על פי הודעת משרד החינוך, מועד מבחן מחוננים שלב א' נדחה לתאריך 21 בדצמבר 2020 בכפוף להנחיות משרד הבריאות

מבחן מחוננים שלב א'

מבחן מחוננים שלב א' נערך בדרך כלל לאחר החגים, בחודשים אוקטובר-נובמבר בכל בתי הספר ברחבי הארץ. על פי רוב, המבחן נערך בכיתה ב', אך באזורים מסוימים בארץ הוא נערך בכיתה ג'. זאת משום שתוכניות הלימודים במרכזי המחוננים שבאזורים אלה, דוגמת עמק הירדן ואורנים, מתחילות בכיתות ד'.

מבנה המבחן ומהלכו

מבחן שלב א' אורך כ-40 דקות וכולל שאלות בחשבון ובעברית, שהמענה עליהן מוגבל בזמן.

פרק החשבון יכלול תרגילי חשבון המערבים את ארבע פעולות החשבון הבסיסיות (חיבור, חיסור, כפל וחילוק), וכן בעיות מילוליות מסוג קניות שיציגו לילדים מצבים מוכרים מחיי היום-יום. כדי לפתור את הבעיות, הילדים יצטרכו לקרוא את השאלה, להבין מה מבקשים מהם לאתר (מחיר מוצר כלשהו, סכום העודף וכו') ולתרגם את הנתונים המילוליים לתרגיל חשבוני שיסייע להם למצוא את התשובה. לעיתים קרובות יצטרכו הילדים לבנות יותר מתרגיל חשבוני אחד כדי להגיע אל התשובה. 

פרק העברית יכלול קטעי קריאה קצרים, שלאחריהם יופיעו שאלות אמריקאיות (ברירה). מרבית השאלות יתייחסו להבנת הרעיונות המרכזיים בקטעי הקריאה. בשאלות אלו לא נדרש ידע מוקדם, והן מצריכות יכולת לחלץ את התשובה מתוך הטקסט. בשאלות אחרות יצטרכו הילדים לפרש את המילים הקשות המופיעות בקטעי הקריאה. ילדים שאוצר המילים שלהם רחב יוכלו לעשות שימוש בידע המוקדם שלהם כדי לענות על השאלות הללו, ואילו אחרים יידרשו ליכולות הסקה כדי לנסות להבין את משמעות המילה מתוך ההקשר שבו היא נתונה.  

תוצאות המבחן 

תוצאות מבחן המחוננים אינן אבסולוטיות, אלא נקבעות ביחס להישגים של שאר התלמידים שנבחנו במבחן. ככלל, לשלב ב' יעברו כ-20% מהתלמידים שנבחנו בשלב א' - רובם תלמידים שהשיגו את הציונים הגבוהים ביותר במבחן, ומקצתם תלמידים שקיבלו המלצה מהסגל החינוכי בבית הספר שלהם, ללא קשר להישגיהם במבחן. אליהם יצטרף מספר מצומצם של תלמידים שבקשת הערעור שלהם על תוצאות מבחן א' התקבלה. 

שבועיים עד שלושה לאחר המבחן תגיע אליכם הודעה שתבשר לכם אם ילדכם עבר את המבחן או לא.

האתגרים המצפים לילדים בשלב א'

שאלות אמריקאיות - בכל פרקי המבחן יתמודדו הילדים עם שאלות אמריקאיות. לכאורה, בחירת התשובה הנכונה מתוך ארבע התשובות המוצעות לא נשמעת כמו משימה מאתגרת במיוחד, אך כשמדובר בתלמידים שזהו המפגש הראשון שלהם עם שאלות אמריקאיות, לא מדובר בפעולה טריוויאלית כל כך. שלילת המסיחים עלולה לבלבל תלמידים שאינם מורגלים בשאלות אמריקאיות, ולגרום להם לטעות גם במקרים שבהם הם יודעים מהי התשובה הנכונה. כמו כן, ילדים שאינם מנוסים בשאלות מסוג זה עלולים לטעות בסימון תשובותיהם, ורבים אחרים, בעיקר תלמידים מצטיינים, אף נוטים להותיר שאלות ללא מענה כלל, רק משום שהם אינם בטוחים בתשובתם באופן מוחלט. במבחן המחוננים הציון נקבע על פי מספר התשובות הנכונות, ולכן טעויות מסוג זה, הנובעות בעיקר מחוסר היכרות עם מבנה השאלות ומתחושת חסר ביטחון אצל הילדים, עלולות בהחלט לפגוע בציון הסופי.

