המבחן הפסיכומטרי הוא מבחן קבלה ומיון לאוניברסיטאות ולמכללות. ציון המבחן יחד עם ממוצע הבגרויות שלכם (ציון סכם) עתיד לקבוע לאילו מוסדות ולאילו מסלולי לימוד תוכלו להתקבל.
המבחן נבחר כאמצעי מיון כי התברר שהוא מנבא בצורה טובה את סיכויי ההצלחה באקדמיה. ככלל, הוא נחשב למבחן קשה וארוך, בין השאר משום שפרק הזמן שניתן למענה על כל שאלה קצר מאוד.
המבחן נכתב על ידי "מרכז ארצי לבחינות ולהערכה", והוא בוחן את היכולות של הנבחנים בשלושה תחומים: כמותי, מילולי ואנגלית. מבנה המבחן והמאפיינים של השאלות בו הם ייחודיים (ושונים ממבחני הבגרות) וללא היכרות מוקדמת איתם והיערכות מתאימה, קשה מאוד להצליח בו.
המבחן כולל מטלת כתיבה ו-8 פרקים בשלושה תחומים – מילולי, כמותי ואנגלית. כל מבחן ייפתח במטלת הכתיבה, שבה תידרשו לכתוב חיבור. לצורך כך יוקצבו לכם 30 דקות. מיד אחר כך יופיעו שמונת פרקי הבחינה (לפחות שניים מכל תחום), בזה אחר זה, בסדר אקראי. לכל פרק יוקצבו 20 דקות, ובסיומן תעברו לפרק הבא. אין אפשרות לחזור לפרקים קודמים.
פרקי הפיילוט
שניים מפרקי הברירה בבחינה הם פרקי פיילוט. פרקים אלו משמשים לצורך בדיקה פנימית של המרכז הארצי לבחינות והערכה, והם יכולים להיות בכל אחד מתחומי הבחינה (למעט מטלת החיבור).בפועל, המשמעות היא שמתוך 8 פרקי הברירה שתפתרו, רק 6 ישמשו לקביעת הציון שלכם. אולם מכיוון שאין דרך לזהות את פרקי הפיילוט, חשוב שתתייחסו לכל הפרקים בבחינה באותה מידה של רצינות.
מרכיב הזמן בבחינה הפסיכומטרית מייצר קושי רב להרבה מאוד תלמידים, שאלמלא הוא היו יכולים לעבור את הבחינה ביתר קלות. את רוב השאלות בבחינה עליכם לפתור בפרק זמן של עד 60 שניות. אם נדרש לכם זמן רב יותר לפתרון השאלה, מוטב לנחש את התשובה ולהרוויח זמן רב יותר לשאר הפרק.
רוצים לגלות כמה זמן לוקח לכם לפתור שאלה? לחצו כאן.
כדי לעשות זאת, עליכם לשלוט באסטרטגיות פתרון אפקטיביות ויעילות. רכישת אסטרטגיות פתרון שכאלו היא חלק מההכנה לפסיכומטרי, וכדי שתצליחו להשתמש בהן בזמן אמת, חשוב שתתרגלו את השימוש בהן באופן אינטנסיבי.
"ברצוני להודות לכם על המקצועיות, האדיבות והמסירות שלכם לאורך החודשיים האחרונים, על ההערות הבונות, המקצועיות והמעשירות. ההכנה שלכם לפסיכומטרי עזרה לי לשפר את הציון שלי בצורה משמעותית ולהתקבל ללימודים".
הכנה למטלת הכתיבה בפסיכומטרי, אפריל 2019
התחום המילולי מחולק לשני חלקים: מטלת כתיבה ופרקי חשיבה מילולית.
חלקו של התחום המילולי מתוך הציון הכולל בבחינה הוא 40%. ציון זה מורכב כך: משקלה של מטלת הכתיבה הוא 25%, ואילו משקלם של הפרקי השאלות האמריקאיות בתחום הוא 75%.
שאלה 1 (אנלוגיות)
בשאלה הבאה יש זוג מילים מודגשות. מצאו את היחס בין המשמעויות של שתי המילים האלה, ובחרו מתוך התשובות המוצעות את זוג המילים שהיחס ביניהן הוא הדומה ביותר ליחס שמצאתם.
שימו לב: יש חשיבות לסדר המילים בזוג.
כביסה : לנקות -
התשובה הנכונה היא (4).
