מבחן מחוננים שלב א' - מכון סאלד

הורים יקרים, מבחן מחוננים שלב א' הוא מבחן ארצי, המיועד לתלמידי כיתות ב' או ג'. תוכניות המחוננים והמצטיינים מתחילות שנה לאחר ביצוע המבחן:

כאשר נבחנים הילדים בכיתה ב', תוכניות המחוננים והמצטיינים מתחילות בכיתה ג'.

כאשר נבחנים הילדים בכיתה ג', תוכניות המחוננים והמצטיינים מתחילות בכיתה ד'.

← לשלב ב' לחצו כאן.

מתי והיכן נערך המבחן?

מבחן שלב א' נערך לאחר החגים, בחודש ספטמבר או אוקטובר. על פי רוב המבחן מתקיים בשעתיים הראשונות של יום הלימודים. הודעה על קיומו נשלחת להורים כשבועיים לפני מועד המבחן. 

המבחן נערך בבית הספר, אולם אין חובה להיבחן בו. הורים שאינם מעוניינים שילדיהם ייבחנו במבחן, יכולים להודיע על כך מראש להנהלת בית הספר. 

מה אחוז העוברים לשלב ב'?

למבחן שלב ב' מזומנים 15% מהנבחנים שהוציאו את הציונים הגבוהים ביותר, וכן 2%-1% מהנבחנים שקיבלו המלצה מהצוות החינוכי, גם אם לא בלטו במבחן, או שהוריהם ערערו על ציונם במבחן.

תוצאות המבחן נשלחות על ידי בית הספר שבועיים-שלושה לאחר ביצוע המבחן. 


שאלות לדוגמא לשלב א'

מבחן שלב א' של איתור מחוננים כולל שני חלקים: הבנת הנקרא וחשבון. משך המבחן הוא 60-50 דקות.   

הבנת הנקרא 

חלק זה כולל 3 קטעי קריאה מנוקדים, שלאחריהם מופיעות שאלות אמריקאיות. בשאלות מסוג זה יש לבחור את התשובה הנכונה מבין ארבע תשובות אפשריות.

בדרך כלל יינתן קטע אחד קצר (7-4 משפטים) ושני קטעים ארוכים יותר (23-15 משפטים). משכו של חלק הוא 40-30 דקות.

סוגי השאלות בהבנת הנקרא:

    • מה פירוש המילה - דוגמאות למילים התואמות את רמת הקושי במבחן: "חששתי", "השליכה", "התבונן".
    • שאלות הבנה והסקה - שאלות שהתשובות להן אינן מופיעות באופן מפורש בטקסט, אלא מחייבות הבנה של הטקסט ויכולת להסיק מסקנות ממנו. 
    • הבנת המסר העיקרי של הקטע - לדוגמא, "תנו כותרת לקטע". 
    • הבנת סוג הקטע - האם הקטע הוא הזמנה למסיבה, עלון פרסומי או מאמר בעיתון.


בחלק מהשאלות תינתן הפניה לשורה ספציפית בקטע (שורה 3), בחלק תינתן הפניה לכמה שורות (שורות 4-1) ובחלק לא תינתן הפניה כלל.

קטע הבנת הנקרא לדוגמא - שלב א'

קִרְאוּ אֶת הַקֶּטַע וַעֲנוּ עַל הַשְּׁאֵלוֹת:

1   אֶתְמוֹל בְּצָהֳרַיִם חָזְרָה יָעֵל הַבַּיְתָה מִבֵּית הַסֵּפֶר וְהִתְיַשְּׁבָה לְהָכִין אֶת
2   שִׁעוּרֵי הַבַּיִת. כְּשֶׁפָּתְחָה אֶת הַיַּלְקוּט נָפְלוּ פָּנֶיהָ: הַקַּלְמָר הַוָּרֹד שֶׁלָּהּ נֶעֱלַם. 
3   בְּוַדַּאי שָׁכַחְתִּי אֶת הַקַּלְמָר עַל הַשֻּׁלְחָן שֶׁלִּי בַּכִּתָּה, חָשְׁבָה. צָעֲדָה יָעֵל
4  בַּחֲזָרָה לְבֵית הַסֵּפֶר, נִכְנְסָה לְכִתָּה ב'3 אַךְ הַקַּלְמָר לֹא הָיָה שָׁם. 
5   אוּלַי הַקַּלְמָר נָפַל לִי מֵהַתִּיק בְּאוּלָם הַסְּפּוֹרְט, אָמְרָה לְעַצְמָהּ. אַךְ גַּם
6   בְּאוּלָם הַסְּפּוֹרְט לֹא נִמְצְאָה הָאֲבֵדָה. 
7   חָזְרָה יָעֵל הַבַּיְתָה מְדוּכְדֶּכֶת מְאֹד. הִיא אָהֲבָה אֶת הַקַּלְמָר הַוָּרֹד שֶׁלָּהּ.
8   אֵיךְ תָּכִין שִׁעוּרֵי בַּיִת עַכְשָׁו, הֲרֵי כָּל הָעֶפְרוֹנוֹת שֶׁלָּהּ בַּקַּלְמָר. וּמָה 
9  תַּגִּיד לַסָּבְתָא שֶׁלָּהּ, שֶׁנָּתְנָה לָהּ אֶתהַקַּלְמָר בְּמַתָּנָה לִכְבוֹד תְּחִלַּת הַלִּמּוּדִים.
10  כְּשֶׁהִגִּיעָה הַבַּיְתָה, סִפְּרָה לְאִמָּא אֶת מָה שֶׁקָּרָה.
11  נִחֲמָה אִמָּא אֶת יָעֵל וְאָמְרָה – "אַל תְּאַבְּדִי תִּקְוָה, בְּוַדַּאי מִישֶׁהוּ 
12 מֵחֲבֵרֶיךָ מָצָא אֶת הַקַּלְמָר וְיָשִׁיב לְךָ אוֹתוֹ מָחָר בַּכִּתָּה".

