תוכנית אידיאה של מרכז מדעני העתיד מיועדת לתלמידים מחוננים, מצטיינים ובעלי יכולות למידה גבוהות שמתעניינים בתחומים של מדעי הרוח, מדעי החברה והאומנויות. התוכנית מעניקה לתלמידים אלו מקום להתעמק בסוגיות חברתיות, תרבותיות והיסטוריות, ואף לכתוב עבודת מחקר ברמה של 5 יחידות לימוד בליווי איש או אשת אקדמיה. לצד החוויה האינטלקטואלית, המשתתפים בתוכנית נהנים גם מהפן החברתי של התוכנית, שמאפשר להם להכיר בני נוער סקרנים, אינטליגנטים ושאפתנים ממש כמוהם. המיונים לתוכנית נערכים בכיתה ט', והתוכנית עצמה מתקיימת בכיתות י'-י"א. בנוסף, חשוב לציין שהתוכנית מסובסדת במלואה.
תלמידים מחוננים ומצטיינים שרוצים להתקבל לתוכנית אידיאה יצטרכו לעבור את שלבי המיון הבאים:
מבחן מדעני העתיד:
מבחן פסיכוטכני הבוחן שלושה תחומים: חשיבה מילולית, חשיבה כמותית וחשיבה מרחבית. המבחן מורכב משישה פרקים (שניים לכל תחום), ולכל פרק הגבלת זמן של 20 דקות.
לתלמידים שאוהבים לשאול שאלות (וגם לענות עליהן)
תוכנית אידיאה פועלת באוניברסיטת תל אביב, אוניברסיטת חיפה ובאוניברסיטה העברית בלבד. המבנה של התוכנית דומה למדי בשלוש האוניברסיטאות: בסוף כיתה ט' יוצאים למחנה קיץ גדוש בהרצאות, בדיונים ובפעילויות חברתיות; בכיתה י' מגבשים את שאלת המחקר בעזרת הדרכה אישית וקבוצתית של מנחה מהאקדמיה; בסוף כיתה י' יוצאים למחנה קיץ נוסף ומתחילים לעבוד במרץ על כתיבת העבודה; ובכיתה י"א ממשיכים להשתתף במפגשי הנחיה ולשקוד על עבודת הגמר, עד להגשתה בסוף השנה. בכל שנה יש בין שבעה לעשרה מפגשי הנחיה (חלקם עם לינה), ובין לבין התלמידים כמובן ימשיכו לעבוד על המחקר שלהם מהבית.
ובכל זאת, הינה כמה מילים על כל אוניברסיטה:
מעבר להתמקדות בנושא המחקר לעבודת הגמר שאפשר לכתוב בנושאים מגוונים, כגון מגדר, תקשורת, פילוסופיה, כלכלה וספרות, באוניברסיטת תל אביב מלמדים את התלמידים מושגי יסוד בהומניסיטיקה ונותנים להם כלים לניתוח ביקורתי של טקסטים ואירועים פוליטיים והיסטוריים.
באוניברסיטת חיפה התלמידים יוכלו לכתוב עבודת גמר בתחומים הומניים שונים, כמו פילוסופיה, היסטוריה, בלשנות, תקשורת ואומנות. בנוסף לעבודת הגמר, התלמידים יהנו מליווי אישי של אנשי אקדמיה מהאוניברסיטה, ויעמיקו במעגלי שיח מרתקים עם חבריהם לקבוצה ועם אנשי הסגל.
באוניברסיטה העברית התלמידים ישתתפו במפגשים קבוצתיים שבהם יעמיקו בתחומים של תולדות האמנות, מדעי היהדות, היסטוריה וכן מדינה וחברה, ויקבלו כלים לניהול מחקר איכותני ולכתיבה מדעית. זאת, כמובן, לצד העבודה האישית על המחקר שלהם בליווי מנחה מהאוניברסיטה.
תוכנית שמרחיבה את האופקים (וגם את מעגל החברים)