מבחן המחוננים לקבלה למסלול המואץ

המסלול המואץ מיועד לתלמידים מחוננים ומצטיינים, ומסיבה זו הוא היחיד מכל המסלולים שמציע בית הספר ליד"ה שהקבלה אליו מותנית במעבר של מבחן מחוננים. ההיבחנות נערכת בתיכון ליד"ה עצמו, אך היות שהם נערכים מטעם האגף למחוננים ולמצטיינים במשרד החינוך, תוצאותיהם ישמשו אתכם גם אם תבקשו להתקבל לבתי ספר אחרים למחוננים.

בשנים הקודמות מבחני המחוננים נערכו מטעם מכון קרני, והיו מחולקים לנושאים של חשיבה מילולית, כמותית וצורנית. אומנם היום המבחנים נערכים מטעם משרד החינוך, אך יש להניח שנושאי המבחן יישארו ברובם זהים.

האם צריך להתכונן למבחן המחוננים?

מבחני המחוננים אינם דומים למבחנים שמתקיימים בבית הספר, וגם התכנים שבהם אינם חופפים לתוכנית הלימודים. המבחנים נחשבים אינטנסיביים ומורכבים, והמפגש הראשון איתם עלול להיות מלחיץ. לכן מומלץ שהחשיפה אליהם תהיה בתנאים נוחים ותאפשר למידה והכנה מתאימה לאתגרים הספציפיים שהם מזמנים.

אילו אתגרים המבחן מציב בפני התלמידים?

    • הגבלת זמן - בשנים קודמות הגבלת הזמן במבחני המחוננים הגיעה, בחלק מהנושאים, לחצי דקה לשאלה. מכאן שכדי להצליח במבחן, נדרשת שליטה ברמה גבוהה מאוד בכל הנושאים - כזו שתאפשר פתרון מהיר ויעיל של השאלות בפרקים השונים.
    • אינטנסיביות - במבחני המחוננים יש לרוב מספר רב יותר של שאלות מבמבחנים רגילים, ולכן הם נוטים להימשך זמן ארוך יותר. בשביל שהאינטנסיביות של המבחנים לא תשפיע על הביצועים של התלמידים, מומלץ להתכונן למבחן בתנאים שמדמים כמה שיותר את תנאי המבחן האמיתי.
    • נושאים לא מוכרים - בהתבסס על שנים קודמות, מבחן המחוננים עשוי בהחלט לכלול נושאים שלא מופיעים בתוכנית הלימודים של משרד החינוך. כך שבלי הכנה שנוגעת גם בנושאים שלא מכירים מבית הספר (ושהופיעו בשנים קודמות), המבחן עלול לזמן לתלמידים כל מיני הפתעות.
    • אופן סימון התשובות - אחת הדרכים המקובלות לסימון תשובות במבחנים מסוג זה, היא על גבי דף סימון תשובות נפרד. שיטה זו לעיתים יוצרת בלבול, שעשוי להוביל לטעויות. תרגול מבעוד מועד של שיטת המענה הזאת יכול לחסוך זמן ובעיות ברגע האמת.

רוצים לבחון את עצמכם?


מסלולי הלימוד

  • המסלול האזורי - מסלול של 3 שנים (כיתות ז'-ט') שפתוח לתלמידי רובע מערב. המסלול מיועד לתלמידים בעלי יכולות גבוהות. תלמידים בחטיבת הביניים אשר יוכיחו את עצמם כרציניים ומצטיינים יוכלו להשתלב בהדרגה במסלול המואץ בחטיבה, ולעבור באופן מלא למסלול המואץ בתיכון. במסלול זה לומדים עד 30 תלמידים בכל שכבה. 
  • מסלול התגבור - מסלול 6 שנתי לבגרות עיונית המיועד לתלמידים אשר זקוקים לסביבה מטפחת על מנת להתקדם. בכיתה זו לומדים עד 25 תלמידים, וניתנת תשומת לב אישית לכל תלמיד ותלמידה.
  • המסלול המואץ - מסלול של 6 שנים המיועד לתלמידים מחוננים ומצטיינים מרחבי הארץ. כחלק מהמסלול התלמידים לומדים בתוכנית "אתגר" שנועדה להרחיב את ידיעותיהם של התלמידים מעבר לרמה הנדרשת. המסלול מתאפיין בלמידה עצמית מונחית ומואצת. במסלול זה לומדים כ-120 תלמידים בכל שכבה. מועמדים למסלול יצטרכו לגשת למבחן המחוננים.

