כל עבודה בהישג ידך
 

דוגמא למבחן מחוננים שלב ב' לתלמידי כיתה ד' - עם פתרונות והסברים

לפניכם מספר דוגמאות לשאלות בסגנון השאלות במבחן לאיתור מחוננים של מכון סאלד. השאלות מתאימות לתלמידי כיתה ד' העוברים את שלב ב' של המבחן. לכל שאלה פתרון והסבר. לנוחיותכם השאלות בדף מחולקות לפי נושאים:


מבחנים אלה בוחנים יכולת קוגניטיבית ויכולת למידה של מצבים חדשים. מומלץ להתכונן למבחנים אלו מראש, וכך לשפר את סיכויי ילדיכם להצליח במבחנים.
לדוגמאות לכיתה ג', עברו לדף- מבחן לדוגמא של כיתה ג' שלב ב'
 

דוגמא למבחני מחוננים כיתה ד' שלב ב'

מצד משמאל מוצגים צילומי מסך, מתוך ערכות תרגול אונליין למחוננים לכיתה ד' שלב ב'.

בדף זה תוכלו למצוא שאלות לדוגמא, עם פתרונות והסברים המיועדים לילדים, בחלקים הבאים:

מבחנים צורניים

מבחנים בחשבון

מבחנים מילוליים 

תרגול בערכת הכנה עוזר להפחית את הלחץ מהמבחן ולשפר את סיכויי ההצלחה.
  |  

להכנה אישית במכון כיתבו לנו:

info@machon-noam.co.il
לרכישת ערכת הכנה באינטרנט
 
החל מ- 349 ₪
 
 
 
 
 


הכנה למבחני מחוננים "המבחן היה מאוד דומה לתרגול שהבת שלי עשתה בערכה, ועזר לה להגיע מוכנה ורגועה למבחן. תודה רבה"

אבא של נועה, הכנה למחוננים, נובמבר 2016


מבחני צורות מבחני צורות 

אנלוגיות צורניות:

אנלוגיה היא יחס של דמיון, השוואה בין שני דברים או יותר. בשאלות אנלוגיות צורניות, נדרשים התלמידים להתחקות אחר היחס ששתי צורות מקיימות ביניהן, ואז ליצור קשר נוסף, דומה, בין שתי צורות נוספות. היחס בין שתי הצורות בשורה העליונה יכול להיות יחס של: היפוך, סיבוב, החלפת צבע ועוד. לעיתים יש יותר משינוי אחד שנעשה בין הצורות בשורה העליונה.
לאחר שמגלים מה השתנה בין הצורה השמאלית לימנית בשורה הראשונה, צריך להחיל את אותו השינוי על הצורה בשורה התחתונה. הצורה החדשה שמתקבלת היא הצורה החסרה.

דוגמא לשאלת אנלוגיות צורניות:

לַצּוּרוֹת בַּמִּשְׁבָּצוֹת הָעֶלְיוֹנוֹת קַיֶּמֶת חֻקִּיּוֹת וְהַתְאָמָה. בַּחֲרוּ בַּתְּשׁוּבָה שֶׁתַּתְאִים בְּאוֹתָהּ חֻקִּיּוֹת וְהַתְאָמָה לַצּוּרָה בַּמִּשְׁבֶּצֶת הַתַּחְתּוֹנָה.דוגמא לשאלת אנלוגיות צורניות

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא ג'.
שִׂימוּ לֵב לַחֻקִּיּוֹת שֶׁל הַצּוּרוֹת הָעֶלְיוֹנוֹת:
  • הַצּוּרָה הַתַּחְתּוֹנָה עוֹבֶרֶת מִתַּחְתִּית הַצּוּרָה לְרֹאשׁ הַצּוּרָה.
  • הַצּוּרוֹת הַנּוֹסָפוֹת יוֹרְדוֹת מָקוֹם אֶחָד לְמַטָּה.
  • גֹּדֶל הַצּוּרוֹת מִשְׁתַּנֶּה בְּהֶתְאֵם לַמָּקוֹם שֶׁלַּהֵן.
הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה בָּהּ נִשְׁמָרִים אוֹתָם הַחֻקִּים – הַטְּרַפֵּז עָבַר לְרֹאשׁ הַצּוּרָה, הַכּוֹכָב וְהַמַּקְבִּילִית יָרְדוּ מָקוֹם אֶחָד, וְהַגְּדָלִים שֶׁל הַצּוּרוֹת הִשְׁתַּנוּ.



