מהו פסיכומטרי?

המבחן הפסיכומטרי הוא מבחן קבלה ומיון לאוניברסיטאות ולמכללות. ציון המבחן יחד עם ממוצע הבגרויות שלכם (ציון סכם) עתיד לקבוע לאילו מוסדות ולאילו מסלולי לימוד תוכלו להתקבל.

המבחן נבחר כאמצעי מיון כי התברר שהוא מנבא בצורה טובה את סיכויי ההצלחה באקדמיה. ככלל, הוא נחשב למבחן קשה וארוך, בין השאר משום שפרק הזמן שניתן למענה על כל שאלה קצר מאוד.

המבחן נכתב על ידי "מרכז ארצי לבחינות ולהערכה", והוא בוחן את היכולות של הנבחנים בשלושה תחומים: כמותי, מילולי ואנגלית. מבנה המבחן והמאפיינים של השאלות בו הם ייחודיים (ושונים ממבחני הבגרות) וללא היכרות מוקדמת איתם והיערכות מתאימה, קשה מאוד להצליח בו.


איך בנוי מבחן פסיכומטרי?

המבחן כולל מטלת כתיבה ו-8 פרקים בשלושה תחומים – מילולי, כמותי ואנגלית. כל מבחן ייפתח במטלת הכתיבה, שבה תידרשו לכתוב חיבור. לצורך כך יוקצבו לכם 30 דקות. מיד אחר כך יופיעו שמונת פרקי הבחינה (לפחות שניים מכל תחום), בזה אחר זה, בסדר אקראי. לכל פרק יוקצבו 20 דקות, ובסיומן תעברו לפרק הבא. אין אפשרות לחזור לפרקים קודמים.

  • משך הבחינה הכללי הוא 190 דקות, ללא הפסקות.
  • למעט מטלת הכתיבה, השאלות בכל אחד משמונת הפרקים הן שאלות רב-ברירה (אמריקאיות).
  • השאלות מסודרות לפי רמת קושי עולה, למעט בשאלות הבנת הנקרא בעברית ובאנגלית, אשר מסודרות לפי סדר הופעת התשובה בקטע.

פרקי הפיילוט

שניים מפרקי הברירה בבחינה הם פרקי פיילוט. פרקים אלו משמשים לצורך בדיקה פנימית של המרכז הארצי לבחינות והערכה, והם יכולים להיות בכל אחד מתחומי הבחינה (למעט מטלת החיבור).

בפועל, המשמעות היא שמתוך 8 פרקי הברירה שתפתרו, רק 6 ישמשו לקביעת הציון שלכם. אולם מכיוון שאין דרך לזהות את פרקי הפיילוט, חשוב שתתייחסו לכל הפרקים בבחינה באותה מידה של רצינות.


לחץ הזמן בבחינה הפסיכומטרית

מרכיב הזמן בבחינה הפסיכומטרית מייצר קושי רב להרבה מאוד תלמידים, שאלמלא הוא היו יכולים לעבור את הבחינה ביתר קלות. את רוב השאלות בבחינה עליכם לפתור בפרק זמן של עד 60 שניות. אם נדרש לכם זמן רב יותר לפתרון השאלה, מוטב לנחש את התשובה ולהרוויח זמן רב יותר לשאר הפרק.

רוצים לגלות כמה זמן לוקח לכם לפתור שאלה? לחצו כאן.

אז איך עונים על שאלה בפחות מ-60 שניות?

כדי לעשות זאת, עליכם לשלוט באסטרטגיות פתרון אפקטיביות ויעילות. רכישת אסטרטגיות פתרון שכאלו היא חלק מההכנה לפסיכומטרי, וכדי שתצליחו להשתמש בהן בזמן אמת, חשוב שתתרגלו את השימוש בהן באופן אינטנסיבי.


מהם הקשיים המרכזיים שמציב מבחן פסיכומטרי?

