מבחן מחוננים שלב ב'

מבחן מחוננים שלב ב' מיועד לתלמידים אשר עברו בהצלחה את מבחן שלב א'. המבחן לרוב נערך בחודשים ינואר עד אפריל; התלמידים הנבחנים יקבלו זימון לביתם כשבועיים לפני מועד המבחן. דרגת הקושי של השאלות במבחן שלב ב' גבוהה יותר מזו של מבחן שלב א', שכן הוא מכוון לאיתור התלמידים בעלי היכולות הגבוהות ביותר. 

מבנה המבחן

מבחן שלב ב' כולל שאלות ב-3 תחומים: התחום המילולי, תחום החשבון והתחום הצורני. חשוב לציין שבשונה ממבחן שלב א', במבחן שלב ב' יופיעו אך ורק שאלות סגורות (אמריקאיות).

התחום המילולי

סוגי השאלות בתחום המילולי:

    • יוצא דופן - בשאלות מסוג זה תוצג לפניכם רשימה של ארבע מילים, ועליכם יהיה למצוא את המילה יוצאת הדופן. 
    • השלמת משפטים - בכל שאלה יש משפט שחסרה בו מילה אחת או שתיים, ולאחריו ארבע אפשרויות להשלים את החסר. עליכם לבחור בתשובה המשלימה את המשפט בצורה הטובה ביותר.

 
שאלה לדוגמא - השלמת משפטים

הוֹרָיו שֶׁל רוֹעִי ____ לְשַׂחֵק בַּמַּחְשֵׁב לִפְנֵי שֶׁסִּיֵּם אֶת שִׁעוּרֵי הַבַּיִת, ____ שֶׁהוּא הִתְנַהֵג בְּצוּרָה לֹא נְאוֹתָה בְּאוֹתוֹ בֹּקֶר.

תשובה נכונה
תשובה לא נכונה

הֶסְבֵּר:

בְּחִינַת הַמִּשְׁפָּט וְהַהַשְׁלָמוֹת תַּרְאֶה לָנוּ שֶׁהוֹרָיו שֶׁל רוֹעִי הִרְשׁוּ לוֹ אוֹ לֹא הִרְשׁוּ לוֹ לְשַׂחֵק בַּמַּחְשֵׁב לִפְנֵי שֶׁסִּיֵּם אֶת שִׁעוּרֵי הַבַּיִת, אַף עַל פִּי אוֹ מִשּׁוּם שֶׁהוּא הִתְנַהֵג לֹא יָפֶה בְּאוֹתוֹ בֹּקֶר.
כָּעֵת נְשַׁבֵּץ כָּל אַחַת מֵהַהַשְׁלָמוֹת וְנִבְחַר אֶת הַמַּתְאִימָה בְּיוֹתֵר.

תְּשׁוּבָה א': הוֹרָיו שֶׁל רוֹעִי לֹא הִרְשׁוּ לוֹ לְשַׂחֵק בַּמַּחְשֵׁב לִפְנֵי שֶׁסִּיֵּם אֶת שִׁעוּרֵי הַבַּיִת, אַף עַל פִּי שֶׁהוּא הִתְנַהֵג בְּצוּרָה לֹא נְאוֹתָה בְּאוֹתוֹ בֹּקֶר.
הַצֵּרוּף "אַף עַל פִּי" מְצַיֵּן נִגּוּד, אַךְ אֵין נִגּוּד בֵּין הָעֻבְדָּה שֶׁרוֹעִי הִתְנַהֵג בְּצוּרָה לֹא נְאוֹתָה לְבֵין הָעֻבְדָּה שֶׁהוֹרָיו הֶחְלִיטוּ לֶאֱסֹר עָלָיו לְשַׂחֵק בְּמִשְׂחָק הַמְּחַשֵּׁב אֶלָּא קֶשֶׁר שֶׁל סִבָּה. אִם רוֹעִי הִתְנַהֵג לֹא יָפֶה בַּבֹּקֶר אָכֵן הֶגְיוֹנִי שֶׁהוֹרָיו יַעֲנִישׁוּ אוֹתוֹ וְלֹא יַרְשׁוּ לוֹ לְשַׂחֵק בַּמַּחְשֵׁב – הַתְּשׁוּבָה שְׁגוּיָה.

תְּשׁוּבָה ב': הוֹרָיו שֶׁל רוֹעִי הִתִּירוּ לוֹ לְשַׂחֵק בַּמַּחְשֵׁב לִפְנֵי שֶׁסִּיֵּם אֶת שִׁעוּרֵי הַבַּיִת, מִשּׁוּם שֶׁהוּא הִתְנַהֵג בְּצוּרָה לֹא נְאוֹתָה בְּאוֹתוֹ בֹּקֶר.
לֹא סָבִיר שֶׁהוֹרָיו שֶׁל רוֹעִי יְתַגְמְלוּ אוֹתוֹ (יַרְשׁוּ לוֹ לְשַׂחֵק בַּמַּחְשֵׁב) מִשּׁוּם שֶׁהוּא הִתְנַהֵג לֹא יָפֶה – הַתְּשׁוּבָה שְׁגוּיָה.

