מבחן מחוננים כיתה ב' שלב א'

מבחן מחוננים כיתה ב' שלב א' נועד לסינון ראשוני של ילדים בעלי אינטליגנציה גבוהה. המבחן נערך באותו היום בכלל בתי הספר השייכים לחינוך הממלכתי, מעט אחרי תחילת שנת הלימודים. על פי הישגיהם בשלב א', ממליץ סגל בית הספר שבודק את המבחן, מי מביניהם יעבור לשלב ב'.

מבחן מחוננים כיתה ב' בודק יכולות הבנת הנקרא וחשבון, לעיתים גם בנושאים אשר לא כלולים במסגרת הלימודים הרגילה. החלק המילולי כולל קטעי קריאה ולאחריהם שאלות הבנת הנקרא, והחלק של החשבון כולל בעיות מילוליות.

הדגש במבחן מושם על יכולות נרכשות כמו זריזות ודיוק ופחות על יכולות חשיבה כמו יצירתיות וסקרנות. משום כך, תרגול מקדים למבחן מאפשר לילדכם להגיע למבחן כאשר הוא מיומן בשיטות העבודה ובעל ציפיות מתאימות.

 

דוגמאות לשאלות בשלב א'

שאלות בחשבון

בשלב א' מופיעות לרוב בעיות שעוסקות במצבים בהם הילדים עשויים להיתקל בחיי היומיום כמו קניות בחנות וקבלת עודף.

מבחני הבעיות המילוליות בחשבון בוחנים את היכולת לקרוא ולהבין את השאלה, לתרגם את הנתונים המילוליים לתרגיל חשבוני ולהגיע לפתרון. לעתים קרובות יש צורך ביותר מתרגיל אחד כדי להגיע לתשובה. בשלב א' השאלות בחשבון הן לרוב בפורמט פתוח, בדומה לשאלות המוכרות לילדים מבית הספר.

כתבנו עבורכם דוגמאות לשאלות בנושאים סדרות ובעיות בחשבון:

בעיות מילוליות

דָּנִי וְאִיתַי אוֹסְפִים בְּיַחַד מַדְבֵּקוֹת. דָּנִי הֵבִיא 13 מַדְבֵּקוֹת וְאִיתַי הֵבִיא 15. הֵם הֶחְלִיטוּ לְחַלֵּק בֵּינֵיהֶם אֶת הָאֹסֶף בְּאֹפֶן שָׁוֶה. כַּמָּה מַדְבֵּקוֹת לָקַח כָּל אֶחָד מֵהֵם?

כָּל אֶחָד מֵהֵם לָקַח _____ מַדְבֵּקוֹת.

פתרון והסבר:

נְחַשֵּׁב תְּחִלָּה כַּמָּה מַדְבֵּקוֹת יֵשׁ בְּאֹסֶף סָךְ הַכֹּל.
נְחַבֵּר אֶת הַמַּדְבֵּקוֹת שֶׁל דָּנִי וְהַמַּדְבֵּקוֹת שֶׁל אִיתַי:
חלק מפתרון בעיה מילולית בשאלה לדוגמא מתוך שלב א
בַּשָּׁלָב הַשֵּׁנִי נֵחָלֵק אֶת הָאֹסֶף לִשְׁנֵי חֲלָקִים שָׁוִים:
חלק 2 מפתרון בעיה מילולית בשאלה לדוגמא מתוך שלב א
תְּשׁוּבָה: 14 מַדְבֵּקוֹת.


קניות

לִפְנֵיכֶם מְחִירוֹן שֶׁל מִבְחָר מוּצָרִים מֵחֲנוּת צַעֲצוּעִים בַּקַּנְיוֹן.

  • בָּלוֹן: 2 שְׁקָלִים
  • יוֹ-יוֹ: 5 שְׁקָלִים
  • חֲבִילָת מַדְבֵּקוֹת: 212 (שְׁנַיִם וָחֵצִי) שְׁקָלִים
  • קֻבִּיָּה: 6 שְׁקָלִים
  • יוֹמָן: 12 שְׁקָלִים
  • מַחֲזִיק מַפְתְּחוֹת: 8 שְׁקָלִים
  • כַּדּוּר: 4 שְׁקָלִים

 

שאלה 1
קָנִיתִי יוֹ-יוֹ וּמַחֲזִיק מַפְתְּחוֹת. כַּמָּה עָלַי לְשָׁלֵם?