  • המבחן נמשך כ-3 שעות, ללא הפסקות באמצע. כלומר, יש צורך לשמור על ריכוז לאורך זמן רב.
  • צריך לענות על כל השאלות בכל הנושאים, כלומר אין שאלות בחירה, מה שאומר שתצטרכו להתמודד גם עם נושאים שאתם מתקשים בהם. 
  • מגבלת זמן - הזמן המוקצב לכל פרק הוא כ-20 דקות ותצטרכו לענות בו על כ-20 שאלות. המשמעות היא לחץ זמן - תהיה לכם בערך דקה לכל שאלה.
  • אין אפשרות לחזור לפרקים קודמים, כך שלא תוכלו לתקן שאלות מפרקים קודמים או לענות על שאלות שלא הספקתם. 

"ברצוני להודות לכם על המקצועיות, האדיבות והמסירות שלכם לאורך החודשיים האחרונים, על ההערות הבונות, המקצועיות והמעשירות. ההכנה שלכם לפסיכומטרי עזרה לי לשפר את הציון שלי בצורה משמעותית ולהתקבל ללימודים".

 

הכנה למטלת הכתיבה בפסיכומטרי, אפריל 2019

חשיבה מילולית

התחום המילולי מחולק לשני חלקים: מטלת כתיבה ופרקי חשיבה מילולית.

חלקו של התחום המילולי מתוך הציון הכולל בבחינה הוא 40%. ציון זה מורכב כך: משקלה של מטלת הכתיבה הוא 25%, ואילו משקלם של הפרקי השאלות האמריקאיות בתחום הוא 75%.

  1. מטלת הכתיבה – בחלק זה יהיה עליכם לכתוב חיבור בנושא שיוצג לפניכם. לצורך ביצוע המטלה יוקצבו לכם 30 דקות לגבש רעיון ולהציגו בצורה עיונית, מנומקת ומשכנעת. חיבורכם יימדד בשני ממדים – ממד התוכן (איכות הטיעון המוצג, רמת הנימוק, ההסבר והפירוט וכדומה) וממד הלשון (כלומר, שימוש נכון בתחביר, במילות קישור ובסימני פיסוק, עושר לשוני וכדומה).
  2. פרקי חשיבה מילולית – כל אחד מפרקי החשיבה המילולית בבחינה הפסיכומטרית מכיל 23 שאלות, והזמן המוקצב לפתירת כל פרק הוא 20 דקות. בכל פרק יופיעו סוגי השאלות הבאים: אנלוגיות, הבנה והסקה (ובהן שאלות השלמת משפטים) ושאלות על קטע קריאה.

שאלות לדוגמא מהפרק המילולי

שאלה 1 (אנלוגיות)

בשאלה הבאה יש זוג מילים מודגשות. מצאו את היחס בין המשמעויות של שתי המילים האלה, ובחרו מתוך התשובות המוצעות את זוג המילים שהיחס ביניהן הוא הדומה ביותר ליחס שמצאתם.
שימו לב: יש חשיבות לסדר המילים בזוג.

 

כביסה : לנקות -

  1. תלייה : לקשט
  2. שטיפה : להרטיב
  3. בישול : לערבב
  4. הנקה : להזין

 

פתרון והסבר

התשובה הנכונה היא (4).

כביסה היא פעולה שמטרתה לנקות משהו (בגדים), וכך גם הנקה היא פעולה שמטרתה להזין מישהו (תינוק).

  • תשובה (1) שגויה: תלייה היא פעולה שעושים למטרות שונות, ולא תמיד על מנת לקשט. למשל תליית שעון על קיר או תליית כבסים.
  • תשובה (2) שגויה: מטרתה של שטיפה אינה להרטיב. מטרת השטיפה היא לנקות באמצעות הרטבה.
  • תשובה (3) שגויה: בישול היא פעולה שמטרתה הכנה אוכל. הערבוב הוא חלק מתהליך ההכנה ולא המטרה הסופית.


שאלה 2 (הבנה והסקה)

בשאלה הבאה יש משפט (או יותר ממשפט) שכמה חלקים ממנו חסרים, ולאחריו ארבע הצעות להשלמת החסר. עליכם לבחור בהצעה המתאימה ביותר להשלמת החסר.

 

סופת הציקלון "דבי" שהכתה לאחרונה בחופי אוסטרליה כונתה על ידי לא מעט כלי תקשורת במדינה כ____, ____ אתמול דווח כי הסופה ____. בלשכה המטאורולוגית הממשלתית חוזים ש"דבי" תוגדר כסופה בדרגה 4 – ____.

