מבחני צורות לילדים

מבחני צורות הן אחת הדרכים המקובלות ביותר בעולם כיום לזיהוי יכולות חשיבה אצל ילדים.

אצל ילדים צעירים, כישורי השפה והיכולת הכמותית תלויים בתרבות, בשיטת הלימוד ובקצב ההתקדמות של הכיתה.

לעומת זאת, מבחני צורות הם מדד פחות מוטה, ולכן המגמה כיום בעולם היא להשתמש בהם לאבחון של יכולות חשיבה אצל ילדים מחוננים ובמבחני קבלה לבית ספר בארץ ובעולם.  


תרגילי צורות מערכות ההכנה של מכון נועם:

במכוני המיון השונים, משתמשים בסוגים רבים של שאלות צורניות. בעמוד זה נציג בפניכם דוגמאות לתרגילים צורניים בשמות המקובלים במכונים השונים:

מטריצות, צורות בשורה, אנלוגיות בציורים, אנלוגיות צורניות, יוצא דופן ציורים, יוצא דופן צורות, השלמת צורות , הרכבת צורות, הוראות, הבנה כמותית-צורנית.


מטריצות:

בשאלות מסוג מטריצות, מוצגת בפני הילדים מסגרת ובה 8 צורות. צורה נוספת חסרה.

על הילדים לנסות להבין את העקרונות על פיהם מסודרות הצורות ובהתאם לכך, להשלים את הצורה החסרה.

שְׁאֵלָה לְדֻגְמָה:

בַּחֲרוּ בַּצּוּרָה הַמַּתְאִימָה בְּיוֹתֵר לְהַשְׁלַמַת הַמַּטְרִיצָה:

שאלת מטריצות בה שמונה ריבועים בתוכם צורה מתפתחת וריבוע תשיעי ריק בו מתבקשים לסמן את התשובה המבוקשת

ארבע תשובות לשאלת מטריצות, יש לבחור בתשובה המתאימה ביותר

הֶסְבֵּר:

כְּדֵי לִמְצֹא אֶת הַצּוּרָה הַחֲסֵרָה עָלֵינוּ לְהִתְבּוֹנֵן בַּצְּבָעִים וּבַצּוּרוֹת, פַּעַם מִלְּמַעְלָה לְמַטָּה וּפַעַם מִשְּׂמֹאל לְיָמִין.

רֵאשִׁית נִתְבּוֹנֵן עַל הַשּׁוּרוֹת (מִשְּׂמֹאל לְיָמִין):

לְאֹרֶךְ שׁוּרָה, מִשְּׂמֹאל לְיָמִין, בְּכָל פַּעַם מִתְוַוסֵּף עָלֶה כּוֹתֶרֶת נוֹסָף שֶׁל הַפֶּרַח.

  • הִתְבּוֹנְנוּ עַל הַשּׁוּרָה הָעֶלְיוֹנָה: בַּצּוּרָה הַשְּׂמָאלִית מוֹפִיעַ עָלֶה כּוֹתֶרֶת יָחִיד, בַּצּוּרָה הָאֶמְצָעִית מוֹפִיעִים שְׁנֵי עָלֵי כּוֹתֶרֶת וּבַצּוּרָה הַיְּמָנִית מוֹפִיעִים שְׁלוֹשָׁה עָלֵי כּוֹתֶרֶת.
  • הִתְבּוֹנְנוּ עַל הַשּׁוּרָה הָאֶמְצָעִית: בַּצּוּרָה הַשְּׂמָאלִית מוֹפִיעִים שְׁנֵי עָלֵי כּוֹתֶרֶת, הַצּוּרָה הָאֶמְצָעִית מוֹפִיעִים שְׁלוֹשָׁה עָלֵי כּוֹתֶרֶת, וּבַצּוּרָה הַיְּמָנִית מוֹפִיעִים אַרְבָּעָה עָלֵי כּוֹתֶרֶת.
  • הִתְבּוֹנְנוּ עַל הַשּׁוּרָה הַתַּחְתּוֹנָה: בַּצּוּרָה מוֹפִיעִים שְׁלוֹשָׁה עָלֵי כּוֹתֶרֶת, בַּצּוּרָה הָאֶמְצָעִית מוֹפִיעִים אַרְבָּעָה עָלֵי כּוֹתֶרֶת.

