המרכז לחינוך סייבר מפעיל תוכניות ללימוד סייבר, תכנות ובינה מלאכותית. מלבד ההעשרה והעניין שהתוכניות מספקות, הן פותחות דלתות לתפקידים נחשקים ביחידות טכנולוגיות בצבא, ואחר כך בהייטק הישראלי, בעיקר לילדים מהפריפריה.
אז אם אתם חולמים לשרת ב-8200 או להתקבל למסלולים כגון גאמא ושחקים, העמוד הזה יעשה לכם סדר בנוגע לתוכניות שיעזרו לכם להגשים את החלום:
המרכז לחינוך סייבר נוסד ביוזמת קרן רש"י ובשיתוף משרד הביטחון, ופועל לצמצום פערים חברתיים בישראל. מטרת המרכז היא לחשוף בני נוער מהפריפריה לעולם הסייבר והמחשבים ולהעניק להם כלים ומיומנויות שיאפשרו להם להשתלב ביחידות הטכנולוגיות בצבא ובהמשך בהייטק הישראלי. המרכז מפעיל שלוש תוכניות ייעודיות לתלמידי תיכון - מגשימים סייבר, מגשימים AI וממריאות - וכן תוכניות כגון גשרים וסטארטק, שמיועדות לתלמידי חטיבות הביניים.
התוכניות של המרכז לחינוך סייבר מאפשרות לתלמידים ולתלמידות להכיר מקרוב עולמות תוכן שאינם נלמדים בבית הספר. הן משלבות ידע תיאורטי עם פרויקטים מעשיים, כך שהמשתתפים מתנסים בפתרון בעיות אמיתיות ובפיתוח יוזמות משלהם. בנוסף, הפעילות מתבצעת כולה בקבוצות קטנות, לצד בני נוער נוספים בעלי תחומי עניין דומים, ויוצרת חוויה לימודית וחברתית ייחודית.
חשוב לציין כי חלק מהמסלולים מתקיימים בשיתוף פעולה עם צה"ל, ויכולים לפתוח את הדלת לתפקידים מבוקשים בשירות הצבאי או הלאומי. עבור רבים זו מקפצה לשירות משמעותי, ללימודים אקדמיים יוקרתיים ולקריירה מבטיחה.
המרכז לחינוך סייבר מציע 3 תוכניות לתלמידי תיכון. התוכניות מתחילות בכיתה י' ונמשכות עד סוף י"ב:
"מגשימים סייבר" החלה לפעול בשנת 2010. מטרת התוכנית היא להגדיל את מספר הנערים והנערות מהפריפריה החברתית והגיאוגרפית שיתמיינו ליחידות הטכנולוגיות המובחרות בצה"ל - יחידות מודיעין, אגף התקשוב וההגנה בסייבר ועוד. כיום היא נחשבת לאחת מתוכניות ההכשרה היוקרתיות ביותר לנוער בתחומי המחשוב והסייבר.
למי התוכנית מיועדת?
ההרשמה פתוחה לתלמידי ותלמידות כיתה ט' מיישובי הפריפריה הגיאוגרפית והחברתית. התוכנית מתאימה לבני נוער בעלי חשיבה לוגית גבוהה, סקרנות, נחישות ורצון להתפתח בעולם ההייטק והסייבר.
מה כוללת התוכנית?
"מגשימים AI" היא תוכנית חדשנית שנוסדה כמענה לצורך ההולך וגדל במומחי דאטה ובינה מלאכותית בצה"ל ובתעשייה. היא מופעלת בשיתוף יחידת 8200, הטכניון ומערך הדיגיטל הלאומי, ונועדה להכשיר את הדור הבא של מומחי ה-AI בישראל.
למי התוכנית מיועדת?
ההרשמה פתוחה לבני ולבנות נוער בכיתה ט' מהפריפריה הגיאוגרפית-חברתית, שמתבלטים ביכולת ניתוח ופתרון בעיות, יצירתיות, מוטיבציה גבוהה ושאיפה להתפתח ולהשתלב בעתיד בעולם הטכנולוגיה, ה-AI והסייבר.
מה כוללת התוכנית?
