שימו לב! מבחן המחוננים שלב א' יתקיים בתאריך 4.11.20 בכל בתי הספר ברחבי הארץ

מבחן שלב א' לכיתה ג'

מבחן שלב א' הוא השלב הראשון מבין שניים בתהליך איתור המחוננים של משרד החינוך. ברוב חלקי הארץ נערך המבחן בכיתה ב', אולם באזורים שבהם תוכניות המחוננים מתחילות בכיתה ד', נערך המבחן בכיתה ג'. המבחן מתקיים בתחילת שנת הלימודים ונערך בבית הספר. לשלב ב', שהוא השלב השני והאחרון בתהליך איתור המחוננים, יזומנו תלמידים שיקבלו את הציונים הגבוהים ביותר במבחן, וכן מספר מצומצם של תלמידים שיקבלו את המלצת סגל בית הספר או שערעורם על תוצאת המבחן יתקבל. בסך הכול עתידים לעבור לשלב ב' 15%-17% מהנבחנים.

התחומים הנבדקים במבחן שלב א' הם חשבון ועברית. הפרקים במבחן מוגבלים בזמן, וכדי להצליח בו נדרשים דיוק וזריזות.

דוגמאות לשאלות לשלב א'

שאלות בחשבון

במבחן שלב א' לאיתור מחוננים כיתה ג' מופיעים לרוב תרגילי חשבון ובעיות מילוליות שעוסקות במצבים שבהם הילדים עשויים להיתקל בחיי היומיום כמו קניות בחנות וקבלת עודף.
תרגילי החשבון לרוב יכללו את כל ארבע פעולות החשבון.
הבעיות המילוליות בחשבון בוחנות את היכולת לקרוא ולהבין את השאלה, לתרגם את הנתונים המילוליים לתרגיל חשבוני ולהגיע לפתרון. לעתים קרובות יש צורך ביותר מתרגיל אחד כדי להגיע לתשובה.


בשלב א' תרגילי החשבון מופיעים בדרך כלל בפורמט פתוח, ואילו הבעיות המילוליות מופיעות בפורמט סגור (שאלות אמריקאיות).

תרגיל חשבון לדוגמא

פִּתְרוּ אֶת תַּרְגִּיל הַחֶשְׁבּוֹן וְכִתְבוּ אֶת הַתּוֹצָאָה בַּמָּקוֹם הַמַּתְאִים.

=2÷14

פתרון והסבר:

בַּתַּרְגִּיל נִשְׁאַלְנוּ כַּמָּה פְּעָמִים נִכְנָס הַמִּסְפָּר 2 בַּמִּסְפָּר 14. 
 
נֵעָזֵר בַּצִּיּוּר עַל מְנַת לִפְתּוֹר אֶת הַתַּרְגִּיל.

לְפָנֵינוּ שָׂדֶה וּבוֹ 14 פְּרָחִים. נְחַלֵּק אֶת הַפְּרָחִים בַּשָּׂדֶה לִקְבוּצוֹת, שֶׁבְּכָל אַחַת מֵהֶן 2 פְּרָחִים, וְנִמְצָא כַּמָּה קְבוּצוֹת הִתְקַבְּלוּ:

תרגיל כיתה ג שלב א תשובה

מָצָאנוּ שֶׁבַּשָּׂדֶה יֵשׁ 7 קְבוּצוֹת, שֶׁבְּכָל אַחַת מֵהֶן 2 פְּרָחִים. כְּלוֹמַר, 2 נִכְנַס בְּ-14 בְּסַךְ הַכּוֹל 7 פְּעָמִים.

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא: 7

בעיה מילולית לדוגמא

טַלִּי מְכִינָה מַחְרֹזוֹת.

לְהֲכָנַת 7 מַחְרֹזוֹת טַלִּי מַשְׁחִילָה 91 חֲרוּזִים, כַּאֲשֶׁר מִסְפָּר הַחֲרוּזִים בְּכָל מַחֲרֹזֶת זֵהֶה.

לְכַמָּה חֲרוּזִים תִּזְדַּקֵּק טַלִּי בִּכְדִי לַחְרֹז 14 מַחְרֹזוֹת?