  1. "סופה חלשה יחסית"  /  ואכן  /  זרעה הרס רב ואף גרמה לנפגעים  /  דירוג המעיד על עוצמה נמוכה במיוחד
  2. "סופה מפלצתית"  /  ואכן  /  גרמה לנזקים כבדים ולניתוק אספקת החשמל של רבבות תושבים  /  דרגה אחת לפני החמורה ביותר
  3. "סופה חלשה יחסית"  /  אך  /  גרמה להרס רב ואילצה אלפי תושבים להתפנות מבתיהם  /  דירוג המעיד על עוצמה נמוכה במיוחד
  4. "סופה מפלצתית"  /  ואולם  /  שככה במהירות ולא הותירה נזק רב  /  דרגה אחת לפני החמורה ביותר

 

פתרון והסבר

התשובה הנכונה היא (2).

למשפט זה שלושה חלקים:  

שלושת חלקי המשפט מתוך שאלת השלמת משפטים בפרק המילולי בסימולציה לדוגמא של הפסיכומטרי

בחלק הראשון (עד הפסיק) מתואר האופן שבו כונתה הסופה "דבי" בכלי התקשורת האוסטרליים ובחלק השני (אחרי הפסיק ועד הנקודה) ישנו דיווח על השפעות הסופה.
נשים לב כי בין שני החלקים הללו ישנה מילת קישור (המופיעה בתשובות), ומילת קישור זו מעידה על הקשר שצריך להיות ביניהם. אם מילת הקישור היא "אכן", כמו בתשובות (1) ו-(2), הרי שהכינוי של כלי התקשורת צריך להיות תואם להשפעות הסופה. אם ישנה מילת ניגוד כמו "אך" או "ואולם" (תשובות (3) ו-(4)) הרי שיתברר שהסופה לא השפיעה באופן שעליו מרמז הכינוי שלה.

בחלק השלישי (אחרי הנקודה) מתואר הדירוג הרשמי של עוצמת הסופה. דירוג זה צריך להיות תואם להשפעות הסופה כפי שתוארו בחלק השני של המשפט.

תשובה (1) שגויה:

תשובה 1 בשאלת השלמת משפטים בפרק המילולי מתוך סימולציה לדוגמא של הפסיכומטרי

לפי החלק הראשון בתשובה זו הסופה כונתה כסופה "חלשה", ולפי החלק השני הסופה גרמה להרס רב ונפגעים. שני חלקים אלה סותרים זה את זה ולכן מילת הקישור שביניהם, "ואכן", לא מתאימה ותשובה זו נפסלת. אין צורך לבדוק את החלק השלישי במשפט מפני ששני החלקים הראשונים שלו כבר מכילים סתירה לוגית.

תשובה (2) מתאימה:

תשובה 2 בשאלת השלמת משפטים בפרק המילולי מתוך מבחן לדוגמא של הפסיכומטרי

לפי החלק הראשון הסופה כונתה "מפלצתית" ובחלק השני מתוארת נזקיה הכבדים. שני חלקים אלה תואמים זה את זה ולכן מילת הקישור שביניהם, "ואכן", מתאימה. בחלק השלישי מסופר כי הסופה דורגה בדרגה חמורה, מה שמתאים לעובדה שהיא גרמה לנזקים כבדים כפי שמתואר בחלק השני של המשפט.

תשובה (3) שגויה:

תשובה 3 בשאלת השלמת משפטים בפרק המילולי מתוך מבחן פסיכומטרי לדוגמא

לפי החלק הראשון בתשובה זו הסופה כונתה כסופה "חלשה", ולפי החלק השני הסופה גרמה להרס רב ולפינוי תושבים. שני חלקים אלה סותרים זה את זה ולכן מילת הקישור שביניהם, "אך", מתאימה ולא ניתן לפסול את התשובה בינתיים. אולם, בחלק השלישי מסופר כי הסופה דורגה בדירוג נמוך, מה שלא מתאים לעובדה שהיא גרמה לנזקים כבדים כפי שמתואר בחלק השני של המשפט, ולכן תשובה זו נפסלת.

