שימו לב!

משנת הלימודים הנוכחית (2019) מבחני המחוננים בבתי הספר היסודיים נערכים על ידי מכון קרני, ולא על ידי מכון סאלד, כפי שהיה בעבר.

מבחן שלב א' לכיתה ג'

מבחן שלב א' הוא השלב הראשון מבין שניים בתהליך איתור המחוננים של משרד החינוך. ברוב חלקי הארץ נערך המבחן בכיתה ב', אולם באזורים שבהם תוכניות המחוננים מתחילות בכיתה ד', נערך המבחן בכיתה ג'. המבחן מתקיים בתחילת שנת הלימודים ונערך בבית הספר. לשלב ב', שהוא השלב השני והאחרון בתהליך איתור המחוננים, יזומנו תלמידים שיקבלו את הציונים הגבוהים ביותר במבחן, וכן מספר מצומצם של תלמידים שיקבלו את המלצת סגל בית הספר או שערעורם על תוצאת המבחן יתקבל. בסך הכול עתידים לעבור לשלב ב' 15%-17% מהנבחנים.

התחומים הנבדקים במבחן שלב א' הם חשבון ועברית. הפרקים במבחן מוגבלים בזמן, וכדי להצליח בו נדרשים דיוק וזריזות.
שימו לב, בשנת הלימודים תש"ף יתקיים מבחן שלב א' ב-5.11.19 בשעה הרביעית. הודעה מוקדמת על קיומו של המבחן תגיע אליכם לא יאוחר מ-23.10.19.   

דוגמאות לשאלות לשלב א'

שאלות בחשבון

במבחן לאיתור מחוננים כיתה ג' הבעיות המילוליות בחשבון בוחנות יכולת הבנת בעיות מילוליות, תרגומן לתרגיל חשבונאי ופתרון. הדגש הוא על הבנת המהלך שיש לבצע כדי להגיע לפתרון. בשלב א' השאלות בחשבון יכולות להופיע בפורמט פתוח או בפורמט סגור (שאלות אמריקאיות).

בעיות מילוליות

שאלה 1 לדוגמא

מִשְׁפַּחַת כֹּהֵן בּוֹנָה בַּיִת עַל מִגְרַשׁ מַלְבֵּנִי שֶׁאָרְכּוֹ 12 מֶטְרִים וְרָחְבּוֹ 9 מֶטְרִים.

מַהוּ הֶקֵּף הַמִּגְרָשׁ שֶׁל מִשְׁפַּחַת כֹּהֵן?

פתרון והסבר:

כְּדֵי לַעֲנוֹת עַל הַשְּׁאֵלָה נוּכַל לְהֵעָזֵר בְּאֶמְצַעִי הַמְחָשָׁה. הַצִּיּוּר שֶׁלְּפָנֵינוּ מְתָאֵר מַלְבֵּן שֶׁאָרְכּוֹ 12 מֶטְרִים וְרָחְבּוֹ 9 מֶטְרִים.

מלבן 9 מטרים גובה ו-12 מטרים אורך

בִּשְׁאֵלָה זוֹ נִשְׁאַלְנוּ מַהוּ הֶקֵּף הַמִּגְרָשׁ הַמַּלְבֵּנִי. בִּכְדִי לְחַשֵּׁב אֶת הֶקֵּפוֹ שֶׁל הַמַּלְבֵּן יֵשׁ לִסְכוֹם אֶת כָּל צַלְעוֹתָיו שֶׁל הַמַּלְבֵּן.

שִׂימוּ לֵב, הַצְּלָעוֹת הַנֵגְדְיוֹת (הַמַּקְבִּילוֹת, כְּלוֹמַר, נִמְצָאוֹת זוֹ מוּל זוֹ) שֶׁל הַמַּלְבֵּן שָׁווֹת, לָכֵן נִתָּן לִכְפּוֹל אֶת הָאֹרֶךְ שֶׁל כָּל צֶלַע וּלְאַחַר מִכֵּן לִסְכוֹם אֶת הַתּוֹצָאוֹת:

12X2+9X2=24+18=42

תְּשׁוּבָה: הֶקֵּף הַמִּגְרָשׁ הוּא 42 מֶטְרִים.

שאלה 2 לדוגמא

טַלִּי מְכִינָה מַחְרֹזוֹת.

