אנחנו רגילים לחשוב על מחוננות כעל בעלי יכולת אינטלקטואלית גבוהה, ועל לקויי למידה כמי שלוקים ביכולתם להפגין יכולת אינטלקטואלית. ובכל זאת, נראה כי בין 5% לבין 10% מבין הילדים המחוננים הם גם לקויי למידה. מדובר בתלמידים בעלי יכולת אינטלקטואלית גבוהה, החווים פער מהותי בין פוטנציאל כללי גבוה לבין ביצוע בתחומים אקדמיים מסוימים. בדומה לשאר הילדים המוגדרים כבעלי לקויות למידה, הפער אינו נובע מחסך סביבתי, חינוכי או מבעיות בריאותיות כאלה ואחרות – כגון מגבלות בשמיעה, בראייה, או מוגבלויות מוטוריות.


עבור מחוננים רבים בעלי לקויות למידה, הכניסה לבית הספר מלווה בתגובה רגשית שלילית כמעט מידית. זו מתרחשת כיון שעם הכניסה לבית הספר חווים הילדים לראשונה את חוסר ההתאמה בין ה"יכולת לביצוע" באופן המשפיע על ההערכה העצמית שלהם. השפעה זו עשויה להוביל לשלל בעיות רגשיות אפשריות – דכדוך, חרדה, רגישות גבוהה לביקורת, הלקאה עצמית, תסכול עמוק, תחושות של ניכור וזרות בקרב בני הגיל. פעמים רבות מתווספות לקושי הרגשי בעיות התנהגותיות שונות, כגון חוסר ארגון, חוסר מוטיבציה, אימפולסיביות, נטייה להתבודדות, שימוש בתירוצים יצירתיים כדי להתחמק ממטלות, בעיות משמעת ואגרסיביות. כל אלה עשויים להיות בעלי השפעה מרחיקת לכת ואף בלתי הפיכה. לכן, כאשר ילד בעל יכולות אינו מצליח בבית הספר, חשוב שנשאל את עצמנו בהקדם האפשרי מה הסיבה לכך.

חדש - משחקי חשיבה לחופש הגדול!


פעמים רבות הורים למחוננים שואלים, כיצד ניתן לזהות שילדם מחונן על אף שהוא אינו מפגין יכולות גבוהות בבית הספר. כאשר הילד מתקשה בלימודים, אך מראה את רוב המאפיינים הבאים לעיתים קרובות, ייתכן שהוא מחונן וכדאי לקחת אותו לאבחון בהקדם:

  • דמיון פעיל
  • אוצר מילים נרחב
  • הבנה יוצאת דופן
  • מיומנות במטלות הדורשת פתרון בעיות וחשיבה מופשטת
  • זיכרון חזותי מצוין
  • חוש הומור מתוחכם
  • יצירתיות גבוהה ומחויבות בפעילויות חוץ בית ספריות
  • יכולת לתפוס בבת אחת במקום צעד אחר צעד

כאמור, הקשיים הלימודיים של ילדים מחוננים עשויים לבוא לידי ביטוי באופנים שונים. לעיתים, נראה שהילד חווה קושי דווקא במטלות פשוטות, כאשר מטלות מסובכות יותר מבוצעות כהלכה. בעיות אפשריות נוספות הן כתב יד בלתי קריא, כתיבה איטית במיוחד, ריבוי שגיאות כתיב, תפקוד לקוי תחת לחץ, קושי במטלות הדורשות שינון בעל פה, או בפתרון בעיות הדורשות סדרת פעולות. ילדים החווים קשיים כגון אלה, לומדים להגיב בלחץ למטלות בית ספר שמתרכזות בתחומים הבעייתיים.


המפתח להפחתת הלחץ הוא לשנות את התפיסה, למשל באופנים הבאים:

  • ליצור עם הילד מערכת יחסים שבה מותר להביע תסכול
  • להשתמש בשפה של עידוד ולהימנע משיפוטיות
  • לשלב באופן יצירתי בתהליך הלמידה את המשאבים סביבנו – מחשב, מחשבון, אייפד, וכו'
  • להתעלם מהדברים החשובים פחות כמו טעויות כתיב
  • להבין שהילד אינו יכול להצליח רק על ידי כך ש"ינסה יותר"
  • להיות מוכנים לגייס עזרה של מורים פרטיים במקרה הצורך
  • להיות אמפתיים ומבינים אבל לא לרחם
  • להשתמש בהומור

לסיום, חשוב לזכור כי לכל אורך ההתמודדות עם לקות הלמידה יש לעודד את יכולותיו הגבוהות הספציפית של אותו הילד ולבסס את מערך ההתערבות על נקודות החוזק הייחודיות שלו. רצוי שהפעלתן של אסטרטגיות אלה תעשה בשיתוף פעולה עם הצוות המקצועי בבית הספר.


למדו עוד על:

מכון סאלד

מכון קרני

תוכניות מיוחדות 

אפשר לעזור לך סימן שאלה
אפשר לעזור לך סימן שאלה
לפני שנמצא בשבילך את ההכנה המתאימה, הנה כמה פרטים שאנחנו צריכים.
-
הטופס נשלח בהצלחה. נציגינו ייצרו איתך קשר בקרוב.
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.
מעוניינים בפרטים נוספים?
צרו קשר

Vהשאירו פרטים או התקשרו: 03-5377361

-
הטופס נשלח בהצלחה. נציגינו ייצרו איתך קשר בקרוב.
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.