ערכת האונליין כוללת תרגול בכל הנושאים שתיתקלו בהם בפרקים הכמותיים, הצורניים והמילוליים. נוסף על כך, תוכלו למצוא בערכה שלוש סימולציות מלאות של מבחן מדעני העתיד, המדמות את תנאי המבחן האמיתי מבחינת מבנה הבחינה ורמות הקושי הצפויות בה, וכן מבחינת הגבלת הזמן המוקצבת לכל שאלה.
הערכה מתאימה לתלמידים עם מיומנויות למידה עצמית וניהול זמן גבוהות, שמעדיפים להתכונן לקראת המבחן בעצמם מהנוחות של הבית.
סדנת ההכנה נערכת בקבוצות קטנות (עד 10 משתתפים) בזום וכוללת ארבעה מפגשים, בני שעתיים כל אחד. במסגרת הסדנה המשתתפים ילמדו טכניקות פתרון לכל סוגי השאלות במבחן, יעבדו על ניהול זמן נכון במהלך המבחן, יקבלו מענה לקשיים שהתעוררו אצלם במהלך התרגול בערכה (שאותה יקבלו ללא תוספת תשלום) והנחיות להמשך תרגול עד למועד המבחן.
הסדנה מתאימה לתלמידים שמעוניינים בליווי צמוד ויסודי לקראת המבחן. בשנים הקודמות שבהן הסדנה נערכה, יותר מ-70 אחוז ממשתתפיה עברו בהצלחה את מבחן הקבלה.
שאלה 1 - אנלוגיות צורניות
לפניך שתי צורות שיש ביניהן קשר מסוים. (1) ו-(2). עליך למצוא תשובה ובה צורה המקיימת את אותו הקשר עם צורת ההשוואה (3).
פתרון והסבר:
במעבר מהצורה הראשונה (1) לשנייה (2), הצורה המקורית עברה סיבוב של 180 מעלות נגד כיוון השעון.
הנקודה הקטנה, לעומת זאת- נשארה במקום.
אפשר לראות שתשובה ד' היא התשובה הנכונה כיוון שכל האלמנטים של הצורה המקורית (מלבן, משולש ועיגול) זזו 180 מעלות נגד כיוון השעון בעוד שהנקודה נשארה במקום.
תשובה א' - אינה מתאימה מכיוון שהצורה זזה 90 מעלות בלבד, וכן הנקודה לא נשארה במקומה.
תשובה ב' - אינה מתאימה מכיוון שהנקודה זזה ביחס לציור הגדול, ולא נשארה במקומה.
תשובה ג' - אינה מתאימה מכיוון שהצורה לא זזה.
שאלה 2 - צורות בשורה
עליכם לבחור את הצורה המשלימה את סדרת הצורות מבין התשובות האפשריות:
בסדרה זו בכל איבר שתי צורות, ריבוע ובתוכו עיגול וריבוע ובתוכו +. נעקוב אחרי השינויים מאיבר לאיבר לכל אחת מהצורות בנפרד:
העיגול נע לסירוגין, פעם נע מקום אחד עם כיוון השעון ופעם נשאר באותו מקום. במעבר מהאיבר השלישי לרביעי הוא נע מקום אחד עם כיוון השעון, כלומר שבמעבר לאיבר הבא הוא ישאר במקומו (בפינה הימנית למטה). בנוסף העיגול מופיע לסירוגין פעם אחת לבן ופעם אחת שחור. באיבר הרביעי הוא הופיע שחור ולכן באיבר הבא הוא יהיה לבן.
ה-+ נע באותו אופן כמו העיגול (כלומר פעם נע מקום אחד עם כיוון השעון ופעם נשאר במקומו לסירוגין). במעבר מהאיבר השלישי לרביעי הוא נשאר במקומו, ולכן במעבר לאיבר הבא הוא יזוז מקום אחד עם כיוון השעון (לפינה השמאלית למעלה).
