על התוכנית

התוכנית לנוער מוכשר במתמטיקה פועלת יותר מ-36 שנים מטעם המרכז הישראלי לקידום מדעי המתמטיקה (ע"ר) בשיתוף המחלקה למתמטיקה של אוניברסיטת בר-אילן.
התוכנית מיועדת לתלמידים מוכשרים במתמטיקה בכיתות ו'-י' מכל רחבי הארץ, ומטרתה היא להעשיר את ידיעותיהם מעבר לחומרים הנלמדים בבית הספר, לספק להם כלים לפיתוח חשיבה מתמטית ולהציג להם את האופנים שבהם המתמטיקה משתלבת בחיי היום-יום. כמו כן, התוכנית מאפשרת לתלמידים לגשת לבחינת הבגרות במתמטיקה ברמה של 5 יח"ל כבר בכיתה י' ולהשתלב בלימודים אקדמיים באוניברסיטאות שונות כבר בכיתה י"א.


מסלולי התוכנית

1. העשרה מתמטית (כיתות ו'-ז')

התוכנית מיועדת לתלמידים בכיתות ו'-ז'. כל שכבת גיל לומדת בנפרד.

כיתה ו': התוכנית שמה לה למטרה ללמד תכנים שאינם נלמדים בבית הספר, ובתוך כך להקנות למשתתפים בה כלים לפיתוח החשיבה והרגלי למידה נכונים. הלמידה מתבצעת בצורה חווייתית באמצעות משחקים ותחרויות. התלמידים רוכשים כלים לפיתוח החשיבה המתמטית בתחומים של פתרון בעיות, הצגת בעיות מוכרות במתמטיקה, כללים בלוגיקה מתמטית, חשיבה גיאומטרית, סדרות, תורת המספרים האלמנטרית, קומבינטוריקה, יסודות ויישומים מתורת המשחקים ועוד.
כיתה ז': התוכנית מבקשת להציג את האופן שבו המתמטיקה משתלבת בחיי היום-יום, ועל כן מתמקדת במחקר וביישומים של המתמטיקה. במהלך התוכנית התלמידים בונים מכשירים שונים, כגון משקפי מציאות מדומה, מתנסים בבנייה גיאומטרית בכלים ששימשו ביוון העתיקה, מכירים אלגוריתמים המשמשים בסיס לאפליקציות ניווט ולומדים כיצד לחזות בעזרת המתמטיקה מסלול של טילים, קפיצות בנג'י ועוד. בנוסף, התוכנית כוללת תכנים שאינם נכללים במסגרת הלימודים בבית הספר, ובהם יסודות ויישומים של תורת המשחקים ומושגים בסיסיים במדעי המחשב.

 

מתי ואיפה נפגשים? 

  • 30 מפגשים של שעה וחצי בשעות אחר הצוהריים.
  • חודשי הלימוד: ספטמבר עד יוני.
  • קיימים מוקדי למידה שונים ברחבי הארץ.

 

תהליך המיון והקבלה לתוכנית
תהליך המיון כולל שני שלבים, והוא מתחיל שנה לפני תחילת התוכנית – לתוכנית לכיתה ו' יש להיבחן בכיתה ה', ולתוכנית לכיתה ז' יש להיבחן בכיתה ו'. השלב הראשון מתקיים בבית הספר, ובו רכזי המתמטיקה מאתרים תלמידים בעלי הישגים גבוהים במתמטיקה וממליצים להם לגשת למיונים לתוכנית.
בשלב השני נערך מבחן מיון. המבחן מתבסס על הידע המתמטי הנרכש עד לאמצע שנת הלימודים בבית הספר, והוא בודק בעיקר דרכי חשיבה מתמטיות מפותחות. פרטים נוספים על הבחינה:

  • ההרשמה למבחן המיון מתבצעת בחודש פברואר באתר האינטרנט של התוכנית. הבחינה מתקיימת בשני תאריכים בחודשים מרץ-מאי, לפי מקום המגורים.
  • עלות הבחינה היא 100 ש"ח.
  • משך הבחינה הוא שעה. מועמדים אשר מעוניינים להיבחן בתנאים מותאמים צריכים להודיע זאת למשרדי התוכנית עד שבוע לפני הבחינה.
  • יש להביא כלי כתיבה לבחינה. במהלך הבחינה לא ניתן להשתמש במחשבון.
  • המבחן כולל 28 שאלות רבות-ברירה. תשובה שגויה אינה מורידה נקודות, ולכן גם אם אינכם יודעים את התשובה - מומלץ לנחש.
  • סימון התשובות יתבצע בדף תשובות, ולא על גבי טופס הבחינה.
  • תלמידים שהשתתפו בתוכנית ההעשרה בכיתה ו' לא נדרשים לעבור מבחן נוסף כדי להמשיך ללמוד בתוכנית בכיתה ז'.

