כל עבודה בהישג ידך
 

אבחון חרדת בחינות בקרב ילדים מחוננים

המונח "חרדת בחינות" מתייחס לחרדה המופיעה כאשר תלמידים עומדים בפני מצבים בהם ביצועיהם נתונים להערכה. תחת תנאים סביבתיים ואישיותיים שונים, יפתחו ילדים מחוננים חרדה שתפגע בביצועיהם במבחנים. מודעות של ההורים לתסמיני החרדה ומקורותיה מקלה על אבחון חרדת הבחינות כאשר היא מופיעה ומאפשרת להתחיל עם הילד תהליך של שינוי.
חרדת בחינות היא תופעה המשתנה מתלמיד לתלמיד. היא עשויה לבוא לידי ביטוי דרך שלל תגובות שונות – גופניות, קוגניטיביות והתנהגותיות. המשותף לכל התופעות היא העובדה, שהן מפריעות באופן משמעותי לתלמידים להביא את יכולותיהם לידי ביטוי במבחן. 

כאשר ילדים עוברים את מבחן המחוננים ומאותרים לתכניות המיוחדות, הם חווים לא פעם קושי סביב עצם הסימון שלהם בתווית "מחונן". רבים חשים כי תווית זו משנה את האופן בו מסתכלים עליהם הורים, מורים וחברים. הילדים מרגישים כי מצפים מהם להוכיח ולהצדיק את התווית. תחושות אלה עשויות להוביל להיווצרותה של חרדה מפני מצבי הערכה.

תחושות חרדה עשויות להיווצר גם בכיוון השני, כאשר ילד מחונן אינו מאובחן ככזה מסיבה זו או אחרת. ילד כזה, המבחין בשונותו, עלול לחשוב ש"משהו לא בסדר אתו", ולדכא את כישרונותיו. לכל זה ישנה השפעה רבה על תפיסת הילד את יכולותיו, דבר אשר משפיע על חרדה מפני בחינות.






חרדת בחינות היא תופעה המזינה את עצמה. תחילתה בחווית כשלון, הגוררת אחריה חרדה לפני המבחן הבא. מתוך החרדה עולה יאוש וחוסר יכולת ללמוד, כך שיכולת הלמידה נפגעת ונוצר פער ממשי של ידע. העיסוק בשאלות של הצלחה וכישלון, במקום בחומר הלימודי, גורר כישלונות חוזרים, המחזקים יותר ויותר את התחושה כי אין סיכוי להצליח. תחושה זו מחריפה וגוררת בעקבותיה ירידה במוטיבציה, מעורבות-יתר של הסובבים, ונטייה גוברת לדפוסים של התנהגות נמנעת עד כדי נשירה מהלימודים.

על מנת לזהות מקרים בהם מופיעה חרדת בחינות, מונה יערי (1993) שורה של תגובות העשויות להופיע בעת שעולה החרדה:

  • סימפטומים פיזיולוגיים: הזעה, מתח שרירים, דפיקות לב מהירות, כאבי בטן וראש, שלשולים, עייפות, קשיי שינה בחילות, סחרחורות ורעד.
  • קשיים קוגניטיביים: עיסוק-יתר בשאלות הקשורות בהצלחה ובכישלון, הופעת דמיון קטסטרופלי של כישלון, של לעג או של נידוי, חסימה ("Black-out"), קשיי זיכרון, קושי בהבנת הוראות וקושי בארגון החומר הלימודי.
  • קשיי התנהגות: דחינות ואי-עמידה בלוח זמנים, עיסוק יתר בהכנת טיוטות ושימוש בעזרים לא יעילים, כגון העתקה או ניסיונות לחלץ תשובות מהמורה. 

זכרו: תשומת לב של ההורים להופעתן של תופעות חרדה שונות עשויה להיות בעלת חשיבות מכרעת על איכות החיים של הילד המחונן, על בריאותו הנפשית ועל עתידו.


לתיאום קורס הכנה במכון נועם

צלצל/י 03-53-77-361
או כתבו לנו info@machon-noam.co.il

03-53-77-361
*
קליק ונתקשר

קנו הכנה אונליין
תרגול אונליין לתוכניות מיוחדותתרגול אונליין למכון קרני מחונניםתרגול אונליין למכון סאלד

מבחני דוגמא בחינם
מבחן מחוננים כיתה ג' שלב ב'מבחן מחוננים כיתה ד' שלב ב'מבחן מחוננים כיתה ג' שלב א'
מבחן מחוננים כיתה ב' שלב א'
מבחן דוגמא בחינם-קרני מחונניםמבחן מחוננים כיתה ב' שלב ב'


ממליצים
אפילו בלי קשר לקבלה לתוכנית - אני שמחה שקניתי את הערכה. ככה ידענו לקראת מה אנחנו הולכים ובלי הערכה המבחן היה הרבה יותר קשה. גם עכשיו, אחרי שהמבחן עבר, אנחנו רוצים לקנות את הערכה המורחבת ולהמשיך לתרגל.  
ערכת הכנה למחוננים כיתה ב' שלב ב', ינואר 2015 
לפני שנה רכשנו ערכה להכנה למחוננים שלב ב'. הילד עבר בהצלחה. תודה רבה ! 
הכנה למחוננים שלב ב', אפריל 2015 






מידע כללי
עזרה
מוצרים נבחרים
מבחנים בחינם
שותפויות ועסקי


 
Created by red-id