תשובה (4) שגויה:

תשובה 4 בשאלת השלמת משפטים מתוך הפרק המילולי בסימולציה לדוגמא של הפסיכומטרי

לפי החלק הראשון בתשובה זו הסופה כונתה כסופה "מפלצתית", ולפי החלק השני הסופה דווקא לא הותירה נזק רב. שני חלקים אלה סותרים זה את זה ולכן מילת הקישור שביניהם, "ואולם", מתאימה ולא ניתן לפסול את התשובה בינתיים. לעומת זאת, בחלק השלישי מסופר כי הסופה דורגה כחמורה מאוד, מה שלא מתאים לעובדה שהיא לא גרמה לנזקים כפי שמתואר בחלק השני של המשפט, ולכן תשובה זו נפסלת.

שאלה 3 (הבנה והסקה)

במשך 300 שנה התעסקו היסטוריונים בשאלת מותו של האסטרונום טיכו ברהה, עד אשר הוצאה גופתו מן הקבר בשנת 1901. הסברה המקורית הייתה שברהה מת בעקבות התפוצצות של שלפוחית השתן, אולם לטענת החוקרים שבדקו את גופתו נמצאו בה כמויות חריגות של כספית, ממצא המרמז על הרעלה. עם זאת, כאשר הוצאה גופתו מקברה בפעם השנייה בשנת 2010 לא נמצאה בעצמותיו כמות גבוהה של כספית והגרסה הראשונית אומצה מחדש.

 

איזו מהטענות הבאות עולה מן הפסקה?

  1. הבדיקה שנערכה בשנת 2010 שפכה אור נוסף על פרשת מותו של טיכו ברהה וחשפה כי בניגוד לתוצאות הבדיקה שנערכה בשנת 1901 טיכו ברהה הורעל למוות
  2. בעקבות בדיקה שנערכה בשנת 2010 הסיקו חוקרים כי ההשערה המקורית בנוגע לסיבת מותו של טיכו ברהה מוצדקת, והוא אכן הורעל
  3. בשנת 1901 התגלה כי טיכו ברהה מצא ככל הנראה את מותו בשל התפוצצות שלפוחית השתן שלו, ולא משום שהורעל למוות, כפי שנטען עד אז
  4. בעקבות בדיקה שנערכה בשנת 2010, האפשרות שהאסטרונום טיכו ברהה הורעל למוות הפכה לפחות סבירה, וכיום היסטוריונים גורסים כי שלפוחית השתן שלו התפוצצה והביאה למותו

  

פתרון והסבר

התשובה הנכונה היא (4).

בכל שאלה בה מופיעה פסקה ארוכה (3 שורות  ומעלה), מומלץ לבדוק מה שואלים אותנו לפני שמתחילים לקרוא את הפסקה עצמה. אם השאלה לא מספקת מידע לגבי מה בדיוק אנו מחפשים, כדאי לסרוק גם את התשובות על מנת שנוכל למקד את עצמנו למידע הרלוונטי בעת קריאת הפסקה.

לפני הפסקה, הסברה המקורית בנוגע למותו של טיכו ברהה היתה ששלפוחית השתן שלו התפוצצה. אמנם בדיקה נערכה ב-1901 תמכה בסברה אחרת שלפיה הוא הורעל למוות, אך לאחר בדיקה נוספת בשנת 2010, שבה לא התגלו בעצמותיו כמויות גדולות של כספית, אומצה מחדש התפיסה המקורית. כלומר, כיום מאמינים שוב כי שלפוחית השתן של ברהה התפוצצה והדבר גרם למותו.

אפשר גם לסכם את עיקרי הדברים בצורת תרשים, למשל באופן הבא:

צורת המוות-

ציר זמן של סיבת המוות של טיכו ברהה, מתוך שאלה בפרק המילולי במבחן פסיכומטרי לדוגמא

  • תשובה (1) שגויה: לפי תשובה זו הסברה שטיכו ברהה הורעל למוות מנוגדת לתוצאות הבדיקה שנערכה ב-1901, אולם לפי הפסקה בבדיקה זו התגלו כמויות גדולות של כספית, ממצאים אשר דווקא תומכים בהרעלה.
  • תשובה (2) שגויה: לפי תשובה זו ההשערה המקורית בנוגע למותו של ברהה היא שהוא הורעל למוות, אולם בפסקה נאמר כי ההשערה המקורית היא שהגורם למוות הוא התפוצצות שלפוחית השתן. כמו כן, לפי הפסקה הבדיקה שנערכה ב-2010 אינה תומכת בסברה של הרעלה.
  • תשובה (3) שגויה: לפי הפסקה, בבדיקה שנערכה בשנת 1901 נתגלה דבר הפוך למתואר בתשובה זו: הבדיקה תמכה בכך שברהה הורעל למוות, ולא מת בשל התפוצצות שלפוחית השתן שלו, כפי שנטען עד אז.