"ממריאות" הוקמה בשנת 2018 במטרה לצמצם את הפער המגדרי בתחומי הטכנולוגיה והסייבר ולאפשר לנערות להיחשף לעולם הזה כבר בגיל התיכון. התוכנית פותחה בשיתוף יחידת 8200 וכוללת תכנים ייחודיים המשלבים תיאוריה ופרקטיקה טכנולוגית.
למי התוכנית מיועדת?
ההרשמה פתוחה לנערות בכיתה ט' מכל רחבי הארץ, המעוניינות לרכוש בסיס טכנולוגי חזק ולהשתלב בעתיד ביחידות טכנולוגיות מובחרות בצה"ל. בנוסף, קיים מסלול מותאם לנערות מהמגזר הדתי ("ממריאות לשירות לאומי") המשלב הכשרה מקצועית לצד שמירה על אורח חיים דתי.
מה כוללת התוכנית?
מפגש שבועי של 4 שעות בקבוצות קטנות עם ליווי אישי וצוות מקצועי.
נושאים מרכזיים: פיתוח קוד, רשתות מחשבים, מחקר בסביבת סייבר ופרויקטים מעשיים.
סדנאות העשרה, כנסים, מחנות קיץ ופעילויות העצמה אישית.
דגש על חיזוק הביטחון העצמי והעצמת המשתתפות לצד ההכשרה המקצועית.
תהליך המיון מתקיים במהלך כיתה ט', והוא אחיד לכל התוכניות. בתחילת התהליך תישאלו לאיזו תוכנית אתם מעדיפים להתקבל, ובסופו - אם תעברו את המבחנים הצפויים לכם - תקבלו הודעה על השיבוץ הסופי.
המבחנים יתקיימו במרכזי הלימוד של המרכז לחינוך סייבר, בחודשים פברואר-מרץ. משך המבחנים כשעתיים, והם יכללו שני חלקים:
מבחן בשפת קוד מומצאת
במבחן זה יוצג לכם הסבר מפורט על שפת תכנות חדשה ומומצאת. לאחר מכן תתבקשו לענות על שאלות המבוססות על ההבנה שלכם את השפה. השאלות יבדקו את היכולת שלכם לחזות את התוצאות שיתקבלו מהחלת קטעי קוד הכתובים בשפה המומצאת, על מערך מספרים.
מבחן הסקה כמותית
מבחן הסקה כמותית בודק את היכולת הלוגית-מתמטית שלכם להסיק מסקנות נכונות מתוך נתונים מספריים. המבחן כולל שאלות מסוגים שונים כגון בעיות מילוליות, סדרות, הסתברות, אחוזים וניתוח טבלאות או גרפים.
המבחן נערך בהגבלת זמן, וזה אומר שכדי להשלים אותו בהצלחה תצטרכו לעבוד בזריזות ובדייקנות. אתגרים נוספים שהמבחנים מציבים הם ניסוחים מבלבלים, נתונים עודפים ועוד.
בהמשך העמוד צרפנו לכם שאלות הסקה כמותית לדוגמה.
כחודש לאחר ביצוע המשימה מקבלים המועמדים תשובה במייל לגבי המעבר לשלב הבא.
המועמדים שעוברים בהצלחה את משימת הלמידה מוזמנים לריאיון אישי מקוון עם רכז מוקד הלימוד מטעם התוכנית.
לפניכם תרשים המציג את נתוני ענף הבנייה בישראל בשנים 2006-2010. התרשים מציג חוזי בניה חדשים שנחתמו בכל שנה.
איזו מהחברות חתמה על המספר הרב ביותר של חוזים בשנים 2006-2010?
טעות
טעות
טעות
תשובה נכונה!
התשובה הנכונה היא שלא ניתן לדעת.
נשים לב שהגרף מכיל מידע על אחוז החוזים שנחתמו על ידי החברות השונות בכל שנה, אך לא על מספר החוזים. משום שלא ידוע לנו כמה חוזים נחתמו בכל אחת מהשנים, אנו יכולים להסיק איזו חברה חתמה על הכי הרבה חוזים בשנה מסויימת אך לא על סך-כל החוזים במהלך השנים.
למשל – אם בשנים 2006-2009 נחתמו 100 חוזים בכל שנה אך בשנת 2010 נחתמו 100,000 חוזים, חברת סולל-בונה תהיה זו שחתומה על מספר החוזים הרב ביותר משום שההפרש בין החברות בשנים שקדמו ל-2010 זניח. אולם אם 100,000 החוזים היו נחתמים ב-2008 ולא ב-2010, הייתה זו דווקא חברת בנה-ביתך.
