הכנה למבחן קבלה למגמת סייבר בהרצוג - להתבלט מעל כולם



המבחן שתידרשו לעבור כדי להתקבל למגמת הסייבר בתיכון הרצוג כפר סבא הוא מאתגר, וניגשים אליו תלמידים מצטיינים רבים. זה אומר שכדי להצליח בו תצטרכו לבלוט מעליהם. זה לא יהיה פשוט, כי חלק מהנושאים במבחן יהיו נושאים שמעולם לא נתקלתם בהם. עם ערכת ההכנה שלנו תוכלו להיחשף לכל נושאי המבחן, כך שתגיעו מוכנים ועם יתרון על פני נבחנים אחרים.

עברתם בהצלחה את מבחן המיון? התכוננו לריאיון האישי

הכנה למבחן קבלה למגמת סייבר - תיכון הרצוג בכפר סבא

  • תרגול בכל נושאי הבחינה: סדרות חשבוניות, חשיבה אנליטית, לוגיקה, מטריצות צורניות, פיצוח קוד ועוד
  • פתרונות מלאים בליווי הסברים מפורטים וטיפים לפתרון.
  • חומרי למידה הכוללים שיטות פתרון יעילות ותרגילים לדוגמא בנושאים שאינם נכללים בתוכנית הלימוד בבתי הספר.
  • סימולציה מלאה המדמה את המבחן האמיתי (עם אפשרות להדספת דף סימון תשובות)
  • אפשרות לתרגול בהגבלת זמן המדמה את תנאי המבחן האמיתי.

אילו נושאים צפויים לכם במבחן הקבלה למגמת סייבר?

המבחן בוחן את היכולת שלכם להסיק מסקנות ולחשוב בצורה לוגית ואנליטית. יש לכם שעתיים לפתור את המבחן. הגבלת הזמן היא למבחן כולו – לא לכל פרק בנפרד – ותוכלו לעבור בין הפרקים באופן חופשי. זה יאפשר לכם להקדיש יותר זמן לנושאים שמאתגרים אתכם.

  1. חשיבה צורנית: נושא זה יכלול שאלות מסוג מטריצות וצורות בשורה, ובו תיבדק יכולת זיהוי חוקיות ויזואלית מהירה וזיהוי דפוסים ושינויים גרפיים.
  2. סדרות חשבוניות: נושא זה יבדוק את יכולתכם לנתח חוקיות מספרית מורכבת ולהסיק את ההמשך הנכון בסדרות חשבוניות.
  3. לוגיקה וחשיבה מתמטית: בנושא זה יש שאלות לוגיקה מילולית ומתמטית (כמו שאלות שקרנים וחידות לוגיות), שיבחנו יכולת הסקת מסקנות מהכרח וניתוח קשרים לוגיים.
  4. רצף פעולות, חשיבה אנליטית ופיצוח קוד: נושא זה יבדוק חשיבה אלגוריתמית, זיהוי דפוסים נסתרים ויכולת תרגום הוראות מורכבות לרצף פעולות. אלו שאלות פתוחות, שבהן תידרשו להסביר במילים את להציג את הפתרון שלכם.

איך הערכה תעזור לכם להתבלט?

כמו שכבר הבנתם, הכנה מוקדמת למבחן היא המפתח לקבלת יתרון יחסי על פני מועמדים אחרים. מטרת ההכנה היא לחשוף אתכם לחומרים שאתם לא מכירים ולאפשר לכם להתנסות בתנאי המבחן. כך תגיעו למבחן רגועים ובטוחים בעצמכם.

