מה זה מבחן פסיכוטכני?

מבחן פסיכוטכני הוא מבחן ששאלותיו נועדו לבחון יכולות קוגניטיביות וכישורים אישיים מסוימים, בהתאם לדרישות המסגרת שבה עורכים אותו. בשונה ממבחנים רגילים, הוא לא בוחן בקיאות בתחום ידע ספציפי, ועל כן גם ההכנה אליו היא יותר מורכבת.  

לרוב, מבחני הקבלה לבתי הספר מתאפיינים בנושאים האלה*:

 צורות: מבחנים הבודקים חשיבה ותפיסה מרחבית, יכולת אנליטית, הפרדה לגורמים והרכבה מחדש ועוד. סוגי שאלות לדוגמה: צורות בשורה ומטריצות.

 מילולי: מבחנים הבודקים את רמת השליטה שלכם בעברית. סוגי שאלות לדוגמה: השלמת משפטים, תיקון שגיאות כתיב, אנלוגיות, יוצא דופן.

 כמותי: מבחנים הבודקים יכולות מתמטיות, היכרות עם מושגים בסיסיים אשר נלמדו בבית הספר וחשיבה כמותית יצירתית. סוגי שאלות לדוגמה: הצבת נעלמים, דרך והספק, שברים, בעיות אחוזים.

 אנגלית: מבחנים הבודקים את רמת השליטה שלכם באנגלית (אוצר מילים, דקדוק, תחביר). סוגי שאלות לדוגמה: השלמת משפטים, הבנת הנקרא, הוראות.

 זריזות ודיוק: מבחנים הבודקים יכולות ריכוז, תשומת לב לפרטים והתנהלות תחת לחץ. סוג שאלות לדוגמה: סידור נתונים בטבלה בהתאם להוראות. 

 אישיות: מבחנים הבודקים מאפייני אישיות מרכזיים. סוג שאלות לדוגמה: בחירת ההיגד שאתם מזדהים איתו יותר מכול מתוך רשימה של היגדים, שאלון ביוגרפי.


* יש לציין שהרכב הנושאים עשוי להשתנות בהתאם למכון הממיין, לכיתה שאליה הילדים מתמיינים ולגילם.


כמה פרטים על מבחן הקבלה 

מבחני הקבלה לבתי הספר ולמגמות נערכים בבתי הספר עצמם או במכוני המיון (מכון קרני, מכון אדם מילא או מכון תיל), בשעות הבוקר או אחר הצהריים. משך המבחנים הוא 3-2 שעות. יש להתעדכן במועד המבחן בבית הספר שאתם מעוניינים להתקבל אליו ולהירשם אליו מראש (ההרשמה כרוכה בתשלום).

מבחני הקבלה מחולקים לפרקים שונים. בתחילת כל פרק הבוחנים מקריאים הוראות ופותרים יחד שאלה לדוגמה. חשוב להיות קשובים ולשאול שאלות אם משהו לא ברור. המענה על כל פרק מוקצב בזמן ולא ניתן לעבור בין הפרקים במהלך המבחן. 

כל השאלות במבחן הן שאלות אמריקאיות (סגורות), כלומר נדרש לסמן בהן תשובה אחת בלבד. לרוב המענה על השאלות נעשה על גבי דף סימון תשובות נפרד (למעט במכון תיל, שם המבחנים ממוחשבים). אם תזדקקו לדפי טיוטה, תוכלו לבקש מהבוחנים. 

הציונים בבחינה

תוצאות מבחני הקבלה מתקבלות, על פי רוב, כשבועיים עד חודש ממועד הבחינה. יש לציין שציוני הבחינה הם יחסיים. כלומר, מבין כל הנבחנים יתקבלו התלמידים בעלי הציונים הגבוהים ביותר. מטבע הדברים, מספר הילדים שמתקבלים מושפע גם ממספר המקומות הפנויים, משיקולי בית הספר ועוד.


טיפים להורים ולילדים לקראת המבחן

ביום שלפני המבחן

    • פתרו סימולציה מלאה של המבחן ועברו על דו"ח התוצאות שלה באופן יסודי. כמו כן, חזרו לשאלות שהיו בעייתיות עבורכם בעת התרגול. קראו את ההסברים, וחשבו על שיטות שבאמצעותן תוכלו לפתור שאלות בסגנון דומה במבחן.
    • באותה נשימה - אל תשקיעו את כל הזמן שלכם בנושא מסוים שאתם מתקשים בו, שכן ייתכן שבמבחן תישאלו עליו שאלות בודדות בלבד. 
    • ובכלל, אל תעמיסו על עצמכם יותר מדי. חשוב שתשמרו כוחות למבחן הקבלה עצמו.
    • זכרו לבדוק את הכתובת ואת דרכי ההגעה למקום הבחינה. בררו עומסי תנועה ותכננו מראש מתי עליכם לצאת כדי להגיע למבחן ברוגע.
    • לכו לישון בשעה מוקדמת. שינה טובה ביום שלפני המבחן תבטיח התחלה רעננה ביום המבחן ורמת ריכוז גבוהה.

