מבחני צורות 

אנלוגיות צורניות

אנלוגיה היא יחס של דמיון, השוואה בין שני דברים או יותר. בשאלות אנלוגיות צורניות, נדרשים התלמידים להתחקות אחר היחס ששתי צורות מקיימות ביניהן, ואז ליצור קשר נוסף, דומה, בין שתי צורות נוספות.

היחס בין שתי הצורות בשורה העליונה יכול להיות יחס של: היפוך, סיבוב, החלפת צבע ועוד. לעיתים יש יותר משינוי אחד שנעשה בין הצורות בשורה העליונה.

לאחר שמגלים מה השתנה בין הצורה השמאלית לימנית בשורה הראשונה, צריך להחיל את אותו השינוי על הצורה בשורה התחתונה. הצורה החדשה שמתקבלת היא הצורה החסרה.

דוגמא לשאלת אנלוגיות צורניות:

לַצּוּרוֹת בַּמִּשְׁבָּצוֹת הָעֶלְיוֹנוֹת קַיֶּמֶת חֻקִּיּוֹת וְהַתְאָמָה.
בַּחֲרוּ בַּתְּשׁוּבָה שֶׁתַּתְאִים בְּאוֹתָהּ חֻקִּיּוֹת וְהַתְאָמָה לַצּוּרָה בַּמִּשְׁבֶּצֶת הַתַּחְתּוֹנָה.

שאלת אנלוגיות צורניות לדוגמא מתוך שלב ב לכיתה ד במכון סאלד

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (2).

שִׂימוּ לֵב לַחֻקִּיּוֹת שֶׁל הַצּוּרוֹת הָעֶלְיוֹנוֹת:

  • הַצּוּרָה הַתַּחְתּוֹנָה עוֹבֶרֶת מִתַּחְתִּית הַצּוּרָה לְרֹאשׁ הַצּוּרָה.
  • הַצּוּרוֹת הַנּוֹסָפוֹת יוֹרְדוֹת מָקוֹם אֶחָד לְמַטָּה.
  • גֹּדֶל הַצּוּרוֹת מִשְׁתַּנֶּה בְּהֶתְאֵם לַמָּקוֹם שֶׁלַּהֵן.

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה בָּהּ נִשְׁמָרִים אוֹתָם הַחֻקִּים – הַטְּרַפֵּז עָבַר לְרֹאשׁ הַצּוּרָה, הַכּוֹכָב וְהַמַּקְבִּילִית יָרְדוּ מָקוֹם אֶחָד, וְהַגְּדָלִים שֶׁל הַצּוּרוֹת הִשְׁתַּנוּ.


צורות בשורה

מבחני הצורות בוחנים יכולת איתור ויישום של חוקיות צורנית.

בכל שאלה מוצגות מספר צורות במבנה מסוים, כגון מטריצה או שורה, כאשר במבנה חסרה צורה אחת והשאלה היא מה הצורה החסרה.

מבחנים אלה בודקים יכולת חשיבה כללית, חשיבה מרחבית, יכולת ניתוח, הסקה מן הפרט אל הכלל והבנת קשר בין צורות.

במבחן צורות בשורה, החוקיות היא בשורה רצופה בלבד, כאשר הצורות מוצגות משמאל לימין והצורה החסרה היא הימנית ביותר.

כשפותרים שאלות של צורות בשורה, חשוב לדעת לזהות שני סוגים נפוצים של חוקיות: חוקיות של תנועה, וחוקיות של החלפה (רוטציה).

כדאי לחשוב:

  • מה דומה בין כל הצורות בסדרה?
  • מה משתנה בסדרה?

כדי להיטיב לזהות את החוקיות בשאלות, מומלץ לעבוד עם הילדים על מושגים כגון – לסירוגין (פעם כן פעם לא), ימין ושמאל, למעלה ולמטה, עם ונגד כיוון השעון ועוד.

דוגמא לשאלת צורות בשורה:

בַּחֲרוּ בַּתְּשׁוּבָה הַמַּתְאִימָה בְּיוֹתֵר לְהַמְשִׁיךְ אֶת הַסִּדְרָה.

