מהו יום המאה?

יום המא''ה (מיון, איתור, התאמה) הוא יום מיונים המיועד לבנות שעברו צו ראשון, ולהן פרופיל 45 ומעלה וציון סימול עברית 6 ומעלה. ביום זה נבחנים יכולות וכישורים ספציפיים, ותכליתו היא לספק היכרות מעמיקה יותר עם המועמדות לשירות, אשר תוביל לשיבוץ מיטבי שלהן - כזה שהולם הן את צורכי הצבא והן את הכישורים והיכולות שלהן. 

היכן מתקיים יום המיון וכמה זמן הוא נמשך? 

יום המיון מתקיים במכון "אדם מילא" בתל אביב או בירושלים, ומשכו הוא כ-7 שעות. היום מתחיל ב-8:30, אך רצוי להגיע לפני השעה 8:00. מומלץ להצטייד במים, כריך ופרי, ולא לשכוח להביא תעודה מזהה ואת הזימון שקיבלתן.

מה כולל יום המיונים?

במהלך היום תעברו ב-6 תחנות, שבהן ייבדקו מגוון כישורים, יכולות ותכונות, שיסייעו לבחון את מידת ההתאמה שלכן לתפקידי פיקוד, הדרכה, ניהול ועוד. התחנות שבהן תעברו הן תחנת הדרכה, תחנת מבחנים פסיכוטכניים ממוחשבים, דיון קבוצתי, משימת הרכבה טכנית ומשימה ספורטיבית קבוצתית. בהמשך העמוד תוכלו למצוא מידע מפורט על כל אחת מן התחנות וטיפים חשובים.  


תחנות ביום המאה 

תחנה 1: תחנות הדרכה

בחלק הראשון תעבירו הרצאה חופשית בת מספר דקות בנושא שתבחרו. לאחריה תעבירו הרצאה בנושא מובנה שיוצג על פני עמוד וחצי. יעמדו לרשותכם 8 דקות להתכונן, ו-5 דקות להציג את הנושא. 

טיפים לתחנות ההדרכה! 

    • בהרצאה החופשית הכי חשוב לבחור נושא הקרוב לליבכן: אם אתן מתעניינות בספורט, דברו על ספורט ואם בריקוד אז תבחרו בריקוד. במהלך הצגת הנושא, תתבקשו להפעיל את הקהל, למשל לבצע צעד ריקוד תוך כדי הנחייה של שאר הבנות.
    • בהרצאה המובנית נסו להראות סמכותיות ואל תתייחסו להפרעות באופן אישי. אם ההפרעה היא קלה יחסית, כדאי לנסות להתעלם ובמקרה הצורך להעיר. מה שרצוי לעשות במצב כזה הוא לשמור על קור רוח, לא להילחץ ולהגיד שיינתן זמן בסוף ההרצאה לענות על שאלות.
      זכרו, המטרה של הפרזנטציה היא לא לבדוק את הידע בנושא שאתן מעבירות, אלא את הצורה בה אתן מתמודדות עם מידע חדש וכיצד אתן מציגות אותו.
    • רצוי שתכתבו לעצמכן מספר נקודות שאתן רוצות לדבר עליהן ולא תלמדו את כל המידע בעל-פה. זכרו, אתן לא חייבות להעביר את כל המידע שניתן לכן. עדיף לדבר על פחות נקודות, תוך הקפדה שהמידע יוצג בצורה בצורה ברורה ונעימה. 
    • חשוב לרתק את הקהל, לדבר בביטחון רב, בקול רם ולא לשים ידיים בכיסים, כך שגם העמידה תשדר ביטחון. השתדלו לשמור על קשר עין עם הקהל ולא להקריא את המידע מהדף.
    • אל תנסו ללמוד את כל ההרצאה בעל-פה! בזמן ההכנה כדאי שתכתבו לעצמכן מספר נקודות שעליהן תרצו לדבר ועל המבנה הכללי של ההרצאה.

