תהליך המיון מורכב משני שלבים:
בשלב זה יעברו המועמדים סדרה של מבחנים - מבחני כשרים, מבחני אישיות וראיון אישי.
מבחני כשרים ("כשרי חשיבה") הם מבחנים הבודקים את יכולת החשיבה של המועמדים בתחום המילולי, בתחום הכמותי ובתחום הצורני.
להלן סוגי המבחנים והשאלות שיופיעו במבחני כשרים:
שאלה 1
מצאו את היחס בין המשמעויות של שתי המילים בשאלה, ובחרו מתוך התשובות המוצעות את צמד המילים שהיחס ביניהן הוא הדומה ביותר ליחס שמצאתם.
מרהיב : יפה
פתרון והסבר:
התשובה הנכונה היא (1).
מרהיב הוא יפה מאוד, וכך גם עצום הוא גדול מאוד.
שאלה 2
האם תות הוא פרי או ירק? ומה לגבי עגבנייה? אין הגדרה ברורה למושגים פרי וירק, ולכן התשובות לשאלות אלו שנויות במחלוקת. לפי הגישה הרווחת, מה שמתוק הוא פרי, ומה שלא – ירק. אם כך, אין ויכוח שתות הוא פרי ועגבנייה היא ירק. גישה נוספת גורסת שמה שצומח על עץ הוא פרי, ומה
שגדל באדמה - ירק. לפי גישה זו, הן התות והן העגבנייה - ירקות הם. לפי ההגדרה הבוטנית, המקובלת על רוב המדענים, מה שמכיל זרעים או גרעינים הוא פרי, ורק הוא, ומכאן שתות ועגבנייה, שניהם פירות.
איזו מן הטענות הבאות נכונה לפי הפסקה?
פתרון והסבר:
התשובה הנכונה היא (2).
נסכם את שלוש הגישות המופיעות בפסקה:
הגישה הרווחת: מתוק ← פרי לא מתוק ← ירק |
הגישה הנוספת: גדל על עץ ← פרי גדל באדמה ← ירק |
ההגדרה הבוטנית: יש גרעינים ← פרי אין גרעינים ← ירק |
|
מהו תות? | פרי | ירק | פרי |
מהי עגבנייה? | ירק | ירק | פרי |
כעת נבדוק את התשובות:
שאלה 3
פועל מסיים עבודה ב-4 שעות.
מהו פרק הזמן שיידרש ל-4 פועלים לסיים את העבודה אם לכל אחד מהם קצב עבודה זהה לזה של הפועל?
פתרון והסבר:
התשובה הנכונה היא (1).
נתון כי קצב עבודת הפועלים זהה. לפיכך, 4 פועלים מבצעים את העבודה בזמן הקצר פי 4 מזה שנדרש לפועל אחד לבצעה.
כלומר:
מצאנו ש-4 הפועלים יסיימו את העבודה בשעה.
שאלה 4
אייל נוסע בכל בוקר לבית הספר באוטובוס במהירות 100 קמ"ש ולאורך 10 ק"מ. עמית נוסע לבית הספר באופניים במהירות 10 קמ"ש ולאורך 1 ק"מ. מי מהשניים יגיע לבית הספר בזמן קצר יותר?
פתרון והסבר:
התשובה הנכונה היא (3).
נתמקד בחישוב הזמן שנדרש לכל אחד מהם להגיע לבית הספר.
אייל | עמית |
כשאייל נוסע באוטובוס במהירות של 100 קמ"ש, הוא עובר מרחק של 100 ק"מ בשעה. כדי להגיע לבית הספר, אייל עובר 10 ק"מ - מרחק אשר קטן פי 10 מ-100 ק"מ. לכן, הזמן הדרוש לו לעבור 10 ק"מ קטן פי 10 משעה. | כשעמית נוסע באופניים במהירות 10 קמ"ש, הוא עובר מרחק של 10 ק"מ בשעה. כדי להגיע לבית הספר, עמית עובר ק"מ אחד - מרחק אשר קטן פי 10 מ-10 ק"מ. לכן, הזמן הדרוש לו לעבור ק"מ אחד קטן פי 10 משעה. |
מכאן נובע, שהזמן שדרוש לאייל ולעמית להגיע לבית הספר שווה. כמו כן, אפשר לתאר את השוויון בתרגיל.
