בודקים את המים: מה צריך לדעת על שייטת 13

שייטת 13, יחידת הקומנדו הימי של צה"ל, נחשבת לאחת מארבע יחידות העילית בצבא (לצד סיירת מטכ"ל, שלדג ו-669). בסיס האם של השייטת נמצא בעתלית, ועיקר העיסוק שלה הוא איסוף מודיעין ופעילות מבצעית מעבר לקווי האויב דרך הים, היבשה והאוויר. הפעילות הזאת כוללת, בין היתר, פגיעה בכלי שיט ובמתקנים של האויב שמאיימים על ביטחונה של ישראל. במסגרת תפקידם, הלוחמים משתתפים במבצעים מיוחדים תוך יישום של שיטות לוחמה שונות: לוחמת גרילה, fast rope (השתלשלות בחבלים ממסוקים), צליפה, צלילה וצניחה מבצעיות, נחיתה מהים ליבשה ומהאוויר לים ועוד. 

מסלול ההכשרה לשייטת אורך 20 חודשים ומורכב מטירונות 05 ואימון מתקדם, שלב מכין ושלב ייעודי. הטירונות והאימון המתקדם אורכים חמישה חודשים, ונערכים בבסיס הטירונים של הנח"ל. לאחר מכן הלוחמים מגיעים לבסיס השייטת בעתלית, ומתחילים את השלב המכין, שבו הם נחשפים לפעילות היחידה, עוברים אימוני כושר בים וביבשה וגם משתתפים בקורס צניחה. בשלב הייעודי הלוחמים מתמקצעים לפי תחומים: צלילה, תקיפת כלי שיט, השתלטות על כלי שיט ועוד. בסיום ההכשרה הארוכה הלוחמים מקבלים את סיכת שייטת 13 (סיכת כנפי העטלף) ומצטרפים רשמית ליחידה.


עולים על הגל: איך מגיעים למיונים של שייטת 13

השירות בשייטת לא מתאים לכל אחד. כדי להבטיח שרק המלש"בים שבאמת מסוגלים להתמודד עם האתגרים שבתפקיד יהיו אלה שיתגייסו ליחידה, עליהם לעבור תהליך המיון קפדני ותובעני מאוד. חשוב גם להגיד שכיום המיונים לשייטת 13 סגורים בפני בנות. 

נתחיל מתנאי הקבלה:

    • פרופיל 82 ומעלה (בלי סעיפים פוסלים)
    • ציון דפ"ר 50 ומעלה
    • ציון ריאיון אישי - מתאים לקרבי ובפרט לסיירות
    • חתימת קבע של 36 חודשים

 

השלב הראשון: גדנ"ע או יום סיירות

אפשרות א': דרך גדנ"ע שייטת 13

גדנ"ע שייטת 13 (שנקרא גם גדנ"ע צלילה) הוא מחנה מיונים של חמישה ימים שנערך בקיץ שבין י"א ל-י"ב. בגדנ"ע לומדים לצלול, מפליגים על סירות מהירות, מתרגלים תרחישים שמאפיינים את השירות בשייטת ובסוף אפילו מקבלים כוכב צלילה! כדי להשתתף בגדנ"ע צריך לעמוד בתנאי הקבלה לשייטת, להירשם באתר גדנ"עות חיל הים, לצלוח יום מיונים של מבחנים פסיכוטכניים, ולעבור בדיקות רפואיות במכון לרפואה ימית בחיפה. בנוסף, ההשתתפות בגדנ"ע כרוכה בתשלום של 500 ש"ח.