רוצים לתרגל עוד שאלות מהפרק המילולי ולשפר את השליטה שלכם בחומר? 

אנגלית

תחום האנגלית מהווה 20% מציון הבחינה. בכל אחד מפרקי האנגלית בבחינה מופיעות 22 שאלות והזמן המוקצב לפתרונן הוא 20 דקות.

סוגי השאלות בחלק זה הם:

  • השלמת משפטים - בשאלות אלו אתם נדרשים להשלים מילים חסרות על פי ההקשר שלהן במשפט, תוך שימוש נכון בתחביר ובאוצר המילים. ברמות הקושי הגבוהות אתם צפויים לפגוש מילים שכיחות פחות.
  • ניסוח מחדש שאלות אלו כוללות פסקה אחת העוסקת בנושאים שונים ולאחריה 4 נוסחים שונים שלה בשינויים קלים. עליכם לבחור את הניסוח המתאים ביותר לפסקה הנתונה, תוך שמירה על המשמעות המקורית.
  • הבנת הנקרא - בכל פרק יש שני קטעי הבנת הנקרא, שעליהם תישאלו מספר שאלות הבוחנות את יכולת ההבנה וההסקה שלכם. לרוב קטעים אלו יהיו מבוססים על טקסטים אקדמיים ועיוניים, לכן מומלץ לקרוא כמה שיותר טקסטים בעלי אופי זהה.
סוג שאלה מספר שאלות זמן מומלץ לשאלה
השלמת משפטים Sentence Completion 8 30 שניות
ניסוח מחדש Restatement 4 דקה
הבנת הנקרא Reading Comprehension 2 קטעים, 10 שאלות 1:10 דקות

אוצר מילים באנגלית

אוצר מילים רחב בוודאי יעזור לכם בפרקי האנגלית בבחינה, אולם גם עם אוצר מילים מצומצם יותר תוכלו להצליח בבחינה. שליטה טובה באוצר מילים ייעודי ומצומצם, שמותאם לבחינה, יכולה להספיק בהחלט להצלחה.  

כדי לנצל באופן מיטבי את הזמן שנותר לכם עד המבחן, חשוב לדעת אילו מילים כדאי ללמוד ואיזו שיטה תעזור לכם להפנים אותן.   

 

הכנו לכם מילון אנגלית ייעודי לפסיכומטרי, שבו כ-1,500 מילים, ניבים וביטויים חשובים, שיעזרו לכם להצליח.

 שאלות לדוגמא מפרק האנגלית

Sentence Completions

Question 1

In 1997, Wroclaw was struck by a flash flood that _____ hit the city of Rybnik.

rather

B. nevertheless

C. also

D. still

 

פתרון והסבר

התשובה הנכונה היא (C).

תרגום:

ב-1997, ורוצלב נפגעה משיטפון-בזק ש_____ היכה את העיר ריבניק.

A. דווקא

B. אף על פי כן

C. גם

D. עדיין

נבחן את השאלה וננסה להבין מה תפקידה של המילה החסרה במבנה המשפט. מהסתכלות בתשובות ניתן לראות המילה החסרה היא מילה קישור ולכן ננסה להבין מה הקשר בין שני חלקי המשפט.
החלק הראשון של המשפט מדבר על Wroclaw ועל דבר-מה שקרה לה. בנוסף, מצוין שדבר זה פגע בעיר Rybnik. מאחר ש-Wroclaw כתובה באות גדולה ומוזכרת גם העיר ריבניק, אפשר להסיק כי Wroclaw גם היא עיר, או לכל הפחות שם של מקום כלשהו. אם שני המקומות המוזכרים נפגעו משיטפון, אפשר להבין שהקשר המתאים כאן הוא קשר של הוספה.