לְהֲכָנַת 7 מַחְרֹזוֹת טַלִּי מַשְׁחִילָה 91 חֲרוּזִים, כַּאֲשֶׁר מִסְפָּר הַחֲרוּזִים בְּכָל מַחֲרֹזֶת זֵהֶה.

לְכַמָּה חֲרוּזִים תִּזְדַּקֵּק טַלִּי בִּכְדִי לַחְרֹז 14 מַחְרֹזוֹת?

פתרון והסבר:

נְחַלֵּק אֶת דֶּרֶךְ פִּתְרוֹן שְׁאֵלָה זוֹ לְמִסְפָּר שְׁלַבִּים:

  1. נְחַשֵּׁב מַהוּ מִסְפָּר הַחֲרוּזִים שְׁיוּשְׁחְלוּ בְּמַחֲרֹזֶת אַחַת.
  2. נְחַשֵּׁב אֵת מִסְפָּר הַחֲרוּזִים הַדְּרוּשִׁים ל-7 מַחְרֹזוֹת.

נַתְחִיל לְחַשֵּׁב עַל פִּי הַשְּׁלַבִּים:

בִּכְדֵי לְחַשֵּׁב אֵת מִסְפָּר הַחֲרוּזִים שְׁיוּשְׁחְלוּ בְּמַחֲרֹזֶת אַחַת, עָלֵינוּ לִיצוֹר תַּרְגִּיל חִלּוּק.

יֵשׁ לְחַלֵּק בֵּין סָךְ כָּל הַחֲרוּזִים- 91, לְבֵין מִסְפָּר הַמַּחְרֹזוֹת- 7 - שֶׁאוֹתָן טַלִּי מְעֻנְיֶנֶת לְהַרְכִּיב.

הַמָּנָה שֶׁל תַּרְגִּיל זֶה הִיא לְמַעֲשֶׂה מִסְפָּר הַחֲרוּזִים שְׁיוּשְׁחְלוּ בְּמַחֲרֹזֶת אַחַת.

חישוב התרגיל

בִּכְדֵי לְחַשֵּׁב אֶת מִסְפָּר הַחֲרוּזִים שְׁיוּשְׁחְלוּ ב-14 מַחְרֹזוֹת, עָלֵינוּ לִיצוֹר תַּרְגִּיל כֶּפֶל. עָלֵינוּ לִכְפוֹל בֵּין מִסְפָּר הַחֲרוּזִים שֶׁיִּהְיוּ בְּמַחֲרֹזֶת אַחַת וּלִכְפוֹל פִּי 14.

המשך חישוב התרגיל

תְּשׁוּבָה: טַלִּי תִּזְדַּקֵּק לְ-182 חֲרוּזִים.


בעיות בנושא המבנה העשרוני

בשיטת המבנה העשרוני, כל מספר מורכב מספרות המייצגות את האחדות, העשרות, המאות, האלפים וכו'. דרך נוחה לא להתבלבל בהבנת משמעות של כל ספרה במספר העשרוני, היא לכתוב את הספרות בטבלת "בית המספרים".

שאלה לדוגמא

אֲנִי הַמִּסְפָּר אֲשֶׁר מִתְקַבֵּל כַּאֲשֶׁר סִפְרַת הַמֵּאוֹת בַּמִּסְפָּר 3897 תִּקְטַן ב-6. 

מִי אֲנִי?

  1. 3297
  2. 3837
  3. 3891
  4. 1397

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (1). 

נֵעָזֵר בְּטַּבְלָת "בֵּית הַמִּסְפָּרים":

טבלת בית המספרים

נִרְשֹׁם בָּהּ אֶת הַמִּסְפָּר 3897, כַּאֲשֶׁר אֲנַחְנוּ מְמַלְּאִים אֶת הַטַּבְלָה מִיָּמִין לִשְׂמֹאל:

טבלת בית המספרים: 3 אלפים 8 מאות 9 עשרות ו-7 אחדות

מִכָּאן רוֹאִים שֶׁסִּפְרַת הַמֵּאוֹת בּוֹ הִיא 8.