עָלַי לְשַׁלֵּם _____ שְׁקָלִים.

פתרון והסבר:

מְחִיר יוֹ-יוֹ הוּא 5 שְׁקָלִים. מְחִיר מַחֲזִיק מַפְתְּחוֹת הוּא 8 שְׁקָלִים. 
מְחִיר שְׁנֵי הַמּוּצָרִים יַחַד הוּא:

פתרון שאלת קניות 1 לדוגמא מתוך שלב א של מכון סאלד

תְּשׁוּבָה: 13 שְׁקָלִים.

שאלה 2

קָנִיתִי בָּלוֹן וְנָתַתִּי לַמּוֹכֵר מַטְבֵּעַ שֶׁל 10 שְׁקָלִים. כַּמָּה עֹדֶף הַמּוֹכֵר צָרִיךְ לְהַחְזִיר לִי?

הַמּוֹכֵר צָרִיךְ לְהַחְזִיר לִי _____ שְׁקָלִים.

פתרון והסבר:

מְחִיר בָּלוֹן הוּא 2 שְׁקָלִים. כְּדֵי לְגַלּוֹת כַּמָּה עֹדֶף הַמּוֹכֵר צָרִיךְ לָתֵת לִי, נְבַצֵּעַ תַּרְגִּיל חִסּוּר:

פתרון שאלת קניות 2 לדוגמא מתוך שלב ב של מכון סאלד

תְּשׁוּבָה: הַמּוֹכֵר צָרִיךְ לְהַחְזִיר לִי 8 שְׁקָלִים.

שאלות מילוליות 

חלק העברית של מבחן שלב א' כולל 3 קטעי קריאה, כאשר לאחר כל קטע מופיעות 7-9 שאלות. נושאי הקטעים הם כלליים ואינם דורשים ידע מוקדם. כשליש מהשאלות בכל קטע מתייחסות לפירושי מילים המופיעות בטקסט, ולכן כדאי לתרגל שאלות אוצר מלים לפני המבחן. שאר השאלות מתייחסות להבנת הרעיונות המרכזיים בקטע. לרוב התשובות מנוסחות בצורה שונה מהטקסט.

הבנת הנקרא

קִרְאוּ אֶת הַקֶּטַע וַעֲנוּ עַל הַשְּׁאֵלוֹת:

1   אֶתְמוֹל בְּצָהֳרַיִם חָזְרָה יָעֵל הַבַּיְתָה מִבֵּית הַסֵּפֶר וְהִתְיַשְּׁבָה לְהָכִין אֶת
2   שִׁעוּרֵי הַבַּיִת. כְּשֶׁפָּתְחָה אֶת הַיַּלְקוּט נָפְלוּ פָּנֶיהָ: הַקַּלְמָר הַוָּרֹד שֶׁלָּהּ נֶעֱלַם. 
3   בְּוַדַּאי שָׁכַחְתִּי אֶת הַקַּלְמָר עַל הַשֻּׁלְחָן שֶׁלִּי בַּכִּתָּה, חָשְׁבָה. צָעֲדָה יָעֵל
4   בַּחֲזָרָה לְבֵית הַסֵּפֶר, נִכְנְסָה לְכִתָּה ב'3 אַךְ הַקַּלְמָר לֹא הָיָה שָׁם. 
5   אוּלַי הַקַּלְמָר נָפַל לִי מֵהַתִּיק בְּאוּלָם הַסְּפּוֹרְט, אָמְרָה לְעַצְמָהּ. אַךְ גַּם
6   בְּאוּלָם הַסְּפּוֹרְט לֹא נִמְצְאָה הָאֲבֵדָה. 
7   חָזְרָה יָעֵל הַבַּיְתָה מְדוּכְדֶּכֶת מְאֹד. הִיא אָהֲבָה אֶת הַקַּלְמָר הַוָּרֹד שֶׁלָּהּ. 
8   אֵיךְ תָּכִין שִׁעוּרֵי בַּיִת עַכְשָׁו, הֲרֵי כָּל הָעֶפְרוֹנוֹת שֶׁלָּהּ בַּקַּלְמָר. וּמָה 
9   תַּגִּיד לַסָּבְתָא שֶׁלָּהּ, שֶׁנָּתְנָה לָהּ אֶת הַקַּלְמָר בְּמַתָּנָה לִכְבוֹד תְּחִלַּת הַלִּמּוּדִים. 
10  כְּשֶׁהִגִּיעָה הַבַּיְתָה, סִפְּרָה לְאִמָּא אֶת מָה שֶׁקָּרָה. 
11  נִחֲמָה אִמָּא אֶת יָעֵל וְאָמְרָה – "אַל תְּאַבְּדִי תִּקְוָה, בְּוַדַּאי מִישֶׁהוּ 
12  מֵחֲבֵרֶיךָ מָצָא אֶת הַקַּלְמָר וְיָשִׁיב לְךָ אוֹתוֹ מָחָר בַּכִּתָּה".