 

שאלה 1

מָה פֵּרוּשׁ הַבִּטּוּי "נָפְלוּ פָּנֶיהָ" (שׁוּרָה 3)?

  1. נֶעֶצְבָה
  2. הִתְרַגְּשָׁה
  3. נֶעֶלְבָה
  4. הֻפְתְּעָה

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (1). 
פֵּרוּשׁ הַבִּטּוּי "נָפְלוּ פָּנֶיהָ" הוּא "נֶעֶצְבָה אֶל לִבָּהּ" כְּלוֹמַר נִהְיְתָה עֲצוּבָה. יָעֵל הָיְתָה עֲצוּבָה כִּי רָאֲתָה שֶׁהַקַּלְמָר הָאָהוּב שֶׁלָּהּ אֵינוֹ בְּיַלְקוּט.

שאלה 2

אֶפְשָׁר לְהָבִין מֵהַקֶּטַע שְׁיָעֵל...

  1. אוֹהֶבֶת לְהָכִין שִׁעוּרֵי בַּיִת בְּכָל הַמִּקְצוֹעוֹת.
  2. לוֹמֶדֶת בְּכִתָּה ב'3.
  3. אֵינָהּ מַכִּירָה אֶת הַדֶּרֶךְ מֵהַבַּיִת לְבֵית הַסֵּפֶר.
  4. אֵינָהּ נוֹהֶגֶת לְהִשְׁתַּתֵּף בְּשִׁעוּרֵי סְפּוֹרְט.

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (2). 
לְפִי הַסִּפּוּר, יָעֵל חָשְׁבָה שֶׁהַקַּלְמָר נִשְׁאַר עַל הַשֻּׁלְחָן שֶׁלָּהּ בַּכִּתָּה. מְסַפְּרִים לָנוּ שֶׁהִיא נִכְנְסָה לְכִתָּה ב'3, לָכֵן אֶפְשָׁר לְהָבִין שֶׁזּוֹ הַכִּתָּה בָּהּ יָעֵל לוֹמֶדֶת. 

בְּנוֹסָף אֶפְשָׁר גַּם לִפְסֹל תְּשׁוּבוֹת:

  • תְּשׁוּבָה א' אֵינָהּ נְכוֹנָה כִּי אֵין מְסַפְּרִים לָנוּ הַאִם יָעֵל אוֹהֶבֶת לְהָכִין שִׁעוּרֵי בַּיִת וּבְאֵילוּ מִקְצוֹעוֹת. 
  • תְּשׁוּבָה ג' אֵינָהּ נְכוֹנָה כִּי יָעֵל צוֹעֶדֶת לְבַדָּהּ מֵהַבַּיִת לְבֵית הַסֵּפֶר, כְּלוֹמַר הִיא כֵּן מַכִּירָה אֶת הַדֶּרֶךְ. 
  • תְּשׁוּבָה ד' אֵינָהּ נְכוֹנָה כִּי אֵין מְסַפְּרִים לָנוּ הַאִם יָעֵל מִשְׁתַּתֶּפֶת בְּשִׁעוּרֵי סְפּוֹרְט. בְּנוֹסָף, סָבִיר לְהַנִּיחַ שֶׁיָּעֵל דַּוְקָא כֵּן מִשְׁתַּתֶּפֶת בְּשִׁעוּרֵי הַסְּפּוֹרְט כִּי אַחֶרֶת הִיא לֹא הָיְתָה טוֹרַחַת לְחַפֵּשׂ אֶת הַקַּלְמָר בְּאוּלָם הַסְּפּוֹרְט.