רמת הקושי ומגבלת הזמן - מבחן המחוננים נועד לסייע לאתר את התלמידים המוכשרים ביותר שיוכלו להשתלב בתוכניות הטיפוח הייחודיות של משרד החינוך, ועל כן רמת הקושי שלו גבוהה מזו המקובלת במבחנים הנערכים בבית הספר. רוב התלמידים הלומדים בכיתה ג' ודאי הספיקו להיתקל בתרגילים חשבוניים שונים או בבעיות מילוליות כאלה ואחרות, אך בדרך כלל רמת המורכבות שלהם נמוכה יותר מזו הרווחת במבחן המחוננים. לכך מתווספת מגבלת הזמן במבחן, שמחייבת את הילדים לעבוד במהירות וביעילות. 


שאלות לדוגמא - מבחן שלב א'

שאלות בחשבון

פִּתְרוּ אֶת תַּרְגִּיל הַחֶשְׁבּוֹן וְכִתְבוּ אֶת הַתּוֹצָאָה בַּמָּקוֹם הַמַּתְאִים.

=2÷14

פתרון והסבר:

בַּתַּרְגִּיל נִשְׁאַלְנוּ כַּמָּה פְּעָמִים נִכְנָס הַמִּסְפָּר 2 בַּמִּסְפָּר 14. 
 
נֵעָזֵר בַּצִּיּוּר עַל מְנַת לִפְתּוֹר אֶת הַתַּרְגִּיל.

לְפָנֵינוּ שָׂדֶה וּבוֹ 14 פְּרָחִים. נְחַלֵּק אֶת הַפְּרָחִים בַּשָּׂדֶה לִקְבוּצוֹת, שֶׁבְּכָל אַחַת מֵהֶן 2 פְּרָחִים, וְנִמְצָא כַּמָּה קְבוּצוֹת הִתְקַבְּלוּ:

תרגיל כיתה ג שלב א תשובה

מָצָאנוּ שֶׁבַּשָּׂדֶה יֵשׁ 7 קְבוּצוֹת, שֶׁבְּכָל אַחַת מֵהֶן 2 פְּרָחִים. כְּלוֹמַר, 2 נִכְנַס בְּ-14 בְּסַךְ הַכּוֹל 7 פְּעָמִים.

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא: 7

בעיה מילולית לדוגמא

לִפְנֵיכֶם הַמְּחִירוֹן שֶׁל דּוּכָן הַפָלָאפֶל בַּשְּׁכוּנָה שֶׁלִּי.

מְנַת פָלָאפֶל - 10 שְׁקָלִים  
חֲצִי מְנַת פָלָאפֶל - 6 שְׁקָלִים 
בַּקְבּוּק מַיִם - 4 שְׁקָלִים
בַּקְבּוּק מִיץ - 5 שְׁקָלִים
שַׂקִּית צִ'יפְּס - 8 שְׁקָלִים
5 כַּדּוּרֵי פָלָאפֶל -  שְׁקָלִים (אַרְבָּעָה שְׁקָלִים וָחֵצִי)

אָחִי וַאֲנִי קָנִינוּ יַחַד שְׁתֵּי מָנוֹת פָלָאפֶל וְשַׂקִּית צִ'יפְּס. אֶת סְכוּם הַקְּנִיָּה חִלַּקְנוּ בֵּינֵינוּ שָׁוֶה בְּשָׁוֶה. כַּמָּה צָרִיךְ לְשָׁלֵם כָּל אֶחָד מְאִתָּנוּ?

1. 13 שְׁקָלִים

2. 14 שְׁקָלִים

3. 18 שְׁקָלִים

4. 20 שְׁקָלִים

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא 14 שְׁקָלִים.