תהליך הקבלה לתיכון ליד"ה

      • מגישים טופסי הרשמה, תעודות ומסמכים נוספים: תלמידים שמעוניינים להתקבל לבית הספר נדרשים למלא טופסי הרשמה מקוונים באתר עיריית ירושלים (רק לעולים לכיתות ז') ובאתר בית הספר. מועמדים למסלול המואץ יירשמו גם למבחן המחוננים בפורטל ההורים של משרד החינוך. תלמידים שיעברו את המבחן, יתבקשו להגיש לבית הספר מסמך המעיד על קבלה לתוכנית מחוננים, תעודות ממסגרות מחוננים, תעודות הישגים, תעודות של כיתות ה'-ו' ובמידת הצורך גם דו"ח אבחון של לקויות למידה.
      • ניגשים למבחן המחוננים (למסלול המואץ בלבד): על פי רוב, המבחנים מתקיימים בבית הספר ליד"ה בחודש ינואר. 
      • עוברים ריאיון אישי: הריאיון נערך מול הצוות הפדגוגי של בית הספר ומיועד לכל המסלולים. על המועמדים להגיע מצוידים במחברות ממקצועות שונים מבית הספר (כדאי להביא בין שתיים לארבע מחברות), במקור ובצילום של תעודת כיתה ו' וכן בחפץ שיעזור לכל מועמד ומועמדת להציג את עצמם בצורה הטובה ביותר. הראיונות האישיים יתקיימו לרוב במהלך חודש פברואר.

להגיע מוכנים לכל תרחיש


מידע כללי על בית ספר ליד"ה

בית הספר ליד האוניברסיטה, הכולל חטיבה ותיכון, נוסד בשנת 1935 ביוזמת האוניברסיטה העברית, ונחשב לאחד התיכונים המצוינים בישראל. במסגרת הלימודים בבית הספר ניתן לבחור במקצועות מורחבים עיוניים ומדעיים, שפות ומקצועות שונים כגון: אמנות, תיאטרון, רובוטיקה, דיפולמטיה בינלאומית, מיומנויות התרגום ומנהיגות מדעית טכנולוגית. נוסף על כך, בבית הספר פועלת תוכנית "אקדמיה בתיכון", המציעה לתלמידים להשתתף בקורסים אקדמיים שיזכו אותם בנקודות זכות לתואר הראשון, ובחלק מהמקרים גם יחליפו (באופן חלקי או מלא) את ציוני הבגרויות.

בין בוגרי בית הספר ניתן למצוא אישים חשובים בישראל מהתחומים הציבוריים, העסקיים, תחומי המשפט, המדעים והרוח. כמו כן, נמנים בין הבוגרים 20 חתני פרס ישראל, שני חתני פרס נובל וחתן מדליית פילדס במתמטיקה. כתובת וטלפון ליצירת קשר עם ביה"ס: בית הספר התיכון ליד האוניברסיטה, רח' מנשה הראל 1, ירושלים, 073-2539704.

אפשר לעזור לך? סימן שאלה
אפשר לעזור לך?
או מלאו את הפרטים הבאים ונחזור אליכם בהקדם:
-
תודה שפנית אלינו!
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.
מעוניינים בפרטים נוספים?
צרו קשר

Vהשאירו פרטים או התקשרו: 03-5377361

-
תודה שפנית אלינו!
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.