תנו לילדכם את כל הכלים להצליח במבחן.

חשבון

להבדיל מהשאלות בחלק של הבנת הנקרא, השאלות בחשבון הן שאלות "פתוחות". בשאלות אלו ילדכם יתבקש להשיב תשובה קצרה (בדרך כלל מספר) בכתב יד. מבחן החשבון כולל שני חלקים, משך האחד הוא 10 דקות, ומשכו של השני הוא 8. 

סוגי השאלות בחשבון:

    • תרגילים חשבוניים ב-4 פעולות חשבון (ללא מילים) - חיבור, חיסור, כפל וחילוק.
    • סדרות מספרים - כוללת חוקיות אחת שחוזרת על עצמה (תוספת של 2 בין כל איבר בסדרה) או שתי חוקיות שחוזרות לסירוגין (תוספת של 1, הפחתה של 2, תופסת של 1, הפחתה של 2 וכו').
    • בעיות מילוליות בחשבון - מתבבסות על 4 פעולות חשבון.

שאלות לדוגמא בחשבון - שלב א'

שאלה 1 

דָּנִי וְאִיתַי אוֹסְפִים בְּיַחַד מַדְבֵּקוֹת. דָּנִי הֵבִיא 13 מַדְבֵּקוֹת וְאִיתַי הֵבִיא 15. הֵם הֶחְלִיטוּ לְחַלֵּק בֵּינֵיהֶם אֶת הָאֹסֶף בְּאֹפֶן שָׁוֶה. כַּמָּה מַדְבֵּקוֹת לָקַח כָּל אֶחָד מֵהֵם?

כָּל אֶחָד מֵהֵם לָקַח _____ מַדְבֵּקוֹת.

 

פתרון והסבר:

נְחַשֵּׁב תְּחִלָּה כַּמָּה מַדְבֵּקוֹת יֵשׁ בְּאֹסֶף סָךְ הַכֹּל.
נְחַבֵּר אֶת הַמַּדְבֵּקוֹת שֶׁל דָּנִי וְהַמַּדְבֵּקוֹת שֶׁל אִיתַי:
חלק מפתרון בעיה מילולית בשאלה לדוגמא מתוך שלב א
בַּשָּׁלָב הַשֵּׁנִי נֵחָלֵק אֶת הָאֹסֶף לִשְׁנֵי חֲלָקִים שָׁוִים:
חלק 2 מפתרון בעיה מילולית בשאלה לדוגמא מתוך שלב א
תְּשׁוּבָה: 14 מַדְבֵּקוֹת.

 

שאלה 2

לִפְנֵיכֶם מְחִירוֹן שֶׁל מִבְחָר מוּצָרִים מֵחֲנוּת צַעֲצוּעִים בַּקַּנְיוֹן.

  • בָּלוֹן: 2 שְׁקָלִים
  • יוֹ-יוֹ: 5 שְׁקָלִים
  • חֲבִילָת מַדְבֵּקוֹת: 212 (שְׁנַיִם וָחֵצִי) שְׁקָלִים
  • קֻבִּיָּה: 6 שְׁקָלִים
  • יוֹמָן: 12 שְׁקָלִים
  • מַחֲזִיק מַפְתְּחוֹת: 8 שְׁקָלִים
  • כַּדּוּר: 4 שְׁקָלִים
קָנִיתִי יוֹ-יוֹ וּמַחֲזִיק מַפְתְּחוֹת. כַּמָּה עָלַי לְשָׁלֵם?

עָלַי לְשַׁלֵּם _____ שְׁקָלִים.

 

פתרון והסבר:

מְחִיר יוֹ-יוֹ הוּא 5 שְׁקָלִים. מְחִיר מַחֲזִיק מַפְתְּחוֹת הוּא 8 שְׁקָלִים. 
מְחִיר שְׁנֵי הַמּוּצָרִים יַחַד הוּא:

פתרון שאלת קניות 1 לדוגמא מתוך שלב א של מכון סאלד

תְּשׁוּבָה: 13 שְׁקָלִים.

 

שאלה 3

קָנִיתִי בָּלוֹן וְנָתַתִּי לַמּוֹכֵר מַטְבֵּעַ שֶׁל 10 שְׁקָלִים. כַּמָּה עֹדֶף הַמּוֹכֵר צָרִיךְ לְהַחְזִיר לִי?

הַמּוֹכֵר צָרִיךְ לְהַחְזִיר לִי _____ שְׁקָלִים.