רֵאשִׁית נְחַשֵּׁב אֶת סְכוּם הַקְּנִיָּה כֻּלָּהּ, וּלְאַחַר מִכֶּן נְחַלֵּק אֶת הַסְּכוּם בִּ-2.
מְחִיר מְנַת פָלָאפֶל הוּא 10 שְׁקָלִים. מְחִיר שְׁתֵּי מָנוֹת הוּא:

מְחִיר שַׂקִּית צִ'יפְּס הוּא 8 שְׁקָלִים.
הַמְּחִיר הַכּוֹלֵל הוּא:

נְחַלֵּק אֶת סְכוּם הַקְּנִיָּה בִּ-2:

אֶפְשָׁר לִפְתֹּר אֶת הַתַּרְגִּיל בִּשְׁלַבִּים:

נְחַלֵּק 20 ב-2 וּנְקַבֵּל 10, נְחַלֵּק 8 ב-2 וּנְקַבֵּל 4. נְחַבֵּר אֶת תּוֹצְאוֹת שְׁנֵי הַתַּרְגִּילִים וּנְקַבֵּל 14. 



שאלות מילוליות לדוגמא - הבנת הנקרא

1 הוֹרִים וְתַלְמִידִים יְקָרִים,
2 מָחֳרָתַיִם, בְּיוֹם רְבִיעִי, יִתְקַיֵּם בְּבֵית הַסֵּפֶר "יוֹם שׁוּק" בּוֹ תַּלְמִידַי
3 בֵּית הַסֵּפֶר מְבִיאִים לַשּׁוּק חֲפָצִים שֶׁאֵינָם זְקוּקִים לָהֶם וְלוֹקְחִים בִּמְקוֹמָם
4 חֲפָצִים אֲחֵרִים. זֹאת הַשָּׁנָה הַשְּׁנִיָּה בָּהּ אֵרוּעַ זֶה יִתְקַיֵּם בְּבֵית הַסֵּפֶר
5 בְּסָמוּךְ לִיצִיאָה לְחֻפְשַׁת הַפֶּסַח. לְמַעַן אֵלֶּה מִכֶּם שֶׁלֹּא הָיוּ בָּאֵרוּעַ 
6 אֶשְׁתָּקַד, נְסַפֵּר שֶׁהָיָה לָנוּ שׁוּק מְאֹד מְהַנֶּה וּמֻצְלָח. הַיְּלָדִים נֶהֱנוּ מְאֹד 
7 מֵהַשִּׁיטוּט בֵּין הַדּוּכָנִים וְאַף חָזְרוּ הַבַּיְתָה בְּיָדַיִם מְלֵאוֹת.
8 בִּכְדֵי שֶׁיּוֹם הַשּׁוּק הַשָּׁנָה יִהְיֶה מֻצְלָח לֹא פָּחוֹת, אָנוּ זְקוּקִים לְעֶזְרַתְכֶם: 
9 הַיּוֹם וּמָחָר אֶפְשָׁר עֲדַיִן לְהַעֲבִיר לְבֵית הַסֵּפֶר פְּרִיטִים שׁוֹנִים שֶׁיִּמָּכְרוּ
10 בַּשּׁוּק. 

 

שאלה 1 לדוגמא

בְּאֵיזֶה יוֹם בַּשָּׁבוּעַ נִשְׁלַח הַמִּכְתָּב לַהוֹרִים וְלַתַּלְמִידִים?

  1. רִאשׁוֹן
  2. שֵׁנִי
  3. שְׁלִישִׁי
  4. רְבִיעִי

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (2). 
כָּתוּב בַּקֶּטַע שֶׁהַשּׁוּק יִתְקַיֵּם מָחֳרָתַיִם, בְּיוֹם רְבִיעִי. מָחֳרָתַיִם זֶה הַיּוֹם שֶׁאַחֲרֵי מָחָר. אִם מָחֳרָתַיִם יוֹם רְבִיעִי, אָז מָחָר יוֹם שְׁלִישִׁי וְהַיּוֹם יוֹם שֵׁנִי. 

שאלה 2 לדוגמא

מָה פֵּרוּשׁ הַמִּלָּה "אֶשְׁתָּקַד"?

  1. בַּשָּׁבוּעַ שֶׁעָבָר
  2. בַּשָּׁנָה שֶׁעָבְרָה
  3. בְּאֹפֶן קָבוּעַ מִדֵּי שָׁנָה
  4. הַשְׁכֵּם בְּבֹקֶר

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (2). 
פֵּרוּשׁ הַמִּלָּה "אֶשְׁתָּקַד" הוּא "בַּשָּׁנָה שֶׁעָבְרָה".

שאלה 3 לדוגמא

מָה אֶפְשָׁר לְהָבִין מִכָּךְ שֶׁ"הַיְּלָדִים חָזְרוּ הַבַּיְתָה בְּיָדַיִם מְלֵאוֹת"?