תשובה (A) שגויה: המילה rather ("דווקא") מעידה על קשר של ניגוד.

תשובה (B) שגויה: המילה nevertheless ('אף על פי כן') מעידה גם היא על קשר של ניגוד.

תשובה (C) מתאימה: המילה also ("גם") מעידה על קשר של הוספה.

תשובה (D) שגויה: המילה still ("עדיין") היא ביטוי זמן שאינו מתאים בהקשר זה. ל-still יש גם משמעות של ניגוד, וגם זה אינו קשר שמתאים להקשר הנתון.

 

Restatement

This part consists of several sentences, each followed by four possible ways of restating the main idea of that sentence in different words. For each question, choose the one restatement which best expresses the meaning of the original sentence. 

Question 2

Antoine’s Restaurant in New Orleans is almost 180 years old, making it the oldest family-owned restaurant in the United States.

A. Antoine’s family has owned a restaurant in New Orleans for almost 180 years, making them the oldest family in the United States

B. Home to Antoine’s Restaurant, the oldest family-owned restaurant in the United States, New Orleans is about to turn 180 years old

C. Soon to turn 180 years old, Antoine’s Restaurant situated in New Orleans is the oldest family-owned restaurant in the United states

D. Antoine’s Restaurant in New Orleans is almost 180 years old, yet it is not the oldest family-owned restaurant in the United States

 

פתרון והסבר

התשובה הנכונה היא (C). 

תרגום: המסעדה של אנטואן בניו-אורלינס היא כמעט בת 180 שנה, מה שהופך אותה למסעדה המשפחתית הוותיקה ביותר בארצות-הברית.

Antoine’s Restaurant in New Orleans is almost 180 years old, making it the oldest family-owned restaurant in the United States.

במשפט זה יש כמה נקודות מפתח חשובות:

  • הביטוי הכמותי "almost 180", כלומר כמעט 180, שמיוחס לגיל של המסעדה.
  • מילת העוצמה oldest ("הזקנה ביותר, הוותיקה ביותר") שמיוחסת למסעדה.
  • קשר של סיבה ותוצאה באמצעות המילה making ('להפוך', 'לגרום', 'לעשות'): הגיל של המסעדה הוא שהופך אותה לוותיקה ביותר.

תשובה (A) שגויה: 

Antoine’s family has owned a restaurant in New Orleans for almost 180 years, making them the oldest family in the United States.

אמנם בתשובה זו נשמרות כל מילות המפתח שזיהינו בשאלה המקורית, אך חלה בה הזזת תיאורים. במקור, המילה oldest תיארה את המסעדה המשפחתית, ואילו בתשובה זו - oldest מתארת את המשפחה עצמה.
פרט נוסף שיכול לעזור לנו לשלול תשובה זו הוא הצירוף Antoine's Restaurant הכתוב באותיות רישיות גדולות. עובדה זו מלמדת אותנו כי מדובר בשם של מקום. במקרה הזה, מסעדה. כלומר, שם המסעדה הוא "המסעדה של אנטואן", אך לא ידוע אם במשפחה אכן יש מישהו בשם אנטואן. ייתכן שזהו רק שם ותו לא. לעומת זאת, הניסוח בתשובה (1) מעיד על משפחה של אדם בשם אנטואן (Antoine's family).

תשובה (B) שגויה: 

Home to Antoine’s Restaurant, the oldest family-owned restaurant in the United States, New Orleans is about to turn 180 years old.

לפי תשובה זו, העיר ניו-אורלינס היא בת כמעט 180 שנה, ולא המסעדה כפי שנאמר במשפט המקורי. 

תשובה (C) מתאימה: 

Soon to turn 180 years old, Antoine’s Restaurant situated in New Orleans is the oldest family-owned restaurant in the United states.

תשובה זו מתאימה אף שהקשר הסיבתי לא מופיע בה באופן מפורש. כלומר, אין מילת קישור של סיבה ותוצאה ואף לא מילה אחרת שמעידה על קשר כזה. יחד עם זאת, מבנה המשפט רומז על קשר סיבתי: המידע על הגיל מופיע כמידע רקע בתחילת המשפט והוא הסיבה לכך שהמסעדה היא הוותיקה ביותר במדינה.