 

פתרון והסבר:

מְחִיר בָּלוֹן הוּא 2 שְׁקָלִים. כְּדֵי לְגַלּוֹת כַּמָּה עֹדֶף הַמּוֹכֵר צָרִיךְ לָתֵת לִי, נְבַצֵּעַ תַּרְגִּיל חִסּוּר:

פתרון שאלת קניות 2 לדוגמא מתוך שלב ב של מכון סאלד

תְּשׁוּבָה: הַמּוֹכֵר צָרִיךְ לְהַחְזִיר לִי 8 שְׁקָלִים.

האם צריך להתכונן לבחינה?

הכנה למבחן המחוננים אינה מחוללת פלאים, ולא תהפוך תלמיד למחונן או למצטיין. המבחן קשה למדי, ומי שחסר את היכולות ואת הכישורים המתאימים, לא יצליח לעבור אותו עם הכנה ובלעדיה. אלא שהמבחן מציב אתגר לא פשוט גם לילדים שיש להם היכולות והכישורים המתאימים, ולהם ההכנה יכולה לסייע.

מבחן המחוננים שונה במתכונתו מהמבחנים בבית הספר, והוא מזמן לילדים התמודדויות שהם אינם מורגלים בהן. כך למשל, ההתמודדות עם שאלות רבות ברירה, שאינה טריוויאלית לילדים בגיל זה. מגבלת הזמן מזמנת אף היא התמודדות חדשה ולא פשוטה, שעלולה לפגום בביצועיו של ילד שעדיין לא פיתח מיומנות גבוהה מספיק של ניהול זמן. לבסוף, גם סוגי השאלות במבחן המחוננים הם כאלו שילדים בגיל זה עדיין לא התנסו בהם. 

הכנה מוקדמת חושפת את הילדים לכל סוגי השאלות במבחן, מספקת להם כלים להתמודדות ואסטרטגיות פתרון יעילות ומרגילה אותם להתמודד עם מגבלת הזמן. בכך היא מאפשרת להם להגיע למבחן רגועים, כשהם יודעים מה מצפה להם, ולהביא לידי ביטוי את מלוא היכולות שלהם. 

מכון נועם מציע ערכת הכנה מלאה למבחני מחוננים שלב א'. הערכה היא פרי פיתוח של מחלקת ההדרכה של המכון, והיא מבוססת על היכרות מעמיקה עם המבחנים. הערכה כוללת:

    • מאות שאלות המותאמות לרמת המבחן ולסוגי השאלות המופיעים בו. השאלות מעודכנות באופן שוטף, ולכל אחת מהן מצורף פתרון והסבר מלא, הכולל אסטרטגיות פתרון.
    • כלים אינטראקטיביים לתרגול ומשוב, אשר מהווים כלי יעיל לפיתוח יכולות חשיבה של ילדים.
    • תרגול אונליין מכל דפדפן, מחשב או טאבלט - 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע.

 

שפרו את הסיכויים של ילדכם להצליח במבחן.


"אתם פנטסטיים! זו כבר פעם שניה שאני משתמשת בערכה שלכם, ואני בטוחה שאיעזר בכם עוד הרבה בהמשך."

 

הכנה למבחן מחוננים,  ספטמבר 2018


מבחן שלב ב'

מבחן מחוננים שלב ב' קשה בהרבה ממבחן שלב א' משום שהוא מכוון לאתר את העילית של התלמידים בעלי היכולות הגבוהות ביותר. 

בכל שנה, ובכל שכבת גיל, 3%-1.5% מהנבחנים שמקבלים את הציונים הגבוהים ביותר, יוגדרו כמחוננים ותינתן להם האפשרות להשתתף בתוכניות מיוחדות למחוננים של משרד החינוך. 5% נוספים יוגדרו כמצטיינים ויוכלו להשתתף בתוכניות מיוחדות למצטיינים של משרד החינוך.

מתי והיכן נערך מבחן שלב ב'?

המבחנים של שלב ב' נערכים בטווח זמנים גדול יחסית - מדצמבר ועד מרץ, ועד שתקבלו לביתכם מכתב אישי ובו תאריך הבחינה, לא תוכלו לדעת בדיוק מתי ייבחן ילדכם. את המכתב תקבלו כשבועיים לפני המבחן. 

שימו לב, ילדים רבים מתחילים להתכונן למבחן רק לאחר קבלת המכתב, ובדיעבד מבינים שכדי להגיע מוכנים לבחינה היה נחוץ להם זמן רב יותר מזה שעמד לרשותם. לכן אם ילדכם עבר את המבחן של שלב א', אל תמתינו לקבלת המכתב ודאגו שילדכם יתחיל להתכונן למבחן מבעוד מועד.  