בַּמִּסְפָּר הַמְּבֻקָּשׁ סִפְרַת הָעֲשָׂרוֹת צְרִיכָה לִהְיוֹת קְטַנָּה ב-6, כְּלוֹמַר:

דוגמא לשאלה מתוך מבחן לכיתה ג שלב א

וּבְטָבְלָת בֵּית הַמִּסְפָּרִים הַמִּסְפָּר הַזֶּה יוֹפִיעַ עִם אוֹתָן סִפְרַת הָאֲחָדוֹת, הָעֲשָׂרוֹת וְהָאֲלָפִים כְּמוֹ 3897, אַךְ עִם הַסִּפְרָה 2 בַּמִּשְׁבֶּצֶת שֶׁל סִפְרַת הַמֵּאוֹת:

טבלת בית המספרים: 3 אלפים 2 מאות 9 עשרות ו-7 אחדות

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא 3297.


שאלות מילוליות לדוגמא - הבנת הנקרא

חלק העברית של מבחן שלב א' עוסק בהבנת הנקרא. בחלק זה מופיעים קטעי קריאה, ולאחר כל קטע כמה שאלות הבוחנות את הבנתו ואת המילים הקשות המופיעות בו. מרבית השאלות מתייחסות להבנת הרעיונות המרכזיים בקטע ללא צורך בידע מוקדם. מספר שאלות בכל קטע מתייחסות לפירוש מילים שהופיעו בטקסט ולכן כדאי לתרגל מראש שאלות של אוצר מילים.

קִרְאוּ אֶת הַקֶּטַע וַעֲנוּ עַל הַשְּׁאֵלוֹת:

1 הוֹרִים וְתַלְמִידִים יְקָרִים,
2 מָחֳרָתַיִם, בְּיוֹם רְבִיעִי, יִתְקַיֵּם בְּבֵית הַסֵּפֶר "יוֹם שׁוּק" בּוֹ תַּלְמִידַי
3 בֵּית הַסֵּפֶר מְבִיאִים לַשּׁוּק חֲפָצִים שֶׁאֵינָם זְקוּקִים לָהֶם וְלוֹקְחִים בִּמְקוֹמָם
4 חֲפָצִים אֲחֵרִים. זֹאת הַשָּׁנָה הַשְּׁנִיָּה בָּהּ אֵרוּעַ זֶה יִתְקַיֵּם בְּבֵית הַסֵּפֶר
5 בְּסָמוּךְ לִיצִיאָה לְחֻפְשַׁת הַפֶּסַח. לְמַעַן אֵלֶּה מִכֶּם שֶׁלֹּא הָיוּ בָּאֵרוּעַ 
6 אֶשְׁתָּקַד, נְסַפֵּר שֶׁהָיָה לָנוּ שׁוּק מְאֹד מְהַנֶּה וּמֻצְלָח. הַיְּלָדִים נֶהֱנוּ מְאֹד 
7 מֵהַשִּׁיטוּט בֵּין הַדּוּכָנִים וְאַף חָזְרוּ הַבַּיְתָה בְּיָדַיִם מְלֵאוֹת.
8 בִּכְדֵי שֶׁיּוֹם הַשּׁוּק הַשָּׁנָה יִהְיֶה מֻצְלָח לֹא פָּחוֹת, אָנוּ זְקוּקִים לְעֶזְרַתְכֶם: 
9 הַיּוֹם וּמָחָר אֶפְשָׁר עֲדַיִן לְהַעֲבִיר לְבֵית הַסֵּפֶר פְּרִיטִים שׁוֹנִים שֶׁיִּמָּכְרוּ
10 בַּשּׁוּק. 

 

שאלה 1 לדוגמא

בְּאֵיזֶה יוֹם בַּשָּׁבוּעַ נִשְׁלַח הַמִּכְתָּב לַהוֹרִים וְלַתַּלְמִידִים?

  1. רִאשׁוֹן
  2. שֵׁנִי
  3. שְׁלִישִׁי
  4. רְבִיעִי

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (2). 
כָּתוּב בַּקֶּטַע שֶׁהַשּׁוּק יִתְקַיֵּם מָחֳרָתַיִם, בְּיוֹם רְבִיעִי. מָחֳרָתַיִם זֶה הַיּוֹם שֶׁאַחֲרֵי מָחָר. אִם מָחֳרָתַיִם יוֹם רְבִיעִי, אָז מָחָר יוֹם שְׁלִישִׁי וְהַיּוֹם יוֹם שֵׁנִי. 