  1. בְּסוֹף הַיּוֹם כָּל יֶלֶד לֶקַח הַבַּיְתָה בַּחֲזָרָה אֶת הַחֲפָצִים שֶׁהֵבִיא.
  2. הַיְּלָדִים הָלְכוּ הַבַּיְתָה בְּזוּגוֹת וְהֶחֱזִיקוּ יָדַיִם.
  3. הַיְּלָדִים לָקְחוּ הַבַּיְתָה חֲפָצִים שֶׁמָּצְאוּ חֵן בְּעֵינֵיהֶם בַּדּוּכָנִים.
  4. הַיְּלָדִים שָׂמְחוּ לִתְרֹם אֶת כָּל הַחֲפָצִים לְמִשְׁפָּחוֹת נִזְקַקוֹת.

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (3).
מַטְּרַת הַשּׁוּק שֶׁנֶּעֱרַךְ בְּבֵית הַסֵּפֶר הִיא, שֶׁיְּלָדִים יָבִיאוּ חֲפָצִים שֶׁהֵם לֹא צְרִיכִים, וְיִקְחוּ בִּמְקוֹמָם חֲפָצִים אֲחֵרִים. מְסַפְּרִים לָנוּ שֶׁהָאֵרוּעַ הָיָה מֻצְלָח, כְּלוֹמַר - שֶׁהַמַּטָּרָה הֻשְּׂגָה וְהַיְּלָדִים הִצְלִיחוּ לִמְצֹא חֲפָצִים בַּשּׁוּק שֶׁהֵם רָצוּ לָקַחַת הַבַּיְתָה. לָכֵן הַיְּלָדִים חָזְרוּ הַבַּיְתָה בְּיָדַיִם מְלֵאוֹת.


מבחן מחוננים - שלב ב'

מבחן שלב ב' מתקיים בדרך כלל בחודשים דצמבר-מרץ בשעות אחר הצוהריים, אולם השנה, נוכח משבר הקורונה, יתקיים המבחן בחודשים פברואר-אפריל. בשונה ממבחן שלב א', מבחן שלב ב' לא יתקיים בהכרח בבית הספר שבו לומד ילדכם אלא באחד מבתי הספר באזור מגוריכם. את הזימון למבחן שלב ב' תקבלו כשבועיים בלבד לפני מועד המבחן.

מבנה המבחן ומהלכו

המבחן אורך כשעה ועשרים, ומורכב משלושה חלקים - החלק המילולי, החלק הכמותי והחלק הצורני. 

הפרק המילולי כולל שאלות מילוליות ולוגיות שמטרתן לבחון יכולות שונות בתחומי השפה, הבנת הנקרא, אוצר המילים וההיגיון. השאלות בפרק זה יהיו מסוג השלמת משפטים ויוצאי דופן. על הילדים יהיה להשלים את המשפטים או לאתר את המילה יוצאת הדופן באמצעות בחירה באחת מארבע התשובות האפשריות שיוצגו בפניהם.

החלק הכמותי ידרוש מילדכם לפתור בעיות מילוליות שונות וסדרות חשבוניות. בשני המקרים, יוצגו ארבע תשובות אפשריות שמתוכן יצטרכו הילדים לבחור בנכונה. השאלות המילוליות ידרשו מהילדים להבין את מהות השאלה ולתרגם אותה לתרגיל חשבוני. ברוב המקרים יהיה צורך ביותר מתרגיל חשבוני אחד כדי להגיע אל הפתרון. כמו כן, התרגילים יערבו פעולות חשבון מורכבות יותר מאלו שבהן התנסו הילדים בשלב א', כגון חילוק ארוך ושימוש בחוק הפילוג. תרגילי הסדרות החשבוניות ידרשו מהילדים לנסח חוקיות המתקיימת בין כל המספרים המופיעים בסדרה, ובאמצעותה לאתר את האיבר החסר. 

החלק הצורני יכלול מבחני צורות ואנלוגיות צורניות. מבחני הצורות ידרשו מהילדים לנסח את החוקיות המתקיימת ברצף הצורות שיוצגו להם ולזהות את הדפוס באחת מהתשובות האפשריות. בפרק האנלוגיות הצורניות יצטרכו הילדים לערוך השוואה בין הצורות המוצגות לפניהם, ולאתר את הקשר שמצאו בזוג צורות אחר מבין התשובות השונות.