מָה נְקַבֵּל כַּאֲשֶׁר נוֹסִיף לְפֶרַח זֶה עָלֶה כּוֹתֶרֶת נוֹסָף? – נְקַבֵּל פֶּרַח וְלוֹ חֲמִישָּׁה עָלֵי כּוֹתֶרֶת.

כָּעֵת, נִיתַּן לִפְסוֹל אֵת שְׁתֵּי הַתְּשׁוּבוֹת הָאֶמְצָעִיּוֹת.

שתי תשובות פסולות בשאלת מטריצות

 

כֵּיצַד נִבְחַר בֵּין שְׁתֵּי הַתְּשׁוּבוֹת שֶׁנּוֹתְרוּ?

שִׂימוּ לֵב שֶׁהַפֶּרַח הַיְּמָנִי, תּוֹאֵם בַּכִּיוּוּן אֵלָיו הוּא פּוֹנֶה לִשְׁאָר הַפְּרָחִים הַמּוֹפִיעִים בַּשְּׁאֵלָה. לְעוּמַּת זֹאת, הַפֶּרַח הַשְּׂמָאלִי פּוֹנֶה לַכִּיוּוּן הֶהָפוּךְ וְאֵינוֹ מַתְאִים לִשְׁאָר הַפְּרָחִים בִּשְׁאֵלָה זוֹ.

עַל כֵּן, הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא הַפֶּרַח הַשְּׂמָאלִי בְּיוֹתֵר.

שאלת מטריצות שהופיעה למעלה

תשובה נכונה לשאלת מטריצות, מסומנת בריבוע כתום ווי ירוק

 


צורות בשורה:

בשאלות מסוג צורות בשורה, בדומה לסדרה של מספרים, הילדים מקבלים סדרה של ציורים.

הילדים צריכים לזהות את השינוי שעוברות הצורות בסדרה ולהבין מה תהיה הצורה הבאה.

שְׁאֵלָה לְדֻגְמָה:

בַּחֲרוּ בַּצּוּרָה הַמַּתְאִימָה בְּיוֹתֵר לְהַשְׁלַמַת הַסִּדְרָה:

צורה בשורה דוגמא

הֶסְבֵּר:

עָלֵינוּ לִבְחֹר מִבֵּין הָאֶפְשָׁרֻיּוֹת אֶת הַצּוּרָה שֶׁמַּתְאִימָה לְהַמְשִׁיךְ אֶת הַסִּדְרָה.

מָה דּוֹמֶה בֵּין כָּל הַצּוּרוֹת בַּסִּדְרָה? כָּל הַצּוּרוֹת בַּסִּדְרָה הֵן חִצִּים.

מָה מִשְׁתַּנֶּה בַּסִּדְרָה?

  1. הַצְּבָעִים.
  2. הַכִּיוּוּן אֵלָיו מַצְבִּיעַ הַחֵץ.

הַאִם אֶפְשָׁר לָדַעַת מָה יִהְיֶה הָאֵיבָר הַבָּא בַּסִּדְרָה?

כֵּן, אֶפְשָׁר לָדַעַת, כִּי בְּכָל פַּעַם הַחֵץ מִסְתּוֹבֵב רֶבַע סִיבוּב הַצִּידָּה, בַּכִּוּוּן הַזֶּה:

חץ מעוגל כלפי מעלה. מייצג את תנועת האובייקט בתוך הריבועים

וְלָכֵן הַחֵץ הַבָּא יַצְבִּיעַ לְמַטָּה. (נִיתַּן לִפְסוֹל אֵת שְׁתֵּי הַתְּשׁוּבוֹת הַשְּׂמָאלִיּוֹת).