פתרון והסבר:

נְחַלֵּק אֶת דֶּרֶךְ פִּתְרוֹן שְׁאֵלָה זוֹ לְמִסְפָּר שְׁלַבִּים:

  1. נְחַשֵּׁב מַהוּ מִסְפָּר הַחֲרוּזִים שְׁיוּשְׁחְלוּ בְּמַחֲרֹזֶת אַחַת.
  2. נְחַשֵּׁב אֵת מִסְפָּר הַחֲרוּזִים הַדְּרוּשִׁים ל-7 מַחְרֹזוֹת.

נַתְחִיל לְחַשֵּׁב עַל פִּי הַשְּׁלַבִּים:

בִּכְדֵי לְחַשֵּׁב אֵת מִסְפָּר הַחֲרוּזִים שְׁיוּשְׁחְלוּ בְּמַחֲרֹזֶת אַחַת, עָלֵינוּ לִיצוֹר תַּרְגִּיל חִלּוּק.

יֵשׁ לְחַלֵּק בֵּין סָךְ כָּל הַחֲרוּזִים- 91, לְבֵין מִסְפָּר הַמַּחְרֹזוֹת- 7 - שֶׁאוֹתָן טַלִּי מְעֻנְיֶנֶת לְהַרְכִּיב.

הַמָּנָה שֶׁל תַּרְגִּיל זֶה הִיא לְמַעֲשֶׂה מִסְפָּר הַחֲרוּזִים שְׁיוּשְׁחְלוּ בְּמַחֲרֹזֶת אַחַת.

מבחן מחוננים כיתה ג'

בִּכְדֵי לְחַשֵּׁב אֶת מִסְפָּר הַחֲרוּזִים שְׁיוּשְׁחְלוּ ב-14 מַחְרֹזוֹת, עָלֵינוּ לִיצוֹר תַּרְגִּיל כֶּפֶל. עָלֵינוּ לִכְפוֹל בֵּין מִסְפָּר הַחֲרוּזִים שֶׁיִּהְיוּ בְּמַחֲרֹזֶת אַחַת וּלִכְפוֹל פִּי 14.

מבחן מחוננים כיתה ג' שאלות הכנה

תְּשׁוּבָה: טַלִּי תִּזְדַּקֵּק לְ-182 חֲרוּזִים.


שאלות מילוליות לדוגמא - הבנת הנקרא

חלק העברית של מבחן שלב א' עוסק בהבנת הנקרא. בחלק זה מופיעים קטעי קריאה, ולאחר כל קטע כמה שאלות הבוחנות את הבנתו ואת המילים הקשות המופיעות בו. מרבית השאלות מתייחסות להבנת הרעיונות המרכזיים בקטע ללא צורך בידע מוקדם. מספר שאלות בכל קטע מתייחסות לפירוש מילים שהופיעו בטקסט ולכן כדאי לתרגל מראש שאלות של אוצר מילים.

קִרְאוּ אֶת הַקֶּטַע וַעֲנוּ עַל הַשְּׁאֵלוֹת:

1 הוֹרִים וְתַלְמִידִים יְקָרִים,
2 מָחֳרָתַיִם, בְּיוֹם רְבִיעִי, יִתְקַיֵּם בְּבֵית הַסֵּפֶר "יוֹם שׁוּק" בּוֹ תַּלְמִידַי
3 בֵּית הַסֵּפֶר מְבִיאִים לַשּׁוּק חֲפָצִים שֶׁאֵינָם זְקוּקִים לָהֶם וְלוֹקְחִים בִּמְקוֹמָם
4 חֲפָצִים אֲחֵרִים. זֹאת הַשָּׁנָה הַשְּׁנִיָּה בָּהּ אֵרוּעַ זֶה יִתְקַיֵּם בְּבֵית הַסֵּפֶר
5 בְּסָמוּךְ לִיצִיאָה לְחֻפְשַׁת הַפֶּסַח. לְמַעַן אֵלֶּה מִכֶּם שֶׁלֹּא הָיוּ בָּאֵרוּעַ 
6 אֶשְׁתָּקַד, נְסַפֵּר שֶׁהָיָה לָנוּ שׁוּק מְאֹד מְהַנֶּה וּמֻצְלָח. הַיְּלָדִים נֶהֱנוּ מְאֹד 
7 מֵהַשִּׁיטוּט בֵּין הַדּוּכָנִים וְאַף חָזְרוּ הַבַּיְתָה בְּיָדַיִם מְלֵאוֹת.
8 בִּכְדֵי שֶׁיּוֹם הַשּׁוּק הַשָּׁנָה יִהְיֶה מֻצְלָח לֹא פָּחוֹת, אָנוּ זְקוּקִים לְעֶזְרַתְכֶם: 
9 הַיּוֹם וּמָחָר אֶפְשָׁר עֲדַיִן לְהַעֲבִיר לְבֵית הַסֵּפֶר פְּרִיטִים שׁוֹנִים שֶׁיִּמָּכְרוּ
10 בַּשּׁוּק. 