שאלה 2 לדוגמא

מָה פֵּרוּשׁ הַמִּלָּה "אֶשְׁתָּקַד"?

  1. בַּשָּׁבוּעַ שֶׁעָבָר
  2. בַּשָּׁנָה שֶׁעָבְרָה
  3. בְּאֹפֶן קָבוּעַ מִדֵּי שָׁנָה
  4. הַשְׁכֵּם בְּבֹקֶר

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (2). 
פֵּרוּשׁ הַמִּלָּה "אֶשְׁתָּקַד" הוּא "בַּשָּׁנָה שֶׁעָבְרָה".

שאלה 3 לדוגמא

מָה אֶפְשָׁר לְהָבִין מִכָּךְ שֶׁ"הַיְּלָדִים חָזְרוּ הַבַּיְתָה בְּיָדַיִם מְלֵאוֹת"?

  1. בְּסוֹף הַיּוֹם כָּל יֶלֶד לֶקַח הַבַּיְתָה בַּחֲזָרָה אֶת הַחֲפָצִים שֶׁהֵבִיא.
  2. הַיְּלָדִים הָלְכוּ הַבַּיְתָה בְּזוּגוֹת וְהֶחֱזִיקוּ יָדַיִם.
  3. הַיְּלָדִים לָקְחוּ הַבַּיְתָה חֲפָצִים שֶׁמָּצְאוּ חֵן בְּעֵינֵיהֶם בַּדּוּכָנִים.
  4. הַיְּלָדִים שָׂמְחוּ לִתְרֹם אֶת כָּל הַחֲפָצִים לְמִשְׁפָּחוֹת נִזְקַקוֹת.

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (3).
מַטְּרַת הַשּׁוּק שֶׁנֶּעֱרַךְ בְּבֵית הַסֵּפֶר הִיא, שֶׁיְּלָדִים יָבִיאוּ חֲפָצִים שֶׁהֵם לֹא צְרִיכִים, וְיִקְחוּ בִּמְקוֹמָם חֲפָצִים אֲחֵרִים. מְסַפְּרִים לָנוּ שֶׁהָאֵרוּעַ הָיָה מֻצְלָח, כְּלוֹמַר - שֶׁהַמַּטָּרָה הֻשְּׂגָה וְהַיְּלָדִים הִצְלִיחוּ לִמְצֹא חֲפָצִים בַּשּׁוּק שֶׁהֵם רָצוּ לָקַחַת הַבַּיְתָה. לָכֵן הַיְּלָדִים חָזְרוּ הַבַּיְתָה בְּיָדַיִם מְלֵאוֹת.


מבחן שלב ב' לכיתה ג'

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ג' שלב ב' משמש ככלי סופי לסינון ילדים מחוננים.

המבחן מתקיים בין חודשי ינואר-אפריל, והוא נערך בבית ספר אחר מזה שבו נערך שלב א', עם נציגי מכון קרני המעבירים את המבחן. 3% התלמידים בעלי הציונים הגבוהים ביותר יוגדרו מחוננים ויתקבלו לתוכניות הייחודיות למחוננים, ו-5% נוספים ייחשבו מצטיינים ויוכלו להשתלב בתוכניות העשרה למצטיינים שמפעיל משרד החינוך בשעות אחר הצהריים.

המבחן מורכב מארבעה חלקים: מילולי, ידע כללי, כמותי וצורני, ולרוב כולל שאלות שלא נלמדות במסגרת הלימודים הרגילה. על מנת לתת לילדיכם את הסיכוי הטוב ביותר להצליח במבחן, כדאי להתכונן אליו מבעוד מועד ולאפשר היכרות מוקדמת עם סוגי השאלות.

דוגמאות לשאלות לשלב ב'

מבחני צורות לדוגמא

החלק הצורני במבחני המחוננים אינו מוכר לתלמידים בגילי בית ספר ולכן רבים מתקשים בו. היכרות מוקדמת עם השאלות עוזרת לרכוש את דפוס החשיבה הנדרש למענה על שאלות מסוג זה. בנוסף, ניתן לעשות שימוש במספר טכניקות ההופכות את פתרון השאלות לקל יותר. בחלק זה נציג בפניכם דוגמאות לשאלות צורניות וכן טכניקות שיסייעו לכם לפתור שאלות אלה.

