כל עבודה בהישג ידך
 

מחוננות – מהי מחוננות?

המושג "מחוננות" משמש בדרך כלל להגדרת יכולת אינטלקטואלית הגבוהה באופן מובהק מהממוצע. בניגוד למומחיות, מחוננות אינה נלמדת או נרכשת, אלא נחשבת ליכולת מולדת. מחוננות יכולה להיות כללית, או ממוקדת בתחום מסוים, כגון יכולת שפתית, או מתמטית. כאשר מחוננות משולבת בסביבת לימוד מאפשרת ומאתגרת היא עשויה להיות מתורגמת להצלחה אקדמית.


מחוננות בקרב ילדים היא פוטנציאל. על מנת להוציאה מן הכוח אל הפועל, יש צורך להוסיף על היכולת המולדת שורה של מיומנויות נרכשות-רגשיות, חברתיות ולימודיות: יכולת התמדה, מוטיבציה, מיומנויות למידה וחיפוש מידע, התמודדות עם תסכול ומצבי כישלון, גישה מידתית כלפי תחרותיות ועוד ועוד. השאלה, האם ילד מחונן ידע לרתום את יכולותיו בכיוונים שישרתו אותו ואת הסביבה, תלויה אם כן, בגורמים סביבתיים רבים. 

כיום ידועה הגישה לפיה לא ניתן להפריד את המורכבות הקוגניטיבית של הילדים המחוננים מהעומק הרגשי הנלווה לה. במילים אחרות, יש להבין כי תלמידים מחוננים אינם רק חושבים באופן שונה מבני גילם, אלא גם מרגישים באופן שונה. יש להם מודעות רבה יותר, רגישות גבוהה במיוחד ויכולת להבין ולתרגם תפיסות לחוויות אינטלקטואליות ורגשיות. חוסר הבנה או תמיכה בילדים מחוננים, ולעתים אף אמביוולנטיות או עוינות, יוצרים בעיות משמעותיות.

אחת הבעיות החמורות ביותר אצל מחוננים, הוא השעמום, בעיה שהולכת ומחריפה עם העלייה בכיתות. לשעמום יכולות להיות השפעות מידיות, החל מחוסר מנוחה בשיעורים ועד הפרעות בשיעור, תוקפנות, הסתגרות, איבוד מוטיבציה ועוד. לעתים קרובות, השפעותיו ארוכות הטווח של השעמום הרסניות אף יותר ועלולות להתפתח לקשת שלמה של בעיות פסיכולוגיות ובעיות אישיות.



פעמים רבות, ילדים מחוננים אינם אוהבים את בית הספר, דווקא משום שהם אוהבים ללמוד. זאת מכיוון שבתי ספר מקבצים בדרך כלל ילדים על פי גילם – ולא לפי רמת התפתחותם הקוגניטיבית. למעשה, תלמידים מחוננים זקוקים למספר קבוצות של בני גיל מאחר ותחומי העניין שלהם מגוונים. במצב אידיאלי, יהיו לילד מחונן גם חברים מחוננים, וגם חברים שאינם כאלה. באופן זה, הוא מקבל מענה לצרכיו האינטלקטואליים, מבלי שנפגעת יכולתו לתפקד חברתית בסביבה "רגילה".


רגשות שליליים בקרב ילדים מחוננים הם נפוצים. תחושות של כעס, או חוסר שליטה, עשויות לנבוע מתגובות הסביבה, למשל במצבים של ביקורת מתמשכת ושל ריבוי מצבי הערכה. במצבים כאלה, הנטייה הטבעית לביקורת עצמית עשויה להיות מנופחת ולהוביל לתת השגיות אקדמית, לחרדה ולדיכאון. שילוב הילד במסגרת לימודית מתאימה עשויה להקל על התסכול הנובע מהתחושה שהעולם "נע בקצב אטי מדי". מאידך, יש להיות רגישים לתהליכים שעוברים על הילד עם שילובו בכיתה החדשה.

אישיותם המורכבת של הילדים המחוננים עשויה להקשות גם על התפקוד במסגרת המשפחה. להורים רבים חסר מידע על נושא מחוננות, או חסרה להם תמיכה להורות מותאמת. פעמים רבות, ההורים "סוחבים" מטען לא פתור מילדותם שלהם כילדים מחוננים וחריגים בסביבתם. מודעות למורכבות הנה בעלת חשיבות עצומה לרווחתו של הילד ושל בני משפחתו. בסופו של דבר, נראה כי במרבית משפחות המחוננים מתקיימים דפוסי קשר בריאים, רמה גבוהה של הסתגלות פסיכולוגית ואסטרטגיות התמודדות חיוביות.


לתיאום קורס הכנה במכון נועם

צלצל/י 03-53-77-361
או כתבו לנו info@machon-noam.co.il

03-53-77-361
*
קליק ונתקשר

קנו הכנה אונליין
תרגול אונליין למכון קרני מחונניםתרגול אונליין לתוכניות מיוחדותתרגול אונליין למכון סאלד

מבחני דוגמא בחינם
מבחן מחוננים כיתה ד' שלב ב'
מבחן מחוננים כיתה ב' שלב א'
מבחן דוגמא בחינם-קרני מחונניםמבחן מחוננים כיתה ב' שלב ב'מבחן מחוננים כיתה ג' שלב ב'מבחן מחוננים כיתה ג' שלב א'


ממליצים
אנחנו מרוצים מהערכה. לדעתי היא תרמה לילדה רבות והתרגול היה מאד דומה למבחן האמיתי.
אמא של ט', הכנה למחוננים, כיתה ב' שלב ב', יולי 2015 – מכון סאלד
ברצוני להודות על המבחנים שעזרו לביתי להתמודד בפעם הראשונה עם מבחן כזה. היא עברה את המבחן בהצלחה וקיבלה זימון לכיתת מחוננים. אין לי ספק שיש לכם חלק בהצלחה שלה.
הכנה למחוננים כיתה ג' שלב ב', יולי 2013






מידע כללי
עזרה
מוצרים נבחרים
מבחנים בחינם
שותפויות ועסקי


 
Created by red-id