מבחן מפע"ם או בחינת מפע"ם הוא למעשה בחינה פסיכומטרית ממוחשבת, אשר מהווה את אחת ההקלות לנבחני הפסיכומטרי הזכאים לכך. השאלות והנושאים בבחינת פסיכומטרי מפע"ם זהים לבחינה הפסיכומטרית הרגילה אך יחד עם זאת ישנם הבדלים חשובים ביניהן. ההבדל העיקרי הוא שהמבחן מתבצע על מחשב. הבדל נוסף ומשמעותי לא פחות הוא במרכיב הזמן.
מבנה בחינת מפע“ם שונה מהבחינה הפסיכומטרית הרגילה. במקום שמונה פרקים במבחן ישנם רק ארבעה פרקים בלבד: מטלת כתיבה, פרק חשיבה מילולית, פרק חשיבה כמותית ופרק אנגלית. המבחן עצמו הוא אדפטיבי ולכן מספר השאלות וסדר הופעתן משתנה בין נבחן לנבחן.
הזמן המוקצב לכל שאלה הוא כדלקמן:
30 -40 דקות, על פי רוב הזמן הממוצע הוא 35 דקות.
לניגשים למבחן פסיכומטרי עם לקות למידה, הפרעת קשב וריכוז, בעלי מגבלה פיזית או נפשית ועולים חדשים מגיע לגשת לבחינה מותאמת כדוגמת מבחן מפע"ם. תרגול פסיכומטרי אונליין מדמה עבודה בסביבה ממוחשבת שהינה אחת מההקלות הניתנות במבחן הפסיכומטרי ללקויי למידה . בנוסף, יש לכם אפשרות לתרגל ללא זמן ולדמות את הקלות הזמן בבחינה.
← למידע נוסף על ההכנה לפסיכומטרי לבעלי הקלות
מצאו את צמד המילים המקיים את אותו הקשר המופיע בשאלה.
לסנן : נקב
פתרון והסבר:
התשובה הנכונה היא (3).
לסנן זו פעולה שעושים באמצעות מסננת, אשר מורכבת מהרבה נקבים, וכך גם לסרק זו פעולה שעושים באמצעות מסרק שמורכב מהרבה שיניים.
מנהל השיווק של חברה המייצרת מוצרי חלב הורה להחליף את אריזותיהם של כל מוצרי החברה לאריזות לבנות, בתקווה להגדיל את היקף המכירות. שבוע לאחר שהוחלפו האריזות גילה לאכזבתו שחלה ירידה במכירות, והוא ייחס זאת להחלפת האריזות.
איזו מהעובדות הבאות עשויה לתמוך בסברתו של מנהל השיווק?
פתרון והסבר:
התשובה הנכונה היא (3).
סברתו של מנהל השיווק היא שהחלפת אריזות המוצרים גרמה לירידה במכירות. עלינו לחפש בתשובות עובדה שתומכת בכך שזו אכן הסיבה לירידה במכירות, ולא סיבה אחרת. אם היקף המכירות הארצי של מוצרי חלב נותר ללא שינוי בתקופה שלאחר החלפת האריזות, הרי שלא חל שינוי מהותי כלשהו בשוק באופן כללי, ולפיכך לא היינו מצפים שתהיה ירידה במכירות החברה. מאחר שבכל זאת נרשמה ירידה, ההשערה שהסיבה לכך היא החלפת האריזות מתחזקת.
בחרו בתשובה הנכונה:
פתרון והסבר:
התשובה הנכונה היא (4).
כדי לפשט ביטוי שכזה עלינו לנסות להביא איברים שונים בביטוי לבסיס זהה כדי שנוכל להשתמש בחוקי חזקות.
הבסיסים המופיעים בשאלה הם: 3, 8, 6, 4. אין בסיס אחד משותף לכל המספרים הללו, ולכן נחלקם לשתי קבוצות של בסיסים זהים:
את המספרים 4 ו-8 אפשר לבטא באמצעות הבסיס 2 כך:
את המספר 6 אפשר לבטא באמצעות הבסיסים 2 ו-3 כך:
באופן זה כל המספרים בשאלה יהיו מבוטאים באמצעות הבסיסים 2 ו-3.
ניישם זאת על הביטוי הנתון:
כעת נשתמש בחוקי חזקות כדי לפשט את הביטוי:
מצאנו שהביטוי שווה לשישית, ולכן התשובה הנכונה היא תשובה (4).