צורות בשורה

בחלק זה, מופיעות 4 או 5 צורות בשורה. עלינו למצוא את הצורה החסרה, המתאימה להשלמת הסדרה. בשאלות מסוג זה יש להסתכל על הצורות משמאל לימין. נזהה את הצורה החסרה בהתאם לחוקיות אשר ננסח לעצמנו באמצעות שאר הצורות שמוצגות לנו בשאלה. בחלק זה, נעשה שימוש בטכניקת הפרדת אלמנטים: נפריד בין הגורמים השונים ונבחן כל אחד מהם בנפרד.

שאלה לדוגמא

שאלת צורות בשורה לדוגמא מתוך שלב ב לכיתה ג במכון סאלד

תשובות לשאלת צורות בשורה מתוך שלב ב לכיתה ג במכון סאלד

 

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (3).

לַחִצִּים הַמַּרְכִּיבִים אֶת הַסִּדְרָה שֶׁלְּפָנֵינוּ יֵשׁ שְׁנֵי מְאַפְיְנִים: צֶבַע וְכִוּוּן.

הַכִּוּוּן מִשְׁתַּנֶּה בְּסִיבוּב נֶגֶד כִּוּוּן הַשָּׁעוֹן, לָכֵן הַחֵץ הַבָּא צָרִיךְ לִפְנוֹת כְּלַפֵּי מַטָּה.

הַצֶּבַע הוּא בְּדֶגֶם שֶׁל: שָׁחֹר-אָפֹר-לָבָן, לָכֵן הַחֵץ הַבָּא צָרִיךְ לִהְיוֹת אָפֹר.

לקחים שניתן להפיק משאלה זו:

  • בִּשְׁאֵלוֹת "צוּרוֹת בְּשׁוּרָה" מִסְתַּכְּלִים עַל שׁוּרַת הַצּוּרוֹת מִשְּׂמֹאל לְיָמִין. הַצּוּרָה שֶׁעָלֵינוּ לְהַשְׁלִים הִיא הַיְּמָנִית בְּיוֹתֵר.
  • מִסְתַּכְּלִים עַל הַגּוֹרְמִים הַשּׁוֹנִים בַּשְּׁאֵלָה וּמַפְרִידִים בֵּינֵיהֶם, לְדֻגְמָה: צֶבַע, צוּרָה, כִּוּוּן.
  • בּוֹדְקִים אֶת הַדְּפוּס שֶׁל כָּל גּוֹרֵם בְּנִפְרָד וּמְחַפְּשִׂים חֲזָרָתִיוּת. לְדֻגְמָה: תְּנוּעָה בְּכִוּוּן מְסֻיָּם, הַחְלָפָה, תְּזוּזַת מָקוֹם, תְּמוּנַת מַרְאָה וְעוֹד.
  • נֶעֱזָרִים בִּפְסִילַת תְּשׁוּבוֹת לֹא נְכוֹנוֹת: כַּאֲשֶׁר מְזַהִים דְּפוּס מְסֻיָּם, בּוֹדְקִים אֵיזוֹ מֵהַתְּשׁוּבוֹת לֹא מַתְאִימָה וּפוֹסְלִים אוֹתָהּ.
  • אִם נִשְׁאַרְנוּ עִם שְׁתֵּי אֶפְשָׁרֻיּוֹת, נְנַסֶּה לְהַבְחִין בַּהֶבְדֵּל בֵּינֵיהֶן וּלְהַחְלִיט אֵיזוֹ יוֹתֵר מַתְאִימָה לְהַשְׁלְמַת הַשּׁוּרָה (לְפִי הַדְּפוּסִים שֶׁהִגְדַּרְנוּ).

אנלוגיות צורניות

כל שאלה מורכבת משלוש תמונות, באופן הבא: בין התמונה הראשונה לבין התמונה השנייה יש סימן ":". הסימן הזה אומר שיש קשר בין שתי התמונות. יש לחשוב מהו הקשר בין שתי התמונות ואז להתאים לתמונה השלישית תמונה אחרת, כך שיווצר קשר נוסף, דומה לזה שמצאתם.

