לפני שנבין מהם מבחני אמינות וכיצד מתמודדים עימם, נציג שאלה לדוגמא:

"רוב בני האדם פועלים בהתאם לחוקים ולנהלים"

מסכים / לא מסכים

מה דעתכם? 

אחד הדברים הבולטים בהיגד זה הוא שלא לגמרי ברור מה מטרתו ומה הוא נועד לבדוק. האמירה בהיגד נראית נאיבית, ועל כן אנו עשויים להניח שנבחנת כאן היכולת שלנו לומר את דעתנו באופן כן, ישיר ולא נאיבי מדי. במילים אחרות, קל לחשוב שההיגד מאתגר אותנו להודות שאנו רואים את העולם בצורה ריאלית ומפוכחת, ולכן ניטה לסמן "לא מסכים". בפועל, ההיגד בודק לא את תמימותנו או כנותנו, אלא את  העמדות שלנו לגבי אמינות ויושרה. לכן, מן הראוי לסמן "מסכים".

רוצים טעימה נוספת מהמבחן? גללו מטה או לחצו כאן.

מהם מבחני אמינות? 

מבחני אמינות (הנקראים גם מבחני מהימנות או מבחני יושרה) בוחנים יושרה והגינות בתחומים שונים ומגוונים, כגון יחסים בין-אישיים, נאמנות למקום העבודה, מוסר עבודה, עבודה עם כספי הארגון ועוד. 

כמו כן המבחנים מבקשים לחלץ מידע ופרטים אישיים אשר עלולים להיות בעייתיים מבחינת חלק מהמעסיקים. בשל כך, הם כוללים שאלות הנוגעות לרישום פלילי, עישון סמים, חובות, מחלות כרוניות, שימוש בתרופות פסיכיאטריות ועוד. 

למבחני אמינות יש כוח ניבוי רב. ציון נמוך במבחני אמינות נמצא קשור בהתנהגויות לא רצויות בעבודה, כגון איחורים, בעיות ביחסי אנוש וקושי לפעול על פי נהלים. כמו כן, רמת אמינות נמוכה קשורה באחוזי נשירה גבוהים ובנזק פוטנציאלי לארגון. בצד זה מצליחים המבחנים לנבא גם התנהגויות רצויות, כגון תקשורת בין-אישית יעילה, התמדה בעבודה והתנהלות בהתאם לכללי בטיחות. לכן השימוש בהם בשוק העבודה רווח מאוד, ומרבית הארגונים משלבים אותם הן בתהליכי גיוס ומיון והן במעבר בין תפקידים בתוך הארגון.  

Play

סוגי השאלות במבחני אמינות

בדיקת אמינות יכולה להיעשות בדרכים שונות, אולם שתי הדרכים הרווחות ביותר הן בדיקה גלויה ובדיקה עקיפה.  

בדיקה גלויה מבוססת על שאלות ישירות שקל יחסית לזהות את הקשר בינן ובין נושא האמינות ופעמים רבות גם את המרכיב הספציפי שנבדק.

בדיקה עקיפה או סמויה מבוססת על שאלות, היגדים או משימות שהקשר בינם ובין תחום האמינות אינו ברור בהכרח ופעמים רבות קשה עד בלתי אפשרי להבין מה בדיוק הן בוחנות.

 

למדו איך לענות על כל סוגי השאלות במבחן האמינות.


איך בוחנים אמינות? 

בניגוד לתפיסה הרווחת, מבחני אמינות מסתמכים בעיקר על המידע שהמועמדים מוסרים על עצמם. הנחת היסוד של מפתחי המבחנים ושל הבוחנים היא שנבחנים נוטים לדווח מיוזמתם על עצמם ועל חייהם, ובדרך זו חושפים דברים שעלולים לפגוע במועמדותם. נטייה זו מתחזקת בתנאים המתאימים, למשל תנאי לחץ. שם המבחן (אמינות) והאופן שבו מנוסחות ההנחיות וההוראות שלאורכו מפעילים לחץ על הנבחנים וגורמים להם לחוש חשופים. תחושה זו מובילה אותם למסור פרטים רבים, שספק אם היו מנדבים בראיון עבודה, ועל בסיס זה ממפה המערכת תחומים "בעייתיים" אצלם.

