מלווה אתכם מההתחלה: מתאם הקצונה

מתאם קצונה הוא נתון שנקבע עוד בצו הראשון, אבל מתעדכן פעמיים נוספות במהלך השירות: בסיום הטירונות ובסיום המבד"קים (עכשיו הכול מתחבר, הא?). מתאם הקצונה הוא שקלול של כמה נתונים - תכף נגיע אליהם - וטווח הציונים שלו הוא 3-0*. כדי לקבל זימון למבד"קים צריך מתאם של 3-1. וכדי שיהיה לכם מתאם כזה, אתם צריכים את הנתונים הבאים:

ציון דפ"ר 60 ומעלה

ציון התרשמות מריאיון אישי של "התאמה לכלל התפקידים"

• ציון פיקוד והדרכה (ציונים שנקבעים ביום המא"ה) 3 ומעלה 

• ציון סוציומטרי - הסולם הסוציומטרי נקבע בסיום הטירונות ולעיתים גם בסיום קורסי הכשרה. מדובר בציון פנימי שלא תהיו חשופים אליו.

* מתאם קצונה - סולם ציונים

מתאם 0-א': לא מתאים/ה לקצונה כלל (עקב הגבלות רפואיות או אחרות).

מתאם 0-ב': מתחת לרף ההתאמה לקצונה, יכול/ה לצאת רק באישור מטכ"לי חריג.

מתאם 0-ג': מתחת לרף ההתאמה לקצונה, יכול/ה לצאת רק באישור זרועי חריג.

מתאם 1: רף היציאה לקצונה - לבעלי הנתונים שהזכרנו מעלה.

מתאם 2: בעלי התאמה גבוהה לקצונה.

מתאם 3: בעלי התאמה גבוהה מאוד לקצונה.

סוללים את הדרך לקצונה, כבר מהצו הראשון

מחשב מסלול מחדש: כך תצאו לקצונה גם אם אין לכם את כל הנתונים

כמו שאמרנו, מתאם הקצונה מורכב ממספר ציונים. אז מה קורה אם החלום שלכם הוא לשרת כקצינים בצה"ל, אבל מתאם הקצונה שלכם לא גבוה מספיק? אל דאגה, יש בהחלט מה לעשות. לפני הכול, אתם צריכים לבדוק אם במקרה שלכם מדובר בציון נמוך אחד או במספר ציונים נמוכים:

אם מדובר במספר ציונים נמוכים - במקרה כזה כדאי לפנות למפקדים, להסביר להם שאתם מעוניינים לבחון מחדש את ההתאמה שלכם לקצונה, ולבקש מהם לגשת שוב למבחני הצו הראשון - מבחני הדפ"ר והריאיון האישי. המפקדים, יחד עם ממד"ה (מערך מדעי ההתנהגות), יבחנו מחדש את ציוני ההכשרות שעברתם (למשל ציונים של קורסים והסמכות שהשלמתם לאחר הגיוס) ואם הם יסכימו שמשהו התפספס, יש מצב טוב שתוכלו לגשת שוב למבחני הצו הראשון וכך לשפר את מתאם הקצונה שלכם. 

אם מדובר בציון נמוך אחד בלבד - אם למשל ציון הדפ"ר שלכם הוא 50 ולא 60 (שהוא הציון המינימלי להתאמה לקצונה) יכול להיות שיאפשרו לכם להתחיל במיונים לקצונה גם בלי תהליך "אימות נתונים". מה שכן - במקרה כזה הציונים האחרים שלכם, כמו ציון הסוציומטרי וציוני יום המא"ה, צריכים להיות גבוהים ולעמוד בתנאים לקצונה. אם אכן זה המצב, תוכלו לפנות למפקדים שלכם בבקשה להתחיל במיונים לקצונה בכל זאת. 

אפשרות יציאה לקצונה כחריגים - אם המפקדים שלכם חושבים שאתם יכולים להיות קצינים מעולים, תמיד יש אפשרות לצאת לקצונה כחריגים, בלי שום קשר לציונים. זו אומנם אפשרות שכיחה פחות, ולמפקדים יש מכסה קטנה של חיילים שהם יכולים להוציא כחריגים (אפשר להוציא עד 10% חריגים בכל זרוע או חיל), אבל זה משהו ששווה לנסות. אם אתם חיילים למופת וקצונה היא החלום, יכול מאוד להיות שזו האפשרות בשבילכם.