תְּשׁוּבָה ג': הוֹרָיו שֶׁל רוֹעִי הִרְשׁוּ לוֹ לְשַׂחֵק בַּמַּחְשֵׁב לִפְנֵי שֶׁסִּיֵּם אֶת שִׁעוּרֵי הַבַּיִת, אַף עַל פִּי שֶׁהוּא הִתְנַהֵג בְּצוּרָה לֹא נְאוֹתָה בְּאוֹתוֹ בֹּקֶר.
אָכֵן יֵשׁ נִגּוּד בֵּין הָעֻבְדָּה שֶׁרוֹעִי עָשָׂה דָּבָר לֹא טוֹב (הִתְנַהֵג בְּצוּרָה לֹא נְאוֹתָה) לְבֵין הָעֻבְדָּה שֶׁהוֹרָיו הִרְשׁוּ לוֹ לְשַׂחֵק בַּמַּחְשֵׁב לִפְנֵי שֶׁסִּיֵּם לְהָכִין אֶת שִׁעוּרֵי הַבַּיִת שֶׁלּוֹ – הַתְּשׁוּבָה נְכוֹנָה.

בִּשְׁעַת הַמִּבְחָן אֶפְשָׁר לְסַמֵּן אֶת הַתְּשׁוּבָה בָּרֶגַע שֶׁהֵבַנּוּ שֶׁהִיא נְכוֹנָה וְאֵין צוֹרֵךְ לְהַמְשִׁיךְ לִבְדֹּק אֶת שְׁאָר הַתְּשׁוּבוֹת, אַךְ בְּעֶרְכַּת הַהֲכָנָה אָנוּ נַעֲבֹר תְּשׁוּבָה תְּשׁוּבָה וְנַסְבִּיר מַדּוּעַ הִיא אֵינָהּ נְכוֹנָה.

תְּשׁוּבָה ד': הוֹרָיו שֶׁל רוֹעִי לֹא מָנְעוּ מִמֶּנּוּ לְשַׂחֵק בַּמַּחְשֵׁב לִפְנֵי שֶׁסִּיֵּם אֶת שִׁעוּרֵי הַבַּיִת, מִשּׁוּם שֶׁהוּא הִתְנַהֵג בְּצוּרָה לֹא נְאוֹתָה בְּאוֹתוֹ בֹּקֶר.
לֹא סָבִיר שֶׁהַסִּבָּה לְכָךְ שֶׁהוֹרָיו שֶׁל רוֹעִי הִרְשׁוּ לוֹ לְשַׂחֵק בְּמַחְשֵׁב הִיא שֶׁהוּא הִתְנַהֵג בְּצוּרָה לֹא נְאוֹתָה בַּבֹּקֶר.

תחום החשבון

סוגי השאלות בתחום החשבון:

    • בעיות מילוליות בחשבון - בשאלות אלו יוצג לפניכם יוצג לפניכם תיאור של בעיה שיש לפתור. עליכם למצוא את התשובה הנכונה תוך שימוש ב-4 פעולות חשבון (חיבור, חיסור, כפל וחילוק).
    • סדרות חשבוניות - בשאלות אלו תופיע לפניכם סדרת מספרים שחסר בה מספר אחד. עליכם להבין מהו הכלל שלפיו הסדרה נוצרה וכך למצוא את המספר החסר.

 

שאלה לדוגמא - סדרות חשבוניות

הַשְׁלִימוּ אֶת הַסִּדְרָה

__  70 , 77 , 84 , 91

תשובה נכונה
תשובה לא נכונה

הֶסְבֵּר:

נְחַשֵּׁב אֶת הַקֶּשֶׁר בֵּין כָּל שְׁנֵי מִסְפָּרִים סְמוּכִים בַּסִּדְרָה:

סדרות - שאלה לדוגמא - מבחן מחוננים שלב ב'

מַסְקָנָה: בְּסִּדְרָה זוֹ הַמִּסְפָּרִים הֵם בְּהֶפְרֵשִׁים של 7-.

לָכֵן הַמִסְפָּר הַבָּא בַּסִּדְרָה צָרִיך לִהְיוֹת

סדרות - שאלה לדוגמא - מבחן מחוננים שלב ב'


תְּשׁוּבָה נְכוֹנָה: 63

התחום הצורני

תחום זה בוחן הבנה של דפוסים וחוקיות. 

סוגי השאלות בתחום הצורני:

    • שאלות צורות בשורה - בשאלות אלו יוצגו 5-4 צורות, ועל הילד למצוא את הצורה המתאימה שתמשיך את הסדרה באופן הגיוני.
    • שאלות אנלוגיה צורנית - בשאלות אלו תוצג צורה שחלק קטן ממנה חסר, ועל הילד לאתר את הצורה שתשלים את החלק החסר בצורה הגיונית. בחלק זה הילד נדרש למצוא את החתיכה החסרה באמצעות הבנת הדפוס הצורני. 


שאלה לדוגמא - צורות בשורה

בשאלות מסוג זה יש להסתכל על הצורות משמאל לימין. נזהה את הצורה החסרה בהתאם לחוקיות אשר ננסח לעצמנו באמצעות שאר הצורות שמוצגות לנו בשאלה. בחלק זה, נעשה שימוש בטכניקת הפרדת אלמנטים: נפריד בין הגורמים השונים ונבחן כל אחד מהם בנפרד.

שאלת צורות לדוגמא מבחן מחוננים

 

 

תשובה נכונה
תשובה לא נכונה

הֶסְבֵּר:

לַחִצִּים הַמַּרְכִּיבִים אֶת הַסִּדְרָה שֶׁלְּפָנֵינוּ יֵשׁ שְׁנֵי מְאַפְיְנִים: צֶבַע וְכִוּוּן.

