תכירו: המבחנים הפסיכוטכניים ביום המא"ה

אחת התחנות שתעברו ביום המא"ה היא תחנת המבחנים הפסיכוטכניים. בתחנה זו תעברו מספר מבחנים, שיקבעו את הציונים שלכם בחמישה מדדים: עיבוד מידעחשיבה מרחביתניהול וארגוןקשב מתמשך והפעלה טכנית. חשוב להגיד שמתוך כל התחנות ביום המא"ה, זו התחנה שבוחנת את המספר הרב ביותר של המדדים. 

המטרה העיקרית של המבחנים הפסיכוטכניים ביום המא"ה היא לבחון אם אתם מתאימים לתפקידים באוריינטציה טכנולוגית ולתפקידים שיש להם הכשרה מקצועית ברמת קושי גבוהה. ככל שתצליחו ביותר מבחנים פסיכוטכניים, יש יותר סיכוי שייפתחו לכם במנילה תפקידים שדורשים נתוני איכות גבוהים. 


תבינו: זה מה שמחכה לכם בכל אחד מהמבחנים הפסיכוטכניים

כדי לקבל תוצאות מבוססות על היכולות שלכם, יבחנו אתכם ביום המא"ה ב-14 מבחנים פסיכוטכניים. כלומר, הציון בכל מדד שהזכרנו ייקבע לפי יותר ממבחן אחד. טווח הציונים של כל מדד הוא 5-1 (5 זה הציון הטוב ביותר).

כל המבחנים אמריקאיים ומקוונים, ונמשכים בין 10 ל-30 דקות. בסך הכול, הזמן המוקצב לכל המבחנים הפסיכוטכניים הוא שעתיים. ברוב המבחנים תוכלו לקרוא את ההוראות בלי הגבלת זמן, ולנוע קדימה ואחורה בין השאלות תוך כדי המבחן. 

בשונה ממבחני הדפ"ר, במבחנים הפסיכוטכניים של יום המא"ה אי אפשר לקבל התאמות. באישור המאבחנות במיונים, תוכלו להשתמש בדפי טיוטה.

ועכשיו - ניגש למבחנים עצמם. לנוחותכם, מתחת לכל מדד הוספנו דוגמאות לתפקידים שדורשים אותו בתנאי הסף. 

עיבוד מידע 

דוגמאות לתפקידים:  ♦ מאבחן/ת פסיכוטכני/ת   ♦ מדריך/ת סימולטור   ♦ תוכניתן/ית   ♦ מגן/מגינת סייבר   ♦ פקח/ית טיסה

מדד עיבוד המידע נועד לשקף את היכולת שלכם לקלוט ולהפנים מידע חדש, להסיק מסקנות על בסיס נתונים שקיבלתם, להצליב בין מקורות מידע שונים ולהבין תהליכים מורכבים.

  • לוגיקה (מבחן היגדים) - במבחן זה יוצגו לפניכם שתי שיחות בין חברים - כל שיחה בנושא אחר. השאלות שתישאלו יבחנו את היכולת שלכם להגיע למסקנות בהתבסס על הנאמר בכל אחת מהשיחות, ולעיתים תוך הצלבה של שתיהן.
  • תרשימי זרימה - תרשימי הזרימה במבחן יתארו תהליך ייצור או תהליך מורכב כלשהו (למשל התקדמות במשחק מחשב). השאלות שתישאלו עוסקות בתוצרים של התהליך או בשלבים שחסרים בו, וכדי לענות עליהן תצטרכו להביא בחשבון את ההסתעפויות בתרשים, שמייצגות משתנים בתוך התהליך.
  • הסקה כמותית - במבחן זה תישאלו שאלות המתייחסות לגרפים ולטבלאות שיוצגו לפניכם. התשובות שלכם יראו אם אתם מצליחים לשלוף את הנתונים הרלוונטיים מתוך התרשימים, לעשות אינטגרציה ביניהם ולהגיע למסקנות המתבקשות.

חשיבה מרחבית

מבחני חשיבה מרחבית בוחנים את היכולת שלכם להבין את ה"התנהגות" של פריטים שונים במרחב, בהתבסס על ההנחיות שיינתנו לכם בנוגע לתכונות הפריטים ולכללים שחלים עליהם. אלו מבחנים שמאפיינים, בין היתר, גם מיונים לחיל המודיעין. 

דוגמאות לתפקידים:   ♦ מפענחת תת-קרקע   ♦ מש"ק/ית מערך בחיל המודיעין

  • מבחן קריאת מפה - במבחן זה יוצגו לפניכם מפות מיוחדות (מופשטות למדי), המחולקות לקווי אורך ורוחב. אתם תתבקשו לענות על שאלות הנוגעות למיקום ולמסלולים של פריטים עליה.
  • מבחן מפות - גם במבחן הזה יוצגו לפניכם מפות (אבל הפעם הן יהיו רגילות!) ותישאלו על הפריטים השונים שנמצאים עליהן (למשל מה המיקום של פריט מסוים לפי פריטים אחרים שנמצאים בסביבתו).
  • מבחן חץ מתעקל - בכל שאלה במבחן זה יוצג לפניכם ציור של חץ שמתפתל לכיוונים שונים. מה שתצטרכו לעשות זה לספור את הפניות של החץ ימינה או שמאלה (משתנה משאלה לשאלה).
  • מבחן תפיסה מרחבית - במבחן זה תוצג לפניכם תמונת נוף עם הרבה פרטים: צמחים, עצים וכו'. אחד מהפרטים יהיה מסומן באיקס או בעיגול. לאחר מכן תוצג לפניכם תמונה של אותו הנוף אבל מזווית אחרת. התמונה תהיה מחולקת לתשעה ריבועים ותצטרכו לזהות את הריבוע שבו נמצא הפרט מהתמונה הקודמת. 