כביסה היא פעולה שמטרתה לנקות משהו (בגדים), וכך גם הנקה היא פעולה שמטרתה להזין מישהו (תינוק).
שאלה 2 (הבנה והסקה)
בשאלה הבאה יש משפט (או יותר ממשפט) שכמה חלקים ממנו חסרים, ולאחריו ארבע הצעות להשלמת החסר. עליכם לבחור בהצעה המתאימה ביותר להשלמת החסר.
סופת הציקלון "דבי" שהכתה לאחרונה בחופי אוסטרליה כונתה על ידי לא מעט כלי תקשורת במדינה כ____, ____ אתמול דווח כי הסופה ____. בלשכה המטאורולוגית הממשלתית חוזים ש"דבי" תוגדר כסופה בדרגה 4 – ____.
התשובה הנכונה היא (2).
למשפט זה שלושה חלקים:
בחלק הראשון (עד הפסיק) מתואר האופן שבו כונתה הסופה "דבי" בכלי התקשורת האוסטרליים ובחלק השני (אחרי הפסיק ועד הנקודה) ישנו דיווח על השפעות הסופה.
נשים לב כי בין שני החלקים הללו ישנה מילת קישור (המופיעה בתשובות), ומילת קישור זו מעידה על הקשר שצריך להיות ביניהם. אם מילת הקישור היא "אכן", כמו בתשובות (1) ו-(2), הרי שהכינוי של כלי התקשורת צריך להיות תואם להשפעות הסופה. אם ישנה מילת ניגוד כמו "אך" או "ואולם" (תשובות (3) ו-(4)) הרי שיתברר שהסופה לא השפיעה באופן שעליו מרמז הכינוי שלה.
בחלק השלישי (אחרי הנקודה) מתואר הדירוג הרשמי של עוצמת הסופה. דירוג זה צריך להיות תואם להשפעות הסופה כפי שתוארו בחלק השני של המשפט.
תשובה (1) שגויה:
לפי החלק הראשון בתשובה זו הסופה כונתה כסופה "חלשה", ולפי החלק השני הסופה גרמה להרס רב ונפגעים. שני חלקים אלה סותרים זה את זה ולכן מילת הקישור שביניהם, "ואכן", לא מתאימה ותשובה זו נפסלת. אין צורך לבדוק את החלק השלישי במשפט מפני ששני החלקים הראשונים שלו כבר מכילים סתירה לוגית.
תשובה (2) מתאימה:
לפי החלק הראשון הסופה כונתה "מפלצתית" ובחלק השני מתוארת נזקיה הכבדים. שני חלקים אלה תואמים זה את זה ולכן מילת הקישור שביניהם, "ואכן", מתאימה. בחלק השלישי מסופר כי הסופה דורגה בדרגה חמורה, מה שמתאים לעובדה שהיא גרמה לנזקים כבדים כפי שמתואר בחלק השני של המשפט.
תשובה (3) שגויה:
לפי החלק הראשון בתשובה זו הסופה כונתה כסופה "חלשה", ולפי החלק השני הסופה גרמה להרס רב ולפינוי תושבים. שני חלקים אלה סותרים זה את זה ולכן מילת הקישור שביניהם, "אך", מתאימה ולא ניתן לפסול את התשובה בינתיים. אולם, בחלק השלישי מסופר כי הסופה דורגה בדירוג נמוך, מה שלא מתאים לעובדה שהיא גרמה לנזקים כבדים כפי שמתואר בחלק השני של המשפט, ולכן תשובה זו נפסלת.
תשובה (4) שגויה:
לפי החלק הראשון בתשובה זו הסופה כונתה כסופה "מפלצתית", ולפי החלק השני הסופה דווקא לא הותירה נזק רב. שני חלקים אלה סותרים זה את זה ולכן מילת הקישור שביניהם, "ואולם", מתאימה ולא ניתן לפסול את התשובה בינתיים. לעומת זאת, בחלק השלישי מסופר כי הסופה דורגה כחמורה מאוד, מה שלא מתאים לעובדה שהיא לא גרמה לנזקים כפי שמתואר בחלק השני של המשפט, ולכן תשובה זו נפסלת.
שאלה 3 (הבנה והסקה)
במשך 300 שנה התעסקו היסטוריונים בשאלת מותו של האסטרונום טיכו ברהה, עד אשר הוצאה גופתו מן הקבר בשנת 1901. הסברה המקורית הייתה שברהה מת בעקבות התפוצצות של שלפוחית השתן, אולם לטענת החוקרים שבדקו את גופתו נמצאו בה כמויות חריגות של כספית, ממצא המרמז על הרעלה. עם זאת, כאשר הוצאה גופתו מקברה בפעם השנייה בשנת 2010 לא נמצאה בעצמותיו כמות גבוהה של כספית והגרסה הראשונית אומצה מחדש.