נתון:
הביטוי ( 1-y ) יכול להיות שווה ל-
פתרון והסבר:
התשובה הנכונה היא (1).
נבחן את הנתון:
עלינו למצוא את התחום שבו y יכול להימצא, אך בנתון מופיע (y-) ולא y.
נביט בציר המספרים ונראה כי כאשר (y-) נמצא בין (1-) לאפס, אז הנגדי שלו (כלומר y) בהכרח נמצא בין אפס ל-1.
ראינו כי התחום שבו y יכול להימצא הוא: כלומר y הוא שבר פשוט חיובי.
כאשר לוקחים את המספר 1 ומפחיתים ממנו שבר פשוט וחיובי, נשארים בהכרח עם שבר חיובי, ומכאן שהביטוי שווה בהכרח למספר בתחום שבין 0 ל-1 (לא כולל 0 ו-1).
למשל, אם
אז
התשובה היחידה שנמצאת בתחום שבו y יכול להימצא היא תשובה (1), ולכן היא התשובה הנכונה.
בסרטוט שלפניכם שני מעגלים שמרכזם בנקודה O.
נתון:
לפי נתונים אלו והנתונים שבסרטוט,
פתרון והסבר:
התשובה הנכונה היא (2).
בסרטוט מופיעים שני מעגלים: מעגל גדול שרדיוסו R ומעגל קטן שרדיוסו r.
כדי למצוא את היחס בין היקפי המעגלים שעליו אנו נשאלים, נבטא את ההיקף של כל אחד מן המעגלים באמצעות R ו- r:
הנוסחה לחישוב היקף מעגל היא:
נציב את הרדיוסים הנתונים בנוסחה לחישוב ההיקף, ונחשב את היחס שעלינו למצוא:
מצאנו שהיחס שווה ל-2, ולכן התשובה הנכונה היא (2).
הערה: משאלה זו אפשר ללמוד שהיחס בין היקפיהם של שני מעגלים זהה ליחס בין הרדיוסים שלהם. כלל זה נכון לכל שני מעגלים.
אמיר ואדיר עובדים באותו קצב וצובעים יחד בית ב-6 שעות.
אמיר ואבי (שקצב עבודתו אחר) מסיימים יחד את צביעת הבית ב-3 שעות.
בהנחה שקצב עבודתו של אמיר אינו מושפע מהאדם שעמו הוא צובע,
כמה שעות יידרשו לאבי כדי לצבוע את הבית לבדו?
פתרון והסבר:
התשובה הנכונה היא (4).
הנתון הראשון מספק לנו מידע על עבודתם המשותפת של אמיר ואדיר, אך כדי לענות על השאלה עלינו להבין מה קצב העבודה של אמיר לבדו.
שלב א' – מציאת קצב העבודה של אמיר
אמיר ואדיר עובדים באותו קצב, וכאשר הם עובדים יחד הם מסיימים לצבוע את הבית ב-6 שעות.
מכאן אפשר להסיק שאם אמיר יצבע את אותו בית לבדו, יידרש לו זמן כפול (כי עליו לבצע עבודה כפולה). כלומר, אמיר צובע לבדו את הבית ב-12 שעות.
שלב ב' – העבודה המשותפת של אמיר ואבי
נסדר את הידוע לנו עד כה בטבלה:
אמיר ואבי אינם עובדים באותו קצב, ומכאן שצביעת הבית אינה מתחלקת שווה בשווה ביניהם.
נזכור כי השניים עובדים יחד. כדי להבין את חלוקת העבודה ביניהם יש לבדוק מה קורה כאשר הם עובדים פרק זמן זהה.
נעשה זאת על גבי טבלה. לפי הנתון, כאשר השניים צובעים בית יחדיו נדרשות להם 3 שעות. מכאן שאם יצבעו במשך 12 שעות, הם יוכלו לסיים לצבוע 4 בתים (פי 4 זמן = פי 4 בתים):
אפשר לראות כי כאשר אמיר ואבי עובדים יחד במשך 12 שעות, הם צובעים 4 בתים. מתוך ארבעת הבתים אמיר צובע בית אחד, מה שאומר שבאותן 12 שעות אבי צובע 3 בתים (3=4-1).
שלב ג' – פתרון השאלה
ראינו כי אבי צובע 3 בתים ב-12 שעות. אם עליו לצבוע רק בית אחד, הרי יידרשו לו 4 שעות (שליש מהעבודה = שליש מהזמן). התשובה הנכונה היא (4).