 

חומרי הבחינה
תלמידי כיתה ה' העולים לכיתה ו' : פעולות חשבון במספרים טבעיים, שברים פשוטים ועשרוניים, ממוצע, בעיות מילוליות, גיאומטריה וחידות היגיון.
תלמידי כיתה ו' העולים לכיתה ז':
פעולות חשבון במספרים טבעיים, שברים פשוטים ועשרוניים, אחוזים, יחס, קריאת גרפים, בעיות מילוליות, גיאומטריה וחידות היגיון.

 

תוצאות
הודעה על קבלה או אי-קבלה לתוכנית תתקבל בחודש יוני (ציוני הנבחנים אינם מפורסמים). ניתן לערער על תוצאת הבחינה באתר התוכנית בצירוף מכתב אישי, תעודות בי"ס והמלצת המורה למתמטיקה. ההחלטה בנוגע לערעור תתקבל בחודש יולי על ידי ועדת הערעורים. תשובה סופית תימסר למערערים בחודש אוגוסט.

 

תוכנית ההעשרה מעניקה מסגרת ייחודית למצוינות. 

הגדילו את הסיכוי של ילדכם להתקבל לתוכנית. 

 

שאלות לדוגמא 

השאלות לקוחות מתוך ערכת ההכנה של כיתה ה' עולים לכיתה ו'.

שאלה בגיאומטריה

לפניכם ריבוע שעל אחת מצלעותיו נבנו ריבוע ומשולש.
לפי נתון זה ונתוני הסרטוט, בכמה גדול השטח המנוקד מהשטח המקווקו?

1. 88 סמ"ר

2. 82 סמ"ר

3. 86 סמ"ר

4. 70 סמ"ר

פתרון והסבר:

התשובה הנכונה היא (1).

על מנת לחשב את השטח המקווקו, כלומר שטח המשולש, יש למצוא את אורך אחת מצלעותיו ואת אורך הגובה לצלע זו.

נשים לב כי הצלע השמאלית היא למעשה צלע הריבוע הקטן ולכן אורכה 6 ס"מ. בנוסף, הצלע התחתונה היא הפרש צלע הריבוע הגדול והריבוע הקטן, כלומר אורכה הוא 4 ס"מ.


נחשב את שטח המשולש (השטח המקווקו):

נחשב את שטח הריבוע הגדול (השטח המנוקד):

נחשב את הפרש השטחים כמבוקש:

 

שאלת היגיון

יעקב: "אין לי אחים ואחיות, אך אביו של האיש בתצלום הוא בנו של אבי".

מי הדמות המצולמת בתמונה שיעקב מביט בה?

1. אביו.

2. בנו.

3. הוא עצמו.

4. דודו.

פתרון והסבר:

התשובה הנכונה היא (2).

נסביר את פתרון השאלה באמצעות שני הסברים, האחד מקוצר, והאחר ארוך יותר, ובו ניעזר בתרשים:

הסבר מקוצר:

אם ליעקב אין אחים, אז בנו של אביו של יעקב חייב להיות יעקב עצמו. בנו של אביו של יעקב (כפי שמצאנו, יעקב עצמו) הוא אביו של האיש בתמונה. כלומר, יעקב הוא אביו של האיש בתמונה, ולכן יעקב מביט בתמונה של בנו.

חשוב לשים לב, נשאלנו על האיש שבתמונה (לא על אביו), מכאן שהתשובה הנכונה היא "בנו של יעקב".

תרשים:

זוהי שאלה סידורית, שבה נתונים על משפחה. בנתונים נמסר לנו כי ליעקב יש
אב, אך אין לו אחים ואחיות. נציב את הנתונים בעץ משפחה (חיצים אנכיים או
 אלכסוניים מסמלים יחסי אב-בן, וחיצים אופקיים מסמלים יחסי אחים):

עוד נמסר לנו כי יעקב מביט בתמונה של איש ואומר: "אביו של האיש הוא בנו של אבי".