שאלות לדוגמא לשלב ב' ממבחנים רשמיים 

לפניכם שאלות המבוססות במדויק על שאלות שהופיעו במבחן מחוננים שלב ב' תשס"א (2007):

שאלה 1

בגן החיות היו 1,000 קופים. מחצית מהקופים הועברו לגן חיות אחר, ומחצית מאלה שנשארו הועברו ליד מתחם הציפורים.

כמה קופים הועברו ליד מתחם הציפורים?

1. 700

2. 200

3. 300

4. 500

5. 250

 

פתרון והסבר:

התשובה הנכונה היא (5).

תחילה, נמצא כמה קופים הועברו לגן חיות אחר. בגן החיות היו 1,000 קופים ונאמר שמחציתם הועברו לגן חיות אחר. כלומר:

חישוב לשאלה 1 ממבחני מחוננים שפורסמו

אם כן, 500 קופים הועברו לגן אחר, ו-500 קופים נשארו.

נשים לב שהנתון הבא בשאלה עוסק רק ב-500 הקופים שנשארו (ולא בכל 1,000 הקופים).

מחצית מתוך 500 הקופים שנשארו, הועברו ליד מתחם הציפורים. כלומר:

חישוב נוסף לשאלה 1 ממבחני מחוננים שפורסמו

250 קופים הועברו ליד מתחם הציפורים.

 

שאלה 2

כמה עשרות שונות יש במספר 87 ?

1. 6

2. 7

3. 8

4. 9

5. 5

 

פתרון והסבר:

התשובה הנכונה היא (3).

המספר 87, מורכב מספרת האחדות 7 ומספרת העשרות 8.

שרטוט נוסף לשאלה 2 בשאלות ממבחנים רשמיים

כלומר, יש 8 עשרות שונות במספר 87.


שאלות לדוגמא נוספות לשלב ב' 

מבחן שלב ב' כולל 3 חלקים: מילולי, חשבון וצורני.

מילולי

החלק המילולי כולל כ-20 שאלות "אמריקאיות" (רבות-ברירה), שבהן ילדכם יצטרך לבחור את התשובה הנכונה מבין 4 תשובות אפשריות.

סוגי השאלות בחלק המילולי:

    • שאלות אוצר מילים - לדוגמה: מה פירוש המילה "תבוסה"; "לנתר" ו"לקפוץ" הן מילים נרדפות.
    • שאלות ידע כללי והבנה - לדוגמה: אם דני אכל סופגנייה בחנוכה, באיזה חודש עברי הוא אכל את הסופגנייה?
    • הפכים - לדוגמה, מהו ההיפך של "כסיל"?
    • יוצאי דופן - לדוגמא, איזו מילה יוצאת דופן מבין המילים שי, דורון, פרס, מתנה? 
    • אנלוגיות - אריה : שואג. תרנגול : ? 
    • השלמת משפטים - נופר סיפרה לכיתה ש___ ראתה ירח מלא (תשובות אפשריות: למוחרת, אמש, הבוקר, בשבוע הבא). 

שאלת מילולי לדוגמא - אנלוגיות צורניות

כל שאלה מורכבת משלוש תמונות, באופן הבא: בין התמונה הראשונה לבין התמונה השנייה יש סימן ":". הסימן הזה אומר שיש קשר בין שתי התמונות. יש לחשוב מהו הקשר בין שתי התמונות ואז להתאים לתמונה השלישית תמונה אחרת, כך שיווצר קשר נוסף, דומה לזה שמצאתם.

שאלה לדוגמא

שאלת אנלוגיות בציורים לדוגמא מתוך שלב ב לכיתה ג מכון סאלד

תשובות לשאלת אנלוגיות בציורים מתוך שלב ב לכיתה ג במכון סאלד

 

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (1). 

נַחְשׁוֹב מָה הַקֶּשֶׁר בֵּין שְׁתֵּי הַתְּמוּנוֹת מִיָּמִין:

הַקֶּשֶׁר הוּא שֶׁבֵּיצָה הִיא הַחֹמֶר מִמֶּנּוּ מְכִינִים בֵּיצִיָּה (בֵּיצָת עַיִן). נְחַפֵּשׂ בַּתְּשׁוּבוֹת אֶת הַחֹמֶר מִמֶּנּוּ מְפִיקִים יַיִן-הַתְּשׁוּבָה הִיא עֲנָבִים.

 

בֵּיצִיָּה (בֵּיצָת עַיִן) עוֹשִׂים מִבֵּיצָה, כְּפִי שֶׁיַּיִן מְפִיקִים מֵעֲנָבִים.