 

שאלה 1 לדוגמא

בְּאֵיזֶה יוֹם בַּשָּׁבוּעַ נִשְׁלַח הַמִּכְתָּב לַהוֹרִים וְלַתַּלְמִידִים?

  1. רִאשׁוֹן
  2. שֵׁנִי
  3. שְׁלִישִׁי
  4. רְבִיעִי

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (2). 
כָּתוּב בַּקֶּטַע שֶׁהַשּׁוּק יִתְקַיֵּם מָחֳרָתַיִם, בְּיוֹם רְבִיעִי. מָחֳרָתַיִם זֶה הַיּוֹם שֶׁאַחֲרֵי מָחָר. אִם מָחֳרָתַיִם יוֹם רְבִיעִי, אָז מָחָר יוֹם שְׁלִישִׁי וְהַיּוֹם יוֹם שֵׁנִי. 

שאלה 2 לדוגמא

מָה פֵּרוּשׁ הַמִּלָּה "אֶשְׁתָּקַד"?

  1. בַּשָּׁבוּעַ שֶׁעָבָר
  2. בַּשָּׁנָה שֶׁעָבְרָה
  3. בְּאֹפֶן קָבוּעַ מִדֵּי שָׁנָה
  4. הַשְׁכֵּם בְּבֹקֶר

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (2). 
פֵּרוּשׁ הַמִּלָּה "אֶשְׁתָּקַד" הוּא "בַּשָּׁנָה שֶׁעָבְרָה".

שאלה 3 לדוגמא

מָה אֶפְשָׁר לְהָבִין מִכָּךְ שֶׁ"הַיְּלָדִים חָזְרוּ הַבַּיְתָה בְּיָדַיִם מְלֵאוֹת"?

  1. בְּסוֹף הַיּוֹם כָּל יֶלֶד לֶקַח הַבַּיְתָה בַּחֲזָרָה אֶת הַחֲפָצִים שֶׁהֵבִיא.
  2. הַיְּלָדִים הָלְכוּ הַבַּיְתָה בְּזוּגוֹת וְהֶחֱזִיקוּ יָדַיִם.
  3. הַיְּלָדִים לָקְחוּ הַבַּיְתָה חֲפָצִים שֶׁמָּצְאוּ חֵן בְּעֵינֵיהֶם בַּדּוּכָנִים.
  4. הַיְּלָדִים שָׂמְחוּ לִתְרֹם אֶת כָּל הַחֲפָצִים לְמִשְׁפָּחוֹת נִזְקַקוֹת.

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (3).
מַטְּרַת הַשּׁוּק שֶׁנֶּעֱרַךְ בְּבֵית הַסֵּפֶר הִיא, שֶׁיְּלָדִים יָבִיאוּ חֲפָצִים שֶׁהֵם לֹא צְרִיכִים, וְיִקְחוּ בִּמְקוֹמָם חֲפָצִים אֲחֵרִים. מְסַפְּרִים לָנוּ שֶׁהָאֵרוּעַ הָיָה מֻצְלָח, כְּלוֹמַר - שֶׁהַמַּטָּרָה הֻשְּׂגָה וְהַיְּלָדִים הִצְלִיחוּ לִמְצֹא חֲפָצִים בַּשּׁוּק שֶׁהֵם רָצוּ לָקַחַת הַבַּיְתָה. לָכֵן הַיְּלָדִים חָזְרוּ הַבַּיְתָה בְּיָדַיִם מְלֵאוֹת.