ידוע כי בשנת 2007 נחתמו בסך-הכול 100 חוזים בשווי 10,000 ש"ח כל אחד וכי בשנת 2008 נחתמו 200 חוזים בשווי 5,000 ש"ח כל אחד. בשל המצוקה בענף הבנייה, החליט שר הבינוי לנסות למנוע מצב שבו חברות בנייה "פושטות רגל". לכן, הוא החליט בתחילת שנת 2009 להעניק מענק כספי לחברות בנייה אשר אחוז החוזים הממוצע שלהן בשנתיים הקודמות היה נמוך מ-30%. המענק ניתן רק לחברה ששווי החוזים הכולל שלה ב-2007 וב-2008 היה נמוך מ-200,000 ש"ח.
כמה חברות בנייה קיבלו מענק כספי בשנת 2009?
תשובה נכונה!
טעות
טעות
טעות
התשובה הנכונה היא 1.
לצורך קבלת מענק על חברה לעמוד בשני קריטריונים:
1) אחוז החוזים הממוצע שלה בשנים 2007-2008 חייב להיות נמוך מ-30%.
2) שווי החוזים הכולל שלה ב-2007 וב-2008 חייב להיות נמוך מ-200,000 ש"ח.
קריטריון ראשון
אפשר לראות בתרשים באופן ויזואלי גם ללא חישוב שאחוז החוזים הממוצע של חברת בנה-ביתך גבוה מ-30% ולכן תשובה ד' נפסלת.
אפשר גם לראות באופן ויזואלי שאחוז החוזים הממוצע של חברות סולל-בונה ובית קטן בערבה נמוך מ-30% והן כן עומדות בקריטריון הראשון.
מכיוון שבשנת 2007 אחוז החוזים של חברת אקו-בית היה מעל 30% ובשנת 2008 הוא נמוך מ-30 נחשב במדויק את האחוז של חברה זו ונראה אם הוא נמוך מ-30%.
מצאנו כי אחוז החוזים הממוצע של חברת אקו-בית שווה ל-30% ולא נמוך מ-30% ולכן גם היא לא עומדת בקריטריון הראשון ותשובה ג' נפסלת. נותרנו עם חברות סולל-בונה ובית קטן בערבה. קריטריון שני
תחילה נחשב את שווי החוזים הכולל בכל אחת משנים:
שנת 2007 היו 100 חוזים בשווי 10,000 ש"ח כל אחד לכן השווי הכולל היה 1,000,000 ש"ח (מיליון ש"ח).
שנת 2008 היו 200 חוזים בשווי 5,000 ש"ח כל אחד לכן השווי הכולל היה גם כן 1,000,000 ש"ח (מיליון ש"ח).
עתה נמצא את שווי החוזים הכולל של חברות בית קטן בערבה ואקו-בית:
בית קטן בערבה
אפשר לראות כי בשנת 2007 שווי החוזים היה 0. ובשנת 2008 שווי החוזים היה 10% מהשווי הכולל של החוזים באותה שנה
כלומר 100,000 ש"ח. מכיוון ששווי זה נמוך מ-200,000 ש"ח חברת בית קטן בערבה עמדה גם בקריטריון השני ולכן זכתה במענק הכספי של שר הבינוי. לפיכך תשובה ה' נפסלת.
סולל-בונה
אפשר לראות כי בשנת 2007 ו-2008 אחוז החוזים (20%) היה שווה ושווי החוזים הכולל היה זהה (מיליון ש"ח) ולכן נחשב רק את השווי באחת השנים ונכפיל אותו ב-2:
אין צורך להכפיל ב-2. אפשר לעצור את החישוב כבר כאן מכיוון ששווי החוזים של חברת סולל-בונה עבור שנה אחת (200,000 ש"ח) אינו עומד בקריטריון.
לכן גם תשובה ב' נפסלת והתשובה הנכונה היא א'. רק חברת בית קטן בערבה זכתה במענק כספי מבין כל ארבע החברות.
המרכז לחינוך סייבר מציע שלוש תוכניות ייעודיות לתלמידי חטיבות הביניים: