למה להיות שלילי? 

כמעט בכל ראיון עבודה מגיע הרגע שבו המראיין שולף את השאלה הכל כך שחוקה - מהן התכונות השליליות שלך? השכיחות הגבוהה שלה בראיונות, ואולי גם מידת החודרנות שלה, הופכות אותה לאחת השאלות המרתיעות ביותר בעיני מרואיינים. רבים תופסים אותה כבנאלית ומעצבנת ונוטים לזלזל בה. אחרים חוששים מפניה, כיוון שהתשובה עליה עלולה לפגום ברושם החיובי שהם מנסים להותיר. ולבסוף יש גם כאלו שמנסים להקדים תרופה למכה, ומגיעים עם תשובה מוכנה מהבית, בתקווה שזו תקלע לטעמו של המראיין, מבלי שישים לב שהם מדקלמים אותה. 

אלא שבעוד שמרואיינים רבים היו שמחים לוותר עליה, עבור המראיין לשאלה זו יש תכלית ברורה. למעשה, שאלת התכונות השליליות היא רק אחת ממשפחה רחבה יותר של שאלות, שבלשון כוללנית אפשר לכנותן "משפחת השאלות השליליות". השאלות במשפחה זו עוסקות בעיקר בעבר ובהווה של המרואיין, אבל מבחינת המראיין המשמעות האמיתית שלהן היא ביכולת שלהן לעזור לו להעריך כיצד ינהג המרואיין בסיטואציות שונות בעתיד.  


למה מראיינים אוהבים לשאול את השאלות האלה? 

"משפחת השאלות השליליות" היא קבוצה של שאלות המבקשות להאיר בזרקור היבטים שליליים בהתנהלותו של המועמד בעבר ובהווה. אף שלפעמים נראה כאילו שאלות אלו נועדו להכשיל את המרואיין או להפיל אותו בפח, בפועל מטרתן שונה לגמרי - הן מספקות למראיין אפשרות להבין את מבנה אישיותו ואת דפוסי התנהגותו של המרואיין. בעזרתן יכול המראיין ללמוד כיצד המרואיין תופס את חולשותיו, האם הוא יודע לקבל אחריות על כישלונותיו, האם הוא יודע ללמוד מהם, האם הוא בעל בגרות רגשית מספקת המאפשרת לו ביקורת עצמית מותאמת ועוד. 

שאלות לדוגמה 

    • האם חוויתם כישלון מקצועי בולט עד היום?
    • האם קיבלתם החלטה שגויה באחד מתפקידיכם האחרונים?
    • מה היו אומרים לחובתכם המנהלים שלכם בעבר? עובדיכם בעבר? הקולגות שלכם בעבר?
    • תארו סיטואציה של אי נעימות שחוויתם באחד ממקומות העבודה שבהם עבדתם עד היום; אי נעימות, עימות, קונפליקט או אי הבנה חריפה. מה קרה וכיצד פתרתם את זה?
    • תארו מצב מלחיץ שחוויתם. מה קרה וכיצד זה הסתיים?
    • מה תוכלו לשפר בעצמכם לקראת הכניסה לתפקיד החדש?
    • מדוע לדעתכם עלינו לחשוב פעמיים אם לקבל אותך לתפקיד החדש?
    • אנשים שלא הסתדרתם איתם לאורך השנים, על רקע איזו סיבה זה קרה לדעתכם? (שאלה הנשאלת במקרים שבהם מתעוררת תחושה שלמועמד יש קושי בין-אישי).
    • האם נכשלתם פעם במשהו? (במקרים שבהם המרואיינים מציירים תמונה מושלמת)

עונים נכון על השאלות הקשות


מה מחפשים המראיינים בתשובות שלכם? 

כדי להתמודד בהצלחה עם שאלות ממשפחת השאלות השליליות, דוגמת "ציינו שלוש תכונות שליליות שלכם", אין צורך לשלוף תשובות מוכנות מראש. הביאו בחשבון שהמראיין שלכם מספיק מנוסה כדי לזהות תשובות מדוקלמות, וספק רב אם תשובה שכזו תצליח להרשים אותו. 

מה שכן כדאי הוא לנסות להבין מה מבקש המראיין למצוא בתשובה שלכם, ולבנות אותה בהתאם. בסך הכול מדובר בשני רבדים עיקריים: 

  1. הרובד העמוק - מודעות - ברובד זה יבקש המראיין לבחון את אופן ההתמודדות שלכם עם שאלות העוסקות בתוכנות השליליות שלכם. לשם כך הוא יבקש לבחון את היכולת שלכם להתבונן פנימה ולזהות את החולשות ונקודות התורפה שלכם, וגם לדבר על הכישלונות שלכם. כמו כן הוא יבקש לבדוק עד כמה אתם בטוחים שתצליחו בתפקיד למרות החסרונות שציינתם.  
  2. הרובד המעשי - התמודדות - ברובד זה יבקש המראיין לבחון כיצד אתם מצליחים להתמודד עם החסרונות שלכם ביום יום, ומהן הפעולות שאתם נוקטים כדי לצמצם את ההשפעה שלהם על חייכם ולהפוך אותם לפחות בולטים.

אז מה כדאי לעשות? 

    • לחשוב על הדרכים שבהן אתם מתמודדים עם חסרונותיכם - המודעות לחסרונות שלכם חשובה, אולם חשובה לא פחות ממנה היכולת למצוא להם פתרונות. חשבו מראש על דרכים אפקטיביות להתמודדות עם החסרונות שלכם, ועל האופן שבו תציגו אותן בריאיון. למשל, אדם שלא ניחן במידה יתרה של סדר וארגון יוכל לספר על הכלים הטכנולוגיים שהוא רתם לעזרתו (אאוטלוק, אפליקציות ארגון משימות וכו'). אדם שנוטה לישירות יתר יוכל לספר כיצד הוא פיתח ערנות יתרה לעצמו ולדבריו, וכיצד למד להתנצל כשצריך.
    • לזכור על איזה תפקיד אתם מתמודדים – התאימו את תשובתכם לדרישות התפקיד שעליו אתם מתמודדים, ואל תבחרו בתכונה שלילית שעומדת בסתירה לדרישות התפקיד.  
      דוגמאות: 
      ♦ רגישות - מתאימה לתפקידי שירות, כוח אדם והדרכה, ולעומת זאת מתאימה פחות לתפקידי ניהול.
      ♦ שתלטנות - מתאימה לתפקידי ניהול ומכירות, ולעומת זאת מתאימה פחות למשרות שדורשות שיתוף פעולה ועבודה בצוות. 
      ♦ חוסר אסרטיביות - מתאימה לתפקידי תוכנה, ולעומת זאת מתאימה פחות לתפקידי הדרכה.​

ומה לא כדאי לעשות?

    • להתחמק ממתן תשובה – התחמקות מעידה על חוסר בגרות ועל היעדר בקרה עצמית.
    • לענות תשובה בנאלית – תשובה מדוקלמת עלולה לגרום למראיין להרגיש שאתם לא באמת מתאמצים לענות על השאלה. התחושה הזו תעמיד בספק את רמת המוטיבציה שלכם לתפקיד שעליו אתם מתמודדים. נסו לחשוב אילו תכונות שליליות יש לכם, ואיך תוכלו להציגן בצורה טובה למראיין. תשובה שמחוברת לאני האמיתי שלכם תמיד תהיה משכנעת יותר וקלה יותר לדברור.
    • לענות תשובה שהיא בבחינת האמת האבסולוטית – עדנו את התשובה במידת הצורך, ובחרו א ילו היבטים בהתנהלות השלילית כדאי להאיר ומאילו עדיף להתעלם.
    • לבחור בתשובה מתחכמת – תשובה כמו "פעם הייתה לי בעיה של עקשנות אבל טיפלתי בזה" היא תשובה בעייתית. זכרו שהמראיין שאל על תכונה שלילית בהווה, ולא על תכונה שלילית בעבר שכבר אינה רלוונטית עבורכם.
    • לבחור בתכונה שהיא חיובית ושלילית גם יחד – גם זו תשובה שנחשבת מתחכמת, שכן היא עלולה ליצור רושם שאינכם מסוגלים להודות בחסרונותיכם, ושאתם מנסים לעטוף אותם בעטיפה חיובית. תשובה שכזו עלולה לגרום למראיין להסתייג מהיכולת שלכם להתמודד עם משוב שלילי, וגם לתהות אם תוכלו להעביר ביקורת על הכפיפים שלכם בעתיד. 

מתלבטים כיצד לענות על שאלות נוספות? קבלו הצצה להכנה לריאיון עם גיל 

אפשר לעזור לך? סימן שאלה
אפשר לעזור לך?
או מלאו את הפרטים הבאים ונחזור אליכם בהקדם:
-
הטופס נשלח בהצלחה. נציגינו ייצרו איתך קשר בקרוב.
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.
מעוניינים בפרטים נוספים?
צרו קשר

Vהשאירו פרטים או התקשרו: 03-5377361

-
הטופס נשלח בהצלחה. נציגינו ייצרו איתך קשר בקרוב.
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.