הדרך ארוכה ומפותלת: המבדקים לקצונה 

מבדקי הקצונה, או בקיצור - מבד"קים, הם המבחנים שקובעים אילו חיילים יצאו לקורס קצינים בצה"ל. המטרה שלהם היא לנבא את סיכויי ההצלחה שלכם בקורס קצינים, ולהעריך את מידת המוטיבציה שלכם לשירות כקצינים ואת מידת ההתאמה שלכם לתפקידי קצונה בצה"ל מבחינת הבשלות הנפשית שלכם (התמודדות עם לחצים בתפקיד, אחריות על חיי אדם וכו').

ככה זה עובד בפועל:

יום לפני מועד המבד"קים שלכם, תשוחררו מהבסיס בשעה 13:00, מצוידים בטופס חוות הדעת לקצונה שהמפקד או המפקדת שלכם מילאו מראש. יום המיון נערך במדור מבד"ק בתל השומר. היום יתחיל בשעה 07:15, יסתיים בסביבות השעה 17ֿ:00, ויתחלק לשני חלקים עיקריים:

כיתת המחשבים - החלק העיקרי של המבד"קים. בכיתת המחשבים תעברו סדרה של מבחנים (תוכלו לקרוא עליהם בהמשך), כמו שאלון 300, השלמת משפטים ושאלון אישיות. המטרה הכללית של כל המבחנים האלה היא לבחון את ההתאמה שלכם לפרופיל האישיותי של קצין או קצינה בצה"ל. 

ריאיון עם פסיכולוג/ית - מטרת השלב הזה היא לערוך איתכם היכרות מעמיקה יותר ולרדת לשורש הרצון שלכם לשרת כקצינים בצה"ל. הפסיכולוג או הפסיכולוגית עשויים לשאול אתכם על אירועים משמעותיים שעברתם, כמו חוויות מעצבות או משברים, ועל דרכי ההתמודדות שלכם איתם. דרך התשובות שתספקו הפסיכולוגים יעריכו את המוכנות המנטלית שלכם להתמודד עם מה שמצופה מקצינים בצה"ל: לפקד על חיילים, לייצג בצורה טובה את המערכת, לגלות יוזמה ואחריות וכו'. 

וזה מה שצריך לדעת על הציונים:

את תוצאות המבד"קים מקבלים בדרך כלל בתוך שבועיים ממועד המיון. ציוני המבד"קים נעים בין 1 ל-30, לפי החלוקה הבאה: 7-1 זה נכשל ודאי, 13-8 מחייב אישור חריג לצאת לקצונה, וציון מעל 13 מצביע על התאמה לקצונה.

שימו : ציון גבוה מדי עלול להצביע על התנהגות מסגרתית במידה חריגה, ולהוביל לכך שתיכשלו במבד"קים.


לומדים את השטח: מבחני האישיות של המבד"קים

בשביל לבדוק אם אתם מתאימים לקצונה, יבחנו אתכם בכמה סוגים של מבחני אישיות. במבחנים האלה אין תשובות נכונות ולא נכונות - המטרה שלהם היא לשקף אלמנטים שונים באישיות שלכם: תכונות דומיננטיות, תפיסת עולם, דפוסי התנהגות וכו'. בסיום יום המיון, הממצאים שיגובשו מכל המבחנים יסייעו להכריע את ההחלטה אם אתם יוצאים לקצונה או לא.

מבחן השלמת משפטים

במבחן זה תקבלו התחלה של משפט שתצטרכו להשלים. האופן שבו תבחרו להשלים משפט ישפוך אור על האופן שבו אתם תופסים את עצמכם ואת הסביבה, וגם על מידת המוטיבציה, האקטיביות והדומיננטיות שלכם.

דוגמה לשאלת השלמת משפטים

במבחן השלמת משפטים אפשר לפגוש משפטים בסגנון הזה: "הילד הכין את שיעורי הבית לאחר ש_____"

אם למשל תבחרו להשלים את המשפט הזה כך: "הוריו הכריחו אותו", זה יעיד עליכם משהו אחר לגמרי מאשר אם תבחרו להשלים אותו כך: "חזר ממפגש עם חבר". כלומר, זה יחשוף משהו על היכולת שלכם להתמודד עם מחויבות ואחריות ועל מידת המערכתיות שלכם.