שתי תשובות פסולות בשאלת צורה בשורה

עַל מְנַת לִבְחוֹר, בֵּין הַתְּשׁוּבוֹת שֶׁנּוֹתְרוּ, נַבִּיט עַל הַצְּבָעִים.

נִיתָּן לִרְאוֹת שֶׁהַחֵץ הָרִאשׁוֹן בַּסִּדְרָה (הַשְּׂמָאלִי בְּיוֹתֵר) סָגוֹל, אַחֲרָיו מוֹפִיעַ חֵץ בְּצֶבַע יָרוֹק, וְאַחֲרָיו חֵץ בְּצֶבַע תְּכֵלֶת.

לְאַחַר מִכֵּן, סֶבֵב הַצְּבָעִים חוֹזֵר שׁוּב: סָגוֹל, יָרוֹק, תְּכֵלֶת.

אִם כֵּן, נִיתַּן לְהָבִין כִּי הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה תִּהְיֶה חֵץ בְּצֶבַע יָרוֹק הַמַּצְבִּיעַ לְמַטָּה.

שאלת צורה בשורה

צפו בסרטון - איך פותרים צורות בשורה?


אנלוגיות בציורים:

בשאלות אנלוגיות בציורים, מתבקשים הילדים למצוא את הקשר בין שתי תמונות. על מנת לפתור שאלות אנלוגיות בצורה טובה, כדאי לתרגל עם הילדים עבודה בתבנית קבועה של יצירת קשרים. בנוסף, כדאי להכיר סוגי קשרים עיקריים כמו "חלק מ-", "היפך" "דומה אבל-" ועוד. 

שְׁאֵלָה לְדֻגְמָה:

בַּחֲרוּ בַּתְּמוּנָה הַמַּתְאִימָה בְּיוֹתֵר:

שאלת אנלוגיות צורניות. צמד ציורים בעלי קשר לוגי וציור נוסף לא צריך להתאים ציור מבין התשובות האפשריות כך שהקשר הלוגי ישמר

 

הֶסְבֵּר:

בְּעֶזְרַת מִבְרֶשֶׁת שִׁנַּיִם מוֹרְחִים מִשְׁחַת שִׁנַּיִם, כְּמוֹ שֶׁבְּעֶזְרַת סַכִּין מוֹרְחִים רִבָּה.

מברשת שיניים היא למשחת שיניים כמו שסכין הוא ל...?

אפשר להשתמש במשפט מקשר – בעזרת מברשת שיניים מורחים את המשחה.

עכשיו צריך להתאים לסכין ציור נוסף המקיים את אותו הקשר מבין האפשרויות. בעזרת הסכין מורחים... ריבה.


אנלוגיות צורניות:

בשאלות מסוג אנלוגיות צורניות, על הילדים למצוא את הקשר בין שתי צורות.

לאחר מכן, עליהם למצוא זוג צורות נוסף המקיים קשר דומה.

שְׁאֵלָה לְדֻגְמָה:

לַצּוּרוֹת בַּמִּשְׁבָּצוֹת הָעֶלְיוֹנוֹת קַיֶּמֶת חֻקִּיּוֹת וְהַתְאָמָה.

וְהַתְאָמָה לַצּוּרָה בַּמִּשְׁבֶּצֶת הַתַּחְתּוֹנָה.

שאלת אנלוגיות צורניות. שלושה ריבועים בתוכם אוביקטים. הריבוע הרביעי ריק בו מתבקשים לבחור בתשובה המתאימה ביותר

 

הֶסְבֵּר:

שִׂימוּ לֵב לַחֻקִּיּוֹת שֶׁל הַצּוּרוֹת הָעֶלְיוֹנוֹת:

  • הַחֵץ וְהַפַּרְצוּף הַמְּחַיֵּךְ נִשְׁאֲרוּ בְּאוֹתוֹ הַמָּקוֹם.
  • סִימָן הַפְּלוּס וְשֶׁלֶט ה"OK" הִתְחַלְּפוּ בַּמָּקוֹם.

בַּתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה נִשְׁמָרִים אוֹתָם הַחֻקִּים – הַכּוֹכָב וְשֶׁלֶט ה"GO" נִשְׁאָרִים בְּאוֹתוֹ הַמָּקוֹם, הָעִגּוּל וְהַחֵץ מִתְחַלְּפִים בַּמָּקוֹם.

ארבע תשובות אפשריות לשאלת אנלוגיות צורניות. התשובה הנכונה מסומנת בוי וריבוע ירוק

 


מבחני פיתוח חשיבה

מבחני פיתוח החשיבה שלנו הם מבחנים צורניים, המבוססים על סוגי שאלות הנפוצים במבחני מחוננים בארה"ב.

המבחנים בחלק זה שונים מהמבחנים בחלק הצורני שלנו וכוללים השלמת צורות, הרכבת צורות, יוצא דופן בצורות ובציורים ועוד.

השאלות בחלק זה של הערכה שונות מעט מהשאלות הצורניות של מכון סאלד והן נועדו להעשיר את הילדים בתרגול נוסף, מעבר למה שנדרש כדי להתכונן למבחן.

שאלות מסוג זה מפתחות את החשיבה ומעודדות חשיבה יצירתית, גמישות מחשבתית, הסקה מהכלל אל הפרט ועוד.

מיומנויות אלו מעשירות את העולם המנטלי של הילדים בכלל, ומסייעות להם בפתרון שאלות מסוגים שונים בפרט.

מהניסיון שלנו, השאלות מהנות מאוד וילדים מתרגלים אותן להנאתם אפילו לאחר שכבר עברו את המבחן של מכון סאלד.


יוצא דופן בציורים:

בשאלות מסוג זה, על הילדים למצוא בכל שאלה את הציור יוצא הדופן מבין הציורים המוצגים לפניהם.

שְׁאֵלָה לְדֻגְמָה:

בַּשְּׁאֵלָה שֶׁלְּפָנֵינוּ 5 פְּרִיטִים. עָלֵינוּ לְזַהוֹת פְּרִיט אֶחָד, שֶׁאֵינוֹ שַׁיָּיךְ לַקְּבוּצָה.

הִסְתַּכְּלוּ הֵיטֵב עַל הַשְּׁאֵלָה, הַאִם תּוּכְלוּ לְנַחֵשׁ מִיהוּ הַפְּרִיט יוֹצֵא הַדּוֹפֶן, שֶׁאֵינוֹ שַׁיָּיךְ לַקְּבוּצָה?

מבחני צורות ילדים יוצא דופן דוגמא

 

הֶסְבֵּר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא מִטְרִיָּה. כָּל הַשְּׁאָר הֵם פְּרִיטִים שֶׁחוֹבְשִׁים עַל הָרֹאשׁ, בְּעוֹד מִטְּרִיָּה הִיא אֲבִיזָר שֶׁמַּחֲזִיקִים מֵעַל לָרֹאשׁ.

לָכֵן, מִטְּרִיָּה הִיא הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה כֵּיוָון שֶׁזֶּהוּ הַפְּרִיט יוֹצֵא הַדּוֹפֶן.

מבחני צורות לילדיפ יוצא דופן דוגמא

 

 


יוצא דופן בצורות:

בשאלות מסוג זה, על הילדים למצוא בכל שאלה את הצורה יוצאת הדופן מבין הצורות המוצגות לפניהם.

שְׁאֵלָה לְדֻגְמָה:

בַּשְּׁאֵלָה שֶׁלְּפָנֵינוּ 5 פְּרִיטִים. עָלֵינוּ לְזַהוֹת פְּרִיט אֶחָד, שֶׁאֵינוֹ שַׁיָּיךְ לַקְּבוּצָה.

הִסְתַּכְּלוּ הֵיטֵב עַל הַשְּׁאֵלָה, הַאִם תּוּכְלוּ לְנַחֵשׁ מִיהוּ הַפְּרִיט יוֹצֵא הַדּוֹפֶן, שֶׁאֵינוֹ שַׁיָּיךְ לַקְּבוּצָה?