נצייר זאת כך:

 

במילים אחרות, ניתן לומר כי קיים אדם (האדם שמופיע בתמונה) שאביו הוא בנו של אבא של יעקב. מכיוון שליעקב אין אחים ואחיות, ניתן להסיק כי אביו של האיש הוא בעצם יעקב עצמו. נאחד את יעקב עם "אביו של האיש" ונקבל את התרשים הבא:

אנו נשאלים: "מי הדמות המצולמת בתמונה שיעקב מביט בה?" ובכן, האיש המצולם בתמונה מקיים יחסי אב-בן עם יעקב, ומכאן שיעקב מביט בתמונת בנו.

 

 

2. התוכנית התלת-שנתית לנוער מוכשר במתמטיקה לכיתות ח' 

תוכנית בת שלוש שנים, המיועדת לתלמידי כיתות ח'. התוכנית נועדה לאפשר למשתתפיה לגשת לבגרות במתמטיקה בהיקף של 5 יח"ל כבר בכיתה י' ולהמשיך ללימודים אקדמיים כבר מכיתה י"א. משתתפי התוכנית מקבלים את כל התנאים הדרושים להצטיינות, ונהנים מלימוד בכיתות קטנות והומוגניות ומרמת הוראה גבוהה. מנתוני התוכנית עולה כי ממוצע הבגרות הרב-שנתי של משתתפיה עומד על 98-96.

כחלק מההכנה של משתתפי התוכנית ללימודים אקדמיים בתחומי המתמטיקה ומדעי הטבע, כוללת התוכנית נושאי העשרה בתחומים אלו. עם סיום התוכנית יכולים הבוגרים להשתלב במסלולי לימוד לתואר ראשון במתמטיקה ובמדעים מדויקים באוניברסיטת בר-אילן, באוניברסיטת חיפה ובאוניברסיטת תל אביב. הלימודים באקדמיה מתקיימים במתכונת מובנית עד לסיום התואר בכיתה י"ג, ולחלופין במתכונת של השתתפות בקורסים, אשר מקנים נקודות זכות אקדמיות. נקודות זכות אלו יישמרו לתלמיד עד שיהפוך לסטודנט מן המניין. 

 

מסגרת הלימודים

  • לפחות 30 מפגשים (מפגש בכל שבוע) החל מחודש ספטמבר ועד אמצע יולי לערך.
  • משך כל מפגש: 3 שעות ורבע בשעות אחר הצוהריים.
  • קיימים מוקדי למידה ברחבי הארץ.

 

תהליך הקבלה והמיון לתוכנית

תהליך המיון מתחיל בכיתה ז' (כשנה לפני תחילת התוכנית). בשלב הראשון רכזי המתמטיקה בבתי הספר מאתרים את התלמידים המצטיינים וממליצים להם לגשת למיוני התוכנית. בשלב השני, נערך מבחן מיון במתמטיקה, שדורש ידע מתמטי הנלמד בבית הספר וכן חשיבה מתמטית. פרטים נוספים על הבחינה:

  • ההרשמה לבחינת הקבלה תיערך בחודש פברואר, ותיעשה באמצעות טופס מקוון באתר התוכנית. הבחינה תתקיים בשני מועדים בחודשים מרץ-מאי. המועד המדויק ייקבע לפי אזור המגורים.
  • עלות הבחינה היא 100 ש"ח.
  • משך הבחינה הוא שעה. על מועמדים אשר מעוניינים להיבחן בתנאים מיוחדים להודיע זאת למשרדי התוכנית עד שבוע לפני הבחינה.
  • יש להצטייד בכלי כתיבה. אסור להשתמש במחשבון.
  • במבחן 28 שאלות רבות-ברירה. היות שתשובות שגויות לא יובילו להורדת נקודות, מומלץ שלא להותיר שאלות ללא מענה. אם אינכם יודעים את התשובה - נחשו.
  • סימון התשובות יתבצע בדף תשובות נפרד ולא על גבי טופס הבחינה.
  • תלמידים אשר למדו בתוכנית ההעשרה בכיתה ז' נדרשים גם הם לעבור את מבחן המיון על מנת להתקבל לתוכנית התלת-שנתית.

 

הנושאים בבחינה

סדר פעולות חשבון, מספרים מכוונים, אחוזים ויחס, ביטויים אלגבריים, סטטיסטיקה, שאלות מילוליות וחידות הגיון, הנדסה ופרק לימוד עצמאי (חומר הלימוד יישלח בדוא"ל לנרשמים).

 

תוצאות

הודעה על קבלה או אי-קבלה לתוכנית תתקבל בחודש יוני (התוכנית אינה מפרסמת את ציוני הנבחנים). התשובה מתבססת על השוואה לחתכים הארציים, ועל כן מתקבלת רק לאחר שכל המועמדים לתוכנית נבחנים. 