תוצאות המבחן ומשמעויותיהן

3% בלבד מכלל התלמידים שייבחנו במבחן המחוננים יוגדרו כמחוננים, ויזכו להשתלב בתוכניות המחוננים של משרד החינוך (כיתות מחוננים או ימי שליפה מרוכזים). 5% נוספים יוגדרו כמצטיינים ויוכלו להשתלב בתוכניות ההעשרה למצטיינים שמקיים משרד החינוך בשעות אחר הצוהריים במרכזי המחוננים השונים ברחבי הארץ. 

תוכניות הטיפוח היוקרתיות של משרד החינוך מציעות למשתתפים בהן חשיפה לתכנים אקסקלוסיביים שאינם חלק מתוכנית הלימודים בבתי הספר, הכוללים שיעורים לבחירה בנושאים כגון מדעים והומניסטיקה. כמו כן, הילדים המאותרים כמחוננים וכמצטיינים זוכים לפגוש בתוכניות ההעשרה השונות ילדים החולקים איתם את אותם תחומי העניין, את אותן היכולות האינטלקטואליות ואת אותה הסקרנות לדעת יותר על העולם. הקשרים החברתיים הללו מיטיבים עם הילדים המוכשרים, ואף מלווים אותם במרוצת חייהם הבוגרים.

האתגרים המצפים לילדים במבחן שלב ב'

אף שהילדים הנבחנים בשלב ב' של מבחן המחוננים התנסו כבר במענה על שאלות אמריקאיות בנושאים שונים ובמגבלת זמן, במבחן זה רמת הקושי של השאלות עולה, ואסטרטגיות הפתרון שהילדים יצטרכו ליישם הופכות מורכבות יותר.

בפרק הכמותי יופיעו בעיות מילוליות, בדומה לשלב א', אלא שבמקרה זה התרגילים שהילדים יצטרכו לבנות מהנתונים שיוצגו לפניהם יהיו רבים יותר, ויצריכו שימוש בפעולות חשבון מורכבות הרבה יותר, כגון חילוק ארוך. דבר זה עלול להקשות על ילדים שלא תרגלו את הנושאים הללו בלימודי החשבון בבית הספר. נושא נוסף שמופיע בחלק הכמותי וככל הנראה יהיה חדש לרוב הילדים הוא סדרות חשבונית, שכן הוא כלל לא נלמד בבית הספר. 

בפרק הצורני יידרשו הילדים להפעיל דפוסי חשיבה שאינם נדרשים מהם בלימודיהם בבית הספר. בשאלות אלה יצטרכו הילדים להשתמש ביכולות ההשוואה וההסקה שלהם, וכן לאתר חוקיות ודפוסים זהים המתקיימים בצורות שיוצגו להם. החומר הנלמד במסגרת תוכנית הלימודים בבית הספר לא דורש מהילדים להשתמש ביכולות אלה, וסביר שמבחן המחוננים יהיה המפגש הראשון שלהם עם אסטרטגיות החשיבה ועם הדרישות הללו. 

כמובן, אי אפשר לדבר על מבחן שלב ב' בלי להזכיר את מגבלת הזמן. מלכתחילה מגבלת הזמן היא אתגר לא פשוט בעבור ילדים צעירים, אך כשהיא מצטרפת לשאלות מורכבות יותר, המחייבות ריכוז גבוה ומאמץ קוגניטיבי לא רגיל, היא עלולה ליצור עומס ומתח אצל ילדים שאינם מורגלים בה ולהקשות עליהם לממש את מלוא הפוטנציאל שלהם.  

שאלות לדוגמא - מבחן שלב ב'

מבחני צורות 

צורות בשורה

בחלק זה, מופיעות 4 או 5 צורות בשורה. על הילדים למצוא את הצורה החסרה, המתאימה להשלמת הסדרה. בשאלות מסוג זה יש לבחון את הצורות משמאל לימין. על הילדים לנסות לזהות את הצורה החסרה בהתאם לחוקיות שניסחו באמצעות שאר הצורות שמוצגות להם בשאלה. כדאי להשתמש בטכניקת הפרדת אלמנטים - תחילה יש להפריד בין הגורמים השונים, ואז לבחון כל אחד מהם בנפרד.

שאלה לדוגמא

מבחן מחוננים כיתה ג'
מבחן מחוננים כיתה ג' שאלת צורות

 

 

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (3).