טיפ חשוב: בשאלות הספק שבהן שני פועלים שקצב עבודתם אינו זהה, נשאל את עצמנו תמיד מה יהיה ההספק של כל אחד מהם אם משך הזמן שיעבדו יהיה שווה (להבדיל מהשאלה כמה זמן יידרש לכל אחד מהם אם יבצעו עבודה זהה, שלא תסייע לנו בפתרון).
יובל ערך מסיבה בביתו. מספר האנשים שהוזמנו למסיבה גדול פי 5 ממספר האנשים שהגיעו אליה.
מבין האנשים שהגיעו למסיבה, מספר האנשים שהביאו מתנה גדול פי 2 ממספר האנשים שלא הביאו מתנה.
איזה מהמספרים הבאים יכול להיות מספר האנשים שהוזמנו למסיבה?
פתרון והסבר:
התשובה הנכונה היא (3).
השאלה שלפנינו עוסקת ביחסים, ואפשר לפתור אותה בצורה אלגברית או באמצעות בדיקת התשובות.
דרך א' – פתרון אלגברי
בשאלה מתוארת קבוצה (האנשים שהוזמנו למסיבה) המחולקת לתתי-קבוצות. במקרים כאלה מומלץ לסדר את הנתונים בתרשים בצורת עץ:
כעת אפשר להשתמש במשתנה x כדי לבטא את היחסים בין הקבוצות בשאלה. כדי להימנע מהתעסקות עם שברים מומלץ תמיד להתחיל בקבוצה הקטנה ביותר – לסמן אותה ב-x, ובהתאם אליה למצוא את גודלי שאר הקבוצות. במקרה שלנו הקבוצה הקטנה ביותר היא קבוצת האנשים שלא הביאו מתנה, ולכן נסמן קבוצה זו ב-x ונשלים את שאר הקבוצות בהתאם לנתוני השאלה:
קיבלנו כי מספר האנשים שהוזמנו למסיבה הוא 15x. נזכור כי x הוא בהכרח מספר שלם (שהרי הוא מסמל מספר אנשים), ולכן מספר האנשים שהוזמנו למסיבה הוא בהכרח מספר שמתחלק ב-15 ללא שארית. המספר היחיד מבין התשובות שמתחלק ב-15 ללא שארית הוא 30, ולכן התשובה הנכונה היא (3).
דרך ב' – בדיקת תשובות
מכיוון שנשאלנו "איזה מהמספרים הבאים יכול להיות..." אפשר להציב את הערכים שבתשובות, לבדוק איזה מהם אפשרי ובדרך זו למצוא את התשובה הנכונה.
בחרו בתשובה המשלימה את המשפט בצורה הנכונה ביותר:
Each year, hundreds of tourists visit Turkmenistan to see Door to Hell, a fiery crater of blazing flames, which once emitted poisonous _____ to the atmosphere
פתרון והסבר:
התשובה הנכונה היא (2).
בכל שנה, מאות תיירים מבקרים בטורקמניסטן כדי לראות את "שער הגיהינום", מכתש בוער ורוחש להבות, אשר פעם פלט ____ רעילים לאטמוספרה.
(1) פחדים
(2) גזים
(3) קירות
(4) עלים
משפט זה מדגים את העובדה שלעתים אין צורך בהבנת המשפט כולו כדי לענות נכונה על השאלה. המשפט עוסק במשהו poisonous (רעיל) ש-emitted לאטמוספרה. כלומר, עלינו למצוא מילה מבין התשובות שהיא דבר-מה שיכול להיות רעיל, ובנוסף - שיכול להיות לו קשר לאטמוספרה.
בחרו בתשובה המשלימה את המשפט בצורה הנכונה ביותר:
Hearts are like snowflakes – no two are alike
פתרון והסבר:
התשובה הנכונה היא (4).
"לבבות הם כמו פתיתי שלג – אין שניים זהים."
במשפט זה יש שני קשרים לוגיים חשובים:
מילת הקיצון no ("שום/אף/אין") המתייחסת למילה two ("שתיים/שניים").
קשר של דמיון בין לבבות לפתיתי שלג באמצעות המילה like ("כמו").
משמעות המשפט היא שאין שני לבבות זהים כשם שאין שני פתיתי שלג זהים, כלומר כל הלבבות שונים זה מזה וגם כל פתיתי השלג שונים זה מזה.