 

שאלה 1

מָה פֵּרוּשׁ הַבִּטּוּי "נָפְלוּ פָּנֶיהָ" (שׁוּרָה 3)?

  1. נֶעֶצְבָה
  2. הִתְרַגְּשָׁה
  3. נֶעֶלְבָה
  4. הֻפְתְּעָה

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (1). 
פֵּרוּשׁ הַבִּטּוּי "נָפְלוּ פָּנֶיהָ" הוּא "נֶעֶצְבָה אֶל לִבָּהּ" כְּלוֹמַר נִהְיְתָה עֲצוּבָה. יָעֵל הָיְתָה עֲצוּבָה כִּי רָאֲתָה שֶׁהַקַּלְמָר הָאָהוּב שֶׁלָּהּ אֵינוֹ בְּיַלְקוּט.

שאלה 2

אֶפְשָׁר לְהָבִין מֵהַקֶּטַע שְׁיָעֵל...

  1. אוֹהֶבֶת לְהָכִין שִׁעוּרֵי בַּיִת בְּכָל הַמִּקְצוֹעוֹת.
  2. לוֹמֶדֶת בְּכִתָּה ב'3.
  3. אֵינָהּ מַכִּירָה אֶת הַדֶּרֶךְ מֵהַבַּיִת לְבֵית הַסֵּפֶר.
  4. אֵינָהּ נוֹהֶגֶת לְהִשְׁתַּתֵּף בְּשִׁעוּרֵי סְפּוֹרְט.

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (2). 
לְפִי הַסִּפּוּר, יָעֵל חָשְׁבָה שֶׁהַקַּלְמָר נִשְׁאַר עַל הַשֻּׁלְחָן שֶׁלָּהּ בַּכִּתָּה. מְסַפְּרִים לָנוּ שֶׁהִיא נִכְנְסָה לְכִתָּה ב'3, לָכֵן אֶפְשָׁר לְהָבִין שֶׁזּוֹ הַכִּתָּה בָּהּ יָעֵל לוֹמֶדֶת. 

בְּנוֹסָף אֶפְשָׁר גַּם לִפְסֹל תְּשׁוּבוֹת:

  • תְּשׁוּבָה א' אֵינָהּ נְכוֹנָה כִּי אֵין מְסַפְּרִים לָנוּ הַאִם יָעֵל אוֹהֶבֶת לְהָכִין שִׁעוּרֵי בַּיִת וּבְאֵילוּ מִקְצוֹעוֹת. 
  • תְּשׁוּבָה ג' אֵינָהּ נְכוֹנָה כִּי יָעֵל צוֹעֶדֶת לְבַדָּהּ מֵהַבַּיִת לְבֵית הַסֵּפֶר, כְּלוֹמַר הִיא כֵּן מַכִּירָה אֶת הַדֶּרֶךְ. 
  • תְּשׁוּבָה ד' אֵינָהּ נְכוֹנָה כִּי אֵין מְסַפְּרִים לָנוּ הַאִם יָעֵל מִשְׁתַּתֶּפֶת בְּשִׁעוּרֵי סְפּוֹרְט. בְּנוֹסָף, סָבִיר לְהַנִּיחַ שֶׁיָּעֵל דַּוְקָא כֵּן מִשְׁתַּתֶּפֶת בְּשִׁעוּרֵי הַסְּפּוֹרְט כִּי אַחֶרֶת הִיא לֹא הָיְתָה טוֹרַחַת לְחַפֵּשׂ אֶת הַקַּלְמָר בְּאוּלָם הַסְּפּוֹרְט.