הַכִּוּוּן מִשְׁתַּנֶּה בְּסִיבוּב נֶגֶד כִּוּוּן הַשָּׁעוֹן, לָכֵן הַחֵץ הַבָּא צָרִיךְ לִפְנוֹת כְּלַפֵּי מַטָּה.

הַצֶּבַע הוּא בְּדֶגֶם שֶׁל: שָׁחֹר-אָפֹר-לָבָן, לָכֵן הַחֵץ הַבָּא צָרִיךְ לִהְיוֹת אָפֹר.

 

לקחים שניתן להפיק משאלה זו:

  • בִּשְׁאֵלוֹת "צוּרוֹת בְּשׁוּרָה" מִסְתַּכְּלִים עַל שׁוּרַת הַצּוּרוֹת מִשְּׂמֹאל לְיָמִין. הַצּוּרָה שֶׁעָלֵינוּ לְהַשְׁלִים הִיא הַיְּמָנִית בְּיוֹתֵר.
  • מִסְתַּכְּלִים עַל הַגּוֹרְמִים הַשּׁוֹנִים בַּשְּׁאֵלָה וּמַפְרִידִים בֵּינֵיהֶם, לְדֻגְמָה: צֶבַע, צוּרָה וְכִוּוּן.
  • בּוֹדְקִים אֶת הַדְּפוּס שֶׁל כָּל גּוֹרֵם בְּנִפְרָד וּמְחַפְּשִׂים חֲזָרָתִיוּת. לְדֻגְמָה: תְּנוּעָה בְּכִוּוּן מְסֻיָּם, הַחְלָפָה, תְּזוּזַת מָקוֹם, תְּמוּנַת מַרְאָה וְעוֹד.
  • נֶעֱזָרִים בִּפְסִילַת תְּשׁוּבוֹת לֹא נְכוֹנוֹת: כַּאֲשֶׁר מְזַהִים דְּפוּס מְסֻיָּם, בּוֹדְקִים אֵיזוֹ מֵהַתְּשׁוּבוֹת לֹא מַתְאִימָה וּפוֹסְלִים אוֹתָהּ.
  • אִם נִשְׁאַרְנוּ עִם שְׁתֵּי אֶפְשָׁרֻיּוֹת, נְנַסֶּה לְהַבְחִין בַּהֶבְדֵּל בֵּינֵיהֶן וּלְהַחְלִיט אֵיזוֹ יוֹתֵר מַתְאִימָה לְהַשְׁלְמַת הַשּׁוּרָה (לְפִי הַדְּפוּסִים שֶׁהִגְדַּרְנוּ).

← למידע נוסף על מבחן שלב ב'


תנו לילדכם יתרון על האחרים.


חשיבות ההכנה למבחן מחוננים שלב ב'

מבחן שלב ב' הוא המשוכה האחרונה שעל ילדכם לעבור כדי להתקבל לתוכניות המחוננים או המצטיינים. היות שמדובר בתוכניות האקסקלוסיביות והאיכותיות ביותר שמשרד החינוך מציע, הסינון האחרון אליהן קפדני מאוד, ולכך יש ביטוי הן ברמת הקושי של המבחן והן בשיעור התלמידים שמצליחים לעבור אותו.

מבחינת רמת הקושי, מבחן שלב ב' כולל נושאים שאינם מופיעים בשלב א', כגון פירוק שלמים וסדרות, אנלוגיות צורניות והשלמת משפטים. כמו כן, רמת הקושי בו גבוהה יותר מזו שבשלב א'.

גם מבחינת אחוז התלמידים שעוברים את המבחן, יש הבדלים גדולים בין שלב א' לשלב ב'. בעוד שאת מבחן שלב א' עוברים 15 אחוזים מהנבחנים, רק 3-1.5 אחוזים יוגדרו מחוננים לאחר מבחן שלב ב', ו-5 אחוזים נוספים יוגדרו מצטיינים.

נתונים אלו עלולים לייצר את הרושם שאין טעם להתכונן למבחן, שכן ממילא רק מעטים עוברים אותו. אלא שהניסיון שלנו מלמד שדווקא ילדים מוכשרים, שיש להם הנתונים המתאימים, מצליחים להפיק מהכנה מוקדמת את המיטב ולהתמודד בצורה טובה הרבה יותר עם המבחן, מכפי שהצליחו לפני התרגול. דבר זה מאיר נקודה חשובה בנוגע למבחני המחוננים בכלל, ולמבחן שלב ב' בפרט – מה שנבחן בהם הוא לא רק מחוננות, אלא גם מיומנות. ובאמת, ברוב המקרים השיפור נובע מכך שהילדים מבינים טוב יותר מה נדרש מהם בשאלות וגם מתורגלים בתנאי המבחן, ולכן נלחצים פחות ומצליחים לבטא טוב יותר את היכולות הטבעיות שלהם. 


מבחן מחוננים שלב א'

תהליך איתור המחוננים של משרד החינוך נערך בשני שלבים, ומבחן שלב א', שמתקיים לרוב בחודשים אוקטובר-נובמבר בכל בתי הספר ברחבי הארץ, הוא הראשון שבהם. תלמידים שיעברו את המבחן בהצלחה, יזומנו למבחן נוסף, מבחן שלב ב'. מי שיעברו גם את שלב ב' בהצלחה יוכלו להשתתף בתוכניות המחוננים והמצטיינים המתחילות כשנה לאחר ביצוע המבחן.