אם ברצונכם לערער על ההחלטה תוכלו לעשות זאת באתר התוכנית. לשם כך יהיה עליכם לצרף תעודות מבית הספר, מכתב אישי והמלצה של המורה למתמטיקה מבית הספר. ועדת הערעורים תתכנס במהלך חודש יולי ותשובה סופית תימסר למועמד במהלך חודש אוגוסט.

 

פתחו לילדכם את עולם האקדמיה כבר בכיתה י"א.

שאלות לדוגמא

שאלה בסטטיסטיקה

בגלריה יש 40 תמונות שלהן מסגרת עשויה מעץ ו-35 תמונות שלהן מסגרת עשויה ממתכת.

בין 30% ל-50% ממסגרות העץ צבועות באדום.
בין 20% ל-60% ממסגרות המתכת אינן צבועות באדום.

כמה מסגרות אדומות לכל היותר מצויות בגלריה?

פתרון והסבר:

התשובה הנכונה היא (4).

נחשב את המספר המקסימלי של מסגרות עץ ואת המספר המקסימלי של מסגרות המתכת האדומות ונחבר ביניהם.

מסגרות עץ:

לכל היותר 50% ממסגרות העץ צבועות באדום. 

בכך הכול יש 40 מסגרות עץ, ועל כן 50% מ-40 הם 20 מסגרות:

מסגרות מתכת:

כדי למצוא את מספר מסגרות המתכת האדומות נמצא את החלק המשלים לחלק של מסגרות המתכת שאינן אדומות. כמו כן, כדי למצוא את המספר המקסימלי של מסגרות המתכת האדומות, נשתמש באחוז הקטן ביותר האפשרי למסגרות שאינן אדומות - 20%.

החלק המשלים: 

לפיכך, מספר מסגרות המתכת האדומות הוא:

כעת נחבר בין מספר מסגרות העץ האדומות ומספר מסגרות המתכת האדומות:

כלומר, מספר המסגרות האדומות יכול להיות לכל היותר 48.

 

שאלת היגיון

בחנות המחשבים נשמעה השיחה הבאה:

יעל: "אני אוהבת מחשבים ניידים".
אריאל: "שני אוהבת מחשבים ניידים".
שני: "אריאל משקרת".
 
אם ידוע ששתיים מהדוברות משקרות ואחת דוברת אמת, מי מהבנות בוודאות אינה אוהבת מחשבים ניידים?

1. יעל.

2. אריאל.

3. שני.

4. כולן אוהבות מחשבים ניידים.

 

פתרון והסבר:

התשובה הנכונה היא (1).

בשאלה זו נתונים שלושה משפטים שאמרו הבנות, וידוע שרק אחת מהן דוברת אמת.

מאחר ששני טוענת שאריאל משקרת, לא יכול להיות ששתיהן משקרות (כי אם שני משקרת, אריאל אינה משקרת, ולהיפך), כלומר אחת מהן חייבת להיות השקרנית:

אם שני דוברת אמת, אריאל אכן משקרת ויעל חייבת להיות שקרנית (כי יש רק דוברת אמת אחת).   
אם שני משקרת, אריאל דוברת אמת ויעל עדיין חייבת להיות השקרנית השנייה.

לא ידוע מי משתיהן היא השקרנית, אך בשני המצבים האפשריים יעל משקרת, ולכן היא בהכרח אינה אוהבת מחשבים ניידים. מכאן שהתשובה הנכונה היא (1).​

 


יצירת קשר עם משרדי התוכנית

כתובת: אוניברסיטת בר-אילן, ת.ד 1570 רמת גן 5211501
טלפון: 03-3027272
דוא"ל: Yuni@yuni.co.il
אתר אינטרנט: www.yuni.co.il
ווטסאפ: 052-3003770


"המלצתי להמון מכרים להשתמש בערכה מכיוון שהיא עזרה לי מאוד לקראת הבחינה ובעזרתה גם עברתי את הבחינה!"

 

רכש ערכת הכנה לנוער מוכשר במתמטיקה בבר אילן, ינואר 2018

 

אפשר לעזור לך סימן שאלה
אפשר לעזור לך סימן שאלה
לפני שנמצא בשבילך את ההכנה המתאימה, הנה כמה פרטים שאנחנו צריכים.
-
הטופס נשלח בהצלחה. נציגינו ייצרו איתך קשר בקרוב.
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.
מעוניינים בפרטים נוספים?
צרו קשר

Vהשאירו פרטים או התקשרו: 03-5377361

-
הטופס נשלח בהצלחה. נציגינו ייצרו איתך קשר בקרוב.
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.