ביום המבחן

    • מומלץ לשבת לאכול ארוחה מזינה ומשביעה לפני המבחן - אך חשוב שלא תהיה כבדה מדי. הורים, זהו זמן טוב לשבת עם ילדיכם, לשמוע איך הם מרגישים ולעודד אותם לקראת יום המבחנים הארוך.
    • אם אתם לא מרגישים טוב - עדיף שלא תיגשו למבחן. ביצוע המבחן כשאינכם במיטבכם עלול להשפיע על הביצועים שלכם, והניסיון מלמד שבמקרים כאלו הנטייה היא לא לאשר מבחן חוזר. מוטב שתנסו לדחות את מועד המבחן דרך בית הספר או דרך מכון המיון.
    • ודאו שלקחתם איתכם את כל הציוד הנחוץ למבחן - כלי כתיבה, שעון, בקבוק מים וכן ציוד נוסף בהתאם לדרישת המכון הממיין.
    • הגיעו מעט לפני שעת הבחינה כדי שתוכלו להתחיל להתרגל לסביבת המבחן. הורים, אנו ממליצים ללוות את הילדים (ככל הניתן) למקום המבחן. 
    • אם אתם מתרגשים ולחוצים, שקלו ללכת ברגל - לפחות חלק מהדרך - למקום הבחינה. ההליכה יכולה לשחרר מעט מן המתח. 
    • זכרו כי גם יתר הנבחנים לחוצים וחוששים מהבחינה, ותחושות אלו הן טבעיות. נסו לשמור על גישה חיובית וביטחון ביכולות שלכם.
    • בסיום הבחינה עשו משהו כיפי ביחד. גלידה זה תמיד רעיון טוב :)

שאלות ותשובות

האם כדאי לנחש במבחני הקבלה?

כן. אם אתם לא יודעים את התשובה לשאלה כלשהי, נחשו, אלא אם כן הבוחנים מציינים שתשובות שגויות יובילו להפחתת נקודות

לפני שאתם מנחשים, נסו לראות אם יש תשובות לא הגיוניות או כאלו שאתם יודעים בוודאות שהן לא נכונות. פסלו אותן, ואחר כך בחרו בתשובה שנראית לכם ביותר מבין התשובות שנשארו. אם לא הצלחתם לפסול שום תשובה, בחרו בתשובה שנראית לכם הטובה ביותר.

חשוב שתזכרו שבסוף כל פרק, אם ייוותר זמן, תוכלו לחזור לשאלות שלא הצלחתם ולנסות לפתור אותן שוב.

איך מסמנים תשובות?

במבחנים שבהם סימון התשובות נעשה בדף ייעודי לכך, יש שתי טכניקות לסימון תשובות: 

  1. לסמן מייד לאחר שפותרים כל שאלה
  2. לפתור את כל השאלות ולאחר מכן לסמן בדף התשובות 

אין שיטה עדיפה, וכדאי לנקוט את זו שיותר נוחה לכם - רק כדאי לזכור שאם בוחרים בשיטה השנייה, צריך להשאיר כמה דקות בסוף המבחן לסימון התשובות. 

 

כך או כך, הכי חשוב לשים לב שאתם מסמנים את התשובה הנכונה במקום הנכון, ולא מפספסים שאלה מסוימת ובכך יוצרים רצף של טעויות. אם בכל זאת נוצר רצף כזה - יש לעדכן את הבוחנים. כמו כן, אם סימנתם תשובה כלשהי והתחרטתם, ודאו שהבוחנים יבינו מהי התשובה שסימנתם כנכונה (תשובות שייכתבו בכתב יד לא ייבדקו).

איך פותרים מבחן אמריקאי?

במבחנים אמריקאיים יש לכל שאלה כמה אפשרויות תשובה, ועלינו לבחור את התשובה הנכונה ביותר. בשאלות מסוימות, למשל השלמת משפטים, הצבת נעלמים ועוד, השימוש באפשרויות התשובה הוא חלק בלתי נפרד מפתרון השאלה. בשאלות אחרות התשובות יכולות לספק לנו מידע על הפתרון. כך למשל במבחנים כמותיים אפשר להיעזר בתשובות כדי להבין באיזה סדר גודל התשובה (עשרות, מאות, אלפים וכו') או אם התשובה צריכה להיות במספרים שלמים או שמא במספרים עשרוניים או בשברים.

איך מומלץ לתכנן זמנים במבחן?

מבחני הקבלה מחולקים לפרקים, שהמענה על כל אחד מהם מוגבל בזמן. אין אפשרות לעבור בין הפרקים בתום הזמן המוקצב להם. לכן, לפני שהמבחן מתחיל, כדאי לתכנן כמה זמן בערך אנו מקציבים לשאלה. לדוגמה, במבחן שמורכב מ-40 שאלות ואורך כ-30 דקות, נקדיש קצת פחות מדקה לשאלה. מומלץ להצטייד בשעון כדי לוודא שאנחנו באמת עומדים בזמנים. אם אנחנו נתקלים בשאלה שאנו לא יודעים איך לפתור, עדיף לנחש ניחוש מושכל ולא להתעכב עליה יותר מדי. אם יישאר לנו זמן בסוף הפרק, נוכל לחזור לשאלות שלא היינו בטוחים לגביהן.

אפשר לעזור לך? סימן שאלה
אפשר לעזור לך?
או מלאו את הפרטים הבאים ונחזור אליכם בהקדם:
-
תודה שפנית אלינו!
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.
מעוניינים בפרטים נוספים?
צרו קשר

Vהשאירו פרטים או התקשרו: 03-5377361

-
תודה שפנית אלינו!
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.