שאלה 5
לפניכם 4 פעולות חשבון:
א. 60:5 ב. 2*14 ג. 25+12 ד. 92-56
אם ד' גדול מ-ג', יש לבחור באפשרות שבה מסומן X במשבצת השלישית מימין למשבצת השנייה משמאל. אם לא, יש לבחור באפשרות שבה המספר 0 מסומן במשבצת השנייה מימין למשבצת השמאלית ביותר.
פתרון והסבר:
התשובה הנכונה היא (5).
בשאלה זו נשאלים לגבי תוצאת פעולת החשבון ד' לעומת ג'.
נחשב את הפעולות ונמצא כי ערכו של ג' הוא 37 וערכו של ד' הוא 36.
כלומר, פעולה ד' איננה גדולה מפעולה ג', אלא להפך: פעולה ג' גדולה מפעולה ד'.
לפיכך, יש לבחור באפשרות שבה מסומן 0 במשבצת השנייה מימין למשבצת השמאלית ביותר.
המשבצת השנייה מימין למשבצת השמאלית ביותר היא למעשה המשבצת השלישית משמאל.
שאלה 6
אם המכפלה של 12 ו-7 קטנה מהמכפלה של 36 ו-2 יש לסמן כתשובה את המכפלה. אם לא – יש לסמן כתשובה את ההפרש בין המכפלות.
פתרון והסבר:
התשובה הנכונה היא (4).
הגדרות שחשוב לדעת: מכפלה היא התוצאה המתקבלת מהכפלת שני מספרים.
84 = 12x7 ולכן המכפלה של 7 ו-12 - היא 84.
72 = 2x36 ולכן המכפלה של 36 ו-2 היא 72.
84 גדול מ-72, ולכן נרשום את ההפרש בין המכפלות שהוא 12.
שאלה 7
יש לבחור את הצורה החסרה בשאלה מבין האפשרויות.
פתרון והסבר:
התשובה הנכונה היא (2).
בשורה העליונה אנו רואים שני עיגולים הנחלקים לארבע על ידי קו אורכי וקו רוחבי. הרבע השמאלי העליון מושחר, ובמעבר לריבוע ימין גם הרבע הימני העליון הופך מקווקו. מכאן שצד ימין מתמלא בדוגמא שהייתה בחלקו וצד שמאל הופך לריק, ובהתאם המעוין יושחר בכל חלקו הימני ויהפוך ריק בצידו השמאלי.
שאלה 8
יש לבחור את הצורה החסרה בשאלה מבין האפשרויות.
פתרון והסבר:
התשובה הנכונה היא (4).
בשורה העליונה ניתן לראות שני תהליכים:
בהתאם בשורה התחתונה יקרו שני תהליכים:
החלק הבא ביום המיון הוא מבחני האישיות, מבחנים אלו נועדו לקבוע את מידת התאמתם של המועמדים לקצונה באמצעות יצירת פרופיל אישיותי. בשאלונים עשויים להופיע שאלות של השלמת משפטים, תיאור תמונות, כתיבת חיבור ועוד.
לאחר מכן, יתקיים ראיון אישי עם מאבחן/ת, שמטרתו להתרשם מהמועמד ולבדוק את התאמתו למשטרה ולתפקיד המוצע.
שלב זה הוא שלב ממיין, ועל כן רק מועמדים שיעברו אותו בהצלחה יזומנו לשלב הבא.
המועמדים יזומנו למרכז הערכה הנמשך מספר ימים, ומתקיים במכללה הלאומית לשוטרים בבית שמש. בימים אלו ישתתפו המועמדים בתרגילים קבוצתיים, משחקי תפקידים ועוד. מטרת המבדקים השונים היא לבחון את היכולות ותכונות האופי של המועמדים ואת התנהלותם במצבים שונים.
בנוסף יתקיים ריאיון אישי עם פסיכולוג. לעיתים יבחנו המועמדים גם בדינמיקה קבוצתית וגם בריאיון ולעיתים רק באחד מהמבחנים. רצוי להתכונן לשניהם. בתום ימי ההערכה ישוקללו הנתונים של כל מועמד ותתקבל החלטה בעניינו.
"אני תמיד ממליץ לחברים שרוצים להכין את עצמם למבחני מיון על מכון נועם. מערכת מסודרת, הסברים מצוינים, שווה בהחלט!"
נבחן במבחן כשרים למשטרה, יוני 2017