האיבר הבא בסדרה הינו -
שאלה 1 - הצבת נעלמים
איזו ספרה יכולה להחליף את האות E ?
2EE4 + 3E5 = 23E9
פתרון והסבר:
דרך א'
אפשר להציב את המספרים שמוצעים בתשובות. המספר שהצבתו תוביל לתרגיל נכון, הוא המספר הנכון.
ראשית נציב את המספר 0 שכן הוא מוביל לתרגיל הפשוט ביותר.
E=0
הביטוי נכון ולכן זוהי התשובה הנכונה.
כיון שלא מופיעה התשובה "כל התשובות נכונות", אין צורך לבדוק תשובות נוספות.
דרך ב'
לשם הבהרת ההסבר, נכתוב את התרגיל במאונך:
אפשר לראות כי ספרת העשרות בכל המספרים בתרגיל זהה. לכן, אפשר להבין כי E היא ספרה שספרת האחדות של תוצאת חיבורו בעצמו גם היא E.
מבין התשובות, המספר 0 הוא היחד שעונה על תנאי זה.
שאלה 2 - בעיות מילוליות
פו הדוב וחזרזיר ממלאים חבית קטנה בעלת נפח של 14 ליטרים בדבש, שאותה הם מביאים מהכוורת.
כמו חברים טובים, הם הולכים יחד, כאשר לכל אחד מהם צנצנת שנפחה חצי ליטר.
פו ממלא את הצנצנת, אך בדרך מהכוורת לחבית הוא אוכל 4/5 מהדבש שבצנצנת, ואילו חזרזיר הקטן ממלא רק 60% מנפחה של הצנצנת.
כמה פעמים הם יצטרכו ללכת לכוורת כדי למלא את החבית?
פתרון והסבר
תחילה נמצא כמה דבש מביא פו הדוב וכמה חזרזיר בכל פעם שהם הולכים לכוורת:
פו מביא בכל פעם חצי ליטר ואוכל בדרך 4/5 מתוכו, לכן בסך הכל הוא מביא -
חזרזיר מביא בכל פעם 60% מתוך הצנצנת שנפחה חצי ליטר, ולכן בסך הכל הוא מביא -
כלומר, בכל פעם שהם מביאים דבש לחבית, הם מביאים יחד:
כעת, נמצא כמה פעמים פו וחזרזיר יצטרכו להביא דבש מהכוורת עד שהחבית שלהם תתמלא. נחלק את הנפח הכולל של החבית (14 ליטרים) בנפח הדבש שמביאים פו וחזרזיר בכל פעם שהם הולכים לכוורת (0.4 ליטר):
שאלה 3 - גיאומטריה
מהו שטח המחומש הכחול שבציור (בסמ"ר)?
פתרון והסבר
התשובה הנכונה היא 28.
נחלק את המחומש לצורות שאת שטחן נוח לחשב: מלבנים ומשולשים.
נחשב את שטח כל צורה בנפרד.
לאחר מכן, נסכום שטחים אלו ונמצא את שטח המצולע.
שטח המחומש שווה לסכום שטחי המשולשים והמלבן, כלומר:
שטח מלבן כחול + שטח משולש צהוב + שטח משולש ירוק = שטח מחומש
שאלה 1 - אנלוגיות
מצאו את צמד המילים המקיים את הקשר הדומה ביותר לצמד המילים שבשאלה:
שאון : דומייה
פתרון והסבר
שאון (רעש רב) ודומייה הן מילים בעלות משמעות הפוכה.
באותו אופן, גם שקדן (אדם חרוץ) ובטל (אדם שאינו חרוץ) הן מילים בעלות משמעות הפוכה. לכן זו התשובה הנכונה.
תשובה 1 שגויה: שעון וגומייה אינן בעלות משמעות הפוכה. גומייה היא אחד מחלקי השעון.