 

אפשרות ב': דרך יום סיירות

יום סיירות (נקרא גם יום שדה) הוא יום מיונים מרוכז ליחידות המיוחדות של צה"ל, כגון, חובלים, שייטת 7 שלדג וסיירת מטכ"ל. בסיום היום תקבלו "תוצאה" שתקבע אם התגליתם כמתאימים לשירות באחת היחידות האלה.
היום הזה מלא באימונים ובתרגילים פיזיים (ריצות, זחילות, סחיבת שקי חול ועוד), שנועדו לבדוק אם אתם בכושר גופני מתאים לשירות ביחידה. ימי הסיירות נערכים בחודשים ינואר ואוקטובר (באוקטובר יום הסיירות מתחיל מאוחר יותר ונמשך לתוך הלילה). כדי לקבל זימון ליום סיירות צריך לעמוד בתנאי הקבלה לשייטת, וליום עצמו תצטרכו להביא גם אישור רפואי חתום. מי שיסיים את היום בתוצאת שייטת 13, יקבל זימון המשך למיונים בבה"ד חיל הים, שם הוא ייבחן במבחנים פסיכוטכניים. מי שיצלח גם אותו, יקבל זימון לגיבוש שייטת.

 

שימו  

אם תשתתפו בגדנ"ע אבל לא תסיימו בהצלחה, תוכלו לקבל הזדמנות שנייה להגיע לגיבוש דרך יום הסיירות.

הכנה מדויקת למבחנים הפסיכוטכניים שלכם

   

② השלב השני: גיבוש שייטת 13

גיבוש של חמישה ימים בבסיס עתלית, שנערך בדרך כלל בחודשים נובמבר ואפריל (מי שמגיע דרך הגדנ"ע ישתתף במחזור נובמבר). בגיבוש יש לו"ז עמוס ואינטנסיבי מאוד, שמורכב מהמון תרגילים פיזיים בעצימות גבוהה, בים וביבשה: ספרינטים, תחרויות ריצה וחתירה,

אלונקה סוציומטרית,

תחרות ספרינטים שהמטרה בה היא להיות בין ארבעת הראשונים שמגיעים לנקודת הציון שבה מונחת אלונקה, ולהמשיך לסחוב אותה עד סוף המסלול.

פירוק והרכבה של נשק מתחת למים, סחיבת סירות גומי ועוד. בנוסף, לאורך הגיבוש יש גם מסעות רגליים עם משקל על הגב, משימות קבוצתיות וגם מבחני אישיות (כולל סוציומטרי, שבו תתבקשו לדרג את החברים שלכם לצוות). כבר ביום השלישי לגיבוש מתבצע ניפוי די גדול של מלש"בים, ולאחר מכן ביום החמישי מתבצע הניפוי הסופי. מועמדים שהגיעו דרך יום הסיירות, ונשארו עד סוף הגיבוש אך לא עברו אותו, יוכלו להתמיין ל-669 או לחטיבת הקומנדו (אם יימצאו מתאימים כמובן). מועמדים שהגיעו דרך הגדנ"ע, לעומת זאת, לא יקבלו אפשרות כזאת. אם הם ירצו הם יוכלו, כמו שהזכרנו, לבקש זימון ליום סיירות ולהמשיך את המיונים שם. בסך הכול, בערך 50 מלש"בים עוברים את הגיבוש.

 

השלב השלישי: תחקיר ביטחוני

מלש"בים שצלחו את יום הסיירות/הגדנ"ע ואת הגיבוש, ועברו את מיוני ההמשך ואת הבדיקות הרפואיות שבדרך, יגיעו לשלב של התחקיר הביטחוני. שייטת 13 היא יחידה סודית שמתעסקת עם מידע רגיש, ולכן החיילים בה צריכים רמת סיווג גבוהה. בתחקיר צפויים להיות לכם גם שאלונים בכתב וגם תחקיר בעל פה. אם בצבא יראו צורך, עשויים גם לשלוח אתכם לאבחון פסיכולוגי וליצור קשר עם אנשים שסיפרתם עליהם בשאלונים.  

 

אפשר לעזור לך? סימן שאלה
אפשר לעזור לך?
או מלאו את הפרטים הבאים ונחזור אליכם בהקדם:
-
תודה שפנית אלינו!
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.
מעוניינים בפרטים נוספים?
צרו קשר

Vהשאירו פרטים או התקשרו: 03-5377361

-
תודה שפנית אלינו!
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.