← עוד דוגמאות וטיפים למבחן השלמת משפטים אפשר לראות ממש כאן.

מבחן TAT - כתיבת תיאור תמונה

במבחן זה תוצג לפניכם תמונה, ואתם תתבקשו לתאר אותה - ממש לספר סיפור קצר שנותן לה הקשר. המחשבה כאן היא שהדרך שבה תתארו את התמונה תתאר, במידה מסוימת, גם אתכם - את השקפת העולם שלכם, את היחס שלכם לקונפליקטים וכו'. בנוסף, במבחן הזה אפשר די בקלות להעריך אם התיאור שלכם הוא אותנטי או שהוא רק נועד להרשים את מעריכי המבחנים.

דוגמה לשאלה במבחן TAT

קחו למשל את התמונה המפורסמת הזאת:


נניח שתתארו אותה כך: "הילד בתמונה חולם על היום שבו יהיה כנר בתזמורת הפילהרמונית. הוא מנגן כבר שלוש שנים, וזה הדבר שהוא הכי אוהב לעשות. הכול התחיל כשהוריו לקחו אותו לקונצרט, והוא הסתכל על הכנרית שהייתה שם בעיניים נוצצות. זה היה הרגע שבו החליט - אני רוצה להיות כמוה". נכון שזה נשמע לא כל כך אותנטי? הרי הילד בתמונה לא נראה מאוד נרגש ומחובר לכינור. במקום זה, עדיף לתאר את התמונה בצורה שנותנת מקום למורכבות שיש בה, אבל לסיים את הדברים בנימה חיובית, למשל: "הילד בתמונה מתוסכל - הוא לא מצליח לנגן את היצירה האחרונה שהמורה לימדה אותו. הוא חושב מה לעשות. אולי יצא להפסקה קטנה, ייפגש עם חבר ויתרענן קצת, וכשיחזור ינסה שוב".

← רוצים לראות את התמונה הגדולה? קליק לעוד דברים ששווה לדעת על מבחן TAT.

מבחן דילמות פיקודיות 

מבחן הדילמות מורכב מסרטונים שמציגים סיטואציות מחיי היום-יום של קצינים בצה"ל. בכל סרטון יש איזשהו קונפליקט, ובסיומו תתבקשו לבחור, מתוך כמה תשובות אפשריות, את דרך התגובה שלכם. התשובות שתבחרו יאפשרו לפסיכולוגים לגלות איך אתם מתמודדים עם דרישות המסגרת הצבאית ועם הלחץ והאחריות שנלווים אליה.

דוגמה לדילמה פיקודית

יכול להיות, למשל, שיוצג לפניכם סרטון שמציג חיילת שמשליכה לכלוך בשטח הבסיס, ליד שלט המורה לשמור על הניקיון. לאחר הסרטון תישאלו מה אתם הייתם עושים אם הייתם נתקלים בסיטואציה. אפשרויות התשובה עשויות לנוע מ"להתעלם ולהמשיך ללכת", ל"להסב את תשומת ליבה של החיילת" ועד ל"להעלות למשפט". הרעיון כאן הוא לבחור בתגובה שמבטאת שיקול דעת ומערכתיות, מבלי להיות תוקפנית ומוגזמת.

שאלון אישיות (קורות חיים)

בשאלון זה תתבקשו לענות על עשרות שאלות פתוחות שעוסקות בחיים האישיים שלכם: משפחה, חוויות ואירועים משמעותיים, הישגים ושאיפות ועוד. זהו כלי נוסף של הצבא שנועד להעמיק את ההיכרות אתכם ואת הרקע שלכם בצורה מעמיקה יותר, ובהתאם להעריך את הסיכויים שלכם להצליח בתפקידי קצונה.

דוגמה לשאלה מהשאלון האישי

בין כל השאלות שתישאלו על חוויות מהעבר שלכם, ייתכן שתהיה גם שאלה בסגנון: "האם אי פעם חווית תקופה לחוצה במיוחד? אם כן, איך התמודדת?". לא רק שהתשובה שלכם יכולה לגלות צדדים נוספים באישיות שלכם - היא גם תעיד על המסוגלות שלכם להתנהל בתנאי הלחץ והמתח שמאפיינים תפקידי קצינים. חשוב לציין, אין כאן ציפייה שתגידו שלא היו לכם תקופות מלחיצות, אלא שפשוט תסבירו על הדרך שבה אתם מתמודדים בזמנים כאלה (למשל באמצעות ניהול לו"ז, רשימת משימות וכו').