תחנה 2: מבחנים פסיכוטכניים ("מחשבים")

המבחנים הפסיכוטכניים הממוחשבים כוללים: מבחן גרפים, מבחן זיהוי (שבו תצטרכו לזהות תעודת זהות, טלפון, שם חברה ושם רחוב) מבחן זיהוי טעויות בטבלאות (שבו תצטרכו לסמן האם שורה שלמה נקייה משגיאות ואם ישנן טעויות, לסמן היכן הן מופיעות) שאלון אישי, מבחן תפיסה מרחבית, מבחן קשב וריכוז, מבחן הפעלת מכרה נפט (שבו תצטרכו לפקח על המכרה גם במקרים של השבתות, סופות ורעידות אדמה) ומבחן סימולציה של שיגור טיל

שאלות הסקה מתרשים לדוגמא

שאלה 1

לפניך טבלה המציגה את נתוני הצריכה המשפחתית הממוצעת במשק הישראלי בחודש ינואר בשנים 2008 ו-2010:

שאלת הסקה מתרשים 1 מתוך מבחן יום המאה לדוגמא

בינואר 2008 ההוצאה הממוצעת של משפחה על צריכת מזון הייתה 1,000 שקלים. ידוע כי בין שנת 2008 לשנת 2010 ההוצאות על מזון עלו ב-20%. 

מה היה סך הצריכה המשפחתית בינואר 2010 בשקלים? 

  1. 1,200
  2. 2,400
  3. 5,000
  4. 6,000
  5. אי אפשר לדעת

פתרון והסבר:

התשובה הנכונה היא (4).

אנו נשאלים על צריכת מזון, לכן נתמקד בטבלה בשורות ובעמודות הרלוונטיות:

סימון שורה 1 בתרשים 1 כחלק מפתרון שאלת הסקה מתרשים במבחן לדוגמא של יום המאה

כדי לענות על השאלה ולמצוא את סך הצריכה המשפחתית בשנת 2010, נמצא תחילה את סך צריכת המזון ב-2010, ומשם נגיע לסך הצריכה הכללית.

ידוע לנו כי בינואר 2008 ההוצאה המשפחתית על מזון הייתה 1,000 שקלים. כמו כן, נתון כי עד 2010 היא עלתה ב-20%.

נציב זאת בטבלת אחוזים:

אחוז מספר
100% 1,000
120% ?

נכפול בערך משולש, כלומר את המחיר של הצריכה השנתית נכפול באחוז העלייה חלקי האחוז לפני העלייה.

1000 כפול 120 חלקי 100 - חלק מפתרון שאלת הסקה מתרשים במבחן לדוגמא של יום המאה

כלומר, ההוצאה המשפחתית על מזון בינואר 2010 הייתה 1,200 שקלים.

הוצאה זאת על פי נתוני הטבלה מהווה 20% מסך הצריכה המשפחתית בחודש ינואר 2010. 20% הם חמישית כלומר סך ההוצאה המשפחתית גדולה פי 5 ושווה ל-

1200 כפול 5 - חלק נוסף בפתרון שאלת הסקה מתרשים מתוך מבחן לדוגמא של יום המאה

לפיכך התשובה הנכונה היא (4).

 

שאלה 2

לפניך גרף המציג נתונים המתייחסים לציונים בבחינה בתנ"ך בשלושה מועדים שונים:

שאלת הסקה מתרשים 2 מתוך מבחן לדוגמא של יום המאה

עוזר ההוראה טוען כי מספר התלמידים שעברו את מועד א' גבוה ממספר התלמידים שעברו את מועד ג'. 

האם הוא צודק?

  1. כן
  2. לא
  3. מספר שווה של תלמידים עבר את שני המועדים
  4. בלי לדעת כמה תלמידים ניגשו למועד א' לא ניתן לחשב
  5. בלי לדעת כמה תלמידים עברו את מועד ב' לא ניתן לחשב

פתרון והסבר:

התשובה הנכונה היא (1).

אפשר לראות כי 60% ממספר האנשים שניגשו למועד א' עברו את מועד א' (העמודה האדומה במועד א').

אפשר לראות ש50% ממספר האנשים שניגשו למועד א' ניגשו למועד ג' (העמודה הכחולה במועד ג').

כלומר – מספר התלמידים שניגשו למועד ג' קטן ממספר התלמידים שעברו את מועד א'. 