מבנה המבחן

מבחן שלב א' בודק את יכולותיו של ילדכם בתחום המילולי ובתחום הכמותי. בהתאם לכך המבחן כולל שני פרקים: הבנת הנקרא וחשבון. לרוב נערך המבחן בכיתה ב', אולם בבתי ספר מסוימים הוא נערך בכיתה ג', ורמת הקושי של השאלות משתנה בהתאם. 

הבנת הנקרא

חלק זה כולל קטעי קריאה מנוקדים, שלאחריהם מופיעות שאלות הבנה של הטקסט. השאלות בחלק זה הן שאלות סגורות (אמריקאיות).

סוגי השאלות בהבנת הנקרא:

    • מה פירוש המילה - שאלות שבהן תתבקשו לבחור מבין התשובות את פירוש המילה הניתנת בשאלה. דוגמאות למילים התואמות את רמת הקושי במבחן: "חששתי", "השליכה", "התבונן".
    • שאלות הבנה והסקה - שאלות שהתשובות להן אינן מופיעות באופן מפורש בטקסט, אלא מחייבות הבנה של הטקסט ויכולת להסיק ממנו מסקנות.
    • הבנת המסר העיקרי של הקטע - שאלות הדורשות ביטוי של הבנה מעמיקה של הטקסטלמשל "תנו כותרת לקטע".
    • הבנת סוג הקטע - בשאלות אלו תתבקשו לקבוע מהו סוג הטקסט: האם הוא הזמנה למסיבה, עלון פרסומי או מאמר בעיתון. בחלק מהשאלות תינתן הפניה לשורה ספציפית בקטע (שורה 3), בחלק תינתן הפניה לכמה שורות המופיעות בקטע (שורות 4-1) ובחלק לא תינתן הפניה כלל.

 

שאלות לדוגמא

קִרְאוּ אֶת הַקֶּטַע וַעֲנוּ עַל הַשְּׁאֵלוֹת:

1   אֶתְמוֹל בְּצָהֳרַיִם חָזְרָה יָעֵל הַבַּיְתָה מִבֵּית הַסֵּפֶר וְהִתְיַשְּׁבָה לְהָכִין אֶת
2   שִׁעוּרֵי הַבַּיִת. כְּשֶׁפָּתְחָה אֶת הַיַּלְקוּט נָפְלוּ פָּנֶיהָ: הַקַּלְמָר הַוָּרֹד שֶׁלָּהּ נֶעֱלַם. 
3   בְּוַדַּאי שָׁכַחְתִּי אֶת הַקַּלְמָר עַל הַשֻּׁלְחָן שֶׁלִּי בַּכִּתָּה, חָשְׁבָה. צָעֲדָה יָעֵל
4  בַּחֲזָרָה לְבֵית הַסֵּפֶר, נִכְנְסָה לְכִתָּה ב'3 אַךְ הַקַּלְמָר לֹא הָיָה שָׁם. 
5   אוּלַי הַקַּלְמָר נָפַל לִי מֵהַתִּיק בְּאוּלָם הַסְּפּוֹרְט, אָמְרָה לְעַצְמָהּ. אַךְ גַּם
6   בְּאוּלָם הַסְּפּוֹרְט לֹא נִמְצְאָה הָאֲבֵדָה. 
7   חָזְרָה יָעֵל הַבַּיְתָה מְדוּכְדֶּכֶת מְאֹד. הִיא אָהֲבָה אֶת הַקַּלְמָר הַוָּרֹד שֶׁלָּהּ.
8   אֵיךְ תָּכִין שִׁעוּרֵי בַּיִת עַכְשָׁו, הֲרֵי כָּל הָעֶפְרוֹנוֹת שֶׁלָּהּ בַּקַּלְמָר. וּמָה 
9  תַּגִּיד לַסָּבְתָא שֶׁלָּהּ, שֶׁנָּתְנָה לָהּ אֶת הַקַּלְמָר בְּמַתָּנָה לִכְבוֹד תְּחִלַּת הַלִּמּוּדִים.
10  כְּשֶׁהִגִּיעָה הַבַּיְתָה, סִפְּרָה לְאִמָּא אֶת מָה שֶׁקָּרָה.
11  נִחֲמָה אִמָּא אֶת יָעֵל וְאָמְרָה – "אַל תְּאַבְּדִי תִּקְוָה, בְּוַדַּאי מִישֶׁהוּ 
12 מֵחֲבֵרֶיךָ מָצָא אֶת הַקַּלְמָר וְיָשִׁיב לְךָ אוֹתוֹ מָחָר בַּכִּתָּה".

שאלה 1 

מָה פֵּרוּשׁ הַבִּטּוּי "נָפְלוּ פָּנֶיהָ" (שׁוּרָה 3)?

תשובה נכונה
תשובה לא נכונה

הֶסְבֵּר:

פֵּרוּשׁ הַבִּטּוּי "נָפְלוּ פָּנֶיהָ" הוּא "נֶעֶצְבָה אֶל לִבָּהּ" כְּלוֹמַר נִהְיְתָה עֲצוּבָה. יָעֵל הָיְתָה עֲצוּבָה כִּי רָאֲתָה שֶׁהַקַּלְמָר הָאָהוּב שֶׁלָּהּ אֵינוֹ בְּיַלְקוּט.


שאלה 2

אֶפְשָׁר לְהָבִין מֵהַקֶּטַע שְׁיָעֵל...