שאלת צורות בשורה לדוגמא מתוך שלב ב לכיתה ד במכון סאלד

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (2).

בְּכָל צַעַד נוֹסָף מְשֻׁלָּשׁ אָפֹר נֶגֶד כִּוּוּן הַשָּׁעוֹן.

לָכֵן בַּמַּעֲבָר מֵהַצּוּרָה הָרְבִיעִית לַצּוּרָה הַחֲסֵרָה יִתְוַסֵּף מְשֻׁלָּשׁ אָפֹר בַּחֵלֶק הַשְּׂמָאלִי הַתַּחְתּוֹן.


"המבחן היה מאוד דומה לתרגול שהבת שלי עשתה בערכה, ועזר לה להגיע מוכנה ורגועה למבחן. תודה רבה".

 

אבא של נועה, הכנה למחוננים, אפריל 2018

מבחנים מילוליים

הכנה לחלקים המילוליים של המבחן היא הזדמנות טובה לעבוד על אסטרטגיית פתרון בשאלות רבות ברירה (אמריקאיות).

חשוב לדעת שבמבחן מחוננים לא מורידים נקודות על תשובות לא נכונות, ולכן כדאי לנחש כאשר לא יודעים את התשובה.

לפני שמנחשים רצוי לפסול תשובות שאנחנו יודעים בוודאות שאינן נכונות וכך נעלה את הסיכוי לבחור בתשובה הנכונה. 

אוצר מילים

תרגול שאלות אוצר מילים מאפשר לילדים להתנסות באופן העבודה הנדרש למבחן (פסילת תשובות, ניחוש במקרה הצורך), וללמוד מתוך ניסיון.

תוך כדי תרגול, הילדים גם מעשירים את לשונם במילים נוספות העשויות להופיע במבחן.  

דוגמא לשאלת אוצר מילים:

בַּחֲרוּ מִבֵּין הָאֶפְשָׁרֻיּוֹת אֶת הַפֵּרוּשׁ הַמַּתְאִים לְמִלָּהקְטָטָה

  1. שִׂיחָה
  2. מִשְׂחָק
  3. מְרִיבָה
  4. חֲרָטָה

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (3).

הַמִּלָּה קְטָטָה הִיא מִלָּה נִרְדֶּפֶת לַמִּלָה מְרִיבָה.

כְּדָאִי לָדַעַת: גַּם הַמִּלָּה תִּגְרָה הִיא מִלָּה נִרְדֶּפֶת לַמִּלָה מְרִיבָה.


אנלוגיות מילוליות

בשאלות מסוג אנלוגיות מילוליות יופיעו שלוש מילים ומילה רביעית חסרה באופן הבא:

בין המילה הראשונה למילה השנייה יופיע הסימן ":", אשר מעיד על קשר בין שתי המילים.

יש למצוא את הקשר בין המילים בשורה העליונה ולהחיל את אותו הקשר על המילה השלישית.

התשובה הנכונה היא זו שהקשר בינה לבין המילה בשורה התחתונה הוא אותו קשר כמו הקשר בין המילים בשורה העליונה.

קשרים אפשריים שחוזרים על עצמם בשאלות מסוג זה הם: מילים נרדפות, הפכים, "סוג של", פריט מתוך קבוצה ועוד. 

דוגמא לשאלת אנלוגיות מילוליות:

בַּחֲרוּ בַּתְּשׁוּבָה הַמַּתְאִימָה בְּיוֹתֵר:

 

  1. גִּנָּה
  2. חֲצוֹצְרָה
  3. מְנַצֵּחַ
  4. נַגָּן

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (4).

זֵר הוּא אֹסֶף שֶׁל פְּרָחִים, כְּפִי שֶׁתִּזְמֹרֶת הִיא אֹסֶף שֶׁל נַגָּנִים. 


השלמת משפטים

סוג נוסף של שאלות מילוליות שכדאי לתרגל, הוא השלמת משפטים.

בשאלות הללו, נתון משפט שחסרה בו מילה, וצריך לבחור במילה המתאימה להשלמת המשפט מבין האפשרויות המוצעות.