צורות בשורה:

מבחני הצורות בוחנים יכולת איתור ויישום של חוקיות צורנית. בכל שאלה מוצגות מספר צורות במבנה מסוים, כגון מטריצה או שורה, כאשר במבנה חסרה צורה אחת והשאלה היא מה הצורה החסרה. מבחנים אלה בודקים יכולת חשיבה כללית, חשיבה מרחבית, יכולת ניתוח, הסקה מן הפרט אל הכלל והבנת קשר בין צורות. במבחן צורות בשורה, החוקיות היא בשורה רצופה בלבד, כאשר הצורות מוצגות משמאל לימין והצורה החסרה היא הימנית ביותר.

כשפותרים שאלות של צורות בשורה, חשוב לדעת לזהות שני סוגים נפוצים של חוקיות: חוקיות של תנועה,
וחוקיות של החלפה (רוטציה).
כדאי לחשוב:
מה דומה בין כל הצורות בסדרה?
מה משתנה בסדרה?
כדי להיטיב לזהות את החוקיות בשאלות, מומלץ לעבוד עם הילדים על מושגים כגון – לסירוגין (פעם כן פעם לא), ימין ושמאל, למעלה ולמטה, עם ונגד כיוון השעון ועוד.


דוגמא לשאלת צורות בשורה:


בַּחֲרוּ בַּתְּשׁוּבָה הַמַּתְאִימָה בְּיוֹתֵר לְהַמְשִׁיךְ אֶת הַסִּדְרָה.





הַסִּדְרָה שֶׁלְּפָנֵינוּ מֻרְכֶּבֶת מִכּוֹכָבִים עִם עִגּוּלִים.
בָּאֵיבָר הָרִאשׁוֹן מוֹפִיעַ עִגּוּל אֶחָד אֲשֶׁר נָע מָקוֹם אֶחָד עִם כִּווּן הַשָּׁעוֹן בֵּין צְלַעוֹת הַכּוֹכָב.
בְּכָל מַעֲבָר מִתְוַסֵּף עִגּוּל נוֹסַף הַמּוֹפִיעַ לִפְנֵי אוֹתוֹ עִגּוּל כָּךְ שֶׁבָּאֵיבָר הֶחָסֵר יִהְיוּ אַרְבָּעָה עִגּוּלִים וּמִיקוּם הָעִגּוּל הָרִאשׁוֹן מִבֵּינֵיהֶם יִהְיֶה בְּחֶלְקוֹ הַשְּׂמָאלִי הַתַּחְתּוֹן שֶׁל הַכּוֹכָב.


↑ בחזרה לראש העמוד



מבחנים מילוליים מבחנים מילוליים

הכנה לחלקים המילוליים של המבחן היא הזדמנות טובה לעבוד על אסטרטגיית פתרון בשאלות רבות ברירה (אמריקאיות). חשוב לדעת שבמבחן מחוננים לא מורידים נקודות על תשובות לא נכונות, ולכן כדאי לנחש כאשר לא יודעים את התשובה. לפני שמנחשים רצוי לפסול תשובות שאנחנו יודעים בוודאות שאינן נכונות וכך נעלה את הסיכוי לבחור בתשובה הנכונה. 

תרגול שאלות אוצר מילים מאפשר לילדים להתנסות באופן העבודה הנדרש למבחן (פסילת תשובות, ניחוש במקרה הצורך), וללמוד מתוך ניסיון. תוך כדי תרגול, הילדים גם מעשירים את לשונם במילים נוספות העשויות להופיע במבחן.  


דוגמא לשאלת אוצר מילים:


אוצר מילים שלב ב

הסבר ופתרון:

הַמִּלָּה אַכְזָר הִיא מִלָּה נִרְדַּפְתְּ לְמִלָּה רָשָׁע: מִישֶׁהוּ שֶׁאֵינוֹ חָשׁ בְּצַעַר אוֹ כְּאֵב שֶׁל אֲחֵרִים, שֶׁאֵינוֹ מֵרַחֵם, קְשֵׁה-לֵב.

בשאלות מסוג אנלוגיות מילוליות יופיעו שלוש מילים ומילה רביעית חסרה באופן הבא: בין המילה הראשונה למילה השנייה יופיע הסימן ":", אשר מעיד על קשר בין שתי המילים. יש למצוא את הקשר בין המילים בשורה העליונה ולהחיל את אותו הקשר על המילה השלישית. התשובה הנכונה היא זו שהקשר בינה לבין המילה בשורה התחתונה הוא אותו קשר כמו הקשר בין המילים בשורה העליונה.
קשרים אפשריים שחוזרים על עצמם בשאלות מסוג זה הם: מילים נרדפות, הפכים, "סוג של", פריט מתוך קבוצה ועוד. 