תשובה נכונה
תשובה לא נכונה

הֶסְבֵּר:

לְפִי הַסִּפּוּר, יָעֵל חָשְׁבָה שֶׁהַקַּלְמָר נִשְׁאַר עַל הַשֻּׁלְחָן שֶׁלָּהּ בַּכִּתָּה. מְסַפְּרִים לָנוּ שֶׁהִיא נִכְנְסָה לְכִתָּה ב'3, לָכֵן אֶפְשָׁר לְהָבִין שֶׁזּוֹ הַכִּתָּה שֶׁבָּהּ יָעֵל לוֹמֶדֶת. 

בְּנוֹסָף אֶפְשָׁר גַּם לִפְסֹל תְּשׁוּבוֹת:

  • תְּשׁוּבָה א' אֵינָהּ נְכוֹנָה כִּי אֵין מְסַפְּרִים לָנוּ הַאִם יָעֵל אוֹהֶבֶת לְהָכִין שִׁעוּרֵי בַּיִת וּבְאֵילוּ מִקְצוֹעוֹת. 
  • תְּשׁוּבָה ג' אֵינָהּ נְכוֹנָה כִּי יָעֵל צוֹעֶדֶת לְבַדָּהּ מֵהַבַּיִת לְבֵית הַסֵּפֶר, כְּלוֹמַר הִיא כֵּן מַכִּירָה אֶת הַדֶּרֶךְ. 
  • תְּשׁוּבָה ד' אֵינָהּ נְכוֹנָה כִּי אֵין מְסַפְּרִים לָנוּ הַאִם יָעֵל מִשְׁתַּתֶּפֶת בְּשִׁעוּרֵי סְפּוֹרְט. בְּנוֹסָף, סָבִיר לְהַנִּיחַ שֶׁיָּעֵל דַּוְקָא כֵּן מִשְׁתַּתֶּפֶת בְּשִׁעוּרֵי הַסְּפּוֹרְט כִּי אַחֶרֶת הִיא לֹא הָיְתָה טוֹרַחַת לְחַפֵּשׂ אֶת הַקַּלְמָר בְּאוּלָם הַסְּפּוֹרְט.

חשבון

סוגי השאלות בתחום החשבון:

    • שאלות פתוחות:
      תרגילים חשבוניים ב-4 פעולות חשבון (ללא מילים) - חיבור, חיסור, כפל וחילוק.

    • שאלות סגורות (אמריקאיות):
      בעיות מילוליות מסוג קניות לכיתה ב'; בעיות מילוליות המתבססות על 4 פעולות חשבון לכיתה ג'.
       תרגילי משולשים לכיתה ב'; תרגילי משולשים וריבועים לכיתה ג' (בתרגילים מסוג זה התלמידים
           צריכים למצוא את המספר שהצורות מייצגות).


שאלה לדוגמא - בעיות מילוליות מסוג קניות (כיתה ב')

שאלות הקניות הופכות את חוויית הפתרון למוכרת יותר עבור הילדים, ולדומות יותר לחיי היום-יום. עם זאת, בשונה מהתרגילים שבהם כבר פגשו הילדים בלימודיהם בבית הספר, השאלות מסוג זה לא יופיעו כתרגיל פשוט, אלא כבעיה מילולית המספקת נתונים, ואותם יש לחבר לכדי פעולת חשבון שתסייע להם להגיע אל הפתרון.

מחירון קניות- שאלה לדוגמא- מבחן מחוננים כיתה ב' מכון נועם


מְחִירוֹן

שַׂקִּית בַּמְבָּה - 4 שְׁקָלִים
בַּקְבּוּק שְׁתִיָּה - 5 שְׁקָלִים
מַסְטִיק - 2 שְׁקָלִים
חֲבִילָת וַפְלִים - 7 שְׁקָלִים

קָנִיתִי חֲבִילַת וַפְלִים וּמוּצָר נוֹסָף. שְׁנֵי הַמּוּצָרִים יַחַד עָלוּ לִי 12 שְׁקָלִים.
מַהוּ הַמּוּצָר הַנּוֹסָף שֶׁקָּנִיתִי?

תשובה נכונה
תשובה לא נכונה

הֶסְבֵּר:

שִׁלַּמְתִּי בְּסַךְ-הַכֹּל 12 שְׁקָלִים בַּעֲבוּר שְׁנֵי מוּצָרִים. הָאֶחָד הוּא חֲבִילַת וַפְלִים, וְאֶת הַמּוּצָר הַשֵּׁנִי עָלַי לְגַלּוֹת.

מְחִיר חֲבִילַת וַפְלִים הוּא 7 שְׁקָלִים. כְּדֵי לְגַלּוֹת מָה מְחִירוֹ שֶׁל הַמּוּצָר הַשֵּׁנִי שֶׁקָּנִיתִי, נְחַסֵּר אֶת הַמְּחִיר שֶׁל חֲבִילַת הַוַּפְלִים (7 שְׁקָלִים) מֵהַמְּחִיר הַכּוֹלֵל שֶׁשִּׁלַּמְתִּי (12 שְׁקָלִים):

5=12-7

מְחִירוֹ שֶׁל הַמּוּצָר הַשֵּׁנִי הוּא 5 שְׁקָלִים. לְפִי הַמְּחִירוֹן, הַמּוּצָר שֶׁמְּחִירוֹ 5 שְׁקָלִים הוּא בַּקְבּוּק שְׁתִיָּה, וְלָכֵן זֶהוּ הַמּוּצָר הַשֵּׁנִי שֶׁקָּנִיתִי.