איזו מהטענות הבאות עולה מן הפסקה?
התשובה הנכונה היא (4).
בכל שאלה בה מופיעה פסקה ארוכה (3 שורות ומעלה), מומלץ לבדוק מה שואלים אותנו לפני שמתחילים לקרוא את הפסקה עצמה. אם השאלה לא מספקת מידע לגבי מה בדיוק אנו מחפשים, כדאי לסרוק גם את התשובות על מנת שנוכל למקד את עצמנו למידע הרלוונטי בעת קריאת הפסקה.
לפני הפסקה, הסברה המקורית בנוגע למותו של טיכו ברהה היתה ששלפוחית השתן שלו התפוצצה. אמנם בדיקה נערכה ב-1901 תמכה בסברה אחרת שלפיה הוא הורעל למוות, אך לאחר בדיקה נוספת בשנת 2010, שבה לא התגלו בעצמותיו כמויות גדולות של כספית, אומצה מחדש התפיסה המקורית. כלומר, כיום מאמינים שוב כי שלפוחית השתן של ברהה התפוצצה והדבר גרם למותו.
אפשר גם לסכם את עיקרי הדברים בצורת תרשים, למשל באופן הבא:
צורת המוות-
רוצים לתרגל עוד שאלות מהפרק המילולי ולשפר את השליטה שלכם בחומר?
תחום האנגלית מהווה 20% מציון הבחינה. בכל אחד מפרקי האנגלית בבחינה מופיעות 22 שאלות והזמן המוקצב לפתרונן הוא 20 דקות.
סוגי השאלות בחלק זה הם:
סוג שאלה | מספר שאלות | זמן מומלץ לשאלה | |
---|---|---|---|
השלמת משפטים | Sentence Completion | 8 | 30 שניות |
ניסוח מחדש | Restatement | 4 | דקה |
הבנת הנקרא | Reading Comprehension | 2 קטעים, 10 שאלות | 1:10 דקות |
אוצר מילים רחב בוודאי יעזור לכם בפרקי האנגלית בבחינה, אולם גם עם אוצר מילים מצומצם יותר תוכלו להצליח בבחינה. שליטה טובה באוצר מילים ייעודי ומצומצם, שמותאם לבחינה, יכולה להספיק בהחלט להצלחה.
כדי לנצל באופן מיטבי את הזמן שנותר לכם עד המבחן, חשוב לדעת אילו מילים כדאי ללמוד ואיזו שיטה תעזור לכם להפנים אותן.
הכנו לכם מילון אנגלית ייעודי לפסיכומטרי, שבו כ-1,500 מילים, ניבים וביטויים חשובים, שיעזרו לכם להצליח.
Question 1
In 1997, Wroclaw was struck by a flash flood that _____ hit the city of Rybnik.
rather
B. nevertheless
C. also
D. still
התשובה הנכונה היא (C).
תרגום:
ב-1997, ורוצלב נפגעה משיטפון-בזק ש_____ היכה את העיר ריבניק.
A. דווקא
B. אף על פי כן
C. גם
D. עדיין
נבחן את השאלה וננסה להבין מה תפקידה של המילה החסרה במבנה המשפט. מהסתכלות בתשובות ניתן לראות המילה החסרה היא מילה קישור ולכן ננסה להבין מה הקשר בין שני חלקי המשפט.
החלק הראשון של המשפט מדבר על Wroclaw ועל דבר-מה שקרה לה. בנוסף, מצוין שדבר זה פגע בעיר Rybnik. מאחר ש-Wroclaw כתובה באות גדולה ומוזכרת גם העיר ריבניק, אפשר להסיק כי Wroclaw גם היא עיר, או לכל הפחות שם של מקום כלשהו. אם שני המקומות המוזכרים נפגעו משיטפון, אפשר להבין שהקשר המתאים כאן הוא קשר של הוספה.
תשובה (A) שגויה: המילה rather ("דווקא") מעידה על קשר של ניגוד.
תשובה (B) שגויה: המילה nevertheless ('אף על פי כן') מעידה גם היא על קשר של ניגוד.
תשובה (C) מתאימה: המילה also ("גם") מעידה על קשר של הוספה.