אפילו אם כל מי שניגש למועד ג' היה עובר אותו (ובפועל עברו רק 80%), עדיין מספר העוברים במועד א' גבוה ממספר העוברים במועד ג'. ולכן עוזר ההוראה צודק, והתשובה הנכונה היא א' – כן.

דוגמה מספרית להמחשה:

נניח שניגשו 100 אנשים למועד א'. אם כך, 60 אנשים עברו אותו בהצלחה (לפי הנתונים, 60% עברו).

אם ניגשו 100 אנשים למועד א', אז רק 50 אנשים ניגשו למועד ג'. 

כלומר, אפשר לדעת כי יותר אנשים עברו את מועד א' מאשר את מועד ג'.

 

שאלה 3

לפניכם גרף המתאר את תפוקת פירות ההדר בישראל בשנים 1988-1983:

שאלת הסקה מתרשים 3 מתוך מבחן לדוגמא של יום המאה

מה היחס בין תפוקת התפוזים לתפוקת הלימונים בשנת 1984?

  1. 2 : 1
  2. 1 : 2
  3. 3 : 1
  4. תפוקת התפוזים ותפוקת הלימונים היו זהות

פתרון והסבר:

התשובה הנכונה היא (4).

אנו נשאלים על תפוקת התפוזים ועל תפוקת הלימונים בשנת 1984.

לכן, נתמקד בגרף בחלק המייצג שנה זו בלבד ונחלץ את הנתונים הרלוונטיים לנו:

סימון שנת 1984 בתרשים 3 כחלק מהסבר שאלת הסקה מתרשים במבחן לדוגמא של יום המאה

אפשר להבחין כי תפוקת התפוזים היא 10 טונות (העקומה הירוקה) וכי תפוקת התפוזים והלימונים יחד היא 20 טונות (העקומה האדומה). 

מכך נובע כי תפוקת הלימונים בלבד היא 10 טונות.

תפוקת הלימונים = תפוקת התפוזים – תפוקת התפוזים והלימונים יחד

10 = 10 - 20

מצאנו כי בשנת 1984 תפוקת הלימונים ותפוקת התפוזים היו זהות ועמדו על 10 טונות כל אחת. לפיכך, התשובה הנכונה היא (4).

שאלות צורניות לדוגמא

שאלה 4

מצאו את הצורה שתתקבל בחיבור הצורות.

שאלת צורות 1 העוסקת בחיבור צורות מתוך מבחן לדוגמא של יום המאה

פתרון והסבר:

התשובה הנכונה היא (4).

נבחן את התשובות:

  • תשובה (1) אינה נכונה כיוון שחסרות הנקודות המופיעות בחיצים הנתונים בשאלה.
  • תשובה (2) לא נכונה כיוון ששתי הנקודות מופיעות בראשי החיצים, בעוד בשאלה מופיעות הנקודות בראש חץ אחד ובבסיס השני.
  • תשובה (3) אינה נכונה כיוון ששתי הנקודות נמצאות בבסיסי החיצים.
  • בתשובה (4) מופיעים שני החיצים ללא קו מפריד, הנקודות נמצאות בראש חץ אחד ובתחתית השני ולכן זוהי התשובה הנכונה.

 

שאלה 5

מצאו את הצורה שתתקבל בחיבור הצורות.

שאלת צורות 2 בנושא חיבור צורות מתוך מבחן יום המאה לדוגמא

פתרון והסבר:

התשובה הנכונה היא (2).

על מנת לפתור את השאלה נבחר להשוות את מספר הריבועים בצורות שחיברנו (16=8+8) למספר הריבועים באפשרויות התשובה. התשובה הנכונה תכיל את אותו מספר ריבועים. חשוב לשים לב גם לקיום ומיקום הנקודה.

נסקור את אפשרויות התשובה:

  • תשובה (4) – מכילה 13 ריבועים. 9 ריבועים שייכים לצורה האנכית ו-5 בלבד שייכים לצורה האופקית.
  • תשובה (3) – חסר רווח באמצע, קיים שם ריבוע ועליו נקודה שלא הייתה קיימת בצורות הנתונות.
  • תשובה (2) – מכילה 16 ריבועים. השורה הראשונה של הריבוע המאונך מוסתרת מאחורי הריבוע האופקי. זו התשובה הנכונה.
  • תשובה (1) – מכילה 9 ריבועים בלבד (וגם אין רווח באמצע).

