ציון הדפ"ר הוא אחד הנתונים החשובים שייקבעו בצו הראשון שלכם. יש לו השפעה גדולה על המשך המיון שלכם ועל התפקידים שתוכלו לקבל בשירות הצבאי שלכם, ולכן חשוב להגיע למבחן מוכנים ומתורגלים. מסביב למבחנים בצו הראשון מסתובבים הרבה מיתוסים ומסקנות שגויות, שעלולים להרוס לכם את ציון הדפ"ר בלי שתשימו לב אפילו.
חשוב שתכירו את הטעויות הנפוצות ואיך להימנע מהן – כדי שתצליחו להגיע לציון דפ"ר גבוה.
הלומדה של צה"ל הפכה לכלי מוכר ונוח, והרבה מלש"בים מניחים שאם עברו עליה פעם-פעמיים הם מוכנים למבחן הדפ"ר. אבל זו בדיוק הטעות, כי הלומדה החינמית לא תביא אתכם לרמה שאתם צריכים להיות בה.
למה הלומדה לא מספיקה?
אז מה כן כדאי לעשות?
כדי להגיע מוכנים באמת, חשוב שתשלבו למידה תיאורטית ותרגול שמדמה את המבחן האמיתי. חשוב גם שתתרגלו שאלות ברמות קושי מגוונות, ותלמדו טכניקות שמאפשרות להתמודד עם הקצב והמבנה של המבחן. תהליך ההכנה שלכם למבחן צריך להיות מקיף ולהכין אתכם לכל אחד מהאספקטים של המבחן. כדי להגיע מוכנים באמת אתם צריכים:
בעזרת תרגול כזה אתם לא רק תכירו את סוג השאלות, אלא תפתחו את היכולות שתצטרכו כדי להתמודד עם המבחן – מהירות מחשבה, ניהול זמן חכם, דפוסי חשיבה ויישום דרכי פתרון.
זוהי אחת ההנחות הכי מטעות שיש. מצטיינים במתמטיקה, תלמידי 5 יחידות, כאלה שמקבלים את הציונים הכי גבוהים בכיתה – הרבה בטוחים שדפ"ר זה "קל" בשבילם. אבל הדפ"ר לא דומה בשום צורה למבחני בית הספר.
למה הציון שלכם בבית הספר לא מנבא כלום על הדפ"ר?
בשורה התחתונה: להיות טוב בלימודים זה יתרון, אבל זה לא מבטיח שום דבר בדפ"ר. זה מבחן שמודד יכולות קוגניטיביות מהירות ושונות לחלוטין ממה שבית הספר בודק, ובלי הכנה ממוקדת – גם תלמידים חזקים מאוד יכולים למצוא את עצמם מופתעים.
במבחן הדפ"ר יש רגע אחד שאנשים כמעט לא מתייחסים אליו ברצינות: החלק שבו מופיעות ההוראות של הפרק. בגלל הלחץ להתחיל, או מתוך מחשבה ש"זה אותו דבר כמו תמיד", נבחנים רבים פשוט מציצים בשורה הראשונה ומתחילים לענות.
הבעיה היא שהדפ"ר בנוי כך שההוראות הן חלק מהמלכודת. לפעמים כל המשימה תלויה במילה קטנה אחת – "השונה", "המתאימה ביותר", "המשך החוק" – וברגע שמפספסים אותה, ממשיכים לפתור עשר שאלות קדימה בצורה שגויה לגמרי. הטעות הזו מתגלה רק אחרי כמה דקות, ואז נוצר מצב של לחץ, אכזבה ואיבוד קצב.
למה זה הורס את הציון?
כי טעות בהבנת ההוראות גורמת לשרשרת טעויות. פתיחה לא נכונה של פרק משבשת את הביטחון, פוגעת בריכוז, וגוזלת זמן יקר שמונע מכם להגיע לשאלות שאתם דווקא כן יודעים לפתור. גם אחרי שמגלים את הטעות, לוקח זמן להתאפס – ובדפ"ר, כל דקה היא משמעותית.
אז מה כן כדאי לעשות?
בין פרק לפרק במבחן הדפ"ר הזמן לא נספר, וזה רגע חשוב שכדאי לנצל בצורה מודעת. עצירה של כמה שניות להסדרת נשימה, שלוק מים או הרפיה קצרה של הגוף עוזרת לאפס את הראש לפני הפרק הבא.
הפסקה קצרה כזו משפרת ריכוז, מפחיתה לחץ מצטבר, ומאפשרת להתחיל לקרוא את ההוראות בצורה מדויקת ורגועה יותר. כניסה לפרק כשאתם מרוכזים וחדים משפיעה ישירות על הקצב, הדיוק והיכולת להתמודד עם השאלות כבר מההתחלה.
הוראות בדפ"ר כוללות ניסוחים כמו: "בחר את התשובה השונה" / "את הצורה המתאימה ביותר" / "את האפשרות שממשיכה את החוק הבא".
מילה אחת – "שונה", "מתאימה", "ממשיכה" – משנה הכול.
בדיוק בגלל זה חשוב לקרוא את כל ההוראות עד הסוף ובקפידה, גם אם נדמה לכם שכבר הבנתם את הרעיון הכללי. בקריאה מהירה קל לפספס מילה כזו. בקריאה מדויקת – אתם כבר חצי דרך לתשובה הנכונה.
מבחן הדפ"ר נערך לרוב בסוף יום ארוך, אחרי כמה תחנות, ראיונות ומבחנים נוספים. אנחנו מבינים לגמרי את התחושה: אין כוח להתחיל עוד משהו, בטח לא לחזור שוב לבסיס ביום אחר. הרבה מועמדים פשוט אומרים לעצמם "נעשה את זה כבר וזהו" וניגשים למבחן גם כשהם עייפים, מותשים או לא מרגישים טוב.
אבל הדפ"ר הוא לא מבחן שאפשר לעשות "על אוטומט". זהו מבחן שדורש ריכוז, חדות ומהירות חשיבה – ואלה בדיוק הדברים שנפגעים ראשונים כשאתם לא במיטבכם.
למה זה הורס את הציון?
כי עייפות, כאב או חוסר ריכוז לא מתבטאים בטעות אחת קטנה, אלא בירידה כללית בביצועים. הקצב איטי יותר, הטעויות מתרבות, וקל הרבה יותר להתבלבל בהוראות או להיתקע על שאלות. גם אם אתם חזקים מאוד, יום שבו אתם לא חדים מספיק יכול להוריד את הציון משמעותית – ולפעמים בלי שתרגישו שמשהו "הלך לא טוב".
מה כן חשוב לעשות?
אם אתם מרגישים שאתם לא במצב טוב, עדיף לא לבצע את המבחן בלית ברירה. להגיע שוב רעננים, מרוכזים ומוכנים זה לא ויתור – זו החלטה חכמה.
ציון הדפ"ר הוא נתון שילווה אתכם לאורך כל תהליך המיון, והוא זה שיקבע אילו מיונים ותפקידים ייפתחו בפניכם בהמשך. לפעמים הבחירה לדחות את המבחנים ליום אחר היא זו שתציל אתכם מלעשות מבחן כשאתם לא במיטבכם.
זו אסטרטגיה מזיקה שמגיעה מהרגל של מבחנים בית-ספריים (בהם ייתכן ויש ניקוד שלילי). במבחן הדפ"ר, זו טעות קריטית שמבזבזת פוטנציאל ניקוד.
למה זה הורס את הציון?
מה כן חשוב לעשות?