יוצא דופן צורות מבחני צורות לילדים דוגמא

 

הֶסְבֵּר:

אִם תִּסְתַּכְּלוּ הֵיטֵב עַל הַשְּׁאֵלָה, תּוּכְלוּ לִרְאוֹת שֶׁכֹּל אִיּוּר מֵכִיל 6 כּוֹכָבִים בִּצְבָעִים שׁוֹנִים וּבְסִידּוּר שׁוֹנֶה.

הַתְּמוּנָה יוֹצֵאת הַדּוֹפֶן הִיא הָאִיּוּר שֶׁבּוֹ מוֹפִיעִים 5 כּוֹכָבִים בִּלְבַד – הָאִיּוּר הַיְּמָנִי בְּיוֹתֵר. זוֹ הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה.

מבחני צורות לילדים יוצא דופן צורות דוגמא


השלמת צורות:

בשאלות מסוג זה, על הילדים למצוא את החלק המתאים ביותר להשלמת הציור המופיע לפניהם.

שְׁאֵלָה לְדֻגְמָה:

מבחני צורות לילדים השלמת צורות שאלה לדוגמא

 

הֶסְבֵּר:

בִּשְׁאֵלָה זוֹ, מוֹפִיעִים בַּצִּיּוּר עִיגּוּלִים רַבִּים, בִּצְבָעִים שׁוֹנִים, הָאֶחָד בְּתוֹךְ הַשֵּׁנִי.

עַל מְנַת לְזַהוֹת אֶת הַחֵלֶק הֶחָסֵר – נְחַפֵּשׂ גּוֹרְמִים בּוֹלְטִים בַּצִּיּוּר, שֶׁחָשׁוּב לָנוּ שֶׁיּוֹפִיעוּ בַּתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה.

בִּשְׁאֵלָה זוֹ, נְצַפֶּה שֶׁהַחֵלֶק הֶחָסֵר יִהְיֶה מְחוּלָּק לִשְׁלוֹשָׁה חֲלָקִים.

הַפִּינָּה הַיְּמָנִית-עֶלְיוֹנָה תִּהְיֶה בְּצֶבַע לָבָן, הַפִּינָּה הַשְּׂמָאלִית-תַּחְתּוֹנָה בְּצֶבַע כָּחוֹל וְכֹל מָה שֶׁבֵּינֵיהֶם יִהְיֶה בְּצֶבַע צָהוֹב. 

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא תְּשׁוּבָה מִסְפָּר 4.

מבחני צורות לילדים השלמת צורות דוגמא הסבר

 

←במיוחד לחופש הגדול - פיתוח חשיבה לילדים!


הרכבת צורות:

בשאלות מסוג זה, על הילדים למצוא את החוקיות המתקיימת בין זוג הצורות הראשון.

לאחר שהבינו את ההיגיון, עליהם ליישם אותו על זוג הצורות השני ולהבין כיצד תיראה הצורה החסרה.

שְׁאֵלָה לְדֻגְמָה:

מבחני צורות לילדים הרכבת צורות דוגמא

 

הֶסְבֵּר:

בִּשְׁאֵלָה זוֹ עַלֵינוּ לְגַלּוֹת מָה קוֹרֵה בַּשּׁוּרָה הָרִאשׁוֹנָה, וְלַעֲשׂוֹת אֶת אוֹתָהּ הַפְּעֻלָּה עַל הַשּׁוּרָה הַשְּׁנִיָּה.