  • תרגול בכל נושאי המבחן: התרגול בערכת ההכנה כולל את כל נושאי המבחן – גם נושאים שאתם מכירים מבית הספר וגם כאלה שאולי לא למדתם כלל. המבחן הוא לא המקום להיתקל בנושאים האלו בפעם הראשונה, והחשיפה המוקדמת תצמצם משמעותית את אלמנט ההפתעה ביום המבחן.
  • חומרי הדרכה: לפני כל תרגול תמצאו הסבר ברור המציג את השאלות, את הטכניקה לפתרון שלהן ואת הדברים שחשוב לשים לב אליהם. בחומרים תראו איך לגשת לשאלות מסוימות ומהן טכניקות הפתרון, מה שיאפשר לכם לגשת לשאלות בצורה שיטתית ולא לבזבז זמן יקר.
  • דוחות תוצאות והסברים מלאים: בסוף כל תרגול וסימולציה תקבלו דוח תוצאות מפורט, הכולל פתרונות והסברים מלאים לכל פתרון. הדוח יראה את הדרך הטובה ביותר לפתרון השאלה, כך שאם טעיתם תוכלו ללמוד מהטעות  שלכם, ואם צדקתם אולי תלמדו דרך פתרון יעילה יותר 😉.
  • סימולציה מלאה: הערכה כוללת סימולציה מלאה של שעתיים, המדמה במדויק את מבנה המבחן, רמת הקושי שלו והאתגר שבמעבר בין הנושאים השונים. הסימולציה תעזור לכם להכיר את המבחן, להבין את הקצב הנדרש ולהתאמן על ניהול זמנים ושימוש בדף סימון תשובות.

שאלות לדוגמא מתוך ערכת ההכנה

קיבצנו לכם כמה שאלות כדי שתראו מה מצפה לכם במבחן. הפתרונות וההסברים המצורפים לכל שאלה יאפשרו לכם לראות מהי דרך הפתרון המומלצת, וגם ייתנו לכם טעימה קטנה מהדרך שבה הערכה תעזור לכם.

שאלה לדוגמא: סדרות חשבוניות

מצאו את המספר המתאים להשלמת הסדרה:

? | 100 | 95 | 96 | 93 | 92 | 91

טעות

תשובה נכונה!

טעות

טעות

צפייה בהסבר

התשובה הנכונה היא 97. 

הסדרה שלפנינו מורכבת משתי סדרות שונות שאבריהן מופיעים לסרוגין באופן הבא:

  1. האיברים במקומות האי - זוגיים (האיבר הראשון, השלישי, החמישי וכן הלאה) יוצרים סדרה שההפרש בין אבריה הינו 2+.
  2. האיברים במקומות הזוגיים (האיבר השני, הרביעי, השישי וכן הלאה) יוצרים סדרה שההפרש בין אבריה הינו 4+.

שאלה לדוגמא: פיצוח קוד

בכל שאלה תקבלו רשימה של רמזים, שבעזרתם עליכם לגלות קוד סודי המורכב מ-3 ספרות. כל ספרה מופיעה לכל היותר פעם אחת בקוד (אין חזרות) ויש בדיוק קוד סודי אחד שמסתדר עם כל הרמזים. השאלות במבחן פתוחות, יש לכתוב את הקוד בתשובה בעזרת ספרות בלבד. במבחן תידרשו להסביר בכמה מילים כיצד הגעתם לפתרון.

מהו הקוד הסודי?

צפייה בהסבר

התשובה הנכונה: 521. 

שלבי הפתרון:

  1. נתבונן בניחוש הראשון והרביעי ונשים לב שיש להם 2 ספרות משותפות: 1,7. משום בשניחוש    הרביעי יש 2 ספרות נכונות ובראשון רק אחת, הספרה הנוספת בניחוש הרביעי (2) חייבת להיות 
       נכונה והספרה הנוספת בניחוש הראשון (9) בהכרח אינה נכונה.
  2. מהניחוש השני, נסיק ש-2 היא הספרה האמצעית בקוד וכמו כן שהספרה 7 לא מופיעה בו – לכן    הספרה הנכונה ברמז הראשון היא 1.
  3. מהרמז האחרון נגלה כי הספרה השמאלית ביותר בקוד היא 5, ובסך הכל נקבל כי הקוד הוא 521.

דוגמה להסבר מילולי קצר (כפי שנדרש במבחן): 
״תחילה, שמתי לב שהספרות 7,1 חוזרות בניחוש הראשון והרביעי. בגלל שבניחוש הרביעי יש ספרה נכונה שאין בניחוש הראשון, היא חייבת להיות 2. כעת כשאני יודע שהספרה הנכונה בניחוש השני היא 2, פסלתי את הספרות 7,9 - מה שאפשר לי לגלות שהספרות הנכונות בניחוש האחרון הן 5,1." 