תשובה 2 שגויה: אובך וערפל הן מילים בעלות משמעות דומה ולא הפוכה. אובך הוא הימצאות ריכוז של גרגירי אבק באוויר וערפל הוא הצטברות של אדים רבים באוויר.
תשובה 3 שגויה: ארגמן ובורדו הם שניהם גווני צבע דומים.
שאלה 2 - מחקרים
חוקרים ביקשו לבדוק אם בקרב ילדים להורים בעלי עודף משקל, שיעור הסובלים מהשמנה גבוה משיעורם בקרב כלל האוכלוסייה. החוקרים החליטו לא לכלול במחקרם אנשים הסובלים מדיכאון או מחרדה, אשר נוטלים תרופות לטיפול במצבים אלה.
איזו מהסיבות הבאות היא המתאימה ביותר להיות הסיבה להחלטת החוקרים?
פתרון והסבר
החוקרים ביקשו לבדוק אם לילדים להורים בעלי עודף משקל יש סיכוי גבוה יותר לסבול מעודף משקל בעצמם, כלומר אם הנטייה לפתח עודף משקל היא גנטית.
הם החליטו לא לכלול במחקר אנשים מסוימים (שנוטלים תרופות נגד דיכאון או חרדה), והסיבה לכך היא וודאי שאנשים אלה עלולים לשבש את תוצאות המחקר. נבדוק את התשובות המוצעות ונחפש נתון שמסביר מדוע השתתפותם של אנשים אלה במחקר עלולה לפגוע באמינותו:
תשובה 1 שגויה:
אין בסיבה זו שום התייחסות לאוכלוסייה המסוימת שהוחלט לא לכלול במחקר (אנשים שנוטלים תרופות נגד דיכאון או חרדה), ולכן זו אינה יכולה להיות הסיבה שבגינה החליטו החוקרים לא לכלול אותם. התשובה נפסלת.
תשובה 2 שגויה:
לפי נתון זה, אנשים שסובלים מעודף משקל הם בעלי נטייה מוגברת לפתח דיכאון או חרדה, אך זו אינה סיבה מוצדקת לא לכלול אותם במחקר. המחקר בודק אם אותם אנשים שסובלים מעודף משקל "מעבירים" את הנטייה הזו להשמנה לילדיהם. יתכן שישנן השלכות נוספות להיותם בעלי משקל עודף (כמו הנטייה לדיכאון או סיכון מוגבר לחלות במחלות מסוימות), אך אלה אינן רלוונטיות לשאלה שאותה מנסה המחקר לבדוק. התשובה נפסלת.
תשובה 3 מתאימה:
נתון זה מרמז על כך שאנשים שמנים אשר נוטלים תרופות נגד דיכאון או חרדה, יתכן שעודף המשקל שלהם נגרם כתוצאה מנטילת התרופות, ואינו עודף משקל שנובע מנטייה גנטית. במקרה כזה אותם אנשים לא רלוונטיים למחקר, שהרי אין להם נטייה גנטית להשמנה שאותה הם יכולים להעביר לילדיהם. זו יכולה להיות הסיבה שבגינה החליטו החוקרים לא לכלול אותם במחקר ולכן זוהי התשובה הנכונה.
תשובה 4 נפסלת:
בדומה לנתון שבתשובה 2, נתון זה מספק לנו מידע על אנשים אשר סובלים מעודף משקל, אך מידע זה אינו נוגע לסיבה שבגללה הם סובלים מעודף משקל. כלומר, המידע אינו פוגע בהנחת החוקרים שלאותם אנשים יש נטייה גנטית להשמנה שאותה הם עשויים להעביר לילדיהם, ולכן השתתפותם במחקר אינה בעייתית והתשובה נפסלת.
רוצים לדעת עוד על המבחן? לחצו כאן
תוכניות מדעני העתיד - אודיסאה, אלפא ואידיאה - הן תוכניות לימוד ומחקר אקסקלוסיביות לתלמידים מצטיינים ומחוננים בכיתות ח' וט'. במסגרת התוכנית התלמידים משתתפים בקורסים באוניברסיטאות ובמכללות מובילות בארץ, ועוסקים במחקרים אקדמיים בתחומים מדעיים או הומניסטיים (בהתאם לתוכנית).