מבחן מחוננים כיתה ב' שלב ב'

מבחני המחוננים לכיתה ב' הם כלי סינון סופי למציאת ילדים המוגדרים מחוננים. את המבחנים עורך מכון סאלד, והם מתקיימים בחודשים ינואר-אפריל. במבחנים ארבעה חלקים – מילולי, ידע כללי, כמותי וצורני – ועל פי רוב הם כוללים שאלות שלא נלמדות במסגרת הלימודים הרגילה.

רק עד 3% מהניגשים לבחינה מוגדרים מחוננים, ו-5% נוספים מוגדרים מצטיינים. ההשתתפות במסגרות ובתוכניות ההעשרה של משרד החינוך נקבעת על פי הציונים בבחינה. על מנת לתת לילדיכם את הסיכוי הטוב ביותר להצליח במבחנים, כדאי להתכונן אליהם מבעוד מועד ולאפשר היכרות מוקדמת עם סוגי השאלות.

עבור תלמידים שלא עברו את שלב ב', וקיבלו מבחן חוזר לאחר שערערו, יש לדעת כי המבחן חוזר של כיתה ב' שונה מהמבחן החוזר של כיתה ג' ורמת המבחנים בכיתה ב' מעט נמוכה יותר מהמבחן בכיתה ג'.

דוגמאות לשאלות בשלב ב'

דוגמא לשאלת אנלוגיות בציורים

אנלוגיה היא יחס של דמיון, השוואה בין שני דברים או יותר. בשאלות אנלוגיות בציורים נדרשים התלמידים להתחקות אחר היחס ששני פריטים מקיימים ביניהם, ואז ליצור קשר נוסף דומה בין שני פריטים אחרים – עצמים או רעיונות מופשטים. תרגול אנלוגיות מאפשר לתלמידים ולתלמידות להשתמש בידע שכבר יש להם על מנת לנסות ולהבין רעיונות חדשים. על מנת לפתור שאלות אנלוגיות בצורה טובה, כדאי לתרגל עם הילדים עבודה בתבנית קבועה של יצירת קשרים. נוסף על כך, כדאי להכיר סוגי קשרים עיקריים כמו "חלק מ-", "היפך" "דומה אבל-" ועוד. 

שאלה לדוגמא:

בַּחֲרוּ בַּתְּמוּנָה הַמַּתְאִימָה בְּיוֹתֵר:

שאלת אנלוגיות 1 מתוך פרק הצורות בשלב ב לכתה ב של מכון סאלד

תשובות לשאלת אנלוגיות 1 בשלב ב לכתה ב במכון סאלד

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (4).

מִבְרֶשֶׁת שִׁנַּיִם הִיא לְמִשְׁחַת שִׁנַּיִם כְּמוֹ שֶׁסַּכִּין הוּא לְ...?

אֶפְשָׁר לְהִשְׁתַּמֵּשׁ בְּמִּשְׁפָּט מְקַשֵּׁר – בְּעֶזְרַת מִבְרֶשֶׁת שִׁנַּיִם מוֹרְחִים אֶת הַמִּשְׁחָה. עַכְשָׁיו צָרִיךְ לְהַתְאִים לַסַכִּין צִיּוּר נוֹסַף הַמְּקַיֵּם אֶת אוֹתוֹ הַקֶּשֶׁר מִבֵּין הָאֶפְשָׁרֻיּוֹת. בְּעֶזְרַת הַסַּכִּין מוֹרְחִים... רִבָּה.

דוגמא לשאלת צורות בשורה

מבחני הצורות בוחנים יכולת איתור ויישום של חוקיות צורנית. בכל שאלה מוצגות כמה צורות במבנה מסוים, כגון מטריצה או שורה, ועל התלמיד לזהות איזו צורה משלימה את המבנה. מבחנים אלה בודקים יכולת חשיבה כללית, הבנת קשר בין צורות, יכולת ניתוח והסקה מן הפרט אל הכלל. במבחן צורות בשורה הדגש הוא על זיהוי חוקיות התקפה להתקדמות רצופה בשורה בלבד.

