים. נתון זה מחליש את מסקנת המנהלת משום שהוא מספק לה הסבר חלופי – הם לא מתו בגלל טיפול לקוי אלא בגלל שמזג האוויר לא מתאים עבורם.

תשובה 4 שגויה: אם העובדים עבדו בעבר בגן חיות אחר שבו אוכלוסיית הקרנפים משגשגת, הרי שמתחזקת הסברה שהם דווקא מומחים בטיפול בקרנפים, ושקיימת סיבה אחרת לכך שמתו יותר קרנפים בגן החיות המדובר. מסקנתה של מנהלת גן החיות פחות סבירה ומכאן שהנתון מחליש אותה.

 

תרגלו את כל סוגי השאלות שבמבחן, פתרו סימולציות מלאות והגיעו מוכנים למבחן.


מיונים למבחן מרב

מבחן מרב הוא חלק ממסלול ייחודי למסלול הארבע השנתי ללימודי רפואה. מסלול זה מיועד לבוגרי תואר ראשון בלבד ונלמד באוניברסיטת תל אביב או באוניברסיטת בר-אילן ובשלוחתה בצפת.

תהליך המיון

תהליך המיון במרב כולל שלושה חלקים המתקיימים במועדים שונים:

  • מבחן חשיבה אנליטית - במבחן נבדקים כישורי חשיבה במספר תחומים: הסקה מתרשים, היגיון והבנת הנקרא. הבחינה אורכת כשעה ורבע ומורכבת משלושה פרקים. בכל פרק 20 שאלות.
  • מילוי השאלון האישי-ביוגרפי - תידרשו לענות בכתב יד על 10-15 שאלות אישיות, כשלרשותכם שעתיים. תדרשו להתייחס להיסטוריה האישית והמקצועית שלכם, ולאירועים משמעותיים בעברכם. שימו לב!  ציוני היום הראשון של מבחן מרב, יחד עם נתונים אחרים שבידי האוניברסיטאות, יקבעו  אילו מועמדים יזומנו לחלק השלישי של מבחני מרב.
  • מרכז הערכה - במרכז ההערכה תעברו 8 תחנות בנות 10 דקות כל אחת, ובהן: ריאיון אישי, דיון בסוגיות הנוגעות למקצוע הרפואה, משחק תפקידים ותחקורו.

מועדי מבחן מרב לשנת 2019

  • יום א': יום המבחנים האנליטיים -  3.5.2019
  • יום ב': מילוי השאלונים - 5.7.2019
  • יום ג': מבחנים במרכז הערכה מס"ר - 15-17.7.2019 וב-18-19.7.2019, בהתאם למספר הנבחנים, ולא בהכרח בכל הימים.

 

אפשר לעזור לך סימן שאלה
אפשר לעזור לך סימן שאלה
לפני שנמצא בשבילך את ההכנה המתאימה, הנה כמה פרטים שאנחנו צריכים.
-
הטופס נשלח בהצלחה. נציגינו ייצרו איתך קשר בקרוב.
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.
מעוניינים בפרטים נוספים?
צרו קשר

Vהשאירו פרטים או התקשרו: 03-5377361

-
הטופס נשלח בהצלחה. נציגינו ייצרו איתך קשר בקרוב.
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.