שאלה לדוגמא

שאלת אנלוגיות בציורים לדוגמא מתוך שלב ב לכיתה ג מכון סאלד

תשובות לשאלת אנלוגיות בציורים מתוך שלב ב לכיתה ג במכון סאלד

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (1). 

נַחְשׁוֹב מָה הַקֶּשֶׁר בֵּין שְׁתֵּי הַתְּמוּנוֹת מִיָּמִין:

הַקֶּשֶׁר הוּא שֶׁבֵּיצָה הִיא הַחֹמֶר מִמֶּנּוּ מְכִינִים בֵּיצִיָּה (בֵּיצָת עַיִן). נְחַפֵּשׂ בַּתְּשׁוּבוֹת אֶת הַחֹמֶר מִמֶּנּוּ מְפִיקִים יַיִן-הַתְּשׁוּבָה הִיא עֲנָבִים.

בֵּיצִיָּה (בֵּיצָת עַיִן) עוֹשִׂים מִבֵּיצָה, כְּפִי שֶׁיַּיִן מְפִיקִים מֵעֲנָבִים.

 

שפרו את סיכויי ההצלחה של ילדכם.


"הערכה מצויינת ומעשירה את הילד הרבה מעבר לחומר הנדרש. הייתי ממליצה להורים לתת לילדיהם לתרגל בערכה גם ללא קשר למבחן".

 

הכנה למבחן מחוננים, אפריל 2018 

מבחנים בחשבון לדוגמא

המבחנים בחשבון בוחנים יכולת חשיבה כמותית. לכל שאלה ארבע תשובות אפשריות, כאשר אחת בלבד היא הנכונה. כתבנו עבורכם דוגמאות לשאלות בנושאים סדרות ובעיות מילוליות בחשבון. רצוי לתת לילד דף ועיפרון ולעודד אותו לכתוב או לצייר את הפתרון.

בעיות מילוליות

מבחני הבעיות בחשבון בוחנים יכולת הבנת בעיות מילוליות, תרגום לתרגיל חשבוני ופתרון. הדגש הוא על הבנת התרגיל שיש לעשות. לעתים, יש צורך ביותר מתרגיל אחד כדי להגיע לתשובה.

שאלה לדוגמא

בִּשְׁנֵי בָּתֵּי הַסֵּפֶר בָּעִיר לוֹמְדִים 950 תַּלְמִידִים מִכִּתּוֹת א' עַד כִּתּוֹת ו'. הַתַּלְמִידִים מְחוּלַקִים ל-25 כִּתּוֹת שָׁווֹת בְּגָדְלָן. מָה מִסְפָּר הַתַּלְמִידִים אַשֵּׁר לוֹמְדִים בְּכָל כִּתָּה?

  1. 28 תַּלְמִידִים
  2. 48 תַּלְמִידִים
  3. 38 תַּלְמִידִים
  4. 18 תַּלְמִידִים

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (3). 

דֶּרֶךְ א'

בִּשְׁאֵלָה זוֹ הִתְבַּקַּשְׁנוּ לְהָשִׁיב מַהוּ מִסְפָּר הַתַּלְמִידִים אַשֵּׁר לוֹמְדִים בְּכָל כִּתָּה. יָדוּעַ לָנוּ עַל פִּי נְתוּנֵי הַשְּׁאֵלָה כִּי בִּשְׁנֵי בָּתֵּי הַסֵּפֶר לוֹמְדִים 950 תַּלְמִידִים, וְכִי יֶשְׁנָן 25 כִּתּוֹת בְּבֵית הַסֵּפֶר. לְצוֹרֵךְ פִּתְרוֹן שְׁאֵלָה זוֹ עָלֵינוּ לִיצֹר תַּרְגִּיל חִלּוּק:

תרגיל חילוק בפתרון בעיה מילולית מתוך שלב ב לכיתה ג מכון סאלד

נִתַּן לִפְתֹּר אֶת הַתַּרְגִּיל בְּעֶזְרַת חֹק הַפִּלּוּג, נְפַלֵּג אֶת הַמִּסְפָּר 950 לִשְׁנֵי מִסְפָּרִים נוֹחִים לַחֲלוּקָה ל-25:

611 חלק מפתרון בעיה מילולית מתוך שלב ב לכיתה ג במכון סאלד

תְּשׁוּבָה נְכוֹנָה: בְּכָל כִּתָּה לוֹמְדִים 38 תַּלְמִידִים. 