תשובה (D) שגויה: 

Antoine’s Restaurant in New Orleans is almost 180 years old, yet it is not the oldest family-owned restaurant in the United States.

תשובה זו כוללת קשר לוגי של עוצמה מסוג קיצון באמצעות המילה not. קשר זה לא היה קיים במקור, ובאמצעותו נטען שהמסעדה אינה הוותיקה ביותר במדינה. מידע זה סותר את המשפט המקורי. כמו כן, קיים קשר של ניגוד ("yet") שלא היה קיים במקור.

חשיבה כמותית

התחום הכמותי מהווה כ-40% מציון הבחינה. תחום זה נחשב בעיני רבים לקשה ביותר בבחינה, אולם החומר המתמטי שצריך לשלוט בו מוגבל לחומר הנלמד בכיתות ט'-י' ברוב בתי הספר בארץ. על פי רוב השאלות מותאמות לפרק הזמן הקצר המוקצב להן, ולכן לא תידרשו לחישובים מורכבים וארוכים במיוחד. אם במקרה אתם מסתבכים בחישוב שכזה, מומלץ שתבדקו אם קיימת דרך קצרה יותר לפתרון.

כמו בתחום אחרים במבחן, גם בתחום הכמותי רמת הקושי של השאלות עולה עם ההתקדמות בפרק, ולכן מספר השאלות הקשות שבהן תיתקלו יהיה נמוך יחסית.  

הפרק הכמותי מכיל 20 שאלות והזמן המוקצב לפתרונן הוא 20 דקות.

בפרק שאלות משני סוגים:

  • שאלות ובעיות – 16 שאלות בתחומי האלגברה והגיאומטריה. למשל, שברים פשוטים ועשרוניים, חזקות ושורשים, נוסחאות כפל מקוצר, משוואות וביטויים אלגבריים בנעלמים או במספרים, בעיות כמותיות (אחוזים, ממוצע, הסתברות ועוד); סוגי משולשים, מרובעים ותכונותיהם, צורות תלת ממדיות וחישובי נפחים ועוד.
  • שאלות הסקה מתרשים או מטבלה – 4 שאלות הנוגעות למידע המוצג בתרשים (בדיאגרמת מקלות, עוגה, גרף וכדומה) או בטבלה. בשאלות תידרשו למצוא, לעבד ולפרש נתונים מהתרשים או מהטבלה, וכן לבצע חישובים כדי להגיע לתשובה הנכונה.

דף נוסחאות

בתחילת כל פרק כמותי בבחינה תקבלו "דף נוסחאות", ובו נוסחאות והערות. הדף יכול לעזור לכם בחישובים במהלך הבחינה, אך מומלץ ללמוד אותו בעל פה על מנת לחסוך זמן יקר.


שאלות לדוגמא מהפרק הכמותי

שאלה 1

שאלה 1 בפרק כמותי בחזקות כולל פתרון מתוך סימולציה לדוגמא של מבחן הפסיכומטרי

 

פתרון והסבר

התשובה הנכונה היא (2).

נבחן את השאלה ונזהה שלמעשה אין בה שום נתון אלא רק ביטוי שעלינו להתאים את אופן כתיבתו כך שיהיה זהה לאחת התשובות. מכאן נסיק שהדרך לפתרון היא פישוט בעזרת חוקי חזקות.

נזהה שתבנית הביטוי תואמת את החוק:

חוק - חלק 1 מהסבר שאלת חזקות בפרק הכמותי מתוך מבחן פסיכומטרי לדוגמא

לכן נכפול את המעריכים בביטוי הנתון:

מכפלת מעריכים - חלק 2 מהסבר שאלת חזקות בפרק הכמותי מתוך מבחן פסיכומטרי לדוגמא

כעת ניעזר בחוק השורשים הבא:

חוק השורשים - חלק 3 מהסבר שאלת חזקות בכמותי מתוך מבחן פסיכומטרי לדוגמא

נפשט בעזרתו את מעריך החזקה:

פישוט - חלק 4 מהסבר שאלת חזקות בפרק הכמותי מתוך סימולציה לדוגמא של מבחן הפסיכומטרי

מצאנו ש:

תשובה סופית לשאלת חזקות מתוך פרק כמותי במבחן פסיכומטרי לדוגמא

 

שאלה 2

בסרטוט שלפניכם שני מעגלים חופפים המשיקים זה לזה ומרכזיהם בנקודות B ו-D.