משכן של התוכניות הוא שנתיים עד ארבע שנים, ומסלול הלימודים בהן כולל עריכת מחקר אקדמי המזכה בקרדיט אקדמי או ב-5 יח"ל לתעודת הבגרות, עבודה משותפת עם חוקרים מובילים בתחומם ופעילויות חברתיות מגוונות.
תוכנית אודיסאה, שפותחה ביוזמת נשיא המדינה לשעבר מר שמעון פרס ז"ל, היא התוכנית הארוכה ביותר מבין תוכניות מדעני העתיד - היא נמשכת ארבע שנים, מכיתה ט' עד י"ב, והמיונים אליה נערכים כבר בכיתה ח'.
המשתתפים בתוכנית לומדים קורסים אקדמיים בתחומים כגון מדעי המחשב, סייבר, ביומד, מתמטיקה ופיזיקה, ונחשפים להתנסויות במעבדות מחקר ובתעשיות ההייטק והביוטכנולוגיה. נוסף על כך, התלמידים ב"אודיסיאה" משתתפים גם בתוכנית "אקדמיה בתיכון" - תוכנית המאפשרת להם להמיר חלק ממבחני הבגרות שלהם בקורסים אקדמיים, וכן לקבל קרדיט אקדמי על הקורסים שהשלימו.
איפה התוכנית פועלת? אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, אוניברסיטת בר-אילן, אוניברסיטת תל אביב, האוניברסיטה העברית בירושלים, הטכניון והמכללה האקדמית תל-חי.
תוכנית אלפא מיועדת לתלמידים מצטיינים ומחוננים אשר מתעניינים בעולם המחקר המדעי ורוצים להעמיק בתחומים מדעי המוח, מדעי המחשב, כימיה, פיזיקה ועוד. המיונים לתוכנית נערכים בכיתה ט', והתוכנית עצמה מתחילה בכיתה י' ונמשכת עד סוף י"א.
המשתתפים בתוכנית נחשפים ליסודות עולם המחקר המדעי, לומדים את שיטות המחקר המודרניות ורוכשים כישורים לביצוע מחקרים מדעיים עצמאיים ועבודות מחקר אקדמיות. במסגרת התוכנית התלמידים מבצעים עבודת מחקר אקדמית המוכרת כעבודת גמר ברמה מוגברת (5 יח"ל) בתעודת הבגרות.
איפה התוכנית פועלת? אוניברסיטת תל אביב, האוניברסיטה העברית בירושלים, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, מכון ויצמן למדע, הטכניון, אוניברסיטת בר-אילן ואוניברסיטת אריאל בשומרון.
תוכנית אידיאה מיועדת לתלמידים מצטיינים ומחוננים שמתעניינים במדעי הרוח, במדעי החברה ובאומנויות. המיונים לתוכנית נערכים בכיתה ט', והתוכנית עצמה נמשכת שנתיים - מתחילת כיתה י' ועד סוף י"א.
המשתתפים בתוכנית רוכשים כלים לביצוע מחקרים אקדמיים, וכן מפתחים את החשיבה הביקורתית שלהם ואת יכולתם להבין ולפרש תהליכים מורכבים מבחינה פוליטית, היסטורית, תרבותית וחברתית. יתרה מזו, התלמידים מבצעים עבודת מחקר המוכרת על ידי משרד החינוך כעבודת גמר ברמה מוגברת (5 יח"ל) בתעודת הבגרות.
איפה התוכנית פועלת? אוניברסיטת תל אביב לנוער והאוניברסיטה העברית בירושלים.