שׁוּרָה רִאשׁוֹנָה: בִּשְׂמֹאל, מִסְגֶּרֶת רֵיקָה. לִשְׂמֹאלָה מְשֻׁלָּשׁ כָּחֹל וּמֵעָלֶיהָ מְשֻׁלָּשׁ צַהֹב. הַמְּשֻׁלָּשִׁים מְחֻבָּרִים לַמִסְגֶּרֶת בְּצִדָּם הָרָחָב. בְּיַמִין, הַמְּשֻׁלָּשִׁים "הִתְהַפְּכוּ" כְּלַפֵי פְּנִים. (נַסּוּ לְדַמְיֵן שֶׁהַמְּשֻׁלָּשִׁים מְחֻבָּרִים לַמִּסְגֶּרֶת הַשְּׁחוֹרָה). בְּנוֹסָף, הֶחֱלִיפוּ הַמְּשֻׁלָּשִׁים צְבָעִים – הַמְּשֻׁלָּשׁ הַצָּהֹב נִצְבַּע בְּכָּחֹל וְהַכָּחֹל נִצְבַּע בְּצָהֹב.

נַבִּיט עַל הַשּׁוּרָה הַשְּׁנִיָּה: מִשְּׂמֹאל יֵשׁ לָנוּ מִסְגֶּרֶת רֵיקָה שֶׁלְּצִדָּהּ וּמִתַּחְתֶּיהָ מְשֻׁלָּשִׁים צְהֻבִּים. הַמְּשֻׁלָּשִׁים מְחֻבָּרִים לַמִסְגֶּרֶת בְּצִדָּם הָרָחָב. נַסּוּ לְדַמְיֵן שֶׁאָנוּ "הוֹפְכִים" אֶת הַמְּשֻׁלָּשִׁים כְּלַפֵּי פְּנִים, לְתוֹךְ הַמִּסְגֶּרֶת. כֵּיצַד תִּרַאֶה הַצּוּרָה שֶׁתִּתְקָּבֵּל?

(נִתַּן לִפְסֹל כָּעֵת תְּשׁוּבוֹת 2, 4 ו-5). בְּנוֹסָף, זִכְרוּ שֶׁהַמְּשֻׁלָּשִׁים הַצְּהֻבִּים יַהַפְכוּ לִכְחֻלִּים.

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא תְּשׁוּבָה מִסְפָּר 3.

מבחני צורות לילדים הרכבת צורות הסבר

 

 


הוראות:

בשאלות מסוג זה, על הילדים להבין את ההוראה הכתובה, ובהתאם אליה להבין מה התשובה הנכונה.

במידה וילדכם עדיין לא קורא באופן עצמאי, ניתן להקריא את השאלה בקול רם עבורו.

שְׁאֵלָה לְדֻגְמָה:

סַמְּנוּ אֵת הַתְּשׁוּבָה שֶׁבָּהּ אֵין מַשֶּׁהוּ קַר בָּאֶמְצַע, אֵין תּוּת בְּצַד יָמִין וְיֵשׁ מַשֶּׁהוּ מָתוֹק בְּצַד שְׂמֹאל.

שאלת הוראות. צריך לבחור בריבוע בו מופיעות התמונות העונות לתיאור המילולי

 

הֶסְבֵּר:

נִיתָּן לִרְאוֹת, כִּי בִּשְׁאֵלָה זוֹ, בִּיקְּשׁוּ מֵאִיתָּנוּ לְסַמֵּן אֵת הַתְּשׁוּבָה שֶׁבָּהּ אֵין מַשֶּׁהוּ קַר בָּאֶמְצַע. נִבְחַן יַחַד אֶת הַתְּשׁוּבוֹת:

הִסְתַּכְּלוּ עַל הַתְּשׁוּבָה הַשְּׂמָאלִית בְּיוֹתֵר, הַמַּאֲכָל הָאֶמְצָעִי בִּתְשׁוּבָה זוֹ הוּא גְּלִידָה – זֶהוּ מַאֲכָל קַר. לָכֵן, נִיתַּן לִפְסוֹל תְּשׁוּבָה זוֹ.