 

דֶּרֶךְ ב'
נִשְׁתַּמֵּשׁ בְּחִלּוּק אָרֹךְ - 

חילוק ארוך מתוך פתרון בעיה מילולית לדוגמא משלב ב לכיתה ג במכון סאלד

תְּשׁוּבָה נְכוֹנָה: בְּכָל כִּתָּה לוֹמְדִים 38 תַּלְמִידִים.

בעיות מילוליות מסוג פירוק לשלמים

סוג נוסף של בעיות מילוליות בחשבון עוסק בפירוק לשלמים. בעיות חשבוניות אלו הן מגוונות, ועוסקות בנושאים שונים הנלמדים בבית הספר. הנושאים שעשויים להופיע בבעיות אלו: שברים, יחידות מדידה שונות, המרות של כסף ועוד.

שאלה לדוגמא

לְלִירוֹן הָיוּ 40 שְׁטָרוֹת שֶׁל 20 שְׁקָלִים, לִירוֹן בִּקְּשָׁה לִפְרֹט אוֹתָם לְמַטְבְּעוֹת שֶׁל 10 שְׁקָלִים. כַּמָּה מַטְבְּעוֹת יִהְיוּ לָהּ?

  1. 8 מַטְבְּעוֹת
  2. 40 מַטְבְּעוֹת
  3. 10 מַטְבְּעוֹת
  4. 80 מַטְבְּעוֹת

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (4). 

דֶּרֶךְ א'

בַּשָּׁלָב הָרִאשׁוֹן נַכְפִּיל אֶת מִסְפָּר הַשְּׁטָרוֹת שֶׁיֵּשׁ לְלִירוֹן בִּסְכוּם כָּל שְׁטָר:
חלק מפתרון בעיית פירוק שלמים מתוך שלב ב לכיתה ג במכון סאלד
בַּשָּׁלָב הַשֵּׁנִי, נְחַלֵּק אֶת הַסְּכוּם שֶׁהִתְקַבֵּל ב-10, זֹאת מִשּׁוּם שֶׁלִּירוֹן מְעֻנְיֶנֶת לִפְרֹט אֶת סְכוּם הַשְּׁטָרוֹת לְמַטְבְּעוֹת שֶׁל 10 שְׁקָלִים.
חלק 2 מפתרון בעיית פירוק שלמים מתוך שלב ב לכיתה ג במכון סאלד


דֶּרֶךְ ב'
לְלִירוֹן הָיוּ 40 שְׁטָרוֹת. עַל כָּל שְׁטָר שֶׁל 20 שְׁקָלִים הִיא תְּקַבֵּל 2 מַטְבְּעוֹת שֶׁל 10 שְׁקָלִים, וְלָכֵן יִהְיוּ לָהּ פִּי 2 מַטְבְּעוֹת מִשְּׁטָרוֹת. 
כְּדֵי לְגַלּוֹת כַּמָּה מַטְבְּעוֹת יִהְיוּ לָהּ צָרִיךְ לְהַכְפִּיל אֶת מִסְפָּר הַשְּׁטָרוֹת שֶׁהָיוּ לָהּ (40) בְּ-2: 
חלק 3 מפתרון בעיית פירוק שלמים מתוך שלב ב לכיתה ג במכון סאלד

 


מבחנים מילוליים לדוגמא

המבחנים בחלק זה הינם מבחנים מילוליים ולוגיים, הבודקים יכולת בנושאי שפה, הבנת הנקרא, אוצר מילים והיגיון. כתבנו עבורכם דוגמאות לשאלות בנושאים: אוצר מילים, השלמת משפטים וידע כללי.

אוצר מילים

בשאלות אלו בכל שאלה מופיעה מילה, יש לבחור מבין האפשרויות את הפירוש המתאים למילה.

שאלה לדוגמא

בַּחֲרוּ מִבֵּין הָאֶפְשָׁרֻיּוֹת אֶת הַפֵּרוּשׁ הַמַּתְאִים לַמִּלָּה: דַּרְדַּר

  1. פֶּרַח
  2. קִפּוֹד
  3. שִׂיחַ
  4. קוֹץ

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (4).