למדו את מה שבאמת מעניין אתכם
למרכז מדעני העתיד יש כ-2,740 תלמידים ובוגרים, שמהם 350 משתייכים לנבחרות ישראל למדעים ומייצגים את המדינה בתחרויות בין-לאומיות. כמו כן, בין בוגרי התוכניות תוכלו למצוא את אלוף העולם בברידג', את אלופת העולם בהתעמלות קרקע, את זוכי המדליות באולימפיאדות המדעים, וכן כמה מהצעירים המופיעים ברשימת הצעירים המבטיחים "Forbes under 30" - שרית מוזס, אור שגיא ואדם שם-אור.
גם בשביל העתיד שלכם - וגם בשביל ההווה
תהליך הקבלה לתוכניות מדעני העתיד מורכב מכמה שלבים: השלב הראשון והשני משותפים לכל התוכניות, והשלבים הבאים משתנים מתוכנית לתוכנית וממוסד אקדמי אחר לאחר.
שלב א': הרשמה לתוכניות מדעני העתיד באתר מרכז מדעני העתיד.
שלב ב': מבחן מדעני העתיד - מבחן ארצי, הבוחן את החשיבה הצורנית, הכמותית והמילולית שלכם.
שלב ג': מבחן מיון פנימי שעורכים מוסדות הלימוד האקדמיים.
שלב ד': ריאיון אישי - רלוונטי לתוכנית אלפא ואידיאה בלבד.
שלב ה': סדנת קיץ (במסלול אודיסיאה) / מחנה קיץ (במסלולים אלפא ואידיאה).
מבחן מדעני העתיד כולל שישה פרקים: שני פרקי חשיבה צורנית, שני פרקי חשיבה מילולית ושני פרקי חשיבה כמותית. משך כל פרק במבחן הוא 20 דקות, ומשכו הכולל של המבחן הוא כשעתיים.
השאלות במבחן הן שאלות אמריקאיות, ויהיה עליכם לבחור את התשובה הנכונה מתוך ארבע תשובות אפשריות. המענה על השאלות נעשה באמצעות דף סימון תשובות (ולא במבחן עצמו).
מבחן מדעני העתיד מציב כמה אתגרים מרכזיים:
נושאים לא מוכרים - מבחן מדעני העתיד בוחן נושאים מורכבים אשר לא נלמדים בבית הספר, ואף נושאים הנכללים בבחינה הפסיכומטרית, כגון אנלוגיות, הבנה והסקה, הסקה מתרשים, מטריצות וצורות בשורה.
הגבלת זמן - המבחן נערך בהגבלת זמן שאתם לא מורגלים בה - בממוצע תהיה לכם כדקה לכל שאלה. לכך עלולה להיות השפעה על התפקוד שלכם ועל היכולת שלכם לענות על כל השאלות במבחן.
מספר מקומות מוגבל - מספר המקומות בתוכניות מדעני העתיד מוגבל, והיות שלמבחן ניגשים רק תלמידים מחוננים ומצטיינים, התחרות צפויה להיות קשה.
לא, אפשר להירשם רק לתוכנית אחת.
לא, המבחן הראשוני, מבחן מדעני העתיד, זהה בכל התוכניות. לאחר מכן יש שוני במבחנים בהתאם לתוכנית ולמוסד הלימודים שמתמיינים אליהם.
בדרך כלל עוברים את המבחן כ-10% מהנבחנים בעלי הציונים הגבוהים ביותר, אך הדבר תלוי גם במקומות הפנויים במוסדות הלימוד ובמסלולי התוכניות.
מרכז מדעני העתיד של קרן Maimonides הוקם בשנת 2016 במטרה לטפח את כישוריהם של ילדים מחוננים ומצטיינים. נוסף על תוכניות אודיסיאה, אלפא ואידיאה, המרכז מפעיל גם את נבחרות ישראל במדעים ואת רשת בוגרי התוכניות הנקראת "אסכולה".
באפשרותכם ליצור קשר עם מרכז מדעני העתיד באמצעות שליחת פנייה באתר מרכז מדעני העתיד.