מבחן שלב ב' לכיתה ג'

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ג' שלב ב' משמש ככלי סופי לסינון ילדים מחוננים.

המבחן מתקיים בין חודשי ינואר-אפריל, והוא נערך בבית ספר אחר מזה שבו נערך שלב א', עם נציגי מכון קרני המעבירים את המבחן. 3% התלמידים בעלי הציונים הגבוהים ביותר יוגדרו מחוננים ויתקבלו לתוכניות הייחודיות למחוננים, ו-5% נוספים ייחשבו מצטיינים ויוכלו להשתלב בתוכניות העשרה למצטיינים שמפעיל משרד החינוך בשעות אחר הצהריים.

המבחן מורכב מארבעה חלקים: מילולי, סדרות חשבוניות, כמותי וצורני, ולרוב כולל שאלות שלא נלמדות במסגרת הלימודים הרגילה. על מנת לתת לילדיכם את הסיכוי הטוב ביותר להצליח במבחן, כדאי להתכונן אליו מבעוד מועד ולאפשר היכרות מוקדמת עם סוגי השאלות.

דוגמאות לשאלות לשלב ב'

מבחני צורות לדוגמא

החלק הצורני במבחני המחוננים אינו מוכר לתלמידים בגילי בית ספר ולכן רבים מתקשים בו. היכרות מוקדמת עם השאלות עוזרת לרכוש את דפוס החשיבה הנדרש למענה על שאלות מסוג זה. בנוסף, ניתן לעשות שימוש במספר טכניקות ההופכות את פתרון השאלות לקל יותר. בחלק זה נציג בפניכם דוגמאות לשאלות צורניות וכן טכניקות שיסייעו לכם לפתור שאלות אלה.

צורות בשורה

בחלק זה, מופיעות 4 או 5 צורות בשורה. עלינו למצוא את הצורה החסרה, המתאימה להשלמת הסדרה. בשאלות מסוג זה יש להסתכל על הצורות משמאל לימין. נזהה את הצורה החסרה בהתאם לחוקיות אשר ננסח לעצמנו באמצעות שאר הצורות שמוצגות לנו בשאלה. בחלק זה, נעשה שימוש בטכניקת הפרדת אלמנטים: נפריד בין הגורמים השונים ונבחן כל אחד מהם בנפרד.

שאלה לדוגמא

מבחן מחוננים כיתה ג'
מבחן מחוננים כיתה ג' שאלת צורות

 

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (3).

לַחִצִּים הַמַּרְכִּיבִים אֶת הַסִּדְרָה שֶׁלְּפָנֵינוּ יֵשׁ שְׁנֵי מְאַפְיְנִים: צֶבַע וְכִוּוּן.

הַכִּוּוּן מִשְׁתַּנֶּה בְּסִיבוּב נֶגֶד כִּוּוּן הַשָּׁעוֹן, לָכֵן הַחֵץ הַבָּא צָרִיךְ לִפְנוֹת כְּלַפֵּי מַטָּה.

הַצֶּבַע הוּא בְּדֶגֶם שֶׁל: שָׁחֹר-אָפֹר-לָבָן, לָכֵן הַחֵץ הַבָּא צָרִיךְ לִהְיוֹת אָפֹר.

לקחים שניתן להפיק משאלה זו:

  • בִּשְׁאֵלוֹת "צוּרוֹת בְּשׁוּרָה" מִסְתַּכְּלִים עַל שׁוּרַת הַצּוּרוֹת מִשְּׂמֹאל לְיָמִין. הַצּוּרָה שֶׁעָלֵינוּ לְהַשְׁלִים הִיא הַיְּמָנִית בְּיוֹתֵר.
  • מִסְתַּכְּלִים עַל הַגּוֹרְמִים הַשּׁוֹנִים בַּשְּׁאֵלָה וּמַפְרִידִים בֵּינֵיהֶם, לְדֻגְמָה: צֶבַע, צוּרָה, כִּוּוּן.
  • בּוֹדְקִים אֶת הַדְּפוּס שֶׁל כָּל גּוֹרֵם בְּנִפְרָד וּמְחַפְּשִׂים חֲזָרָתִיוּת. לְדֻגְמָה: תְּנוּעָה בְּכִוּוּן מְסֻיָּם, הַחְלָפָה, תְּזוּזַת מָקוֹם, תְּמוּנַת מַרְאָה וְעוֹד.
  • נֶעֱזָרִים בִּפְסִילַת תְּשׁוּבוֹת לֹא נְכוֹנוֹת: כַּאֲשֶׁר מְזַהִים דְּפוּס מְסֻיָּם, בּוֹדְקִים אֵיזוֹ מֵהַתְּשׁוּבוֹת לֹא מַתְאִימָה וּפוֹסְלִים אוֹתָהּ.
  • אִם נִשְׁאַרְנוּ עִם שְׁתֵּי אֶפְשָׁרֻיּוֹת, נְנַסֶּה לְהַבְחִין בַּהֶבְדֵּל בֵּינֵיהֶן וּלְהַחְלִיט אֵיזוֹ יוֹתֵר מַתְאִימָה לְהַשְׁלְמַת הַשּׁוּרָה (לְפִי הַדְּפוּסִים שֶׁהִגְדַּרְנוּ).

אנלוגיות צורניות

אנלוגיה היא השוואה בין שני דברים או יותר. בשאלות מסוג אנלוגיות צורניות על הילדים למצוא את הקשר בין שתי צורות.
לאחר מכן עליהם למצוא זוג צורות נוסף המקיים קשר דומה.

שאלה לדוגמא

אנלוגיות צורניות שלב ב כיתה ג שאלה
אנלוגיות צורניות כיתה ג שלב ב תשובות

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא:

אנלוגיות צורניות שלב ב כיתה ג תשובה נכונה

שִׂימוּ לֵב לַחֻקִּיּוֹת שֶׁל הַצּוּרוֹת הָעֶלְיוֹנוֹת:

הַצּוּרָה הַשְּׂמָאלִית מֻרְכֶּבֶת מִשְּׁנֵי רִבּוּעִים, אֶחָד לִפְנֵי הַשֵּׁנִי. בַּצּוּרָה הַיְּמָנִית הָרִבּוּעַ הַקִּדְמִי מִסְתּוֹבֵב שְׁמִינִית סִיבוּב (45 מַעֲלוֹת) עִם כִּוּוּן הַשָּׁעוֹן.

קַל יוֹתֵר לְהָבִין אֶת הַחֻקִּיּוֹת אִם מְנַסִּים לְהִתְמַקֵּד בְּחֵלֶק מְסֻיָּם שֶׁל הַצּוּרָה וְהָאֹפֶן בּוֹ הוּא זָז, לְמָשָׁל הָרִבּוּעַ הַשָּׁחֹר הַקָּטָן בְּפִנַּת הָרִבּוּעַ הַקִּדְמִי.

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא זֹאת בָּהּ הַמְּשֻׁלָּשׁ הַקִּדְמִי מִסְתּוֹבֵב שְׁמִינִית סִיבוּב עִם כִּוּוּן הַשָּׁעוֹן.

 

שפרו את סיכויי ההצלחה של ילדכם.


"הערכה מצויינת ומעשירה את הילד הרבה מעבר לחומר הנדרש. הייתי ממליצה להורים לתת לילדיהם לתרגל בערכה גם ללא קשר למבחן".

 

הכנה למבחן מחוננים, נובמבר 2019 

מבחנים בחשבון לדוגמא

המבחנים בחשבון בוחנים יכולת חשיבה כמותית. לכל שאלה ארבע תשובות אפשריות, כאשר אחת בלבד היא הנכונה. כתבנו עבורכם דוגמאות לשאלות בנושאים סדרות ובעיות מילוליות בחשבון. רצוי לתת לילד דף ועיפרון ולעודד אותו לכתוב או לצייר את הפתרון.