התשובה הנכונה צריכה להתאים גם מבחינת התחביר (הטיות, זמנים, פעלים מיוחדים) וגם מבחינת המשמעות (קשר לוגי בין חלקי המשפט, מילה המתאימה במשמעותה לתוכן המשפט).

דוגמא לשאלת השלמת משפטים:

בַּחֲרוּ בַּמִּלָּה הַמַּשְׁלִימָה אֶת הַמִּשְׁפָּט בַּצּוּרָה הַטּוֹבָה בְּיוֹתֵר:

 

  1. הֵבַסְתִּי
  2. הִפְסַדְתִּי
  3. לָקַחְתִּי
  4. בָּרַחְתִּי

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (1).

פֵּירוּשׁ הַמִּילָּה הֵבַסְתִּי הוּא נִיצַּחְתִּי. לָכֵן הַמִּשְׁפָּט הוּא: יוֹנִי הָיָה בָּטוּחַ שֶׁהוּא יְנַצֵּחַ אוֹתִי בְּתַחֲרוּת אֲבָל אֲנִי הֵבַסְתִּי אוֹתוֹ.

  • תְּשׁוּבָה (2) אֵינָהּ נְכוֹנָה כִּי הִיא יוֹצֶרֶת טָעוּת לְשׁוֹנִית: מַפְסִידִים לְמִישֶׁהוּ וְלֹא אוֹתוֹ.
  • תְּשׁוּבָה (3) אֵינָהּ נְכוֹנָה כִּי לוֹקְחִים מִישֶׁהוּ לְמָקוֹם כָּלְשֶׁהוּ: הוּא לָקַח אוֹתִי הַבַּיְתָה.
  • תְּשׁוּבָה (4) אֵינָהּ נְכוֹנָה כִּי הִיא יוֹצֶרֶת טָעוּת לְשׁוֹנִית: בּוֹרְחִים מִמִּישֶׁהוּ וְלֹא אוֹתוֹ.


מבחנים בחשבון

מבחני הבעיות המילוליות בחשבון בוחנים יכולת הבנת בעיות מילוליות, תרגום לתרגיל חשבוני ופתרון. גם שאלות אלה הינן שאלות רבות ברירה (אמריקאיות).

במבחנים תיתכן נגיעה בנושאים שעדיין לא נלמדו בכיתה כגון: כסף, מדידת מרחק, שברים, זמנים.

חשוב להבין את התרגיל שיש לעשות ולפתור נכון. לעיתים יש צורך ביותר מתרגיל אחד כדי להגיע לתשובה. רצוי לתת לילד דף וכלי כתיבה ולעודד אותו לכתוב ולצייר לעצמו את הפתרון.

בעיות מילוליות

בַּמּוֹשָׁב גָּרִים 1,000 תּוֹשָׁבִים. 750 מֵהַתּוֹשָׁבִים הֵם מְבֻגָּרִים, וְכָל הַשְּׁאָר יְלָדִים. חֲצִי מִבֵּין הַיְּלָדִים הֵם בָּנִים. כַּמָּה בָּנוֹת יֵשׁ בַּמּוֹשָׁב? 

  1. 250
  2. 375
  3. 500
  4. 125

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (4).

נְחַשֵּׁב תְּחִלָּה כַּמָּה יְלָדִים יֵשׁ בַּמּוֹשָׁב:

הסבר דוגמא בעיות מילוליות בחשבון מחוננים כיתה ד שלב ב

נְחַשֵּׁב אֵת מִסְפָּר הַיְּלָדוֹת עַל-יְדֵי חֲלֻקַּת מִסְפָר הַיְּלָדִים ל-2: 

הסבר 2 דוגמא בעיות מילוליות בחשבון מחוננים כיתה ד שלב ב

לָכֵן הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא 125.


פירוק שלמים

חלק מהבעיות המילוליות עשויות לכלול נושאים שקשורים לשברים, המרת זמנים או מידות שונות. חשוב להכיר את העיקרון של שברים פשוטים (חצי, שליש ורבע).