כשפותרים שאלות של צורות בשורה, חשוב לדעת לזהות שני סוגים נפוצים של חוקיות: חוקיות של תנועה, וחוקיות של החלפה (רוטציה). על מנת להיטיב לזהות את החוקיות בשאלות, מומלץ לעבוד עם הילד על מושגים כגון – לסירוגין (פעם כן פעם לא), ימין ושמאל, למעלה ולמטה, בכיוון השעון ונגד כיוון השעון ועוד.

שאלה לדוגמא:

בַּחֲרוּ בַּתְּשׁוּבָה הַמַּתְאִימָה בְּיוֹתֵר לְהַמְשִׁיךְ אֶת הַסִּדְרָה.

שאלת צורות בשורה לדוגמא מתוך שלב ב לכיתה ב במכון סאלד

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (3).

הַסִּדְרָה שֶׁלְּפָנֵינוּ מֻרְכֶּבֶת מִכּוֹכָבִים עִם עִגּוּלִים.

בָּאֵיבָר הָרִאשׁוֹן מוֹפִיעַ עִגּוּל אֶחָד אֲשֶׁר נָע מָקוֹם אֶחָד עִם כִּווּן הַשָּׁעוֹן בֵּין צְלַעוֹת הַכּוֹכָב.

בְּכָל מַעֲבָר מִתְוַסֵּף עִגּוּל הַמּוֹפִיעַ לִפְנֵי אוֹתוֹ עִגּוּל, כָּךְ שֶׁבָּאֵיבָר הֶחָסֵר יִהְיוּ אַרְבָּעָה עִגּוּלִים וּמִיקוּם הָעִגּוּל הָרִאשׁוֹן מִבֵּינֵיהֶם יִהְיֶה בְּחֶלְקוֹ הַשְּׂמָאלִי הַתַּחְתּוֹן שֶׁל הַכּוֹכָב.

מבחנים בחשבון לדוגמא

מבחני הבעיות המילוליות בחשבון בוחנים יכולת הבנת בעיות מילוליות, תרגום לתרגיל חשבוני ופתרון. בכל שאלה מוצגות 4 תשובות, שמהן יש לבחור את התשובה הנכונה. במבחנים תיתכן נגיעה בנושאים שעדיין לא נלמדו בכיתה כגון כסף, מדידת מרחק, שברים. הדגש הוא על הבנת התרגיל שיש לעשות. לעיתים יש צורך ביותר מתרגיל אחד כדי להגיע לתשובה. רצוי לתת לילד דף ומכשיר כתיבה ולעודד אותו לכתוב ולצייר לעצמו את הפתרון.

דוגמא 1 לבעיה מילולית

סָבְתָא חָזְרָה מִטִּיּוּל וְהֵבִיאָה לְכָל אֶחָד מ-9 נְכָדֶיהָ מַתָּנוֹת. סָבְתָא הֵבִיאָה בְּסַךְ הַכֹּל 63 מַתָּנוֹת. כַּמָּה מַתָּנוֹת קִבֵּל כָּל נֶכֶד?

  1. 7 מַתָּנוֹת
  2. 4 מַתָּנוֹת
  3. 9 מַתָּנוֹת
  4. 10 מַתָּנוֹת

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (1).

כְּדֵי לָדַעַת כַּמָּה מַתָּנוֹת קִבֵּל כָּל נֶכֶד, עָלֵינוּ לְחַלֵּק אֵת מִסְפָּר הַמַּתָּנוֹת שֶׁהֵבִיאָה סָבְתָא בְּמִסְפָּר הַנְּכָדִים: 

חלק מהסבר בעיה מילולית מתוך שלב ב לכיתה ב במכון סאלד

לָכֶן הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא 7 מַתָּנוֹת.

דוגמא 2 לבעיה מילולית

בִּמְכוֹנַת הַפַּחִיוֹת פַּחִית עוֹלָה 5 שְׁקָלִים. לְאֶבְיָתָר יֵשׁ 4 שְׁקָלִים ו-70 אֲגוֹרוֹת. כַּמָּה כֶּסֶף חָסֵר לְאֶבְיָתָר כְּדֵי לִקְנוֹת פַּחִית?