 

 

חשבון

חלק החשבון כולל כ-20 שאלות. גם חלק זה כולל שאלות "אמריקאיות" (רבות-ברירה) בלבד, שבהן יש לבחור את התשובה הנכונה מבין 4 תשובות אפשריות.

סוגי השאלות בחלק החשבון:

    • בעיות מילוליות בחשבון - שימוש ב-4 פעולות חשבון (חיבור, חיסור, כפל וחילוק).
    • פירוק שלמים.
    • ספרות במילים - לדוגמה: "איזה מהמספרים הבאים הוא אלף ארבע מאות ואחת?" (תשובות אפשריות: 1104, 1401, 401, 1501).

שאלת חשבון לדוגמא - פירוק שלמים 

לְלִירוֹן הָיוּ 40 שְׁטָרוֹת שֶׁל 20 שְׁקָלִים, לִירוֹן בִּקְּשָׁה לִפְרֹט אוֹתָם לְמַטְבְּעוֹת שֶׁל 10 שְׁקָלִים. כַּמָּה מַטְבְּעוֹת יִהְיוּ לָהּ?

  1. 8 מַ
  2. 40 מַטְבְּעוֹת
  3. 10 מַ
  4. 80 מַ

 

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (4). 

 

דֶּרֶךְ א'

בַּשָּׁלָב הָרִאשׁוֹן נַכְפִּיל אֶת מִסְפָּר הַשְּׁטָרוֹת שֶׁיֵּשׁ לְלִירוֹן בִּסְכוּם כָּל שְׁטָר:
חלק מפתרון בעיית פירוק שלמים מתוך שלב ב לכיתה ג במכון סאלד
בַּשָּׁלָב הַשֵּׁנִי, נְחַלֵּק אֶת הַסְּכוּם שֶׁהִתְקַבֵּל ב-10, זֹאת מִשּׁוּם שֶׁלִּירוֹן מְעֻנְיֶנֶת לִפְרֹט אֶת סְכוּם הַשְּׁטָרוֹת לְמַטְבְּעוֹת שֶׁל 10 שְׁקָלִים.
חלק 2 מפתרון בעיית פירוק שלמים מתוך שלב ב לכיתה ג במכון סאלד

 

דֶּרֶךְ ב'
לְלִירוֹן הָיוּ 40 שְׁטָרוֹת. עַל כָּל שְׁטָר שֶׁל 20 שְׁקָלִים הִיא תְּקַבֵּל 2 מַטְבְּעוֹת שֶׁל 10 שְׁקָלִים, וְלָכֵן יִהְיוּ לָהּ פִּי 2 מַטְבְּעוֹת מִשְּׁטָרוֹת. 
כְּדֵי לְגַלּוֹת כַּמָּה מַטְבְּעוֹת יִהְיוּ לָהּ צָרִיךְ לְהַכְפִּיל אֶת מִסְפָּר הַשְּׁטָרוֹת שֶׁהָיוּ לָהּ (40) בְּ-2: 
חלק 3 מפתרון בעיית פירוק שלמים מתוך שלב ב לכיתה ג במכון סאלד

צורני

חלק זה כולל כ-20 שאלות. החלק בוחן הבנת דפוס וחוקיות. שימו לב שהשאלות "אמריקאיות" אבל ייתכנו 8-4 תשובות אפשריות.

סוגי השאלות בחלק הצורני:

    • שאלות מטריצות - יוצגו 4 צורות, ועל הילד למצוא את הצורה המתאימה שתמשיך את הסדרה באופן הגיוני.
    • שאלות פאזלים - בחלק זה תוצג צורה שחלק קטן ממנה חסר, ועל הילד לאתר את הצורה שתשלים את החלק החסר בצורה הגיונית. בחלק זה הילד נדרש למצוא את החתיכה החסרה באמצעות הבנת הדפוס הצורני. 

שאלת צורני לדוגמא - מטריצות 

בחלק זה, מופיעות 4 או 5 צורות בשורה. עלינו למצוא את הצורה החסרה, המתאימה להשלמת הסדרה. בשאלות מסוג זה יש להסתכל על הצורות משמאל לימין. נזהה את הצורה החסרה בהתאם לחוקיות אשר ננסח לעצמנו באמצעות שאר הצורות שמוצגות לנו בשאלה. בחלק זה, נעשה שימוש בטכניקת הפרדת אלמנטים: נפריד בין הגורמים השונים ונבחן כל אחד מהם בנפרד.

שאלה לדוגמא

שאלת צורות בשורה לדוגמא מתוך שלב ב לכיתה ג במכון סאלד

 

תשובות לשאלת צורות בשורה מתוך שלב ב לכיתה ג במכון סאלד

 

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (3).