הַמִּלָּה דַרדַר הִיא מִלָּה נִרְדֶּפֶת לְמִלָּה קוֹץ, חֹד דּוֹקְרָנִי שֶׁל צֶמַח.

השלמת משפטים

בכל שאלה בנושא זה ישנו משפט שחסרה בו מילה, ולאחריו ארבע אפשרויות, התלמידים מתבקשים להשלים את החסר ולבחור בתשובה המשלימה את המשפט בצורה הטובה ביותר.

שאלה לדוגמא

בַּחֲרוּ בַּמִּלָּה הַמַּשְׁלִימָה אֶת הַמִּשְׁפָּט בַּצּוּרָה הַטּוֹבָה בְּיוֹתֵר:

הֶחָתוּל הַצָּמֵא ______ בִּמְהִירוּת אֶת הֶחָלָב שֶׁנָּתַתִּי לוֹ.

  1. גָּמַע
  2. גִּמְגֵּם
  3. גּוֹלֵל
  4. גָּרַס

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (1).

הַמִּילָּה "גָּמַע" הִיא מִילָּה נִרְדֶּפֶת לְ"שָׁתָה" אוֹ "לָגַם". לָכֵן הַמִּשְׁפָּט הוּא: הֶחָתוּל הַצָּמֵא גָּמַע בִּמְהִירוּת אֶת הֶחָלָב שֶׁנָּתַתִּי לוֹ.

  • הַתְּשׁוּבָה "גִּמְגֵּם" אֵינָהּ נְכוֹנָה כִּי לֹא נִיתַּן לְגַמְגֵּם חָלַב.
  • הַתְּשׁוּבָה "גּוֹלֵל" אֵינָהּ נְכוֹנָה כִּי לֹא נִיתַּן לְגוֹלֵל חָלָב. פֵּירוּשׁ הַפּוֹעֵל "גּוֹלֵל" הוּא סִיפֵּר בְּאוֹפֶן מְפוֹרָט וִיסוֹדִי אוֹ תֵּאֵר בַּאֲרִיכוּת.
  • הַתְּשׁוּבָה "גָּרַס" אֵינָהּ נְכוֹנָה כִּי לֹא נִיתַּן לִגְרוֹס חָלָב. לַפּוֹעֵל "גָּרַס" שְׁתֵּי מַשְׁמָעוּיּוֹת, וּשְׁתֵּיהֶן אֵינָן קְשׁוּרוֹת לֶחָלָב. הָרִאשׁוֹנָה הִיא גָּזַר אוֹ טָחַן לַחֲתִיכוֹת קְטַנּוֹת (כְּמוֹ מַגְרֵסַת נְיָר). הַשְּׁנִיָּיה הִיא טָעַן אוֹ הִבִּיעַ אֶת דַּעְתּוֹ (כְּמוֹ בְּגִרְסָה שֶׁל מִישֶׁהוּ לְמִקְרֶה שֶׁקָּרָה).

ידע כללי

בחלק זה, מוצגות שאלות שבוחנות ידע כללי. עליכם לבחור בתשובה הנכונה מבין האפשרויות.

שאלה לדוגמא

מִי כָּתַב אֵת הַשִּׁיר "קֵן צִפּוֹר"?

  1. עֻזִּי חִיטְמַן
  2. שָׁאוּל טְשֵרנִיחוֹבְסְקִי
  3. נָתַן אָלְתֵרמַן
  4. חַיִּים נַחְמָן בִּיאַלִיק

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (4).

קֵן צִפּוֹר הוּא שִׁיר יְלָדִים יָדוּעַ שֶׁכָּתַב הַמְּשׁוֹרֵר חַיִּים נַחְמָן בִּיאַלִיק.

אפשר לעזור לך סימן שאלה
אפשר לעזור לך סימן שאלה
לפני שנמצא בשבילך את ההכנה המתאימה, הנה כמה פרטים שאנחנו צריכים.
-
הטופס נשלח בהצלחה. נציגינו ייצרו איתך קשר בקרוב.
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.
מעוניינים בפרטים נוספים?
צרו קשר

Vהשאירו פרטים או התקשרו: 03-5377361

-
הטופס נשלח בהצלחה. נציגינו ייצרו איתך קשר בקרוב.
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.