  1. 70 אֲגוֹרוֹת
  2. 1 שֶׁקֶל ו- 20 אֲגוֹרוֹת
  3. 30 אֲגוֹרוֹת
  4. 2 שְׁקָלִים

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (3).

בִּשְׁאֵלוֹת שֶׁל שְׁקָלִים וַאֲגוֹרוֹת חָשׁוּב לִזְכֹּר:

1 שֶׁקֶל = 100 אֲגוֹרוֹת

יֵשׁ לִמְצֹא מָה הַהֶפְרֵשׁ בֵּין אַרְבַּעַת הַשְּׁקָלִים (400 אֲגוֹרוֹת) ו-70 אֲגוֹרוֹת שֶׁיֵּשׁ לְאֶבְיָתָר לְבֵין חֲמֵשֶׁת הַשְּׁקָלִים (500 אֲגוֹרוֹת) שֶׁעוֹלָה פַּחִית. לָכֶן יֵשׁ לְבַצֵּעַ תַּרְגִּיל חִסּוּר:

30 = 470 - 500

חָשׁוּב לִזְכֹּר! מִכֵּיוָן שֶׁהָפַכְנוּ אֶת הַשְּׁקָלִים לַאֲגוֹרוֹת הַתְּשׁוּבָה הִיא גַּם בַּאֲגוֹרוֹת.

לָכֶן הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא 30 אֲגוֹרוֹת.


מבחנים מילוליים לדוגמא

המבחן לאיתור מחוננים לכיתה ב', שלב ב' בנוי כך שלפחות מחצית מפריטי המבחן הם מילוליים. חשוב מאוד להתכונן לחלקים הללו של המבחן על מנת להטמיע את אסטרטגיית העבודה בשאלות רבות ברירה (אמריקאיות). מה עושים כאשר יש מילה שלא מבינים? יש ילדים הנוטים לבחור דווקא במילה שהם לא מבינים, גם כאשר התשובה הנכונה מוכרת להם. ולהיפך, יש שמהססים לבחור במילה שאינם מכירים גם כאשר ברור להם ששאר התשובות אינן נכונות.

דוגמא לשאלת אוצר מילים

תרגול שאלות אוצר מילים מאפשר לילדים להתנסות באופן העבודה הנדרש למבחן, וללמוד מתוך ניסיון. תוך כדי תרגול הילדים גם מעשירים את לשונם במילים נוספות העשויות להופיע במבחן.

שאלה לדוגמא:

בַּחֲרוּ מִבֵּין הָאֶפְשָׁרֻיּוֹת אֶת הַפֵּרוּשׁ הַמַּתְאִים לַמִּלָּה: אַכְזָר

  1. אַמִּיץ
  2. עַקְשָׁן
  3. רָשָׁע
  4. רְצִינִי

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (3).

הַמִּלָּה אַכְזָר הִיא מִלָּה נִרְדַּפְתְּ לְמִלָּה רָשָׁע: מִישֶׁהוּ שֶׁאֵינוֹ חָשׁ בְּצַעַר אוֹ כְּאֵב שֶׁל אֲחֵרִים, שֶׁאֵינוֹ מֵרַחֵם, קְשֵׁה-לֵב.

דוגמא לשאלת השלמת משפטים

סוג נוסף של שאלות מילוליות שכדאי לתרגל הוא השלמת משפטים. בשאלות אלו נתון משפט שחסרה בו מילה, ויש לבחור מבין התשובות במילה המתאימה להשלמת המשפט. בשאלות השלמת משפטים במבחן איתור המחוננים הדגש אינו רק על עושר שפתי, אלא גם על עבודה נכונה עם מבנה לוגי של משפט, יכולת ניתוח והסקת מסקנות מתוך הקשר. התשובה הנכונה צריכה להתאים גם מבחינת התחביר (הטיות, זמנים, פעלים מיוחדים) וגם מבחינת המשמעות.

שאלה לדוגמא:

עֲלֵיכֶם לִבְחֹר בַּתְשׁוּבָה הַמַּשְׁלִימָה אֶת הַמִּשְׁפָּט בַּצּוּרָה הַטּוֹבָה בְּיוֹתֵר מִבֵּין הָאֶפְשָׁרֻיּוֹת.