האם וכיצד מאמתים את התשובות שלכם?

אחד האתגרים הגדולים שמציב המבחן נובע מן הקושי של הנבחנים לדעת מה מידת הכנות הנדרשת מהם. נבחנים רבים מתקשים לבחור איזה מידע לחלוק עם מכון המיון, ובעצם עם המעסיק הפוטנציאלי שלהם, ומרגישים כי עליהם לחשוף את כל הפרטים על עברם האישי והמקצועי כאחד. הסיבה המרכזית לכך היא הם מאמינים שכל המידע שהם מוסרים ניתן לאימות על ידי המערכת או על ידי הבוחנים. אלא שבפועל לרשות מכוני המיון עומדים אמצעים מעטים בלבד לצורך הערכת מידת הכנות של הנבחנים. העיקריים שבהם הם:

  • בדיקת רקע – על פי רוב נעשית בכפוף להמלצות שניתנו על ידי המועמדים עצמם ולוויתור על סודיות מול גורמים ספציפיים שאושרו על ידי המועמדים.
  • שאלות הבוחנות רצייה חברתית – שאלות האומדות את הנטייה הכללית של המועמדים לשנות את התשובות שלהם כך שיהיו תואמות למה שהם מאמינים שמצופה מהם במבחן.
  • בדיקת פוליגרף – השימוש באמצעי זה אינו רווח, אולם חברות וארגונים מסוימים עשויים לשאול אם תהיו מוכנים לעבור בדיקת פוליגרף או לבקשכם לעבור בדיקה שכזו.

מבחן אמינות ממוחשב

מבחן האמינות הנפוץ ביותר הוא מבחן ממוחשב בדיווח עצמי. המבחן כולל שאלות והיגדים ישירים ועקיפים בכ-14 תחומים שונים ברמות "שקיפות" שונות. כלומר, בצד שאלות שבאופן יחסי קל לזהות מה מטרתן, יש בו שאלות שללא היכרות מוקדמת איתן קשה להבין איזה תחום או תכונה הן מנסות לבדוק.

ההיגדים שלפניכם לקוחים מתוך מבחני אמינות. בעוד שבמבחן האמיתי תידרשו לענות אם אתם מסכימים עם ההיגד או לא, הדוגמאות שלהלן נועדו לסייע לכם להבין מה בודק כל היגד. דבר זה חשוב משום שזה האתגר האמיתי שמציב מבחן האמינות הממוחשב. לשם כך חיברנו תשובות מיוחדות שכל אחת מהן מייצגת תכונה או תחום. 

בשאלות הבאות נסו לזהות מה התכונה או התחום המרכזי שההיגד נועד לבחון.

א) "מן הראוי לפטר עובד שמסר דיווח כוזב בנוגע לצריכת אלכוהול של עובד אחר בזמן העבודה" (נכון/לא נכון)

  1. יכולות ניהוליות
  2. יחסי אנוש
  3. פזיזות
  4. יחס לצריכת אלכוהול

פתרון והסבר:

התשובה הנכונה היא 4. אפשר לחשוב שהיגד זה בוחן יחסי אנוש ויכולות ניהוליות, שכן מדובר ביחסים בין שני קולגות ובהחלטה לגבי פיטורים. אומנם השאלה נוגעת בנושאים אלו, אלא שההיבט המרכזי הנבחן בה הוא היחס בנוגע לשימוש באלכוהול בעבודה.  

ב) "כדי לממש את הזכויות הבסיסיות במדינה שלנו, אין ברירה אלא להפעיל כוח" (נכון/לא נכון)

  1. הבנה מערכתית, יכולת "לקרוא" מציאות פוליטית-חברתית
  2. יושרה
  3. דומיננטיות
  4. נטייה לפתור בעיות בצורה אלימה

פתרון והסבר

התשובה הנכונה היא 2. נראה כי ההיגד מכוון אותנו אל ניסיון החיים שלנו ואל הבנתנו את האופן שבו יש להתנהל מול הממסד בארץ. לכן ניתן לחשוב שהוא בודק או את ההבנה המערכתית שלנו או תכונות כגון אסרטיביות או דומיננטיות. אולם ההיגד בוחן את האמונה הבסיסית שלנו בכך שניתן לממש זכויות תוך כדי שמירה על הגינות וכללי אתיקה. במבחן האמינות אמונות מסוג זה מקושרות לאופן שבו ננהג בסביבת העבודה שלנו.  