 

שאלה לדוגמא - בעיות מילוליות (כיתה ג')

בַּחֲנִיָּה עוֹמְדִים 8 אוֹפַנּוֹעִים ו-13 מְכוֹנִיּוֹת. לְאוֹפַנּוֹעַ יֶשׁ 2 גַּלְגַּלִים וְלִמְכוֹנִית יֵשׁ 4 גַּלְגַּלִים. מָה מִסְפָּר הַגַּלְגַּלִים שֶׁיֵּשׁ לְכָל כְּלֵי הָרֶכֶב שֶׁבַּחֲנִיָּה?

תשובה נכונה
תשובה לא נכונה

הֶסְבֵּר:

נְחַלֵּק אֶת דֶּרֶךְ הַפִּתְרוֹן שֶׁל שְׁאֵלָה זוֹ לְמִסְפָּר שְׁלַבִּים: 
1. נְחַשֵּׁב מַהוּ מִסְפָּר הַגַּלְגַּלִים שֶׁיֵּשׁ לְכָל הָאוֹפַנּוֹעִים בַּחֲנִיָּה.
2. נְחַשֵּׁב מַהוּ מִסְפָּר הַגַּלְגַּלִים שֶׁיֵּשׁ לְכָל הַמְּכוֹנִיּוֹת בַּחֲנִיָּה.
3. נְחַשֵּׁב מַהוּ מִסְפָּר הַגַּלְגַּלִים שֶׁיֵּשׁ לְכָל הַמְּכוֹנִיּוֹת וְהָאוֹפַנּוֹעִים בַּחֲנִיָּה.

נַתְחִיל לְחַשֵּׁב עַל פִּי הַשְּׁלַבִּים:

כְּדֵי לְחַשֵּׁב מַהוּ מִסְפָּר הַגַּלְגַּלִים שֶׁיֵּשׁ לְכָל הָאוֹפַנּוֹעִים בַּחֲנִיָּה, יֵשׁ לְחַשֵּׁב מַהִי הַמַּכְפֵּלָה בֵּין מִסְפָּר הָאוֹפַנּוֹעִים (8) לְמִסְפָּר הַגַּלְגַּלִים שֶׁיֵּשׁ לְכָל אוֹפַנּוֹעַ (2).
ל-8 אוֹפַנּוֹעִים יֵשׁ:

answer1


כְּדֵי לְחַשֵּׁב מַהוּ מִסְפָּר הַגַּלְגַּלִים שֶׁיֵּשׁ לְכָל הַמְּכוֹנִיּוֹת בַּחֲנִיָּה, יֵשׁ לְחַשֵּׁב מַהִי הַמַּכְפֵּלָה בֵּין מִסְפָּר הַמְּכוֹנִיּוֹת (13) לְמִסְפָּר הַגַּלְגַּלִים שֶׁיֵּשׁ לְכָל מְכוֹנִית (4).
ל-13 מְכוֹנִיּוֹת יֵשׁ:

answer2


כְּדֵי לְחַשֵּׁב מַהוּ מִסְפָּר הַגַּלְגַּלִים שֶׁיֵּשׁ לְכָל הַמְּכוֹנִיּוֹת וְהָאוֹפַנּוֹעִים בַּחֲנִיָּה, יֵשׁ לִסְכוֹם בֵּין מִסְפָּר הַגַּלְגַּלִים שֶׁיֵּשׁ לָאוֹפַנּוֹעִים (16) לְבֵין מִסְפָּר הַגַּלְגַּלִים שֶׁיֵּשׁ בַּמְּכוֹנִית (52).

answer3

מִסְפָּר הַגַּלְגַּלִים שֶׁיֵּשׁ לְכָל כְּלֵי הָרֶכֶב בַּחֲנִיָּה הוּא 68.

 

שאלה לדוגמא - משולשים (כיתה ב')

עֲלֵיכֶם לִבְחוֹר אֶת הַמִּסְפָּר שֶׁצָּרִיךְ לִהְיוֹת בִּמְקוֹם הַמְּשֻׁלָּשׁ, כָּךְ שֶׁהַתַּרְגִּיל יִהְיֶה נָכוֹן.

9△ = △ - 97

תשובה נכונה
תשובה לא נכונה

הֶסְבֵּר:

נַעֲבוֹר תְּשׁוּבָה אַחַר תְּשׁוּבָה וְנִבְדֹּק אִם הִיא מַתְאִימָה לְפִתְרוֹן הַתַּרְגִּיל:

תְּשׁוּבָה א': נַחְלִיף אֶת הַמְּשֻׁלָּשִׁים שֶׁבַּתַּרְגִּיל בַּמִּסְפָּר 1.
19=97-1
נִשְׁאַל אֶת עַצְמֵנוּ, הַאִם הַתַּרְגִּיל נָכוֹן?
לֹא. הֲרֵי 97 פָּחוֹת 1 שָׁוֶה 96, וְלֹא 19.

זֶה אוֹמֵר שֶׁזּוֹ אֵינֶנָּה הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה, וְלָכֵן נַמְשִׁיךְ לִבְדִיקַת הַתְּשׁוּבָה הַבָּאָה.