 

קבלו טיזר למבחנים

➂ ניהול וארגון

דוגמאות לתפקידים:   פקמ"ץ/ית   ♦ מש"ק/ית דוברות   ♦ חייל/ת במשרד הביטחון   ♦ חוקר/ת מודיעין אוויר

המשימות שתקבלו במבחנים אלו הן אומנם לא מאוד מורכבות במהותן, אך הן דורשות תשומת לב גבוהה לפרטים ויכולת לעבוד בקצב מהיר (כל מבחן אורך דקות בודדות) - שתי תכונות שלא תמיד עובדות יחד. 

  • השוואת טבלאות - במבחן זה תתבקשו להשוות בין שתי שורות ספציפיות בטבלאות שאמורות להיות זהות, ולאתר את ההבדלים ביניהן.
  • קריאת טבלאות - במבחן הזה ההוראה היא להשוות בין שני טורי שמות או נתונים, ולמצוא את אלו הזהים, או לחלופין - את אלו ש"נפלה בהם טעות".
  • מבחן מלונות - גם כאן תצטרכו להשוות בין שתי טבלאות עמוסות נתונים, ולאתר את השגיאות שנעשו בהעתקה מטבלה לטבלה (למה מלונות? כי הנתונים בטבלה קשורים לבתי מלון למיניהם).
  • בדיקת נתונים - במבחן תידרשו להשוות בין שני מופעים של כביכול אותו מידע (אבל הפעם לא בטבלה) ולבדוק אם יש הבדל ביניהם, ואם כן - איפה. 
  • מיון לקטגוריות - בכל שאלה במבחן זה יוצג לפניכם נתון מסוים. עליכם יהיה לבחור, מתוך התשובות, את הקטגוריה שהנתון משתייך אליה.

➃ קשב מתמשך

דוגמאות לתפקידים:   חובל/ת   ♦ פקח/ית טיסה   ♦ להקה צבאית ותיאטרון צה"ל   ♦ מאמן/ת סימולטור בחיל הים

ההנחיה במבחנים אלו היא מאוד בסיסית - לסמן איזשהו אלמנט חזותי, מינורי למדי, שמופיע לסירוגין על המסך. המבחן הזה נבדל משאר המבחנים בשתי דרכים עיקריות: האחת, במהלך המבחן לא תדעו כמה זמן נשאר לכם עד לסיום. השנייה, המבחן משתנה בין בנים לבנות (אבל הרעיון שלו נשאר ממש אותו הדבר).

  • מבחן ערנות לבנות - על המסך יוצג מספר רב של הספרות 1 ו-2, ומדי פעם תיעלם או תתווסף ספרה. אתם תצטרכו לסמן את הספרה שמספר המופעים שלה השתנה.
  • מבחן ערנות לבנים - במבחן זה יוצג לכם סרטון שמתרחש במקום הומה אדם, כמו בית קפה עמוס או תחנת רכבת. המשימה שלכם תהיה לסמן אנשים שעונים לתיאור שניתן לכם מראש בהנחיות (למשל - חיילים במדים, אנשים שמחזיקים כוס קפה וכו') באמצעות העכבר או המקלדת.

➄ הפעלה טכנית

דוגמאות לתפקידים:   ♦ מדריך/ת צניחה   ♦ מדריך/ת טג"ח   ♦ גרפיקאי/ת   ♦ מטאורולוג/ית   ♦ מפעיל/ת קש"ב טקטי

המבחנים של מדד זה נועדו להעריך את ההתאמה שלכם לעבודה בסביבה טכנולוגית. כדי להצליח במבחנים אלו, תצטרכו להבין איך עובדות המערכות הטכנולוגיות שיתוארו לכם ולדעת איך לתפעל תקלות שמאפיינות אותן.

  • מערכת חיפוש קבצים - ההנחיות במבחן זה נוגעות לאופן שבו אפשר לצמצם תוצאות חיפוש במערכת לחיפוש קבצים. השאלות יבחנו אם אתם מבינים את כללי השימוש במערכת.
  • מערכת הפעלת מחשב - במבחן זה תקבלו מפרט טכני של כמה מערכות מחשב, ותתבקשו לענות על שאלות העוסקות בתקלות ובתרחישים היפותטיים שעשויים לקרות בהן.

 

תנו לנו להרוס לכם את ההפתעה ביום המא"ה 


שאלות נפוצות 

איך יום המא"ה משפיע על השיבוץ?

עבור רוב התפקידים בצה"ל יצרו "תעודת זהות" של ציונים שדרושים כדי לקבל את המיון. קיבלתם ציון יותר גבוה מהרף הנדרש? מזל טוב - ציון ההתאמה שלכם (= הציון שמתקבל ממכלול הנתונים שנאספו עליכם בנוגע לכל אשכול תפקידים שדירגתם בשאלון ההעדפות) יעלה בהתאמה וכך גם הסיכוי שתשובצו בתפקיד הנחשק.

איזה ציון צריך להוציא ביום המא"ה כדי לקבל זימון למבדקי קצונה?

בשביל לקבל זימון למבדקי קצונה תצטרכו ציון דפ"ר 60 ומעלה, ציון התרשמות בריאיון האישי של "התאמה לכלל התפקידים", נתוני סוציומטרי מתאימים וציון פיקוד והדרכה, שנקבע ביום המא"ה, 3 ומעלה

אפשר לעזור לך? סימן שאלה
אפשר לעזור לך?
או מלאו את הפרטים הבאים ונחזור אליכם בהקדם:
-
תודה שפנית אלינו!
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.
מעוניינים בפרטים נוספים?
צרו קשר

Vהשאירו פרטים או התקשרו: 03-5377361

-
תודה שפנית אלינו!
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.