תשובה (D) שגויה: המילה still ("עדיין") היא ביטוי זמן שאינו מתאים בהקשר זה. ל-still יש גם משמעות של ניגוד, וגם זה אינו קשר שמתאים להקשר הנתון.
This part consists of several sentences, each followed by four possible ways of restating the main idea of that sentence in different words. For each question, choose the one restatement which best expresses the meaning of the original sentence.
Question 2
Antoine’s Restaurant in New Orleans is almost 180 years old, making it the oldest family-owned restaurant in the United States.
A. Antoine’s family has owned a restaurant in New Orleans for almost 180 years, making them the oldest family in the United States
B. Home to Antoine’s Restaurant, the oldest family-owned restaurant in the United States, New Orleans is about to turn 180 years old
C. Soon to turn 180 years old, Antoine’s Restaurant situated in New Orleans is the oldest family-owned restaurant in the United states
D. Antoine’s Restaurant in New Orleans is almost 180 years old, yet it is not the oldest family-owned restaurant in the United States
התשובה הנכונה היא (C).
תרגום: המסעדה של אנטואן בניו-אורלינס היא כמעט בת 180 שנה, מה שהופך אותה למסעדה המשפחתית הוותיקה ביותר בארצות-הברית.
Antoine’s Restaurant in New Orleans is almost 180 years old, making it the oldest family-owned restaurant in the United States.
במשפט זה יש כמה נקודות מפתח חשובות:
תשובה (A) שגויה:
Antoine’s family has owned a restaurant in New Orleans for almost 180 years, making them the oldest family in the United States.
אמנם בתשובה זו נשמרות כל מילות המפתח שזיהינו בשאלה המקורית, אך חלה בה הזזת תיאורים. במקור, המילה oldest תיארה את המסעדה המשפחתית, ואילו בתשובה זו - oldest מתארת את המשפחה עצמה.
פרט נוסף שיכול לעזור לנו לשלול תשובה זו הוא הצירוף Antoine's Restaurant הכתוב באותיות רישיות גדולות. עובדה זו מלמדת אותנו כי מדובר בשם של מקום. במקרה הזה, מסעדה. כלומר, שם המסעדה הוא "המסעדה של אנטואן", אך לא ידוע אם במשפחה אכן יש מישהו בשם אנטואן. ייתכן שזהו רק שם ותו לא. לעומת זאת, הניסוח בתשובה (1) מעיד על משפחה של אדם בשם אנטואן (Antoine's family).
תשובה (B) שגויה:
Home to Antoine’s Restaurant, the oldest family-owned restaurant in the United States, New Orleans is about to turn 180 years old.
לפי תשובה זו, העיר ניו-אורלינס היא בת כמעט 180 שנה, ולא המסעדה כפי שנאמר במשפט המקורי.
תשובה (C) מתאימה:
Soon to turn 180 years old, Antoine’s Restaurant situated in New Orleans is the oldest family-owned restaurant in the United states.
תשובה זו מתאימה אף שהקשר הסיבתי לא מופיע בה באופן מפורש. כלומר, אין מילת קישור של סיבה ותוצאה ואף לא מילה אחרת שמעידה על קשר כזה. יחד עם זאת, מבנה המשפט רומז על קשר סיבתי: המידע על הגיל מופיע כמידע רקע בתחילת המשפט והוא הסיבה לכך שהמסעדה היא הוותיקה ביותר במדינה.
תשובה (D) שגויה:
Antoine’s Restaurant in New Orleans is almost 180 years old, yet it is not the oldest family-owned restaurant in the United States.
תשובה זו כוללת קשר לוגי של עוצמה מסוג קיצון באמצעות המילה not. קשר זה לא היה קיים במקור, ובאמצעותו נטען שהמסעדה אינה הוותיקה ביותר במדינה. מידע זה סותר את המשפט המקורי. כמו כן, קיים קשר של ניגוד ("yet") שלא היה קיים במקור.
התחום הכמותי מהווה כ-40% מציון הבחינה. תחום זה נחשב בעיני רבים לקשה ביותר בבחינה, אולם החומר המתמטי שצריך לשלוט בו מוגבל לחומר הנלמד בכיתות ט'-י' ברוב בתי הספר בארץ. על פי רוב השאלות מותאמות לפרק הזמן הקצר המוקצב להן, ולכן לא תידרשו לחישובים מורכבים וארוכים במיוחד. אם במקרה אתם מסתבכים בחישוב שכזה, מומלץ שתבדקו אם קיימת דרך קצרה יותר לפתרון.