לַחִצִּים הַמַּרְכִּיבִים אֶת הַסִּדְרָה שֶׁלְּפָנֵינוּ יֵשׁ שְׁנֵי מְאַפְיְנִים: צֶבַע וְכִוּוּן.

הַכִּוּוּן מִשְׁתַּנֶּה בְּסִיבוּב נֶגֶד כִּוּוּן הַשָּׁעוֹן, לָכֵן הַחֵץ הַבָּא צָרִיךְ לִפְנוֹת כְּלַפֵּי מַטָּה.

הַצֶּבַע הוּא בְּדֶגֶם שֶׁל: שָׁחֹר-אָפֹר-לָבָן, לָכֵן הַחֵץ הַבָּא צָרִיךְ לִהְיוֹת אָפֹר.

 

לקחים שניתן להפיק משאלה זו:

  • בִּשְׁאֵלוֹת "צוּרוֹת בְּשׁוּרָה" מִסְתַּכְּלִים עַל שׁוּרַת הַצּוּרוֹת מִשְּׂמֹאל לְיָמִין. הַצּוּרָה שֶׁעָלֵינוּ לְהַשְׁלִים הִיא הַיְּמָנִית בְּיוֹתֵר.
  • מִסְתַּכְּלִים עַל הַגּוֹרְמִים הַשּׁוֹנִים בַּשְּׁאֵלָה וּמַפְרִידִים בֵּינֵיהֶם, לְדֻגְמָה: צֶבַע, צוּרָה, כִּוּוּן.
  • בּוֹדְקִים אֶת הַדְּפוּס שֶׁל כָּל גּוֹרֵם בְּנִפְרָד וּמְחַפְּשִׂים חֲזָרָתִיוּת. לְדֻגְמָה: תְּנוּעָה בְּכִוּוּן מְסֻיָּם, הַחְלָפָה, תְּזוּזַת מָקוֹם, תְּמוּנַת מַרְאָה וְעוֹד.
  • נֶעֱזָרִים בִּפְסִילַת תְּשׁוּבוֹת לֹא נְכוֹנוֹת: כַּאֲשֶׁר מְזַהִים דְּפוּס מְסֻיָּם, בּוֹדְקִים אֵיזוֹ מֵהַתְּשׁוּבוֹת לֹא מַתְאִימָה וּפוֹסְלִים אוֹתָהּ.
  • אִם נִשְׁאַרְנוּ עִם שְׁתֵּי אֶפְשָׁרֻיּוֹת, נְנַסֶּה לְהַבְחִין בַּהֶבְדֵּל בֵּינֵיהֶן וּלְהַחְלִיט אֵיזוֹ יוֹתֵר מַתְאִימָה לְהַשְׁלְמַת הַשּׁוּרָה (לְפִי הַדְּפוּסִים שֶׁהִגְדַּרְנוּ).

אנלוגיות צורניות

אנלוגיה היא השוואה בין שני דברים או יותר. בשאלות מסוג אנלוגיות צורניות על הילדים למצוא את הקשר בין שתי צורות.
לאחר מכן עליהם למצוא זוג צורות נוסף המקיים קשר דומה.

שאלה לדוגמא

אנלוגיות צורניות שלב ב כיתה ג שאלה
אנלוגיות צורניות כיתה ג שלב ב תשובות

 

 

 

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא:

אנלוגיות צורניות שלב ב כיתה ג תשובה נכונה

שִׂימוּ לֵב לַחֻקִּיּוֹת שֶׁל הַצּוּרוֹת הָעֶלְיוֹנוֹת:

הַצּוּרָה הַשְּׂמָאלִית מֻרְכֶּבֶת מִשְּׁנֵי רִבּוּעִים, אֶחָד לִפְנֵי הַשֵּׁנִי. בַּצּוּרָה הַיְּמָנִית הָרִבּוּעַ הַקִּדְמִי מִסְתּוֹבֵב שְׁמִינִית סִיבוּב (45 מַעֲלוֹת) עִם כִּוּוּן הַשָּׁעוֹן.

קַל יוֹתֵר לְהָבִין אֶת הַחֻקִּיּוֹת אִם מְנַסִּים לְהִתְמַקֵּד בְּחֵלֶק מְסֻיָּם שֶׁל הַצּוּרָה וְהָאֹפֶן בּוֹ הוּא זָז, לְמָשָׁל הָרִבּוּעַ הַשָּׁחֹר הַקָּטָן בְּפִנַּת הָרִבּוּעַ הַקִּדְמִי.