דוגמא לשאלת פירוק שלמים:

חוּג הַמָּחוֹל נִמְשַׁךְ 3/4 (שְׁלֹשֶׁת רִבְעֵי) שָׁעָה. לִקְרַאת הַחֹפֶשׁ הַמּוֹרָה לְמָחוֹל עָרְכָה שִׁעוּר כָּפוּל. כַּמָּה זְמַן נֶעֱרַךְ הַשִּׁעוּר הַכָּפוּל?

  1. שָׁעָה וַחֲצִי
  2. שָׁעָה
  3. שָׁעָתָּיִים
  4. 3 שָׁעוֹת

פתרון והסבר:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא (1).

פִּיתְרוֹן הַשְּׁאֵלָה דּוֹרֵשׁ הַכְפָּלַת שְׁבָרִים, לַשֵּׁם הַנּוֹחוֹת, נִשְׁתַּמֵּשׁ בַּתְּמוּנוֹת.

 נְדַמְיֵן שֶׁכָּל שָׁעָה אַחַת שְׁלֵמָה הִיא עִגּוּל. נְצַיֵּר אֶת שְׁלֹשֶׁת רִבְעֵי הַשָּׁעָה כִּשְׁלֹשֶׁת רִבְעֵי עִגּוּל:

הסבר דוגמא פירוק שלמים מחוננים כיתה ד שלב ב

נַכְפִּיל אֶת שְׁלֹשֶׁת רִבְעֵי הָעִגּוּל פִּי 2:

הסבר דוגמא פירוק שלמים מחוננים כיתה ד שלב ב

נְסַדֵּר אֶת חֶלְקֵי הַשָּׁעוֹת שֶׁקִּבַּלְנוּ כְּשָׁעוֹת שְׁלֵמוֹת:

הסבר דוגמא פירוק שלמים מחוננים כיתה ד שלב ב

נִתַּן לִרְאוֹת שֶׁקִּבַּלְנוּ שָׁעָה שְׁלֵמָה וְעוֹד חֲצִי שָׁעָה.

לָכֵן הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא שָׁעָה וַחֲצִי.


הכל על מבחני מחוננים כיתה ד'

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ד' שלב ב' משמש ככלי סופי לסינון ילדים מחוננים. המבחן מתקיים בין חודשי ינואר-אפריל, והוא נערך בבית ספר שונה, עם נציגי מכון סאלד המעבירים את המבחן.

3% התלמידים בעלי הציונים הגבוהים ביותר נחשבים כמחוננים, ו5% הגבוהים ביותר נחשבים כמצטיינים.

בהתאם לציון התלמידים, ניתנת להם אפשרות להשתתף במסגרות ותוכניות העשרה של משרד החינוך.

המבחן מורכב מארבעה קטעים: מילולי, ידע כללי, כמותי וצורני, ולרוב כולל שאלות שלא נלמדות במסגרת הלימודים הרגילה.

על מנת לתת לילדיכם את הסיכוי הטוב ביותר להצליח במבחן, כדאי להתכונן אליו מבעוד מועד ולאפשר היכרות מוקדמת עם סוגי השאלות.


"הערכה מצויינת ומעשירה את הילד הרבה מעבר לחומר הנדרש. הייתי ממליצה להורים לתת לילדיהם לתרגל בערכה גם ללא קשר למבחן".

 

הכנה למבחן איתור מחוננים, אוקטובר 2017 – מכון סאלד

לפניכם דוגמאות לסרטוני העשרה והדרכה מתוך ערכות ההכנה שלנו:

ידע כללי: מדינות העולם

הדרכה בחשבון: כפל

אפשר לעזור לך סימן שאלה
אפשר לעזור לך סימן שאלה
לפני שנמצא בשבילך את ההכנה המתאימה, הנה כמה פרטים שאנחנו צריכים.
-
הטופס נשלח בהצלחה. נציגינו ייצרו איתך קשר בקרוב.
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.
מעוניינים בפרטים נוספים?
צרו קשר

Vהשאירו פרטים או התקשרו: 03-5377361

-
הטופס נשלח בהצלחה. נציגינו ייצרו איתך קשר בקרוב.
הייתה בעיה בשליחת הטופס. אנא נסו שנית.