חיבור צורות לצורה אחת מתוך הסבר של שאלת צורות לדוגמא במבחן יום המאה

 

שאלה 6

מצאו את הצורה שתתקבל בחיבור הצורות על פי הסימון המתאים.

שאלת צורות 3 כחלק ממבחן יום המאה לדוגמא

פתרון והסבר:

התשובה הנכונה היא (3).

שימו לב שכאשר נחבר את החלקים על פי הסימון המצוייר תתקבל הצורה הבאה:

חיבור צורות לפי סימון כחלק מהסבר לפתרון שאלת צורות במבחן יום המאה לדוגמא

טיפים למבחנים הפסיכוטכניים!

    • במבחן הזריזות והדיוק נסו לאזן בין הספק לאיכות. עבדו בצורה איכותית והימנעו מניחושים.
    • במהלך המבחן תידרשו ללחוץ על Enter רק כשיופיע ריבוע אדום על המסך. אם תוך כדי המבחן אתן מקישות על Enter יותר מדי פעמים בטעות, הרחיקו מעט את ידכן מה-Enter כדי לתת לעצמכן עוד כמה חלקיקי שניה להתחרט. 

תחנה 3: דיון קבוצתי

תחנה זו כוללת שתי משימות קבוצתיות: משימה קבוצתית ומשימת בניה קבוצתית.

משימה קבוצתית - נותנים נושא לקבוצת בנות אחת או שתיים ומתקיים דיון.

נושא לדוגמא:

אגף התקציבים באוצר מתלבט לאיזה פלח אוכלוסיה עליו להעביר תקציבים: לזקנים, ניצולי שואה, עניים, עולים חדשים וכו'. תחילה כל משתתפת בוחרת לאיזו קבוצה היא רוצה לתת את התקציב. לאחר מכן מתנהל דיון בתוך הקבוצה על הבחירה, כשצריך להגיע לאוכלוסייה אחת אשר תקבל את התקציב ולהחליט על תוכנית למתן התרומה.

ייתכן מצב בו יחלקו את שתי קבוצות הבנות לשתי קבוצות חדשות. במצב כזה, לאחר שהתקבלה החלטה, קבוצה אחת צריכה לשכנע את הקבוצה השנייה מדוע כדאי להשקיע בפלח אוכלוסיה מסויים ומדוע הבחירה שלה עדיפה.

משימת בניה קבוצתית - כל קבוצה מקבלת קופסה עם לגו וקרש ומתבקשת לבנות דגם לפלח האוכלוסיה שתקבל את התקציב. כל בת מקבלת מספר ולאחר מכן הבוחנות מחלקות הוראות כגון: רק מספר 2 יכולה לדבר, רק מספר 3 יכולה לבנות ורק מספר 4 תבנה עם יד שמאל.

תחנה 4: סימולציות בין-אישיות

לכל בת מצמידים בוחנת ונערכות סימולציות זוגיות. במשחקי התפקידים תקבלו כרטיסיה המתארת סיטואציה מסוימת, ותצטרכו להתנהל מול הבוחנת.
במשחקי התפקידים יגדירו לכן מראש מספר הגבלות שיקשו על ההתנהלות מול האדם השני בסימולציה.

כאן, ייבחנו את היכולות שלכן לתת שירות, להיות אמפתיות כלפי האדם השני, לשמור על נהלים ולהיות אסרטיביות, ייצוגיות ומכובדות. שימו לב שהבוחנות עשויות לצעוק, להפגין אקטיביות רבה ובאופן כללי להקשות עליכן.

טיפים לסימולציות הבין-אישיות!

השתדלו להעביר את העמדה שלכן בצורה ברורה ווודאו שהאדם שמולכן מבין אותה. היו אסרטיביות והקפידו על הנהלים אך יחד עם זאת השתדלו להיות מנומסות, סובלניות, מקשיבות ונעימות. התלהמות או הרמת קול כלפי האדם השני בהחלט לא תסייע לפתור את הבעיה.