לַחִצִּים הַמַּרְכִּיבִים אֶת הַסִּדְרָה שֶׁלְּפָנֵינוּ יֵשׁ שְׁנֵי מְאַפְיְנִים: צֶבַע וְכִוּוּן.

הַכִּוּוּן מִשְׁתַּנֶּה בְּסִיבוּב נֶגֶד כִּוּוּן הַשָּׁעוֹן, לָכֵן הַחֵץ הַבָּא צָרִיךְ לִפְנוֹת כְּלַפֵּי מַטָּה.

הַצֶּבַע הוּא בְּדֶגֶם שֶׁל: שָׁחֹר-אָפֹר-לָבָן, לָכֵן הַחֵץ הַבָּא צָרִיךְ לִהְיוֹת אָפֹר.

 

לקחים שניתן להפיק משאלה זו:

  • בִּשְׁאֵלוֹת "צוּרוֹת בְּשׁוּרָה" מִסְתַּכְּלִים עַל שׁוּרַת הַצּוּרוֹת מִשְּׂמֹאל לְיָמִין. הַצּוּרָה שֶׁעָלֵינוּ לְהַשְׁלִים הִיא הַיְּמָנִית בְּיוֹתֵר.
  • מִסְתַּכְּלִים עַל הַגּוֹרְמִים הַשּׁוֹנִים בַּשְּׁאֵלָה וּמַפְרִידִים בֵּינֵיהֶם, לְדֻגְמָה: צֶבַע, צוּרָה, כִּוּוּן.
  • בּוֹדְקִים אֶת הַדְּפוּס שֶׁל כָּל גּוֹרֵם בְּנִפְרָד וּמְחַפְּשִׂים חֲזָרָתִיוּת. לְדֻגְמָה: תְּנוּעָה בְּכִוּוּן מְסֻיָּם, הַחְלָפָה, תְּזוּזַת מָקוֹם, תְּמוּנַת מַרְאָה וְעוֹד.
  • נֶעֱזָרִים בִּפְסִילַת תְּשׁוּבוֹת לֹא נְכוֹנוֹת: כַּאֲשֶׁר מְזַהִים דְּפוּס מְסֻיָּם, בּוֹדְקִים אֵיזוֹ מֵהַתְּשׁוּבוֹת לֹא מַתְאִימָה וּפוֹסְלִים אוֹתָהּ.
  • אִם נִשְׁאַרְנוּ עִם שְׁתֵּי אֶפְשָׁרֻיּוֹת, נְנַסֶּה לְהַבְחִין בַּהֶבְדֵּל בֵּינֵיהֶן וּלְהַחְלִיט אֵיזוֹ יוֹתֵר מַתְאִימָה לְהַשְׁלְמַת הַשּׁוּרָה (לְפִי הַדְּפוּסִים שֶׁהִגְדַּרְנוּ).

עזרו לילדכם להצליח במבחן המחוננים.

 

כיצד מתנהל המבחן?

אורכו של המבחן הוא כשעה וחצי, אך ייתכנו עיכובים. ניתן לצאת לשירותים במהלך הבחינה.

המבחן מודפס והתלמידים מתבקשים לסמן את תשובותיהם באמצעות עט. תלמידים בכתה ב' יסמנו את התשובות על גבי טופס המבחן, ותלמידים בכתה ג' יידרשו לסמן את התשובות בדף תשובות נפרד. בתחילתו של כל פרק הבוחנים יקריאו את ההוראות ויפתרו יחד עם התלמידים שאלה לדוגמא. במהלך המבחן לא ניתן לחזור אחורה על מנת לענות על שאלות מפרקים קודמים.

בחלקים מסוימים של המבחן ניתנת לילדים הוראה לעבוד עצמאית ולענות על מרב השאלות בפרק זמן קצוב. לכן חשוב לתרגל עם הילד עבודה רצופה תחת מגבלת זמן ולהרגילו לבחור בתשובה אחת בלבד. 

האם כדאי לנחש?

במבחן לא מורידים ניקוד על טעויות, ולכן מומלץ לנחש אם לא יודעים את התשובה. לפעמים ניתן לבצע "ניחוש מושכל" - ניתן לפסול אופציות שנראות לא מתאימות, ולנחש את התשובה מבין האופציות הנותרות.

תוצאות

בסביבות תחילת חודש יוני, תישלח הודעה להורים ולבית הספר ובה יצויין אם התלמיד עבר את שלב ב' או לא. את קובץ התוצאות תוכלו לפתוח באמצעות הקוד המופיע בטופס הזימון שקיבלתם.