תְּשׁוּבָה ב': נַחְלִיף אֶת הַמְּשֻׁלָּשִׁים שֶׁבַּתַּרְגִּיל בַּמִּסְפָּר 8.
89=97-8
נִשְׁאַל אֶת עַצְמֵנוּ, הַאִם הַתַּרְגִּיל נָכוֹן?
כֵּן! 97 פָּחוֹת 8 שָׁוֶה 89, וְלָכֵן זוֹ הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה.

 

שאלה לדוגמא - משולשים וריבועים (כיתה ג')

עֲלֵיכֶם לִבְחוֹר אֶת הַמִּסְפָּר שֶׁצָּרִיךְ לִהְיוֹת בִּמְקוֹם הַמְּשֻׁלָּשׁ ואֶת הַמִּסְפָּר שֶׁצָּרִיךְ לִהְיוֹת בִּמְקוֹם הַרִבּוּעַ, כָּךְ שֶׁהַתַּרְגִּיל יִהְיֶה נָכוֹן.

◻△ = △ + 5△

תשובה נכונה
תשובה לא נכונה

הֶסְבֵּר:

נַעֲבוֹר תְּשׁוּבָה אַחַר תְּשׁוּבָה וְנִבְדֹּק אִם הִיא מַתְאִימָה לְפִתְרוֹן הַתַּרְגִּיל:

תְּשׁוּבָה א': נַחְלִיף אֶת הַמְּשֻׁלָּשִׁים שֶׁבַּתַּרְגִּיל בַּמִּסְפָּר 1 וְאֶת הָרִבּוּעִים שֶׁבַּתַּרְגִּיל בַּמִּסְפָּר 8.

18 = 1 + 15

נִשְׁאַל אֶת עַצְמֵנוּ, הַאִם הַתַּרְגִּיל נָכוֹן?

לֹא. הֲרֵי 15 וְעוֹד 1 שָׁוֶה 16, וְלֹא 18.

זֶה אוֹמֵר שֶׁזּוֹ אֵינֶנָּה הַתְּשׁוּבָה הנְכוֹנָה, וְלָכֵן נַמְשִׁיךְ לִבְדִיקַת הַתְּשׁוּבָה הַבָּאָה.

 

תְּשׁוּבָה ב': נַחְלִיף אֶת הַמְּשֻׁלָּשִׁים שֶׁבַּתַּרְגִּיל בַּמִּסְפָּר 9 וְאֶת הָרִבּוּעִים שֶׁבַּתַּרְגִּיל בַּמִּסְפָּר 7.

97 = 9 + 95

נִשְׁאַל אֶת עַצְמֵנוּ, הַאִם הַתַּרְגִּיל נָכוֹן?

לֹא. הֲרֵי 95 וְעוֹד 9 שָׁוֶה 104, וְלֹא 97.

זֶה אוֹמֵר שֶׁזּוֹ אֵינֶנָּה הַתְּשׁוּבָה הנְכוֹנָה, וְלָכֵן נַמְשִׁיךְ לִבְדִיקַת הַתְּשׁוּבָה הַבָּאָה.

 

תְּשׁוּבָה ג': נַחְלִיף אֶת הַמְּשֻׁלָּשִׁים שֶׁבַּתַּרְגִּיל בַּמִּסְפָּר 3 וְאֶת הָרִבּוּעִים שֶׁבַּתַּרְגִּיל בַּמִּסְפָּר 8.

38 = 3 + 35

נִשְׁאַל אֶת עַצְמֵנוּ, הַאִם הַתַּרְגִּיל נָכוֹן?

כֵּן! 35 וְעוֹד 3 שָׁוֶה 38, וְלָכֵן זוֹ הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה.

← למידע נוסף על מבחן שלב א'

 טיפ קטן

במבחני המחוננים לא מורידים ניקוד על טעויות, ולכן מומלץ לנחש אם לא יודעים את התשובה. לפעמים ניתן לבצע "ניחוש מושכל" - לפסול אופציות שנראות לא מתאימות, ולנחש את התשובה מבין האופציות הנותרות.


לחצו כאן לערכות ההכנה למבחני המחוננים לכיתה ג' בשפה הערבית 


האם נדרשת הכנה למבחן מחוננים שלב א'?

הכנה למבחן המחוננים אינה מחוללת פלאים, ולא תהפוך תלמיד למחונן או למצטיין. המבחן קשה למדי, ומי שחסר את היכולות ואת הכישורים המתאימים, לא יצליח לעבור אותו עם הכנה או בלעדיה. אלא שהמבחן מציב אתגר לא פשוט גם לילדים שיש להם היכולות והכישורים המתאימים, ולהם הכנה מתאימה יכולה לסייע.

מבחן המחוננים שונה במתכונתו מהמבחנים בבית הספר, והוא מזמן לילדים התמודדויות שהם אינם מורגלים בהן. כך למשל, ההתמודדות עם שאלות רב-ברירתיות, שאינה טריוויאלית לילדים בגיל זה. הגבלת הזמן מזמנת אף היא התמודדות חדשה ולא פשוטה, שעלולה לפגום בביצועיו של ילד שעדיין לא פיתח מיומנות גבוהה מספיק של ניהול זמן. לבסוף, גם סגנון השאלות והנושאים שכולל מבחן המחוננים הם כאלו שרוב הילדים בגיל זה לא התנסו בהם במסגרת הלימודים בבית הספר ובכלל.