שאלה לדוגמא: לוגיקה שקרנים

בחר בתשובה הנכונה:

שלוש החברות נועה, מור ועדי מנסות לתקן מחשב. במהלך ניסיון התיקון נשמעה השיחה הבאה: 
 
נועה: "הדלקתי את המחשב ומור משקרת". 
מור: "כיביתי את המסך ועדי דוברת אמת". 
עדי: "נועה משקרת וצריך לנתק את הרשת". 

איזו מהטענות הבאות נכונה?

טעות

תשובה נכונה!

טעות

טעות

צפייה בהסבר

התשובה הנכונה היא ב'. 
 
בשאלה נשמעת שיחה בין שלוש בנות ולאחריה נתונות ארבע טענות, ורק אחת מהן נכונה. נעבור על התשובות ונפסול כל תשובה שאינה נכונה. שימו לב! כל התשובות מכילות שני חלקים: מידע נוסף, ומסקנה שנובעת משילובו עם המידע הנתון בשאלה.  
 
תשובה א' שגויה: אם עדי משקרת אז מדבריה ניתן להסיק כי נועה דוברת אמת. מדבריה של נועה נסיק כי מור משקרת, ומדבריה של מור נסיק כי היא לא כיבתה את המסך. כלומר, המסקנה שמור כיבתה את המסך אינה נכונה, ולכן התשובה נפסלת. 
 
תשובה ב' נכונה: אם מור משקרת אז מדבריה ניתן להסיק כי עדי משקרת. מדבריה של עדי נסיק כי נועה דוברת אמת , ומדבריה של נועה נסיק כי היא הדליקה את המחשב. כלומר, המסקנה שנועה הדליקה את המחשב נכונה, ולכן זו התשובה הנכונה. 
 
דרך נוספת לפתרון השאלה היא בדיקת מצבים אפשריים: 
 
כל אחת מהבנות יכולה לומר את האמת או לשקר - אלו שתי האפשרויות היחידות. נבדוק מה קורה אם הדוברת הראשונה דוברת אמת ומה קורה אם היא משקרת, בהתאם לשיחתן של השלוש -  
 
מצב 1: נועה אמת ← מור שקר ← עדי שקר  (נועה הדליקה, מור לא כיבתה, לא צריך לנתק) 
 
מצב 2: נועה שקר ← מור אמת עדי שקר (נועה לא הדליקה, מור כיבתה, צריך לנתק) 
 
לאחר ניתוח המצבים, אפשר לגשת לפסילת התשובות (בדומה לדרך העבודה הראשונה). 

על מגמת הסייבר בתיכון הרצוג כפר סבא

מגמת הסייבר בהרצוג היא מסלול לימודים ייחודי בהנדסת תוכנה עם התמחות בסייבר ובהגנת רשתות. המגמה מספקת הזדמנות להצטרף לתוכנית לימודים חדשנית, שפותחה בסיוע מומחים מיחידה 8200, ומטרתה להכשיר את הדור הבא של מומחי אבטחת מידע – תחום שבו ישראל היא מעצמה עולמית. מטרת העל של התוכנית היא להפוך את התלמיד לשחקן פעיל כמגן במרחב הסייבר. ראוי לציין שבוגרי המחזורים הראשונים של המגמה כבר השתלבו במערך המחשוב המודיעיני של צה"ל.

תנאי סף לקבלה:

כדי להתקבל למגמה תצטרכו לעמוד בתנאים הבאים:

  • לימודים ברמת 5 יח"ל מתמטיקה. 
  • לימודים ברמת 5 יח"ל אנגלית. 
  • הרחבה ל-5 יח"ל פיזיקה או כימיה. 

שלבי המיון למגמה:

  • מבחן המיון: הצעד הראשון הוא עמידה בהצלחה במבחן המיון הכתוב, שאורכו שעתיים וכולל 4 פרקים מורכבים.
  • דינמיקה קבוצתית וריאיון אישי: רק מי שיעבור את מבחן המיון בהצלחה יזומן לשלב השני, הכולל דינמיקה קבוצתית וריאיון אישי.
Close