ערעור על התוצאות

ניתן להגיש בקשה לערעור על תוצאות שלב ב' ולבקש מבחן חוזר. חשוב לזכור להגיש את הערעור בזמן בהתאם לתאריך שיפורסם באתר האגף למחוננים.  לצורך כך יש להגיש טופס מקוון באתר האגף למחוננים ולמצטיינים. בקשת הערעור תטופל על ידי רפרנטים מחוזיים למבחני קבלה ולפניות הורים.

מה להביא למבחן?

לקראת המבחן יש להצטייד בעט בצבע כחול, בקבוק מים, הזמנה למבחן או תעודה מזהה, מספר הטלפון של ההורה. לא ניתן להכניס לכיתת המבחן טלפונים ותיקים.

הילדים נדרשים להגיע בליווי מבוגר, אך ההורים אינם רשאים להיכנס לבחינה. בעת ההגעה ההורים יישארו בחדר ההמתנה, וצוות הבוחנים ילווה את הילדים לחדר הבחינה.

מה כולל המבחן?

בשונה ממבחנים המוכרים לילדים מבית הספר, מבחן שלב ב' לסינון מחוננים מורכב כולו מפריטים סגורים (רבי-ברירה או "אמריקאיים") בעלי מספר תשובות קבוע ותשובה נכונה אחת. המבחן בודק יכולות קוגניטיביות בנושאים מילוליים, כמותיים וצורניים.

האם כדאי להתכונן לשלב ב'?

את מבחן שלב ב' עוברים תלמידים מוכשרים שהצליחו לעבור את מבחני שלב א' (כ-15% מהשנתון). מבין התלמידים המוכשרים הללו, אחוז קטן בלבד יעבור גם את שלב ב' ויוגדר כמחונן (1.5%-3%) או כמצטיין (5% נוספים). 

לכן אין זה פלא שמבחני שלב ב' נכתבו כך שיהיו מאתגרים במיוחד. עם זאת, הכנה מוקדמת מסייעת להכיר את כל סוגי השאלות במבחן, לפתח אסטרטגיות פתרון מתאימות ולדעת לעמוד במסגרת הזמנים הלוחצת. 

למכון נועם ערכות הכנה מקיפות לשלב ב' של מבחני המחוננים שמספקות הכנה מושלמת לבחינה. יתרונות הערכה של מכון נועם:

  • ערכת ההכנה למבחני המחוננים נכתבה על ידי אנשי מקצוע עם ניסיון רב בתחום והעריכה הלשונית לחומרי הלימוד נעשתה בשיתוף עם ד"ר אביבה קרינסקי.
  • הורים ותלמידים שרכשו ערכת הכנה שלנו בשנת הלימודים הקודמת דיווחו על שביעות רצון רבה ואחוזי הצלחה גבוהים. מאות לקוחות מרוצים מעידים על כך שההכנה במכון נועם מסייעת לילדים לגשת למבחן כשהם רגועים ובטוחים ביכולותיהם.
  • מכילה מאות שאלות המותאמות לרמת המבחן ולסוג השאלות הרלוונטי, ומעודכנת באופן שוטף.
  • לאחר כל שאלה מופיע הסבר מלא של דרך הפתרון, כולל התייחסות לאסטרטגיות פתרון המתאימות לילדים – עבודה מתוך הקשר, פסילת מסיחים ועוד.
  • הערכה מכילה כלים אינטראקטיביים לתרגול ומשוב, ומהווה כלי יעיל לפיתוח חשיבה.

 

תנו לילדכם יתרון על האחרים.


מבחן מחוננים כיתה ב'

מבחן המחוננים המוקדם ביותר האפשרי הוא שלב א' הנערך בבית הספר שבו לומד ילדכם. 15%-17 התלמידים בעלי ההישגים הטובים ביותר בשלב א', יעברו לשלב ב', שהינו מבחן איתור ברמה הארצית.

תלמידים שיעברו את שני שלבי המיון שלו - שלב א' המסנן ושלב ב' הסופי - יוגדרו כמחוננים או כמצטיינים. התלמידים בעלי הביצועים הטובים ביותר במבחנים יופנו לתוכניות המחוננים והמצטיינים שנה מאוחר יותר, בכיתה ג'.

← לערכות הכנה, שאלות לדוגמא ומידע מפורט על מבחני מחוננים בכיתה ב'

אפשר לעזור לך סימן שאלה
אפשר לעזור לך סימן שאלה
לפני שנמצא בשבילך את ההכנה המתאימה, הנה כמה פרטים שאנחנו צריכים.
-
הטופס נשלח בהצלחה. נציגינו ייצרו איתך קשר בקרוב.
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.
מעוניינים בפרטים נוספים?
צרו קשר

Vהשאירו פרטים או התקשרו: 03-5377361

-
הטופס נשלח בהצלחה. נציגינו ייצרו איתך קשר בקרוב.
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.