כמו בתחום אחרים במבחן, גם בתחום הכמותי רמת הקושי של השאלות עולה עם ההתקדמות בפרק, ולכן מספר השאלות הקשות שבהן תיתקלו יהיה נמוך יחסית.
הפרק הכמותי מכיל 20 שאלות והזמן המוקצב לפתרונן הוא 20 דקות.
בפרק שאלות משני סוגים:
בתחילת כל פרק כמותי בבחינה תקבלו "דף נוסחאות", ובו נוסחאות והערות. הדף יכול לעזור לכם בחישובים במהלך הבחינה, אך מומלץ ללמוד אותו בעל פה על מנת לחסוך זמן יקר.
התשובה הנכונה היא (2).
נבחן את השאלה ונזהה שלמעשה אין בה שום נתון אלא רק ביטוי שעלינו להתאים את אופן כתיבתו כך שיהיה זהה לאחת התשובות. מכאן נסיק שהדרך לפתרון היא פישוט בעזרת חוקי חזקות.
נזהה שתבנית הביטוי תואמת את החוק:
לכן נכפול את המעריכים בביטוי הנתון:
כעת ניעזר בחוק השורשים הבא:
נפשט בעזרתו את מעריך החזקה:
מצאנו ש:
שאלה 2
בסרטוט שלפניכם שני מעגלים חופפים המשיקים זה לזה ומרכזיהם בנקודות B ו-D.
המרובע ABCD הוא ריבוע.
סכום השטחים של שני המעגלים הוא 18π סמ"ר.
לפי נתונים אלה והנתונים שבסרטוט, מה שטח הריבוע ABCD בסמ"ר?
התשובה הנכונה היא (1).
שלב א': הגדרת דרך הפעולה
ישנן שתי דרכים לחשב שטח של ריבוע: בעזרת הצלע או בעזרת האלכסון. נשים לב שבשאלה זו אלכסון הריבוע ABCD מורכב למעשה משני רדיוסים השייכים למעגלים שלגביהם יש לנו נתונים, בעוד שאין לנו שום מידע בנוגע לצלעות הריבוע. על כן, נשתמש במשפט:
"שטח ריבוע שווה למכפלת אלכסוניו חלקי 2"
נתמקד במציאת אורך אלכסון הריבוע BD, המורכב משני רדיוסים זהים של שני המעגלים שבסרטוט. מטעמי נוחות, נסמן את רדיוסי המעגלים באות r.
בעזרת סכום שטחי המעגלים אשר נתון לנו נוכל למצוא את אורך הרדיוס, ולבסוף את אורך האלכסון BD.
שלב ב': מציאת אורך הצלע BD
"שטח מעגל שרדיוסו r הוא πr2"
מכיוון ששני המעגלים זהים, אם סכום שני השטחים שלהם הוא 18π סמ"ר, הרי ששטחו של כל אחד מהם הוא 9π סמ"ר, ולכן:
πr2=9π
r2=9
r=3
לאחר שמצאנו את רדיוס המעגלים, ניתן למצוא את BD:
6=BD=2r=2x3
שלב ג': נחשב את שטח הריבוע ABCD
"שטח ריבוע שווה למכפלת אלכסוניו חלקי 2"
אלכסוניו של ריבוע תמיד שווים זה לזה, לכן:
מצאנו ששטח הריבוע ABCD שווה ל-18 סמ"ר, לכן התשובה הנכונה היא (1).
מועמדים רבים ללימודים אקדמיים נאלצים לגשת למבחן פסיכומטרי מספר פעמים עד לקבלת ציון העובר את סף הקבלה הגבוה לחוג אותו הם מעוניינים ללמוד. הדרך הטובה ביותר להעלות את ציון הפסיכומטרי שלכם היא להרבות בתרגול ככל האפשר – לתרגל עוד ועוד פרקים וסימולציות של הבחינה – וכך לחזק את הנושאים שאתם חזקים בהם פחות. ידוע כי בממוצע אפשר לשפר את הציון ממועד למועד בעשרות נקודות, ולעיתים אף ביותר מ-100 נקודות.
ערכות התרגול אונליין שלנו יסייעו לכם בשיפור ציון הפסיכומטרי ובחיזוק היכולות שלכם בכל אחד מפרקי הבחינה: מטלת החיבור, פרק האנגלית, חשיבה מילולית וחשיבה כמותית.