בעיות מילוליות

מבחני הבעיות בחשבון בוחנים יכולת הבנת בעיות מילוליות, תרגום לתרגיל חשבוני ופתרון. הדגש הוא על הבנת התרגיל שיש לעשות. לעתים, יש צורך ביותר מתרגיל אחד כדי להגיע לתשובה.

שאלה לדוגמא

בִּשְׁנֵי בָּתֵּי הַסֵּפֶר בָּעִיר לוֹמְדִים 950 תַּלְמִידִים מִכִּתּוֹת א' עַד כִּתּוֹת ו'. הַתַּלְמִידִים מְחוּלַקִים ל-25 כִּתּוֹת שָׁווֹת בְּגָדְלָן. מָה מִסְפָּר הַתַּלְמִידִים אַשֵּׁר לוֹמְדִים בְּכָל כִּתָּה?

  1. 28 תַּלְמִידִים
  2. 48 תַּלְמִידִים
  3. 38 תַּלְמִידִים
  4. 18 תַּלְמִידִים

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (3). 

דֶּרֶךְ א'

בִּשְׁאֵלָה זוֹ הִתְבַּקַּשְׁנוּ לְהָשִׁיב מַהוּ מִסְפָּר הַתַּלְמִידִים אַשֵּׁר לוֹמְדִים בְּכָל כִּתָּה. יָדוּעַ לָנוּ עַל פִּי נְתוּנֵי הַשְּׁאֵלָה כִּי בִּשְׁנֵי בָּתֵּי הַסֵּפֶר לוֹמְדִים 950 תַּלְמִידִים, וְכִי יֶשְׁנָן 25 כִּתּוֹת בְּבֵית הַסֵּפֶר. לְצוֹרֵךְ פִּתְרוֹן שְׁאֵלָה זוֹ עָלֵינוּ לִיצֹר תַּרְגִּיל חִלּוּק:

מבחן מחוננים כיתה ג'

נִתַּן לִפְתֹּר אֶת הַתַּרְגִּיל בְּעֶזְרַת חֹק הַפִּלּוּג, נְפַלֵּג אֶת הַמִּסְפָּר 950 לִשְׁנֵי מִסְפָּרִים נוֹחִים לַחֲלוּקָה ל-25:

מבחן מחוננים כיתה ג'

תְּשׁוּבָה נְכוֹנָה: בְּכָל כִּתָּה לוֹמְדִים 38 תַּלְמִידִים. 

 

דֶּרֶךְ ב'
נִשְׁתַּמֵּשׁ בְּחִלּוּק אָרֹךְ - 

מבחן מחוננים כיתה ג' חילוק ארוך

תְּשׁוּבָה נְכוֹנָה: בְּכָל כִּתָּה לוֹמְדִים 38 תַּלְמִידִים.

סדרות חשבוניות

בכל שאלה בפרק הסדרות מוצגת סדרה של מספרים כאשר אחד מהמספרים חסר ואותו יש להשלים. על מנת למצוא את אותו מספר על הילדים להבין את חוקיות הסדרה שיכולה להיות מורכבת מכל אחת מארבע פעולות החשבון.

שאלה לדוגמא

הַשְׁלִימוּ אֶת הַסִּדְרָה:

סדרות כיתה ג שלב ב שאלה
  1. 51
  2. 45
  3. 55
  4. 53

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (4). 

נְחַשֵּׁב אֶת הַקֶּשֶׁר בֵּין כָּל שְׁנֵי מִסְפָּרִים סְמוּכִים בַּסִּדְרָה:

סדרות לכיתה ג שלב ב תשובה

 

מַסְקָנָה: בְּסִדְרָה זוֹ הַמִּסְפָּרִים הֵם בְּהֶפְרֵשִׁים שֶׁל 9+.
לָכֵן הַמִסְפָּרִ הַבָּא בַּסִּדְרָה צָרִיך לִהְיוֹת: 53=44+9

תְּשׁוּבָה נְכוֹנָה: 53.


מבחנים מילוליים לדוגמא

המבחנים בחלק זה הינם מבחנים מילוליים ולוגיים, הבודקים יכולת בנושאי שפה, הבנת הנקרא, אוצר מילים והיגיון. כתבנו עבורכם דוגמאות לשאלות בנושאים: יוצא דופן והשלמת משפטים.