דוגמא לשאלת אנלוגיות מילוליות:

דוגמא לשאלת אנלוגיות מילוליות

הסבר ופתרון:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא ב'.
אַנְגְּלִית הִיא סוּג שֶׁל שָׂפָה, כְּפִי שֶׁמִּיץ הוּא סוּג שֶׁל מַשְׁקֶה.

סוג נוסף של שאלות מילוליות שכדאי לתרגל, הוא השלמת משפטים. בשאלות הללו, נתון משפט שחסרה בו מילה, וצריך לבחור במילה המתאימה להשלמת המשפט מבין האפשרויות המוצעות. התשובה הנכונה צריכה להתאים גם מבחינת התחביר (הטיות, זמנים, פעלים מיוחדים) וגם מבחינת המשמעות (קשר לוגי בין חלקי המשפט, מילה המתאימה במשמעותה לתוכן המשפט).


דוגמא לשאלת השלמת משפטים:

דוגמא לשאלת השלמת משפטים

הסבר ופתרון:

תְּשׁוּבָה א' נְכוֹנָה: יוֹנִי הָיָה בָּטוּחַ שֶׁהוּא יְנַצֵּחַ אוֹתִי בְּתַחֲרוּת אֲבָל אֲנִי הֵבַסְתִּי אוֹתוֹ.

הֶסְבֵּר:
פֵּירוּשׁ הַמִּילָּה הֵבַסְתִּי הוּא נִיצַּחְתִּי.
תְּשׁוּבָה ב' אֵינָהּ נְכוֹנָה כִּי הִיא יוֹצֶרֶת טָעוּת לְשׁוֹנִית: מַפְסִידִים לְמִישֶׁהוּ וְלֹא אוֹתוֹ.
תְּשׁוּבָה ג' אֵינָהּ נְכוֹנָה כִּי לוֹקְחִים מִישֶׁהוּ לְמָקוֹם כָּלְשֶׁהוּ: הוּא לָקַח אוֹתִי הַבַּיְתָה.
תְּשׁוּבָה ד' אֵינָהּ נְכוֹנָה כִּי הִיא יוֹצֶרֶת טָעוּת לְשׁוֹנִית: בּוֹרְחִים מִמִּישֶׁהוּ וְלֹא אוֹתוֹ.

↑ בחזרה לראש העמוד


מבחנים בחשבון  מבחנים בחשבון

מבחני הבעיות המילוליות בחשבון בוחנים יכולת הבנת בעיות מילוליות, תרגום לתרגיל חשבוני ופתרון. גם שאלות אלה הינן שאלות רבות ברירה (אמריקאיות). במבחנים תיתכן נגיעה בנושאים שעדיין לא נלמדו בכיתה כגון: כסף, מדידת מרחק, שברים, זמנים. חשוב להבין את התרגיל שיש לעשות ולפתור נכון. לעיתים יש צורך ביותר מתרגיל אחד כדי להגיע לתשובה. רצוי לתת לילד דף וכלי כתיבה ולעודד אותו לכתוב ולצייר לעצמו את הפתרון.

דוגמא לבעיות מילוליות לכיתה ד'


הסבר ופתרון:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא ד': 125 יְּלָדוֹת.

הֶסְבֵּר:
 נְחַשֵּׁב תְּחִלָּה כַּמָּה יְלָדִים יֵשׁ בַּמּוֹשָׁב:



נְחַשֵּׁב אֵת מִסְפָּר הַיְּלָדוֹת עַל-יְדֵי חֲלֻקַּת מִסְפָר הַיְּלָדִים ל-2: 



תְּשׁוּבָה נְכוֹנָה: 125


חלק מהבעיות המילוליות עשויות לכלול נושאים שקשורים לשברים, המרת זמנים או מידות שונות. חשוב להכיר את העיקרון של שברים פשוטים (חצי, שליש ורבע).