בשאלה הבאה נסו לזהות את התכונה הנבדקת ובחרו את התשובה המתאימה.  

ג) "האם לפעמים מתחשק לך לקלל?" (כן/לא)

  1. אימפולסיביות. לכן, כדאי לענות "לא".
  2. ניהול רושם. לכן, כדאי לענות "כן".
  3. ניהול רושם. לכן, כדאי לענות "לא".
  4. יחסי אנוש. לכן, כדאי לענות "לא".

פתרון והסבר

התשובה הנכונה היא 2. שאלה זו שייכת לסולם מיוחד, שנועד להעריך את תוקף המבחן כולו. מכיוון שמדובר בהתנהגות שנחשבת לא יפה או מקובלת, בעיקר בעבודה, אפשר לחשוב שהשאלה בודקת היבטים התנהגותיים שליליים, כגון נטייה לאימפולסיביות, אגרסיביות או יחסי אנוש לקויים. עם זאת השאלה בודקת את הנטייה שלנו להתאים את התשובות שלנו למה שנדמה לנו שמצופה מאיתנו לענות. משום שמרבית האנשים חשים צורך לקלל מדי פעם, נבחנים שישיבו בשלילה על שאלה זו עלולים להיתפס כמי שמבקשים לרצות. ריבוי תשובות מסוג זה עלול לגרוע מהאמינות של הנבחן.  

נדרשתם להיבחן במבחן אמינות אחר? 

במקרים מסוימים מכוני מיון מרכיבים את מבחן האמינות על פי דרישות התפקיד והמעסיק, כך שיכלול את התחומים הרלוונטיים ביותר מבחינתם. מבחנים אלו הם מבחנים ממוקדים יותר, שכוללים רק חלק מהתחומים שכלולים במבחן האמינות הממוחשב. כך למשל, בתפקידים מסוימים יש חשיבות מכרעת להיבט הבטיחות, ולכן המעסיק יבקש ממכון המיון לשים דגש מיוחד על תחום זה. תרגול מבחן האמינות הממוחשב של מכון נועם, יסייע לכם להתמודד עם כל סוגי מבחני האמינות המקוונים.

 

 

הגיעו מוכנים גם לשאלות הקשות.


איפה בוחנים במבחני אמינות?

מגדל ביטוח אלביט תחנת דלק TEN (בכירים) דלויט אלקטרה
צה"ל מנורה מבטחים ביטוח ישיר ויזה כאל מרכז רפואי פלימן חיפה
אינטל (עבור משאבי אנוש) מכללת כנרת כלל ביטוח קופת חולים כללית טבע
עיריות ומועצות מקומיות הראל ביטוח שלמה ביטוח סומך חייקין ד"ר פישר
איקאה ישראכרט ישרוטל נת"ע קציני בטיחות בתעבורה
רכבת ישראל אוניברסיטת בן-גוריון מפעל הפיס רפאל משרד ראש הממשלה
קופת חולים מכבי נציבות המדינה אסותא אשטרום יו מאן
מד"א סלקום מפעלי ים המלח משרד הביטחון מורי נהיגה
קופת חולים מאוחדת פרטנר אל על מכון מידות  יחד למען החייל
סורוקה מיטב דש תנובה משטרת ישראל בזק
כיל הפניקס סודה סטרים אסם שירות בתי הסוהר (שב"ס)
כבאות והצלה ארגון המורים  הרשות לניירות ערך סופר פארם חיפה כימיקלים
אפשר לעזור לך? סימן שאלה
אפשר לעזור לך?
או מלאו את הפרטים הבאים ונחזור אליכם בהקדם:
-
תודה שפנית אלינו!
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.
מעוניינים בפרטים נוספים?
צרו קשר

Vהשאירו פרטים או התקשרו: 03-5377361

-
תודה שפנית אלינו!
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.