המרובע ABCD הוא ריבוע.

סכום השטחים של שני המעגלים הוא 18π סמ"ר.

לפי נתונים אלה והנתונים שבסרטוט, מה שטח הריבוע ABCD בסמ"ר?

שרטוט שאלה 3 בגאומטריה מתוך הפרק הכמותי במבחן פסיכומטרי לדוגמא

  1. 18
  2. 36
  3. 81
  4. 162

 

פתרון והסבר

התשובה הנכונה היא (1).

שלב א': הגדרת דרך הפעולה

ישנן שתי דרכים לחשב שטח של ריבוע: בעזרת הצלע או בעזרת האלכסון. נשים לב שבשאלה זו אלכסון הריבוע ABCD מורכב למעשה משני רדיוסים השייכים למעגלים שלגביהם יש לנו נתונים, בעוד שאין לנו שום מידע בנוגע לצלעות הריבוע. על כן, נשתמש במשפט:

"שטח ריבוע שווה למכפלת אלכסוניו חלקי 2"

נתמקד במציאת אורך אלכסון הריבוע BD, המורכב משני רדיוסים זהים של שני המעגלים שבסרטוט. מטעמי נוחות, נסמן את רדיוסי המעגלים באות r.

שלב א שאלה 3 בפרק הכמותי מתוך סימולציה לדוגמא של הפסיכומטרי

בעזרת סכום שטחי המעגלים אשר נתון לנו נוכל למצוא את אורך הרדיוס, ולבסוף את אורך האלכסון BD.

שלב ב': מציאת אורך הצלע BD

"שטח מעגל שרדיוסו r הוא πr2"

מכיוון ששני המעגלים זהים, אם סכום שני השטחים שלהם הוא 18π סמ"ר, הרי ששטחו של כל אחד מהם הוא 9π סמ"ר, ולכן:

πr2=9π

r2=9

r=3

לאחר שמצאנו את רדיוס המעגלים, ניתן למצוא את BD:

6=BD=2r=2x3

שלב ג': נחשב את שטח הריבוע ABCD

"שטח ריבוע שווה למכפלת אלכסוניו חלקי 2"

אלכסוניו של ריבוע תמיד שווים זה לזה, לכן:

שלב ג שאלה 3 בפרק הכמותי מתוך סימולציה לדוגמא של הפסיכומטרי

מצאנו ששטח הריבוע ABCD שווה ל-18 סמ"ר, לכן התשובה הנכונה היא (1).

 


שיפור ציון פסיכומטרי

מועמדים רבים ללימודים אקדמיים נאלצים לגשת למבחן פסיכומטרי מספר פעמים עד לקבלת ציון העובר את סף הקבלה הגבוה לחוג אותו הם מעוניינים ללמוד. הדרך הטובה ביותר להעלות את ציון הפסיכומטרי שלכם היא להרבות בתרגול ככל האפשר – לתרגל עוד ועוד פרקים וסימולציות של הבחינה – וכך לחזק את הנושאים שאתם חזקים בהם פחות. ידוע כי בממוצע אפשר לשפר את הציון ממועד למועד בעשרות נקודות, ולעיתים אף ביותר מ-100 נקודות.

ערכות התרגול אונליין שלנו יסייעו לכם בשיפור ציון הפסיכומטרי ובחיזוק היכולות שלכם בכל אחד מפרקי הבחינה: מטלת החיבור, פרק האנגלית, חשיבה מילולית וחשיבה כמותית.

אפשר לעזור לך? סימן שאלה
אפשר לעזור לך?
או מלאו את הפרטים הבאים ונחזור אליכם בהקדם:
-
הטופס נשלח בהצלחה. נציגינו ייצרו איתך קשר בקרוב.
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.
מעוניינים בפרטים נוספים?
צרו קשר

Vהשאירו פרטים או התקשרו: 03-5377361

-
הטופס נשלח בהצלחה. נציגינו ייצרו איתך קשר בקרוב.
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.