דוגמא לשאלת בעיות מילוליות פירוק שלמים כיתה ד'

הסבר ופתרון:

הַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה הִיא א': שָׁעָה וָחֵצִי

הֶסְבֵּר:
 פִּיתְרוֹן הַשְּׁאֵלָה דּוֹרֵשׁ הַכְפָּלַת שְׁבָרִים,
לַשֵּׁם הַנּוֹחוֹת, נִשְׁתַּמֵּשׁ בַּתְּמוּנוֹת.
נְדַמְיֵן שֶׁכָּל שָׁעָה אַחַת שְׁלֵמָה הִיא עִגּוּל. נְצַיֵּר אֶת שְׁלֹשֶׁת רִבְעֵי הַשָּׁעָה כִּשְׁלֹשֶׁת רִבְעֵי עִגּוּל:

נַכְפִּיל אֶת שְׁלֹשֶׁת רִבְעֵי הָעִגּוּל פִּי 2:

נְסַדֵּר אֶת חֶלְקֵי הַשָּׁעוֹת שֶׁקִּבַּלְנוּ כְּשָׁעוֹת שְׁלֵמוֹת:

נִתַּן לִרְאוֹת שֶׁקִּבַּלְנוּ שָׁעָה שְׁלֵמָה וְעוֹד חֲצִי שָׁעָה.
תְּשׁוּבָה נְכוֹנָה: שָׁעָה וַחֲצִי.

 ↑ בחזרה לראש העמוד



הכל על מבחני מחוננים כיתה ד'

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ד' שלב ב' משמש ככלי סופי לסינון ילדים מחוננים. המבחן מתקיים בין חודשי ינואר-אפריל, והוא נערך בבית ספר שונה, עם נציגי מכון סאלד המעבירים את המבחן. 3% התלמידים בעלי הציונים הגבוהים ביותר נחשבים כמחוננים, ו5% הגבוהים ביותר נחשבים כמצטיינים. בהתאם לציון התלמידים, ניתנת להם אפשרות להשתתף במסגרות ותוכניות העשרה של משרד החינוך. המבחן מורכב מארבעה קטעים: מילולי, ידע כללי, כמותי וצורני, ולרוב כולל שאלות שלא נלמדות במסגרת הלימודים הרגילה. על מנת לתת לילדיכם את הסיכוי הטוב ביותר להצליח במבחן, כדאי להתכונן אליו מבעוד מועד ולאפשר היכרות מוקדמת עם סוגי השאלות.


הכנה למבחני מחוננים "הערכה מצויינת ומעשירה את הילד הרבה מעבר לחומר הנדרש. הייתי ממליצה להורים לתת לילדיהם לתרגל בערכה גם ללא קשר למבחן".

הכנה למבחן איתור מחוננים, אוקטובר 2016 – מכון סאלד



↑ בחזרה לראש העמוד


לפניכם דוגמאות לסרטוני העשרה והדרכה מתוך ערכות ההכנה שלנו.

צפו בסרטונים בנושאים- ידע כללי וחשבון:


סרטון העשרה - ידע כללי: מדינות בעולם

סרטון הדרכה - כפל

-


למדו עוד על:

מבחני מחוננים שלב ב'
מבחן לדוגמא - שלב ב' כיתה ג'
טיפים להורים למחוננים שלב ב'
טיפים לילדים ליום המבחן
מבחני צורות לילדים 
מכון סאלד

למידע נוסף על ההכנה למבחני המחוננים השאירו פרטים ונחזור אליכם:



לתיאום קורס הכנה במכון נועם

צלצל/י 03-53-77-361
או כתבו לנו info@machon-noam.co.il

03-53-77-361
*
קליק ונתקשר

קנו הכנה אונליין
תרגול אונליין למחוננים: שלב א + ב
תרגול אונליין למחוננים: שלב ב


מבחני דוגמא בחינם
מבחן מחוננים כיתה ב' שלב ב'מבחן מחוננים כיתה ד' שלב ב'מבחן מחוננים כיתה ג' שלב ב'

ממליצים
"אני שמחה להודיע שבתי עברה בהצלחה מבחן מחוננים שלב ב' במכון סאלד, כיתה ד'.
אנו מודים לכם על העזרה – ערכת הכנה למבחן הייתה מצוינת ותרמה רבות. תודה רבה!"
הכנה למחוננים כיתה ד' שלב ב', יולי 2013
הערכה היתה טובה ומובנת. הנכד שלי מאוד אהב את ערכת הלימוד וזה גם בלי קשר למבחן.
הוא הצליח במבחן אז כנראה הערכה עבדה בשבילו. תודה למכון נועם
ג׳ודי, סבתא של בן, הכנה למחוננים שלב ב', יולי 2015 – מכון סאלד







מידע כללי
עזרה
מוצרים נבחרים
מבחנים בחינם
שותפויות ועסקי


 
Created by red-id