יוצא דופן

בשאלות בנושא יוצא דופן יוצגו מספר מילים כאשר שלוש מהם קשורות אחת לשניה באופן מסוים, ואילו אחת לא מקיימת את אותו הקשר ויש למצוא אותה.

שאלה לדוגמא

אֵיזוֹ מִלָּה יוֹצֵאת דֹּפֶן?

  1. שֶׁמֶשׁ
  2. יָרֵחַ
  3. שָׁמַיִם
  4. כּוֹכָב

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (3).

הַמִּלָּה יוֹצֵאת הַדֹּפֶן הִיא "שָׁמַיִם". שֶׁמֶשׁ, יָרֵחַ וְכוֹכָב הֵם גַּרְמֵי שָׁמַיִם – גּוּפִים שֶׁנִּמְצָאִים בֶּחָלָל.

השלמת משפטים

בכל שאלה בנושא זה ישנו משפט שחסרה בו מילה, ולאחריו ארבע אפשרויות, התלמידים מתבקשים להשלים את החסר ולבחור בתשובה המשלימה את המשפט בצורה הטובה ביותר.

שאלה לדוגמא

בַּחֲרוּ בַּמִּלָּה הַמַּשְׁלִימָה אֶת הַמִּשְׁפָּט בַּצּוּרָה הַטּוֹבָה בְּיוֹתֵר:

הֶחָתוּל הַצָּמֵא ______ בִּמְהִירוּת אֶת הֶחָלָב שֶׁנָּתַתִּי לוֹ.

  1. גָּמַע
  2. גִּמְגֵּם
  3. גּוֹלֵל
  4. גָּרַס

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (1).

הַמִּילָּה "גָּמַע" הִיא מִילָּה נִרְדֶּפֶת לְ"שָׁתָה" אוֹ "לָגַם". לָכֵן הַמִּשְׁפָּט הוּא: הֶחָתוּל הַצָּמֵא גָּמַע בִּמְהִירוּת אֶת הֶחָלָב שֶׁנָּתַתִּי לוֹ.

  • הַתְּשׁוּבָה "גִּמְגֵּם" אֵינָהּ נְכוֹנָה כִּי לֹא נִיתַּן לְגַמְגֵּם חָלַב.
  • הַתְּשׁוּבָה "גּוֹלֵל" אֵינָהּ נְכוֹנָה כִּי לֹא נִיתַּן לְגוֹלֵל חָלָב. פֵּירוּשׁ הַפּוֹעֵל "גּוֹלֵל" הוּא סִיפֵּר בְּאוֹפֶן מְפוֹרָט וִיסוֹדִי אוֹ תֵּאֵר בַּאֲרִיכוּת.
  • הַתְּשׁוּבָה "גָּרַס" אֵינָהּ נְכוֹנָה כִּי לֹא נִיתַּן לִגְרוֹס חָלָב. לַפּוֹעֵל "גָּרַס" שְׁתֵּי מַשְׁמָעוּיּוֹת, וּשְׁתֵּיהֶן אֵינָן קְשׁוּרוֹת לֶחָלָב. הָרִאשׁוֹנָה הִיא גָּזַר אוֹ טָחַן לַחֲתִיכוֹת קְטַנּוֹת (כְּמוֹ מַגְרֵסַת נְיָר). הַשְּׁנִיָּיה הִיא טָעַן אוֹ הִבִּיעַ אֶת דַּעְתּוֹ (כְּמוֹ בְּגִרְסָה שֶׁל מִישֶׁהוּ לְמִקְרֶה שֶׁקָּרָה).

אפשר לעזור לך? סימן שאלה
אפשר לעזור לך?
או מלאו את הפרטים הבאים ונחזור אליכם בהקדם:
-
הטופס נשלח בהצלחה. נציגינו ייצרו איתך קשר בקרוב.
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.
מעוניינים בפרטים נוספים?
צרו קשר

Vהשאירו פרטים או התקשרו: 03-5377361

-
הטופס נשלח בהצלחה. נציגינו ייצרו איתך קשר בקרוב.
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.