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא זֹאת בָּהּ הַמְּשֻׁלָּשׁ הַקִּדְמִי מִסְתּוֹבֵב שְׁמִינִית סִיבוּב עִם כִּוּוּן הַשָּׁעוֹן.

שפרו את סיכויי ההצלחה של ילדכם.


"הערכה מצויינת ומעשירה את הילד הרבה מעבר לחומר הנדרש. הייתי ממליצה להורים לתת לילדיהם לתרגל בערכה גם ללא קשר למבחן".

 

הכנה למבחן מחוננים, נובמבר 2019 

חשבון 

בעיות מילוליות

 הבעיות המילוליות בוחנות את יכולת ההבנה המילולית של הילד, וכן את יכולתם לתרגם את המלל לתרגיל חשבוני כדי להגיע לפתרון הבעיה. לעתים, יש צורך ביותר מתרגיל אחד כדי להגיע לתשובה.

שאלה לדוגמא

בִּשְׁנֵי בָּתֵּי הַסֵּפֶר בָּעִיר לוֹמְדִים 950 תַּלְמִידִים מִכִּתּוֹת א' עַד כִּתּוֹת ו'. הַתַּלְמִידִים מְחוּלַקִים ל-25 כִּתּוֹת שָׁווֹת בְּגָדְלָן. מָה מִסְפָּר הַתַּלְמִידִים אַשֵּׁר לוֹמְדִים בְּכָל כִּתָּה?

  1. 28 תַּלְמִידִים
  2. 48 תַּלְמִידִים
  3. 38 תַּלְמִידִים
  4. 18 תַּלְמִידִים

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (3). 

דֶּרֶךְ א'

בִּשְׁאֵלָה זוֹ הִתְבַּקַּשְׁנוּ לְהָשִׁיב מַהוּ מִסְפָּר הַתַּלְמִידִים אַשֵּׁר לוֹמְדִים בְּכָל כִּתָּה. יָדוּעַ לָנוּ עַל פִּי נְתוּנֵי הַשְּׁאֵלָה כִּי בִּשְׁנֵי בָּתֵּי הַסֵּפֶר לוֹמְדִים 950 תַּלְמִידִים, וְכִי יֶשְׁנָן 25 כִּתּוֹת בְּבֵית הַסֵּפֶר. לְצוֹרֵךְ פִּתְרוֹן שְׁאֵלָה זוֹ עָלֵינוּ לִיצֹר תַּרְגִּיל חִלּוּק:

מבחן מחוננים כיתה ג'

נִתַּן לִפְתֹּר אֶת הַתַּרְגִּיל בְּעֶזְרַת חֹק הַפִּלּוּג, נְפַלֵּג אֶת הַמִּסְפָּר 950 לִשְׁנֵי מִסְפָּרִים נוֹחִים לַחֲלוּקָה ל-25:

מבחן מחוננים כיתה ג'

תְּשׁוּבָה נְכוֹנָה: בְּכָל כִּתָּה לוֹמְדִים 38 תַּלְמִידִים. 

 

דֶּרֶךְ ב'
נִשְׁתַּמֵּשׁ בְּחִלּוּק אָרֹךְ - 

מבחן מחוננים כיתה ג' חילוק ארוך

תְּשׁוּבָה נְכוֹנָה: בְּכָל כִּתָּה לוֹמְדִים 38 תַּלְמִידִים.

סדרות חשבוניות

בפרק זה יתבקשו הילדים להשלים את המספר החסר בסדרת המספרים שתופיע מולם. על מנת למצוא את המספר, על הילדים להבין את חוקיות הסדרה המורכבת מאחת מארבע פעולות החשבון.

שאלה לדוגמא

הַשְׁלִימוּ אֶת הַסִּדְרָה:

סדרות כיתה ג שלב ב שאלה
  1. 51
  2. 45
  3. 55
  4. 53

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (4). 

נְחַשֵּׁב אֶת הַקֶּשֶׁר בֵּין כָּל שְׁנֵי מִסְפָּרִים סְמוּכִים בַּסִּדְרָה:

סדרות לכיתה ג שלב ב תשובה

 

מַסְקָנָה: בְּסִדְרָה זוֹ הַמִּסְפָּרִים הֵם בְּהֶפְרֵשִׁים שֶׁל 9+.
לָכֵן הַמִסְפָּרִ הַבָּא בַּסִּדְרָה צָרִיך לִהְיוֹת: 53=44+9

תְּשׁוּבָה נְכוֹנָה: 53.