הַמּוֹרָה ____ הִגִּיעָה לַכִּתָּה, וְלָכֶן הַתַּלְמִידִים אֵינָם יוֹשְׁבִים בִּמְקוֹמָם.

  1. כְּבָר
  2. עֲדַיִן
  3. טֶרֶם
  4. תֵּכֶף

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (3).

נִרְצֶה לְשַׁבֵּץ מִלָּה שֶׁמִּתְיַחֶסֶת לְהַגָּעָתָהּ שֶׁל הַמּוֹרָה לַכִּתָּה, וְשֶׁתַּסְבִּיר מַדּוּעַ הַתַּלְמִידִים אֵינָם יוֹשְׁבִים בִּמְקוֹמָם. אִם הַמּוֹרָה עֲדַיִן לֹא הִגִּיעָה לַכִּתָּה, אָכֵן הֶגְיוֹנִי שֶׁהַתַּלְמִידִים עוֹד לֹא הִתְיַשְּׁבוּ בִּמְקוֹמָם.
טֶרֶם = עֲדַיִן לֹא אוֹ לִפְנֵי.

הַמִּשְׁפָּט הַמָּלֵא הוּא: הַמּוֹרָה טֶרֶם הִגִּיעָה לַכִּתָּה, וְלָכֶן הַתַּלְמִידִים אֵינָם יוֹשְׁבִים בִּמְקוֹמָם.

  • תְּשׁוּבָה (1) שְׁגוּיָה: נְצַפֶּה שֶׁאִם הַתַּלְמִידִים אֵינָם יוֹשְׁבִים בִּמְקוֹמָם, הַמּוֹרָה אֵינָהּ נִמְצֵאת בַּכִּתָּה, זֹאת מִשּׁוּם שֶׁאָנוּ יוֹדְעִים שֶׁכְּשֶׁשִּׁעוּר מַתְחִיל וְהַמּוֹרָה נִמְצֵאת בַּכִּתָּה, בְּדֶרֶךְ כְּלָל הַתַּלְמִידִים יוֹשְׁבִים בִּמְקוֹמָם.
  • תְּשׁוּבָה (2) שְׁגוּיָה: גַּם כָּאן, נְצַפֶּה שֶׁאִם הַתַּלְמִידִים אֵינָם יוֹשְׁבִים בִּמְקוֹמָם, הַמּוֹרָה עֲדַיִן לֹא הִגִּיעָה לַכִּתָּה.
  • תְּשׁוּבָה (4) שְׁגוּיָה: הַחֵלֶק הַשֵּׁנִי שֶׁל הַמִּשְׁפָּט מֵעִיד שֶׁהוּא בִּזְמַן הֹוֶה – "וְלָכֵן הַתַּלְמִידִים אֵינָם יוֹשְׁבִים בִּמְקוֹמָם". לְעֻמַּת זֹאת חֶלְקוֹ הָרִאשׁוֹן שֶׁל הַמִּשְׁפָּט הוּא בִּזְמַן עָבַר, לְפִי הַפֹּעַל "הִגִּיעָה". הַמִּלָּה תֵּכֶף, שֶׁמַּשְׁמָעוּתָהּ מִיָּד, מַצְבִּיעָה עַל מַשֶּׁהוּ שֶׁעֲדַיִן לֹא הִתְרַחֵשׁ, וּלְפִיכָךְ אֵינָהּ יְכוֹלָה לָבוֹא לִפְנֵי פֹּעַל בִּזְמַן עָבַר. כָּךְ לְמָשָׁל, נוֹכַל לִכְתֹּב שֶׁהַמּוֹרָה תֵּכֶף תַּגִּיעַ, אַךְ לֹא שֶׁהִיא תֵּכֶף הִגִּיעָה.

אפשר לעזור לך סימן שאלה
אפשר לעזור לך סימן שאלה
לפני שנמצא בשבילך את ההכנה המתאימה, הנה כמה פרטים שאנחנו צריכים.
-
הטופס נשלח בהצלחה. נציגינו ייצרו איתך קשר בקרוב.
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.
מעוניינים בפרטים נוספים?
צרו קשר

Vהשאירו פרטים או התקשרו: 03-5377361

-
הטופס נשלח בהצלחה. נציגינו ייצרו איתך קשר בקרוב.
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.