הכנה מוקדמת חושפת את הילדים לכל סוגי השאלות במבחן, מספקת להם כלים להתמודדות ואסטרטגיות פתרון יעילות ומרגילה אותם להתמודד עם הגבלת הזמן. בכך היא מאפשרת להם להגיע למבחן רגועים, כשהם יודעים מה מצפה להם, ולהביא לידי ביטוי את מלוא היכולות שלהם.


הכנה טובה יכולה לעשות את ההבדל. תנו לילדכם הזדמנות לזכות במיטב שיש למערכת החינוך להציע


 

  מבחני המחוננים נערכים על ידי מכון קרני מטעם האגף למחוננים ולמצטיינים במשרד החינוך. המכון עורך את שני שלבי המיון במבחני המחוננים בכיתות ב'-ט' הן בשפה העברית והן בערבית.

מכון קרני, הנמצא בכפר סבא, הוקם בשנת 1966 והוא ממכוני המיון הוותיקים בישראל.


"אתר מעולה, ברמה גבוהה ומאתגר, הסברים מעולים... בקיצור מומלץ מאוד"

 

הכנה למבחן מחוננים,  דצמבר 2020


שאלות נפוצות

כמה זמן אורך מבחן שלב א'?

מבחן שלב א' אורך 40 דקות. המורים יודיעו בתחילת כל פרק כמה זמן מוקצב למענה על השאלות, ובתום הזמן הם יבקשו מהתלמידים להפסיק לכתוב (לאורך המבחן המורים לא יעדכנו כמה זמן נותר לפרק). לא תינתן אפשרות לחזור לפרק הקודם כדי לתקן ולהשלים תשובות.

כמה זמן אורך מבחן שלב ב'?

אורכו של מבחן שלב ב' הוא כשעה ורבע. את המבחן יקבלו הילדים מודפס על גבי נייר, ואת התשובות יהיה עליהם לסמן בעיפרון בדף נפרד (דף סימון תשובות). בתחילת כל פרק יקריאו הבוחנים את ההוראות ויפתרו עם התלמידים שאלה לדוגמה. עם סיום הזמן שהוקצב לפתרון הפרק, יעברו הילדים לפרק הבא.

בהקשר זה חשוב לדעת כי מרגע המעבר לפרק חדש, לא יוכלו הילדים לחזור לפרקים קודמים לצורך השלמת תשובות לשאלות שנותרו ללא מענה, תיקון תשובות וכדומה. מסיבה זו, חשוב לתרגל עם הילד עבודה רצופה תחת הגבלת זמן, ולהרגילו לבחור בתשובה אחת בלבד.

מתי מקבלים את תוצאות מבחן שלב א'?

תוצאות מבחני שלב א' נשלחות על ידי בית הספר כשבועיים או שלושה לאחר ביצוע המבחן. כ-15% מן הנבחנים במבחן, אשר להם הציונים הגבוהים ביותר, יעברו את המבחן ויזומנו לשלב ב'. אליהם יצטרפו תלמידים שקיבלו המלצה מהצוות החינוכי, גם אם ציונם במבחן לא עמד בדרישות, וכן תלמידים שהוריהם ערערו על ציונם, והערעור התקבל.

מתי מקבלים את תוצאות מבחן שלב ב'?

תוצאות שלב ב' יישלחו להורים ולבית הספר בתחילת חודש יוני. את קובץ התוצאות תוכלו לפתוח באמצעות הקוד המופיע בטופס הזימון שקיבלתם.

מה להביא למבחן שלב ב'?

לקראת המבחן יש להצטייד בעיפרון, מחק, בקבוק מים, הזמנה למבחן או תעודה מזהה ומספר הטלפון של ההורה. לא ניתן להכניס לכיתת המבחן טלפונים ותיקים.

הילדים נדרשים להגיע בליווי מבוגר, אך ההורים אינם רשאים להיכנס לבחינה. בעת ההגעה ההורים יישארו בחדר ההמתנה, וצוות הבוחנים ילווה את הילדים לחדר הבחינה.

כמה מתוך כלל הנבחנים יוגדרו כמחוננים ומצטיינים?

מתוך כלל הנבחנים בשלב ב', 3-1.5 אחוזים שיקבלו את הציונים הגבוהים ביותר, יוגדרו כמחוננים ותינתן להם האפשרות להשתתף בתוכניות מיוחדות למחוננים של משרד החינוך. 5 אחוזים נוספים יוגדרו כמצטיינים ויוכלו להשתתף בתוכניות מיוחדות למצטיינים של משרד החינוך.

האם ניתן לערער על התוצאות?

ניתן לערער על תוצאות שלב ב' ולבקש מבחן חוזר. לשם כך יש להגיש טופס מקוון באתר האגף למחוננים ולמצטיינים. חשוב לזכור להגיש את הערעור בזמן, בהתאם להנחיות שיפורסמו באתר האגף למחוננים. בקשת הערעור תטופל על ידי רפרנטים מחוזיים למבחני קבלה ולפניות הורים.

אפשר לעזור לך? סימן שאלה
אפשר לעזור לך?
או מלאו את הפרטים הבאים ונחזור אליכם בהקדם:
-
הטופס נשלח בהצלחה. נציגינו ייצרו איתך קשר בקרוב.
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.
מעוניינים בפרטים נוספים?
צרו קשר

Vהשאירו פרטים או התקשרו: 03-5377361

-
הטופס נשלח בהצלחה. נציגינו ייצרו איתך קשר בקרוב.
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.