אל תתבצרו בעמדותיכן. לרוב, לקוחות או מבקשי שירות מבינים שטעויות קורות או שישנם נהלים שלא ניתן להפר למרות רצונכם הטוב לעזור. לכן הקפידו להפגין הקשבה והבנה כלפי האדם שמולכם.

נסו להגיע לפשרה מסוימת ולגרום לצד השני להבין גם את הצד שלכן. למשל, הסבירו ללקוח מדוע אתן לא יכולות להעביר אותו למקום אחר בקולנוע ונסו להיות אמפתיות בנוגע למצב שלו.

תחנה 5: משימת הרכבה (טכני)

במשימת ההרכבה נבחנת היכולת הטכנית ויכולת התפעול שלכן, כמו גם אופן ההתנהלות הכללי במהלך המשימה. תקבלו מספר רב של צינורות ותצטרכו לבנות מבנה שכדור יעבור דרכו וייכנס לקופסה.

ייתכן גם שתתבקשו להרכיב חללית או לבנות מרכז מסחרי מקשים. את המשימה כל אחת מבצעת בעצמה, בעמדה אישית.

ייתכן שחלק מהמשימות יינתנו גם כמשימות קבוצתיות בזמן המשימה הקבוצתית. לביצוע המטלה, תקבלו דף הוראות.  

תחנה 6: משימה ספורטיבית קבוצתית ("ניהול וארגון")

תרגיל קבוצתי אשר בודק תפקוד במהלך מטלה פיזית, בתנאים מלחיצים ולא נוחים.

לדוגמא:

כל הבנות מגיעות לחדר עמוס בחול. על הקבוצה למצוא 12 גולות שמסתתרות בחול. לאחר מכן מקבלים מפה עם נקודות אדומות וכחולות וכל הקבוצה צריכה להעביר ביחד שקי חול לנקודות אלה. לאחר מכן צריך להזיז את שקי החול בצורה מדויקת באמצעות סרגל. הכל מתבצע בלחץ על מנת לדמות סוג של התקפה.

טיפים למשימה הספורטיבית הקבוצתית!

    • במשימה זו בוחנים מי מהקבוצה לוקחת את המפות, מי מנווטת וכיצד כולן מתנהלות. מומלץ להיות אקטיביות, לא להירתע מהזחילה, לנסות להבין את האופן בו בנוי החדר ולהתמצא במרחב שלו.
    • רצוי להגיע במכנסי טייץ ונעלי ספורט. אתן צפויות לזחול על משטחים קשים במשימה הספורטיבית הקבוצתית והאמינו לנו, לא תרצו לעשות זאת עם מכנסיים קצרים.


מה משמעות הציונים שמקבלים ביום המאה?

בתחנות השונות אותן תעברו ביום המיון, תצברו כמה ציונים. תחנה מסוימת ביום המאה יכולה לבחון יכולת שונה ממה שחשבתם שהיא בוחנת, או שהיא יכולה לבדוק מספר יכולות במקביל. לכן חשוב להשקיע בכל התחנות! 

בתום יום המבחנים, תוכלו לראות דרך אתר מיט"ב ציונים ב-10 תחומים בהם נבחנתן לאורך היום: יחסי אנוש, פיקוד, ניהול וארגון, הדרכה, עבודת צוות, הפעלה טכנית, שדה, עיבוד מידע, אחזקה טכנית וקשב מתמשך. 

הציונים ניתנים בסולם של 1 עד 5, כאשר ציון 5 הוא הציון הגבוה ביותר שניתן לקבל, ואילו ציון 1 הוא הציון הנמוך שאפשר לקבל.

במסגרת ההכנה במכון נועם עובדים על מגוון יכולות, כמו יחסי אנוש, הדרכה ועיבוד מידע.

אפשר לעזור לך סימן שאלה
אפשר לעזור לך סימן שאלה
לפני שנמצא בשבילך את ההכנה המתאימה, הנה כמה פרטים שאנחנו צריכים.
-
הטופס נשלח בהצלחה. נציגינו ייצרו איתך קשר בקרוב.
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.
מעוניינים בפרטים נוספים?
צרו קשר

Vהשאירו פרטים או התקשרו: 03-5377361

-
הטופס נשלח בהצלחה. נציגינו ייצרו איתך קשר בקרוב.
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.