מבחן אישיות ממוחשב (שאלון 300)

במבחן הזה יופיעו לפניכם קרוב ל-300 היגדים בנושאים שונים: תחביבים, יחסים בין-אישיים, הרגלים ועוד. מה שאתם תצטרכו לעשות זה לסמן את מידת ההסכמה שלכם עם ההיגד. בסיום המבחן, המעריכים יקבלו דו"ח של התשובות שלכם, כך שהם יוכלו לערוך ניתוח אישיותי מקיף - וכחלק מזה גם לבחון את מידת העקביות שלכם במענה על השאלון.

דוגמה לשאלה משאלון 300

בשאלון 300 אתם עשויים להיתקל בהיגד כמו "לפעמים יש לי מצב רוח רע", ולסמן את מידת ההסכמה שלהם בסקאלה שבין מסכים/ה מאוד למאוד לא מסכים/ה. אתם בטח מבינים שמדובר בהיגד טריקי, כי מצד אחד - לכולם יש לפעמים מצב רוח רע. אבל מצד שני - האם זה ישפיע על התפקוד שלכם כקצינים? אחד הדברים שצריך לקחת בחשבון במענה על שאלון 300 זה ההפרדה בין ה"אני האישי" שלכם ל"אני בתפקיד" שלכם.

כאן אפשר להתנסות במבחן אישיות מקוצר ולקבל דגשים שיעשו לכם סדר בראש לקראת שאלון 300.

אז איך מפצחים את מבחני האישיות?


אתם כמעט שם: ההכנה לקצונה

עברתם את המבד"קים? נהדר! מכאן תגיעו להכנה לקצונה, שבדרך כלל נערכת בבסיס האם של החיל. המטרה של ההכנה היא להכין אתכם לאתגרים של בה"ד 1, ולעזור לכם לקבל תמונת מצב של מה שמצפה לכם בקורס. בהכנה תיקחו חלק באימונים גופניים שיכינו אתכם למבחן הכושר הגופני שיצופה מכם לעבור בבה"ד 1, וכן תלמדו לעומק נושאים כמו מקראות ישראל.

שימו : ההכנה לקצונה נערכת אחרי שעברתם את המבד"קים, ולא להפך (למרות מידע מוטעה שאתם עשויים למצוא ברשת).


הגעתם אל היעד: באיזו מגמה תהיו בבה"ד 1?

זהו, עברתם את כל השלבים ואתם עתידים להתחיל קורס קצינים בבה"ד 1. כשתגיעו לקורס, תשתבצו באחת מהמגמות הבאות:

  • מגמת להב (קורס קציני יבשה: גדוד הדס וגדוד דקל) - מגמת להב מיועדת לצוערים בחילות השדה, למשל בחי"ר, צנחנים, שריון, תותחנים, הנדסה קרבית, איסוף קרבי ועוד.  
  • מגמת מעוז (קורס קצינים של תומכי לחימה: גדוד חרוב) - מגמת מעוז מיועדת לצוערים תומכי לחימה. במגמה זו ניתן למצוא למשל צוערים של יחידות תקשוב, לוגיסטיקה, משטרה צבאית, תפקידי פיקוד במערך מגל ותומכי חיל רגלים (מדריכות חי"ר, מפעילי רק"ם וכדומה).
  • מגמת נחשון (קורס קציני מטה: גדוד ארז וגדוד ברוש) - במגמת נחשון נמצאים צוערים שמיועדים לתפקידי מטה עורפיים, למשל במטה של חיל האוויר, חיל הים, חיל הרפואה, חיל החינוך וחיל כללי. במגמת נחשון מוכשרת גם הקצונה הייעודית למסלולי עתודה, כמו תלפיות ופסגות. 
אפשר לעזור לך? סימן שאלה
אפשר לעזור לך?
או מלאו את הפרטים הבאים ונחזור אליכם בהקדם:
-
תודה שפנית אלינו!
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.
מעוניינים בפרטים נוספים?
צרו קשר

Vהשאירו פרטים או התקשרו: 03-5377361

-
תודה שפנית אלינו!
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.