שאלות מילוליות

יוצא דופן

שאלות יוצא דופן יציגו בפני הילדים ארבע מילים. בין שלוש מהמילים יתקיים קשר מסוים, ואילו אחת מהן תהיה יוצאת הדופן. על הילדים יהיה למצוא את הקשר בין המילים, ולאתר את המילה יוצאת הדופן.

שאלה לדוגמא

אֵיזוֹ מִלָּה יוֹצֵאת דֹּפֶן?

  1. שֶׁמֶשׁ
  2. יָרֵחַ
  3. שָׁמַיִם
  4. כּוֹכָב

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (3).

הַמִּלָּה יוֹצֵאת הַדֹּפֶן הִיא "שָׁמַיִם". שֶׁמֶשׁ, יָרֵחַ וְכוֹכָב הֵם גַּרְמֵי שָׁמַיִם – גּוּפִים שֶׁנִּמְצָאִים בֶּחָלָל.

השלמת משפטים

בכל שאלה בנושא זה ישנו משפט שחסרה בו מילה, ולאחריו ארבע אפשרויות, התלמידים מתבקשים להשלים את החסר ולבחור בתשובה המשלימה את המשפט בצורה הטובה ביותר.

שאלה לדוגמא

בַּחֲרוּ בַּמִּלָּה הַמַּשְׁלִימָה אֶת הַמִּשְׁפָּט בַּצּוּרָה הַטּוֹבָה בְּיוֹתֵר:

הֶחָתוּל הַצָּמֵא ______ בִּמְהִירוּת אֶת הֶחָלָב שֶׁנָּתַתִּי לוֹ.

  1. גָּמַע
  2. גִּמְגֵּם
  3. גּוֹלֵל
  4. גָּרַס

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (1).

הַמִּילָּה "גָּמַע" הִיא מִילָּה נִרְדֶּפֶת לְ"שָׁתָה" אוֹ "לָגַם". לָכֵן הַמִּשְׁפָּט הוּא: הֶחָתוּל הַצָּמֵא גָּמַע בִּמְהִירוּת אֶת הֶחָלָב שֶׁנָּתַתִּי לוֹ.

  • הַתְּשׁוּבָה "גִּמְגֵּם" אֵינָהּ נְכוֹנָה כִּי לֹא נִיתַּן לְגַמְגֵּם חָלַב.
  • הַתְּשׁוּבָה "גּוֹלֵל" אֵינָהּ נְכוֹנָה כִּי לֹא נִיתַּן לְגוֹלֵל חָלָב. פֵּירוּשׁ הַפּוֹעֵל "גּוֹלֵל" הוּא סִיפֵּר בְּאוֹפֶן מְפוֹרָט וִיסוֹדִי אוֹ תֵּאֵר בַּאֲרִיכוּת.
  • הַתְּשׁוּבָה "גָּרַס" אֵינָהּ נְכוֹנָה כִּי לֹא נִיתַּן לִגְרוֹס חָלָב. לַפּוֹעֵל "גָּרַס" שְׁתֵּי מַשְׁמָעוּיּוֹת, וּשְׁתֵּיהֶן אֵינָן קְשׁוּרוֹת לֶחָלָב. הָרִאשׁוֹנָה הִיא גָּזַר אוֹ טָחַן לַחֲתִיכוֹת קְטַנּוֹת (כְּמוֹ מַגְרֵסַת נְיָר). הַשְּׁנִיָּיה הִיא טָעַן אוֹ הִבִּיעַ אֶת דַּעְתּוֹ (כְּמוֹ בְּגִרְסָה שֶׁל מִישֶׁהוּ לְמִקְרֶה שֶׁקָּרָה).

אפשר לעזור לך? סימן שאלה
אפשר לעזור לך?
או מלאו את הפרטים הבאים ונחזור אליכם בהקדם:
-
הטופס נשלח בהצלחה. נציגינו ייצרו איתך קשר בקרוב.
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.
מעוניינים בפרטים נוספים?
צרו קשר

Vהשאירו פרטים או התקשרו: 03-5377361

-
הטופס נשלח בהצלחה. נציגינו ייצרו איתך קשר בקרוב.
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.