הִסְתַּכְּלוּ עַל הַתְּשׁוּבָה הַשְּׁנִיָּיה מִשְּׂמֹאל, הַתְּמוּנָה הָאֶמְצָעִית בִּתְשׁוּבָה זוֹ הִיא כּוֹס מַיִם וּבָהּ קוּבִּיּוֹת קֶרַח – זֶהוּ מַשְׁקָה קַר. לָכֵן, נִיתַּן לִפְסוֹל תְּשׁוּבָה זוֹ.

שאלת הוראות. שתי תשובות פסולות. נותרו עוד שתי תשובות

 

בְּנוֹסָף, בִּיקְּשׁוּ מֵאִיתָּנוּ לִמְצוֹא תְּשׁוּבָה וּבָהּ אֵין תּוּת בְּצַד יָמִין. הִסְתַּכְּלוּ עַל הַתְּשׁוּבָה הַיְּמָנִית בְּיוֹתֵר – בִּתְשׁוּבָה זוֹ יֵשׁ תּוּת בְּצַד יָמִין וְלָכֵן נִיתַּן לִפְסוֹל תְּשׁוּבָה זוֹ.

נִשְׁאַרְנוּ עַם תְּשׁוּבָה אַחַת בִּלְבַד – הַתְּשׁוּבָה הַשְּׁנִיָּיה מִימִין – זוֹ הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה!

שאלת הוראות. התשובה הנכונה מבין ארבעת האפשרויות מסומנת בווי וריבוע ירורק

 


הבנה כמותית-צורנית:

בשאלות מסוג זה, ראשית על הילדים להבין את ההוראה הכתובה. לאחר שהבינו את השאלה, עליהם לכתוב תרגיל חשבון שפתרונו יוביל אותם אל התשובה הנכונה.

במידה וילדכם עדיין לא קורא באופן עצמאי, ניתן להקריא את השאלה בקול רם עבורו.

שְׁאֵלָה לְדֻגְמָה:

בַּצִּיּוּר מוֹפִיעוֹת שְׁמוֹנֶה סֻכָּרִיּוֹת עַל מַקֵּל שֶׁאוֹתָן קָנוּ מִיכַל וּדְרוֹר. כָּל אֶחָד מֵהֵם אָכַל שְׁתֵּי סֻכָּרִיּוֹת, וְהֶחָבֵר שֶׁלָּהֶם יוֹסִי אָכַל סֻכָּרִיָּה נוֹסֶפֶת. בָּחֲרוּ בְּצִיּוּר בּוֹ מוֹפִיעַ מִסְפָּר הַסֻּכָּרִיּוֹת שֶׁנִּשְׁאֲרוּ לָהֶם.

שאלת הבנה כמותית-צורנית. בעיית חישוב מילולית בה התשובה מופיעה כציור. יש לבחור בתשובה המתאימה ביותר

 

הֶסְבֵּר:

לַדְּרוֹר וּמִיכַל הָיוּ 8 סֻכָּרִיּוֹת. כָּל אֶחָד מֵהֵם אָכַל 2 סֻכָּרִיּוֹת.

מִסְפָּר הַסֻּכָּרִיּוֹת שֶׁאָכְלוּ יַחַד הוּא:

4 = 2 × 2

יוֹסִי אָכַל סֻכָּרִיָּה אַחַת.

סָךְ כָּל הַסֻּכָּרִיּוֹת שֶׁיּוֹסִי, דְּרוֹר וּמִיכַל אָכְלוּ הוּא:

5 = 1 + 4

עַל מְנַת לְקַבֵּל אֶת מִסְפָּר הַסֻּכָּרִיּוֹת שֶׁנִּשְׁאֲרוּ נַחְסִיר 5 מ-8:

8 - 5 = 3

נִשְׁאֲרוּ 3 סֻכָּרִיּוֹת.

תשובה לשאלת הבנה כמותית צורנית. הציור הנכון המייצג את התשובה הנכונה מסומן בווי וריבוק ירוק

מעוניינים בפרטים נוספים?
צרו קשר

Vהשאירו פרטים או התקשרו: 03-5377361

-
loading..
הטופס נשלח בהצלחה. נציגינו ייצרו איתך קשר בקרוב.
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.